teek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyStar

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:45

Je kan een teek bijna overal oplopen. Die beestjes zitten ook in lang gras, struikjes, bomen langs de weg etc. Of hij is overgekropen van een huisdier of misschien persoon. Je kunt ze het beste verdrinken of helemaal (echt helemaal) platmaken want vaak als je alleen het ronde achterste doodmaakt leeft hij toch nog en kan hij weer op je huid gaan zitten. Aan het wondje hoef je niks te doen, alleen als er een rode kring omheen komt meteen naar de huisarts gaan! Niet afwachten tot er nog meer omheen komen. Dan krijg je pillen mee die je moet nemen en dan gaan ze weer weg. Goed in de gaten houden, want als je niet goed oplet loop je kans om de ziekte van Lime te krijgen en dat is geen pretje!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:49

Een teek kan idd de ziekte van Lyme overbrengen. Maar wat nog niet zo bekend is, ook dazen en horzels kunnen dat. Dat weet ik pas sinds kort. Maar mijn dochter heeft de ziekte van Lyme en zijn is 2 jaar geleden besmet door een steek van een "paardenvlieg". Omdat het nog niet wetenschappelijk bewezen is, is het nog niet bekend. Maar kijk dus uit als je gestoken wordt en er verschijnt een rode plek of kring, sla dan meteen alarm bij je huisarts. Met een stevige antibioticakuur kun je dan een hoop ellende voorkomen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:55

Heb je honden of katten?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 23:16

Nee, ik heb geen honden en ook geen katten. Laatste dagen ook niet in contact geweest met dieren.

Heel erg bedankt voor de reacties en tips.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:13

als ik jou was zal ik anders even naar de dokter gaan je kan namenlijk de ziekte van lyme krijgen Knipoog
een teek hoeft niet alleen in bossen of bij paarden te zitten kan net zo goed in een plant waarje vlak bij hebt gelegen..
als een teek warmte voelt laat hij zich vallen en beland op je...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:32

Alwiene schreef:
Als de teek niet meer dan een klein zwart torrebeestje was, en dus niet zo een volgezogen beest heb je hem zeer waarschijnlijk al snel te pakken gehad, en de kans op besmetting is dan eigenlijk heel klein.

Een teek zelf mag je nooit met alcohol verdoven omdat ie dan het opgezogen bloed terug kan laten lopen. De beet na het verwijderen van de teek ontsmetten is juist wél sterk aan te raden.

Meteen naar je HA hollen is niet nodig hoor, en heeft zelfs weinig zin. Wel verstandig om even op te schrijven op welke datum en waar op je lichaam de tekenbeet zat, goed om te weten ALS er later problemen van komen.

Een beetje roodheid als irritatie van de beet kan voorkomen, en is geen reden voor ongerustheid. Gewoon de plek in de gaten houden, komt er een rode kring omheen te staan is het wel tijd om snel je HA op te zoeken. Dit kan weken tot eventueel zelfs maanden na die tijd gebeuren, vandaar ook het opschrijven van de datum Knipoog

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Ontsmetten lijkt me wel raadzaam. Er kunnen namelijk geen "lichaamsdelen" van de teek achter gebleven zijn. Dan zou hij namelijk dood moeten zijn en zie je geen pootjes meer bewegen.
Even de datum opschrijven en het plekje markeren(of goed onthouden) tot 2 maanden na de beet kun je namelijk nog ziekteverschijnselen krijgen. Dat uit zich meestal in eerste instantie door een kring om de beetplek. De huisarts kan in dit stadium ook niks doen. Hij zal je hetzelfde advies geven als bovenstaand (kan ik uit ervaring vertellen)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:19

Het zou namelijk ook nog een vlo kunnen zijn als je honden en katten hebt, maar die heb je niet Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:04

Anouar had vandaag minstens 10 teken. Echt smerig vind ik die beesten.
Hij had opeens allemaal korstjes op z'n benen. In elke korst zat een teek

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:17

hoe gaat het nu, geen last gekregen of toch wel? Lachen

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 22:02

Ik heb geen last gekregen. Had het plekje gemarkeerd, maar er is niks gebeurd.