Alternatieve geneeswijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij vertrouwen in alternatieve geneeswijzen?

Ja
34 (70%)
Nee
4 (8%)
Geen mening
Geen stemmen
Eigenlijk niet, maar ik zou het wel proberen als ik pijn had
10 (20%)

Totaal aantal stemmen: 48

CaroleKlomp

Re: Alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:41

kaatje77 schreef:
Nog zo'n praktijk voorbeeld:
Ik was laatst met mijn paard bij de dierenarts omdat hij onregelmatig liep.
Eenmaal daar kon hij niks vinden, hij liep weer goed, zowel op harde als zachte bodem.
Mijn DA heeft mij doorgestuurd naar een osteopaat.
Bleek dat ik het hele probleem was. Mijn bekken stonden scheef, en daardoor nam ik een onbewuste verkeerde houding aan die op mijn paard begon te werken.
Ben nu ruim een week later, moet mijn paard elke dag bepaalde spieren masseren en daarna longeerwerk gedurende 20 minuten. Laag en diep laten lopen.
Sinds gister loopt mijn paard weer helemaal oke.
Nu alleen mezelf nog een keer laten controleren en ik kan weer rustig beginnen met rijden.

Dit is denk ik een veel voorkomend probleem. Ik kom dat heel regelmatig tegen. Toch merk ik om me heen dat er helaas toch nog veel mensen zijn die de oorzaak bij het paard willen blijven zoeken.

Geweldig dat jouw DA je heeft doorgestuurd! Zo zie je maar weer!

Maar ik kom het ook wel eens andersom tegen. In bepaalde gevallen kan je gewoon niet om de reguliere geneeskunde heen, en stuur ik mensen of dieren terug naar een arts. Daarom zou in mijn ogen samenwerking een optimale oplossing zijn. Ik denk wel eens dat ze gewoon niet zonder elkaar kunnen. Dat geldt voor zowel mensen en dieren. Voor mij is het belangrijk dat mensen en dieren die in mijn praktijk komen eerst bij een reguliere arts geweest zijn. Twee weten altijd meer als 1 denk ik maar.

Ik denk dat er altijd goede en minder goede ervaringen zullen blijven zowel in de reguliere geneeskunde als bij de alternatieve geneeswijzen. Dat is ook niet erg als 1 van de 2 maar kan helpen.

Ik ga even op jouw site kijken. Leuk initiatief.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:52

Ik ben voor: accapunctuur; ostepathie; klankschalen; en whatever omdat het individueel idd wel de mensen beter kan doen voelen. (ik sta er zelf niet voor open, dus vr mij heeft het wss toch geen zin, maar net zoals een massage een deugddoend effect kan hebben, ben ik 100 percent bereid te geloven dat bepaalde mensen gebaat zijn bij deze middelen)

Maar ik ben heel erg hard tegen homepathie. Niet het soort dat kruiden enzo gebruikt om verkoudheidjes te genezen; NATUURLIJK bevatten kruiden en planten geneeskundige krachten. Wel de compleet ridicule idee van de verdunning tot geen enkele molecule meer aanwezig is in het 'middeltje'; omdat water zogezegd een 'geheugen' heeft. Placebo werkt; maar het is mensenbedrog en kwakzalverij om de mensen te doen geloven dat ze iets anders nemen dan placebo.

Graag verwijs ik ook naar de site van SKEPP (Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale) op http://www.skepp.be

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:55

line_king schreef:
Ik ben voor: accapunctuur; ostepathie; klankschalen; en whatever omdat het individueel idd wel de mensen beter kan doen voelen. (ik sta er zelf niet voor open, dus vr mij heeft het wss toch geen zin, maar net zoals een massage een deugddoend effect kan hebben, ben ik 100 percent bereid te geloven dat bepaalde mensen gebaat zijn bij deze middelen)

Maar ik ben heel erg hard tegen homepathie. Niet het soort dat kruiden enzo gebruikt om verkoudheidjes te genezen; NATUURLIJK bevatten kruiden en planten geneeskundige krachten. Wel de compleet ridicule idee van de verdunning tot geen enkele molecule meer aanwezig is in het 'middeltje'; omdat water zogezegd een 'geheugen' heeft. Placebo werkt; maar het is mensenbedrog en kwakzalverij om de mensen te doen geloven dat ze iets anders nemen dan placebo.

