Meer mensen met een Whiplash?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy78

Re: Meer mensen met een Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:20

Ik heb voor het eerst afgelopen week weer op mijn paard gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat het geweldig was. Uiteraard was het de dag erna weer helemaal mis, maar ja langzaam opbouwen en dan hopen dat het goed komt.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:22

Dat vind ik ook mijn grootste frustratie nu. Het gaat al slecht, zit een gedeelte in de ziektewet, het huishouden verslont en dan mijn enige plek waar ik ontspanning kan vinden is op de rug van mijn paard en dat bezorgd me alleen maar meer pijn. Echt een super leuke en fijne hobby, maar niet als je een Whiplash hebt...

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:22

shcmarathon schreef:
Vreselijk vind ik het!
Ik reed altijd dressuur maar op een gegeven moment ging dat helemaal niet meer. En nu zijn we boscrossers geworden! En dat gaat weer wel...
En inderdaad die terugvallen heb ik minstens 1x per jaar...

klopt ik reed zz licht maar kon het gewoon niet meer ik zat te duizelen op mijn paard want dan komt er zoveel spanning op te staan, ik recreeër nu ook,

ik heb het dan ook zo mega warm vooral mijn hoofd lijkt dan wel een tomaat Nagelbijten / Gniffelen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:24

Smookey schreef:
Dat vind ik ook mijn grootste frustratie nu. Het gaat al slecht, zit een gedeelte in de ziektewet, het huishouden verslont en dan mijn enige plek waar ik ontspanning kan vinden is op de rug van mijn paard en dat bezorgd me alleen maar meer pijn. Echt een super leuke en fijne hobby, maar niet als je een Whiplash hebt...

uh ja als ik de douche heb gesopt zie ik ze vliegen, ik gaat wel door maar het voelt niet fijn soms val ik zowat om , ze zeiden op een gegeven moment ook dat het lijkt op de ziekte van minëre weet niet of ik het goed spel maar ik zei ook wat het is , zorg dat het over gaat haha , nou daar kunnen ze dus niks mee , het wortd geleidelijk beter maar met ups en downs,

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:28

Ja en zelfs met recreeren heb ik er af en toe nog last van! Zo balen!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:38

ja echt wel ik ook hoor, je spant toch je spieren aan , het blijft echt een probleem , in de winter als ik dan ook nog op de brommer naar huis gaat dan ga je verkrampt zitten van de kou nou dan heb ik het helemaal gehad

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:40

Net als te lang voor de pc zitten of zelfs op de bank als je tv aan het kijken bent...
Ik loop nu bij de osteopaat en die probeert het allemaal los te maken. Erg pijnlijk!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:27

ja alles waar te voor staat , dan krijg je last, meld me ook vaak ziek, tja kan er niks aan doen, de mensen kijken je dan ook zo onbegripvol aan, ze snappen het niet, daar heb ik wel veel last van gehad nu zeg ik vaak hoop voor je dat je het nooit krijgt je bent altijd ziek

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:12

corinatoet schreef:
ja alles waar te voor staat , dan krijg je last, meld me ook vaak ziek, tja kan er niks aan doen, de mensen kijken je dan ook zo onbegripvol aan, ze snappen het niet, daar heb ik wel veel last van gehad nu zeg ik vaak hoop voor je dat je het nooit krijgt je bent altijd ziek

idd erg vervelend, al dat ongegrip van mensen die het gewoon niet snappen. ik heb er ook veel last van gehad.

eerst dachten ze bij me op het werk dat het door stress kwam, ja dat was de voornaamste oorzaak van nekklachten. toen werd ik echt pissig. ik ben het laatste ziek geweest in 1999, daarna nooit meer en nu zou ik gestresst zijn. (tja dat wordt je wel van hun)

toen ik nogmaals heb uitgelegt wat mijn klachten waren en dat ik niet kwam werken, wilde ze toegeven (ja belachelijk) dat het wel een na sleep kon zijn van mijn ongeluk...........
Nu gaan ze er van uit dat ik weer helemaal gezond ben. vb: ik had een speciale stoel aan gevraagd om je rug te ontspannen waardoor je nek ook ontspand, toegezegd gekregen en nu komt ie maar niet. ik bellen met PZ en nu kreeg ik als antwoord: "je bent er toch weer dus je hebt hem vast niet nodig" was het maar zo was mijn antwoord, je besteld hem maar anders ga ik zo de ZW weer in en ik hoop dat jullie er nooit gelast van krijgen.

