Spanningshoofdpijn, of toch migraine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bitchy

Re: Spanningshoofdpijn, of toch migraine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:08

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:22

Rianneke schreef:
en nog een vraag? heb je een bril, of hebben ze je wel eens getest voor een bril?

ik had namelijk in de tijd dat ik megaveel hoofdpijn had ook last van me rug/nek en ik moest een bril volgens een opticien... mijn dokter heeft mij toendertijd ook vertelt dat je daar geen hoofdpijn van kan krijgen, maar sinds ik me bril heb en me rug weer goed is heb ik ook geen last meer van hoofdpijn! toeval of niet? als ik nu me bril in de auto niet opheb heb ik binnen 5 minuten knallende koppijn Ach gut

Dat was ook mijn eerste vraag Ja want ken meerdere mensen waarbij de hoofdpijn bij de ene als migraine bestempeld werd en bij de andere als tussen de oren/ stress, waarbij dus later bleek dat het kwam omdat ze een bril/ lenzen nodig hadden --> hier heeft huisarts d ene trouwens (uiteindelijk) wel doorgestuurd naar opticiën Knipoog en de andere is door ervaringen van de ander ook naar opticiën gegaan Knipoog
Hun ogen werkten dus VEEEL te hard om alles nog (redelijk) scherp te kunnen zien, waardoor je dus nog niet echt merkt dat je slechter bent gaan zien Knipoog maar waardoor ze dus overbelast worden wat enorm pijnlijk is in je hoofd Ja

Pradaatje schreef:
Ik heb overigens wel dat me prisma's niet goed werken in me ogen. Dus mijn ogen werken niet goed samen. Maar daar kan nooit al me hoofdpijn vandaan komen.

Dat kan dus wel Knipoog echt Méga hoofdpijn aanvallen enzo Ja

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:42

Ik lees even mee, mijn vriend loopt al met barstende hoofdpijn rond sinds hij 10 jaar is. Ook af en toe migraine. Volgens de dokter is het spanningshoofdpijn en soms migraine, dan moet hij maar ibuprofen slikken. Er hielpen bij hem ook geen medicijnen tegen, alleen soms ibuprofen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:46

stef schreef:
kan je het verloop van je klachten beschrijven?
Hoe begint het, waar zit de pijn, zijn het echt aanvallen of continu? etc

Hmm ja. Het begint als een licht drukkend gevoel, vaak bovenin m'n hoofd, ook in m'n voorhoofd. Afgelopen dagen dan, werd het dan plots héél erg, en dan 'zakt' het naar het (voor mij) linker oog (voor iemand die tegenover me staat rechts dus). Dan wordt het een heel hard drukkende pijn met soms het gevoel van messteken erbij.

Het is bij mijn weten eigenlijk altijd achter dit oog geweest, heb het nog nooit achter andere oog gehad

Ik zei het trouwens vanmiddag tegen m'n moeder, dat ik dit topic geopend had en wat jullie allemaal zeiden, eerste wat zij zei was: gooi die pil er weer uit. Die heb ik niet om de anticonceptiereden (nja dat is iig niet de éérste reden Knipoog ) maar omdat ik gewoon 2 dagen ziek was van m'n menstruatie, echt héél erg krampen, moest op bed liggen, sterretjes etc, dus vandaar de pil. De huisarts had echter niet gezegd dat het hoofdpijn kon verergeren, maar dat vind ik dan vreemd, want nu in m'n stopweek is de hoofdpijn - voor zover ik iets verschil voel - erger dan in de 3 weken dat ik de pil slik.. Hmm. Nouja ik heb nu in elk geval geen last van menstruatiepijn, ik begin vanavond weer met de 1e pil van nieuwe strip dus even kijken hoe het dan gaat, ik moet iig over 2 maandjes terug voor controle, mocht m'n hoofdpijn tot die tijd zo erg aanhouden ga ik denk toch eerder..

ALs ik truowens hoofdpijn heb (weet niet of ik al gezegd had?) ga ik het liefst in het donker liggen en doe m'n ogen NIET meer open, kom iig niet graag meer in lichte(re) ruimtes..

