Wie heeft er ooit een CT scan gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Re: Wie heeft er ooit een CT scan gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:46

Barmat, dat contrast voor de CT is wel een beetje raar spulletje hoor.
Je kan het er even flink warm van krijgen, vieze metaal-achtige smaak in je mond
en het gevoel dat je in je broek plast.
Voelt dus iets anders aan dan het MRI-contrast.
Het beste kan je het maar gewoon over je heen laten komen,
dan is het het snelst weer weg.

Succes er mee!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:09

Oh, zit daar nog verschil in dan?

Ik kreeg van de MRI contrast ook een verschrikkelijk metaal smaak in mn mond die twee dagen geduurd heeft voor dattie weg was... smerig!

En verder gaf ik natuurlijk licht in het donker.....

Dat laatste is een geintje natuurlijk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:03

Wat bepaald trouwens de keuze voor al dan niet een contrastvloeistof?

Ik maandag een CT gehad (ik blijk een dubbele hernia te hebben) en er is zelfs niet over gesproken. Afspraak maken en CT gemaakt van rug en bekken zonder contrastvloeistof. Is dat alleen voor dingen zoals Barmat heeft dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:13

Poe, dat weet ik niet eigenlijk... bij mij hadden ze tijdens de MRI die hersenbloeding gezien, en daarom denk ik dat ze de contrast hebben gespoten om een beter beeld te krijgen. Ik had vantevoren namelijk ook niet te horen gekregen dat ze dat zouden doen.

Ik denk dus dat dit afhankelijk is wat ze zien en of het van belang is... tis toch zooi wat ze in je spuiten.
Nu weet ik dat ze toch weer gaan spuiten en kan ik mij er op voorbereiden Lachen

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:51

Bij CT, kunnen ze je ook drankje achtig iets geven als contrast heh...
(ik hoop voor jou dat ze dan alsnog een infuus geven, dat drankje is niet te zuipen)

edit:
Bij barmat ging het ook vooral om de vaten, en bij een hernia gaat het volgens mij meer om de zenuwen dan om de vaten, vandaar dat ze dan eerder contrast erin gooien

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:10

Het gebruik van contrastmiddel is vaak verschillend per ziekenhuis.
Meestal staat van tevoren voor bepaalde vraagstellingen al in een protocol vast of er wel of geen contrast wordt gegeven.

In de ziekenhuizen waar ik heb gewerkt wordt een CT-scan voor controle hersenbloeding standaard zonder contrast gedaan.
In het ziekenhuis van Barmat kiezen ze weer voor een andere methode, dit is dan door de radiologen van de Röntgenafdeling ooit vastgelegd in een protocol.

Uriëlle, wat ik lees van jou verhaal zouden ze jou bij ons weer eerder door de MRI willen schuiven.
De arts bepaalt meestal met welk onderzoek hij de diagnose het best zou kunnen stellen.
Misschien is jou arts weer erg ervaren in het bekijken van CT-plaatjes.

Bij MRI wordt bij ons tijdens het onderzoek bepaald of er contrast wordt gegeven.
Dit meestal als ze er niet helemaal uitkomen, als een bepaald plaatje meerdere ziektebeelden zou kunnen suggereren. Het wel of niet aankleuren met contrast van een afwijking kan de radioloog dan verder helpen met vaststellen van wat hij nu precies ziet.

Het gebruik van contrast is altijd een afweging; kan de arts er zonder contrast ook uit komen en hoe groot is de kans dat er wat gemist wordt?
Aan de andere kant is contrast duur én belastend voor het lichaam.
Soms dus ook een kwestie van ervaring van de arts, of zich willen indekken tegen klachten/claims achteraf.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:35

Bij de CT scan, kreeg ik een infuus met contrastvloeistof, ook moest ik 1 tot 2 liter heel vies spul drinken.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:37

mri scan maakt foto's van je hoofd.. in schijfjes

ct scan maakt van heel je lichaam, waar ze willen.

kort gezegd Lachen

Ik weet er niks van.. ik was nog maar 9 en had een verschrikkelijk ongeluk waarvan ik blij mag zijn dat ik leef Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:02

Dank je wel Kanzi, duidelijke uitleg Lachen
*hoopt nu stilletjes maar dat ze niks gemist hebben op die CT*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:15

Malibu_ schreef:
mri scan maakt foto's van je hoofd.. in schijfjes

ct scan maakt van heel je lichaam, waar ze willen.

kort gezegd Lachen

Ik weet er niks van.. ik was nog maar 9 en had een verschrikkelijk ongeluk waarvan ik blij mag zijn dat ik leef Lachen

dat is onzin, ik heb ook een mri scan gehad (aantal keer op dezelfde dag. ze zagen steeds iets ijzers zitten dus moest steeds overnieuw... bleken ze een verkeerd kussen met rits onder mijn arm te hebben gelegd...) maar daar maken ze volgens mij ook schijfjes, en dat kan dus ook van andere lichaamsdelen dan alleen van je hoofd...