gelukkig heb ik een andere collega die al jaren een whiplash heeft en daar kan ik goed mee praten. nu blijkt dat ze haar net zo hebben behandeld in het begin en nu kan ze alles krijgen (qua kantoorbenodigdheden ed) en hoeft ze maar te knippen met de vingers.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:15

pff ja vind je het gek ,die stress krijg je er ook nog eens bij door al dat gedoe, helpt zeker niet mee aan je herstel, moet zeggen ben ook erg teleurgesteld in mensen, het onbegrip en roddelen achter je rug om , heb wel een behoorlijke muur om me heen gebouwd,

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:23

Smookey schreef:
Novice: Ik heb wel vaak uitstralingen naar mijn armen toe. Als je er meer over wilt weten, google eens naar Whiplash. Ga zeker eens langs bij je huisarts. Het zou best kunnen dat je systomen overeen komen met die van een Whiplash, maar het kan ook best zijn dat het van je gebroken nekwervel (ik weet dat die geopereerd is, maar je weet nooit wat je daaraan kan overhouden) af komt... Succes en sterkte

Ik ben nog volop onder behandeling hoor, Het is allemaal heel recent gebeurt nl, moet voor die tintelingen as maandag in het ziekenhuis zijn.
Maar ik zat al te denken dat die tintelingen eventueel een whiplash zouden kunnen zijn en dat ik dat er aan overhoud. En waar kun je beter zijn voor dat soort vragen als bij de mensen die er 1 hebben

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:26

In het begin had ik dagelijks van die tintelingen, ik werd er s nachts zelfs wakker van omdat mijn armen en benen tintelden!
Ik ben bij de Neuroloog geweest maar die kon helaas niets vinden... Die zei doodleuk je hebt niets ga maar weer snel werken!!! Ik heb nu af en toe nog last van die tintelingen gelukkig een stuk minder heftig dan eerst. Maar leuk blijft het nog steeds niet!

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 10:31

Novice schreef:
Smookey schreef:
Novice: Ik heb wel vaak uitstralingen naar mijn armen toe. Als je er meer over wilt weten, google eens naar Whiplash. Ga zeker eens langs bij je huisarts. Het zou best kunnen dat je systomen overeen komen met die van een Whiplash, maar het kan ook best zijn dat het van je gebroken nekwervel (ik weet dat die geopereerd is, maar je weet nooit wat je daaraan kan overhouden) af komt... Succes en sterkte

Ik ben nog volop onder behandeling hoor, Het is allemaal heel recent gebeurt nl, moet voor die tintelingen as maandag in het ziekenhuis zijn.
Maar ik zat al te denken dat die tintelingen eventueel een whiplash zouden kunnen zijn en dat ik dat er aan overhoud. En waar kun je beter zijn voor dat soort vragen als bij de mensen die er 1 hebben

Oh sorry dat had ik niet begrepen. Nou gelukkig maar dat ze verder kijken. Ben altijd bang met uitspraken doen via het net, want je kan niet zien wat iemand heeft en helemaal omdat je al wat mee hebt gemaakt (en nog steeds) in nek vind ik dat heel eng... Knipoog

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:39

ik heb altijd tintelingen aan mijn rechterkant, mijn arm , voet, heel gek, het lijkt wel erger te worden en heel vaak lijkt het alsof mijn been slaapt echt irritant, ik loop de huisarts plat maar die weten niks en doen niks, echt vervelend, de neuroloog zei tegen mij leer er maar mee leven, nou lekker is dat , er valt bijna niet mee te leven , je kan haast niks