@Njen: precies.. ik neem normaal maar één (normale) paracetamol in, is het heel ernstig neem ik een coffeïne in, dat werkt al beter, vanmorgen dan 1,5 coffeïne ingenomen en dat hielp, ibuprofen heb ik geen ervaring mee.. Ik loop het liefst gewoon door zonder pijnstillers Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:47

Er zijn testen voor hoofdpijn op internet. Vraagje had je er voor de pil ook al last van. Soms komt het door de pil.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:48

Nikka schreef:
Er zijn testen voor hoofdpijn op internet. Vraagje had je er voor de pil ook al last van. Soms komt het door de pil.

Voor de pil had ik er idd ook al heel veel last van.. Ik heb niet het idee dat het er erger van is geworden in elk geval!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:51

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:54

Uitkomst

De door u aangegeven klachten wijzen niet op een oorzaak van uw hoofdpijn Bespreek deze test met uw huisarts.

Vraag: Duren uw hoofdpijnaanvallen meestal langer dan vier uur?
Antwoord: Nee

Vraag: Heeft u (bijna) dagelijks hoofdpijn?
Antwoord: Ja

Vraag: Is uw hoofdpijn drukkend /klemmend?

Vraag: Is uw hoofdpijnals een band om uw hoofd?

Vraag: Is uw hoofdpijn een doffe pijn door uw hele hoofd?

Vraag: Is uw hoofdpijn een hevig stekende pijn aan één kant van uw hoofd?

Vraag: Heeft u tijdens uw hoofdpijn een rood tranend oog en/of een loopneus?

vandaag moest ik trouwens paardrijden, maar was nogal warm dus was toen wel misselijk..

Het is trouwens niet echt bij m'n slapen, maar echt ín mn hoofd, pal achter m'n oog, alsof het er tegenaan zit.. Het ligt dieper zegmaar..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:01

Ik heb precies hetzelfde als jij. Maar bij mij is voornamelijk het probleem dat een probleem met mijn rug heb. Dat zit rechts, en mijn hoofdpijn is dus meestal ook aan de rechterkant het ergst. Bij mij is het probleem dat door het probleem in mijn rug, ik nu ook problemen heb met mijn schouders en nek.
Het is bij mij geen spanningshoofdpijn en ook geen migraine. Al heeft het héél veel van migraine weg. Wat het precies is, weet ik niet. Maar het heeft met meerdere dingen te maken heb ik gemerkt.

Ten eerste gewoon mijn nachtrust, zorg dat je goed slaapt.

Ten tweede ben ik in therapie geweest voor mijn rug. Het is niet opgelost en ik moet weer naar een therapie, maar het heeft wel gedeeltelijk geholpen.
Bij mij komt het meestal vanuit mijn nek voornamelijk. Als bijv. mijn paard een struikelt met rijden, dan schiet dat als het ware door naar mijn nek en dan heb ik binnen een minuut weer flinke hoofdpijn. Mijn nekspieren en de spieren daaromheen zijn heel gevoelig en kunnen niks hebben. En als die dus een klapje moeten opvangen, dan schiet het door naar mijn hoofd. En voila ik heb weer hoofdpijn.

Ten derde toch gedeeltelijk stress, door de stress ga ik mijn schouderspieren spannen, die verkrampen, wat weer naar mijn nek gaat en door naar mijn hoofd.

Ten vierde zorg er ook voor dat jijzelf geen persoonlijke problemen hebt. Die spelen zeer zeker ook mee. Als jij over dingen piekert of ergens mee zit (kan school zijn, maar ook vrienden of over jezelf). Dan komt iig bij mij de hoofdpijn sneller opzetten. Dus spanning roept het wel sneller op (voorbeeld: ik ben nu bezig met mijn eindexamen en hiervoor ging het best goed met mijn hoofdpijn. Maar toen waren we vlak voor de aanvang van mijn examens en toen kreeg ik weer een aanval.)