Graag verwijs ik ook naar de site van SKEPP (Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale) op http://www.skepp.be

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord?! En ik begrijp het iig ook niet zo goed Clown

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:58

Anna: de gedachte achter homeopathie is 'what doesnt kill you makes you stronger'. Er was in de romeinse tijd een keizer die vergif in mini hoeveelheidjes innam en zo idd immuun werd voor arsenicum; zodat zijn tegenstanders hem niet konden vermoorden.

Wat bij homeopthie nu gedaan wordt (en compleet van de pot gerukt is) is bv slangengif verdunnen met water, zelfs zodanig verdunnen dat er exact 1 molecule per zwembad water voorkomt. MAW statistisch gezien is de kans dat je zelfs maar die ene molecule in je flesje hebt zo gelijk de kans aan 2 keer per dag euromillions winnen ofzo.

Als argument geven die homeopathen nu 'jamaarja, water heeft een geheugen, en het is dat geheugen van hetw ater dat je lichaam geneest/ immuun maakt, whatever'
Eueueueueueh, ja, en als je dat niet gelooft maak ik je wel iets anders wijs Clown

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:04

Oh ja nu snap ik het *LOL* Best wel intressant. En het doet me denken aan het verhaal van Asterix en Obelix Knipoog
Maar ik geef je volledig gelijk!

Ik sta er best wel sceptisch tegenover en geloof ook niet alles.
Mijn moeder geeft mij ook homeopathische middeltjes als ik ziek ben maar die drink ik stiekem niet op Clown Alleen acupunctuur doe ik als het nodig is. En daar voel ik wel effect van...

Bij mijn opa is drie jaar voor zijn dood kanker ontdekt. De dokters wouden direct beginnen snijden, maar dat bracht alleen maar ongemakken met zich mee (darmkanker die heel erg dicht tegen de anus zat dus hij zou geen sluitspier meer hebben, enz)
Uiteindelijk heeft mijn moeder ervoor gekozen hem te behandelen met acupunctuur en kruiden en ja hoor: hij heeft nog mooi drie jaar geleefd, zonder pijn. Met alle respect voor de westerse geneeskunde maar ik denk in het vervolg twee keer na Knipoog

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:09

Boeiend he Knipoog Heb ik van een aflevering van Ter Zake... De site van skepp is echt een aanrader als je zo een beetje geïnteresseerd bent in zo'n zaken...

100 percent mee akkoord als palliatie, zoals bij je opa...
Helaas zijn er ook homeopathen die beweren dat ze de kanker kunnen genezen, en mensen die daarin trappen...

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:12

Homeopathie behandeld een kwaal met een gelijke. Dus als je allergisch bent voor een bijsteek, wordt dit behandeld met bijengif. Of als je verkouden bent, worden kruiden gebruikt waarvan je anders een snotneus van zou krijgen.
Wat in verschil staat met fythotherapie, herbologie, kruidenkunde en westerse medicatie, die het lichaam juist behandelen met de stoffen die de symptomen of de oorzaak van deze symptomen moeten oplossen.
Denk bijvoorbeeld aan echinacea (rode zonnehoed) die ervoor zorgt dat er meer leukocyten (witte bloedlichamen) aangemaakt worden waardoor dus je immuunsysteem verbeterd en je de kou de baas wordt. Als het goed is.

@ Line; dat water een geheugen heeft is misschien moeilijk te bewijzen, maar er zijn mooie boeken over geschreven. Aangezien je mij een zeer kritisch persoon lijkt raad ik je aan die eens te lezen, aangezien ware kritici meerdere bronnen aan kunnen boren dan slechts één site. Kennis schaad niet. Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:13

Kanker is niet te genezen.. Helaas zijn er ook reguliere artsen die dat beweren.. Chemokuur hier en nog een daar.. En na 4 jaar wordt je uit het bestand gehaald en genezen verklaard.. Kom je na 5 jaar terug ben je een "nieuwe" patient...