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:23

Klopt je laat ook alles vallen.... Puur omdat je het gevoel niet hebt!
Ook heb ik nog steeds van die vlekken voor me ogen...
Heel handig zie ineens niets meer!!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:49

das wel heel makkelijk zeggen van die neuroloog "leer er maar mee leven..." het is maar goed dat hij niet in jouw schoenen staat.

hebben jullie trouwens ook nog steeds problemen om op woorden te komen wanneer je in gesprek bent met iemand? soms komt het voordat ik ineens niet meer weet wat ik wil zeggen en dat heb ik sinds het ongeluk.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:51

Ja dat heb ik ook.
Gewoon vergeten zijn wat je aan het zeggen was, soms midden in een zin.
Of niet op bepaalde woorden komen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:51

Ja klopt soms ook zomaar een blackout.
Ook kan ik van de gesprekken meestal niets meer herrinneren!
En das best lastig!!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:55

het lastigste is dan, vind ik, wanneer anderen dan blijven pushen om je zin af te maken, terwijl je het echt niet meer weet.

ze kunnen ook gerust een gesprek met mij beginnen zonder dat ik het in de gaten heb, vooral als ik niet zie dat mensen het tegen mij hebben. ik vind dat heel vervelend voor die mensen want je krijgt dan van die discussie als "dat heb ik je toch gezegd" nu zeg ik vaak ooja dat klopt, maar ik denk dan echt van " dat zal dan wel".

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:07

Hahhahaha jaaa dat is echt heel herkenbaar! Heb ik dagelijks met mijn vriendje!! Lastig is het!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:10

Oei wat akelig herkenbaar allemaal..
Ik heb mijn Whiplash opgelopen in 1988. Toen wisten de artsen nauwelijks wat whiplash was laat staan dat ze wat deden.
Kort na dat eerste ongeluk heb ik er nog een gehad. Paar uur buiten bewustzijn geweest met als gevolg nog meer ellende.
In die jaren heb ik geholpen de whiplash vereniging op poten te zetten.
Verschrikkelijk wat waren/zijn veel neurologen negatief...

Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard en heb thuis hulp.
Hoofd- nek- schouder- en bovenrug pijn.
Evenwichtstoornissen, continu wagenziek waardoor ik ongeveer 4 a 5 keer per dag over moet geven.
Concentratiestoornissen en geheugenproblemen.
Kortom het hele rideltje dat hier al genoemd is.

Wij wonen nu sinds een jaar in Duitsland en op aandringen van velen hier toch weer de medische molen ingegaan..... Wat een verandering.... Artsen die echt proberen te helpen. Zinnige onderzoeken doen en ook nog "afwijkingen" vinden ook nog.
Niet dat ze nog wat kunnen doen maar wel fijn dat het bevestigd wordt dat er wat aan de hand is.

Paardrijden is lastig... Ik ben er pas mee begonnen toen ik allang "ziek" was.
Kost dus veel moeite en ik ben inmiddels al een stuk of 7 botbreuken verder van het eraf vallen.
Maar kan het gewoon niet opgeven. Vind het zo leuk..
Al rijdt ik momenteel niet, het gaat te slecht. Maar mijn zelfgefokte veulen wordt volgend jaar 3 en ik heb het vaste voornemen op hem te gaan rijden. Weet niet wanneer wat waar en hoe maar ik doe het wel.

Vinden jullie het ook zo lastig uit te leggen aan anderen dat je echt dingen niet meer weet.
Of een stuk uit je geheugen kwijt bent.
Iedereen in mijn omgeving zegt oh ik vergeet ook zo vaak iets...
Als je dan zegt dat je bv. absoluut niet meer weet wat er gister gedaan of gebeurd is kunnen ze zich daar geen voorstelling van maken en zeggen bijna altijd oooh dat heb ik ook wel!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:39

twinkel schreef:
Vinden jullie het ook zo lastig uit te leggen aan anderen dat je echt dingen niet meer weet.
Of een stuk uit je geheugen kwijt bent.
Iedereen in mijn omgeving zegt oh ik vergeet ook zo vaak iets...
Als je dan zegt dat je bv. absoluut niet meer weet wat er gister gedaan of gebeurd is kunnen ze zich daar geen voorstelling van maken en zeggen bijna altijd oooh dat heb ik ook wel!