Ik heb het ook soms erger dan anders. Soms is het alleen stekende hoofdpijn, dat verergert naar bonkende hoofdpijn. Soms heb ik het zo erg dat ik er misselijk en alles bij word, dan is het in principe gewoon een flinke migraine-aanval. Maar aangezien ik die echte aanvallen niet vaak heb, en vaker gewoon hoofdpijn (ook vaak zo'n druk achter mijn rechteroog) denk ik niet dat het echt migraine is.
Wat het wel is, weet ik niet. Mijn dokter vindt altijd bij voorbaat dat alle jonge mensen zeuren...

Bij mij is het met de tijd minder geworden, alleen nu heb ik het dus als of ik iets met paardrijden doe waardoor mijn rug en dus ook mijn nek een klap(je) krijgt of bij spanning. Bij mij komt het dus wel voornamelijk vanuit de spieren, omdat er iets niet goed zit in mijn rug, hebben veel spieren het gewoon heel zwaar en zijn daardoor erg gevoelig. Wat bij mij vaak helpt: slapen. Als ik hoofdpijn heb, ga ik vaak eventjes slapen, maar dat helpt niet als het echt heel erg is.
Laatst bijgewerkt door spoekie op 30-05-07 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:02

Zoals ik de klachten lees, is het geen spannings hoofdpijn. Dat komt uit de nek en spant om het hoofd als het ware.
Of het migraine is? migraine gaat ook weg op een gegeven moment.
Overigens kan migraine wel op beide hersenhelften voorkomen, zonder aura, en zonder braakgevoelens. Ik heb zware migraine, altijd tweezijdig, altijd met een stijve nek, koud gezicht en koude voeten ? Altijd in de omgeving van het begin van de menstuatie. Ik wordt niet misselijk, maar krijg steevast een vreetbui.
Maak voor jezelf eens een overzicht waarop je opschrijft wat je eet, en wanneer je een aanval hebt, welke dag, hoelaat, hoelang enz.
misschien kan je er dan toch een verband leggen.
Ik wens je in ieder geval heel veel beterschap, zo lang hoofdpijn hebben is verschrikkelijk.
laat je anders eens doorverwijzen naar een neuroloog.
Beterschap !

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:03

Hoi! Ik heb je verhaal en het topic even (globaal) doorgelezen.
Ik heb migraine. Momenteel heb ik het redelijk onder controle, maar wel met dagelijkse medicatie.
Jouw verhaal doet me niet echt aan migraine denken. Ook door de vragenlijst.
Het lijkt me niet onverstandig om er nog eens mee naar je huisarts te gaan. Misschien kun je eens een triptaan vragen, dat is het medicijn dat werkt bij een migraine-aanval. Bij mij werken ze echt niet als 't geen migraine is. Ik heb wel veel last van bijwerkingen van die medicijnen maar die neem ik maar voor lief op het moment dat het nodig is.
Je kunt het ook alternatief zoeken. Ik ga regelmatig naar een osteopaat, dat helpt soms. Acupunctuur heb ik nog nooit gedaan.

Veel succes en sterkte ermee. Ik sta altijd open voor vragen!

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:09

ik ken het probleem..
ik ben er ook mee naar de huisarts geweest en hij zei dat de spier in me nek overbelast is.
Die spier gaat door in je hoofd, vandaar de hoofdpijn/nekpijn. 10 dagen medicijnen geslikt, werkte goed, medicijnen zijn op , hoofdpijn weer terug./..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:12

@ spoekie: jep, herken ik ook weer, als het héél ernstig is, ben ik ook wel misselijk erbij, maar dat is niet zo vaak, als ik thuis ben ga ik gewoon liggen, dan maar geen huiswerk. Op school gaat het lastiger, wordt het echt zo erg dat ik het niet uit kan houden, ga ik naar huis toe.
M'n moeder heeft ook heel veel hoofdpijn, loopt nu met d'r 4e nekhernia en dat komt omdat haar nekspieren zo, zó ongelovelijk sterk zijn, die hebben gewoon het kraakbeen 'weggedrukt' zegmaar. Zou dus heel goed kunnen dat mijn nek/schouderspieren ook zo sterk zijn, maar ik let er echt heel erg op dat ik niet verstijfd ga zitten (daarbij helpt paardrijden dus ook, evenals voor m'n rug). Verder kan ik me - idd - heel erg druk maken.. Over vanalles..