Owja, helaas zit mn vader nu in Helsinki om lezingen te geven over Homeopathie, anders had ik hem hier gevraagd om even te vertellen HOE homeopathie werkt..
Laatst bijgewerkt door Casca op 08-06-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:13

Nee genezen doen ze nooit! Dat is echt zever.
Maar ik moet nu wel zeggen, mijn opa was 90 jaar toen hij dat kreeg (heel erg fitte man) en ze noemde het een ouderdomskanker en de dokter zeiden dat die traag maar zeker doorgroeiden. De acupunctuur heeft de groei gestopt, uiteindelijk is hij van de ouderdom gestorven, best mooi toch? Lachen

Dus bij bvb kanker bij jonge mensen zou ik het niet direct aanraden, die groeien meestal veel rapper en de jonge mensen hebben ook nog genoeg kracht voor bestraling en chemo of zo. Al zou ik het altijd aanvullen met een alternatieve geneeswijze.

Oh jee, ik blijf er maar over praten Lachen Wat ik iig nog nooit gedaan heb Knipoog

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:20

Isis_Ywen schreef:
Homeopathie behandeld een kwaal met een gelijke. Dus als je allergisch bent voor een bijsteek, wordt dit behandeld met bijengif. Of als je verkouden bent, worden kruiden gebruikt waarvan je anders een snotneus van zou krijgen.
Wat in verschil staat met fythotherapie, herbologie, kruidenkunde en westerse medicatie, die het lichaam juist behandelen met de stoffen die de symptomen of de oorzaak van deze symptomen moeten oplossen.
Denk bijvoorbeeld aan echinacea (rode zonnehoed) die ervoor zorgt dat er meer leukocyten (witte bloedlichamen) aangemaakt worden waardoor dus je immuunsysteem verbeterd en je de kou de baas wordt. Als het goed is.

@ Line; dat water een geheugen heeft is misschien moeilijk te bewijzen, maar er zijn mooie boeken over geschreven. Aangezien je mij een zeer kritisch persoon lijkt raad ik je aan die eens te lezen, aangezien ware kritici meerdere bronnen aan kunnen boren dan slechts één site. Kennis schaad niet. Knipoog

In de reguliere geneeskunde worden anafylactische reacties ook behandeld door sensibilisatie. Evenwel; daarin gebeurt het met de echte aanwezigheid van moleculen... Dus ik geloof wel in het 'what doesnt kill you makes you stronger'; toch wat betreft allergieën...

Even om mijzelf te verdedigen, ik studeer geneeskunde, ik interesseer mij in het onderwep, mijn kennis reikt dus iets verder dan de site van skepp...

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:35

@ Line: Skepp belicht maar één kant van de zaak, en aangezien je aangeeft dat het volgens jouw onzin is dat water geheugen zou kunnen hebben wijs ik je op andere bronnen die daar eventueel het tegendeel van kunnen bewijzen. Dat staat geheel los van je studie geneeskunde.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:44

ik dacht dat je bedoelde dat ik enkel en alleen kende wat skepp vertelt, sorry...

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:49

Leuke studie doe je trouwens. Ik hoop dat je misschien één van de eerste artsen gaat worden die alternatief met westers wil gaan mengen. Zoals je in dit topic gelezen hebt is daar best vraag naar Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 07:24

Ja, dat zal zeker een doorbraak zijn in het belang van mens en dier.

Volgens mij is er ook een vrouwelijke Chineze arts die ook Westerse geneeskunst heeft gestudeerd. Zij mengt ook allles en heeft hier een boek over geschreven. INteressant boek maar ik kan even niet op haar naam komen. Ik zal dat even achterhalen, een vriendin heeft het boek nu. MIsschien best leuk omdat er zoals nu blijkt, dat er best wat mensen geinteresseerd zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 01:41

Eigenlijk vind ik het jammer dat de mensen die nee heben gestemd niet reageren. Ben erg benieuwd naar hun mening of misschien slechte ervaring. Want die zijn natuurlijk overal, ook in het alternatieve circuit.