erg herkenbaar. ik probeer me niet aan de omgeving te ergeren, want dan wordt ik alleen maar boos en dan heb ik mijzelf er mee. Makkelijk is het niet, maar ja.

ik ga ervan uit dat het stukje bij beetje makkelijker gaat worden om het te accepteren, want ik ga er vanuit dat ik er wel last van blijf houden omdat ik nu ondanks behandelingen al een poosje op het zelfde blijf zitten.. Hopelijk minder dan nu.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:52

Mustang2006 schreef:
das wel heel makkelijk zeggen van die neuroloog "leer er maar mee leven..." het is maar goed dat hij niet in jouw schoenen staat.

hebben jullie trouwens ook nog steeds problemen om op woorden te komen wanneer je in gesprek bent met iemand? soms komt het voordat ik ineens niet meer weet wat ik wil zeggen en dat heb ik sinds het ongeluk.

ja heel stom de normaaltse woorden kom ik dan niet meer op, ook vergeet ik vaak dingen door mijn hoofdpijn, tja leer er maar mee leven ,dat zei hij echt , mijn mond viel open, soms denk ik ze moeten het zelf eens hebben dan piepen ze wel anders

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:11

Ergens niet opkomen is echt mega irritant. Het gat bij mij de laatste tijd errug slecht en als ik dan een gesprek wil voeren moet ik echt al mijn concentratie erbij houden anders lukt het me niet. Ik moet elke keer bedenken wat heb ik gezegd en wat wilde ik zeggen. Als ik dan een verhaal heb verteld ben ik ook onwijs moe, van het denken en concentreren. Mensen doorbreken weleens een verhaal (dat doet iedereen weleens ik ook) vind ik niet erg, maar nu kost het mij heel veel moeite om dan hun verhaal te volgen en daarna mijn eigen verhaal weer op te pikken *zucht*.

(das het handige van internet kan je terug lezen wat je getypt hebt Knipoog)

Paardrijden gaat bij mij ook niet. Baal er echt zo van. Gelukkig heb ik een hele lieve meid op stal die mijn pony 1 keer in de week in de les rijdt en hem soms ook nog eens pakt. Hij heeft dan in iedergeval beweging, maar het steekt wel. Het liefste spring ik erop en ga ik heerlijk 2 uur rijden met dit mooie weer. Helaas is het enige tochtje wat ik maak, van de bank naar bed of naar de comp Boos!

Onbegrip merk ik ook vaak. Je kan het ze niet kwalijk nemen hun hebben het niet, maar het is wel soms vermoeiend. Heb gelukkig wel mensen om me heen die verder kijken en als ze dingen niet begrijpen vragen ze van hoe en wat. Dat vind ik wel fijn. Liever dat ze doorvragen als dat je een blik krijgt van ja het zal wel.

Fijn dat jullie allemaal reageren en merk ook er mensen meerdere malen gereageerd hebben in het topic. Misschien dat we zo nog wat voor elkaar kunnen beteken!!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:39

Ja dat ergens niet op kunnen komen is akelig.
Het grappige is dat ik het in het Duits veel minder heb. Die taal moet ik nog leren en dat doe ik met alle trucjes die ze me in het Revalidatiecentrum hebben geleerd.
Korte termijn geheugen overslaan. Direkt het lange termijn geheugen benutten.
Dat gaat wel beter. Maar ik ben inderdaad ook volledig stuk na een uurtje praten en luisteren.
Mijn moeder kan aan mijn praten horen hoe ziek ik ben.
Ik stotter dan echt, en zeg ook tig keer hetzelfde.
Mijn hubbie en de kids kunnen het wel aan mijn gezicht zien hoe het is.

Willen jullie ook zo graag dat anderen snappen wat er aan de hand is?
Ik kan het weinigen duidelijk maken. Alleen degene die het kent snapt het zoals hier, dat je zoveel herkenbare dingen leest.