Ik zal es zo'n hoofdpijndagboek gaan bijhouden, lijkt me goed idee! En ook wat ik eet, al hou ik me nu weer een paar dagen héél streng aan dat migraine-dieet, dat ik geen migrainetriggers eet.

@ henzz: Oke.. zoals eerder ook al gezegd, loopt het liefst door zonder medicijnen, en ga gewoon op m'n bed liggen, ik trek mn gordijnen dicht zodat het donker is en ik slaap wel.. Maar ik zal m'n arts es vragen wat hij denkt!

@ luv_sil: ja, dat van die spier ken ik wel, maar het komt niet door die spier, het zit voor mijn gevoel hoger, op een wat andere plek zegmaar..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:26

je zou zowiezo eens kunnen informeren naar cesar therapie. heb ik ook gehad, alleen bij mij heeft het niet geholpen aangezien ik migraine én (spier)spanningshoofdpijn heb 9dus ook erg moeilijk te bestrijden met medicatie

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:28

whow oke.. ja.. ik ga even googlen, even kijken wat dat is

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:29

[quote="Ilsiie"]@ spoekie: jep, herken ik ook weer, als het héél ernstig is, ben ik ook wel misselijk erbij, maar dat is niet zo vaak, als ik thuis ben ga ik gewoon liggen, dan maar geen huiswerk. Op school gaat het lastiger, wordt het echt zo erg dat ik het niet uit kan houden, ga ik naar huis toe.
M'n moeder heeft ook heel veel hoofdpijn, loopt nu met d'r 4e nekhernia en dat komt omdat haar nekspieren zo, zó ongelovelijk sterk zijn, die hebben gewoon het kraakbeen 'weggedrukt' zegmaar. Zou dus heel goed kunnen dat mijn nek/schouderspieren ook zo sterk zijn, maar ik let er echt heel erg op dat ik niet verstijfd ga zitten (daarbij helpt paardrijden dus ook, evenals voor m'n rug). Verder kan ik me - idd - heel erg druk maken.. Over vanalles..

Ik zal es zo'n hoofdpijndagboek gaan bijhouden, lijkt me goed idee! En ook wat ik eet, al hou ik me nu weer een paar dagen héél streng aan dat migraine-dieet, dat ik geen migrainetriggers eet.

@ henzz: Oke.. zoals eerder ook al gezegd, loopt het liefst door zonder medicijnen, en ga gewoon op m'n bed liggen, ik trek mn gordijnen dicht zodat het donker is en ik slaap wel.. Maar ik zal m'n arts es vragen wat hij denkt!

@ luv_sil: ja, dat van die spier ken ik wel, maar het komt niet door die spier, het zit voor mijn gevoel hoger, op een wat andere plek zegmaar..[/quote]

Bedoel je voorin, dus bij je voorhoofd? Dat daar ongeveer die pijn zit? Want dat is juist de hoofdpijn die je krijgt van die spier, omdat je hersenen naar achter worden getrokken als het ware.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:31

nee.. echt achter m'n rechteroog..
niet echt m'n voorhoofd, althans, daar begint het.. maar daar is het nooit zo hevig, vooral achter m'n rechteroog is het héél hevig!

is dat ook van die spier dan?

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:52

Hey Ilse, zoals je het omschrijft kan ik alleen maar zeggen (hoe zielig ik het voor jou vind): clusterhoofdpijn...
Heb je nog gekeken naar symptomen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:03

cluster hoofdpijn komt in aanvallen van ongeveer een kwartier tot een half uur en dan is het weer weg.Dan ben je zo out van de pijn,ik ken iemand die dat heeft.Het zit ook maar achter 1 oog.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:09

Je moet dan zuurstof gebruiken om de pijn weg te krijgen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:38

Nienke: heb vandaag tussendoor paar sites bekeken enzo.. En als ik dat zo lees, en jouw profiel, denk ik zo dat ik er alles behalve blij van wordt..

@marleen: Hmm het hangt er vanaf, ene keer duurt het hele dag, dan niet zo hevige pijn, andere keer is het echt heel hevig maar in verhouding kort!

Ik drink nu ook géén cola meer, eet geen chocola, chips en nootjes meer, eigenlijk gewoon even geen migrainetriggers meer..

Vandaag had ik so levensbeschouwing maar hoofdpijn was zó erg.. Dat m'n leraar zei je maakt het maar een andere keer.. Hij dacht dat 't stress was maar dat lijkt me niet als het al 1,5 jaar met goede en slechte periodes voortduurt..

Ik ga morgen weer verder met googlen, ga nu écht m'n bed in..

thnx voor de reacties..

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:44

marleen_usar schreef:
cluster hoofdpijn komt in aanvallen van ongeveer een kwartier tot een half uur en dan is het weer weg.Dan ben je zo out van de pijn,ik ken iemand die dat heeft.Het zit ook maar achter 1 oog.

Ik heb zelf clusterhoofdpijn... Dus weet hoe het is... Alleen is het bij mij a-typisch, zuurstof reageer ik niet op, en van Imigran krijg ik er nog een aanval overheen...
Clusterhoofdpijnaanvallen kunnen variëren van 15 minuten tot 3 uur.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:00

nienke1208 schreef:
Ik heb zelf clusterhoofdpijn... Dus weet hoe het is... Alleen is het bij mij a-typisch, zuurstof reageer ik niet op, en van Imigran krijg ik er nog een aanval overheen...
Clusterhoofdpijnaanvallen kunnen variëren van 15 minuten tot 3 uur.

klinkt echt heftig Ach gut in mijn hoofdpijntijd dacht ik dat het bij mij erg was maar als ik dit hoor ben ik maar een aansteller Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:01

Ik schop dit topic weer even omhoog, heb een update!

Vanmorgen ben ik bij de huisarts langs geweest, hij kwam toch met de conclusie waar ik zelf aan dacht en eigenlijk ook wel bang voor was: migraine..

Migraine in combinatie met sterke erfelijke aanleg, soms gaat migraine over, in mijn geval heb ik er weinig vertrouwen in maar ik zal het wel zien!

Heb nu Metoprolol, dat moet ik 1 x daags 1 tablet slikken, over maand terugkomen, hopen dat het werkt, anders krijg ik wat anders en ik wil ook alsnog het homeopatische circuit in.. En evt alsnog een second opinion..
(ik bedoel.. die spanningshoofdpijn conclusie is 1,5 jaar terug, nu ik al zo lang hoofdpijn heb zag hij ook in dat het geen spanningshoofdpijn is Lachen ) maar dat moet ik nog even gaan overleggen..

Pfff nou ik word hier niet blij van eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:09

migraine is volgens mij niet alleen hoofdpijn. Ik vind dat snel ergens van gezegt word dat het migraine is en hoor mensen ook al snel roepen ik heb migraine bij hoofdpijn.

Mijn moeder heeft migraine en die kan niks meer als ze migraine heeft. Binnen een half uur is ze dood ziek. Dan moet ze naar bed. Alle gordijnen moeten dicht en beneden moeten we muis stil zijn. Van een vallende pen krijgt ze al een steek in der hoofd zo erg heeft zij dan hoofdpijn. Dit gaat gepaard met verschrikkelijk overgeven en meestal is ze na 2 dagen pas weer een beetje vanaf en met dag 3/4 is ze weer een beetje opgeknapt. Ze heeft tegen woordig zelfs een spuit zodat ze zichzelf kan spuiten als ze migraine krijgt tegen de pijn.

een vriendin van mij riep ook altijd dat ze last had van migraine als ze hoofdpijn had maar migraine is toch wel iets meer als alleen hoofdpijn.