Zwanger.....afstuderen en financien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:35

toen ik zwanger was, was ik nog bezig met mijn havo. Deze heb ik gehaald met veel moeite. Ik ben tot de zomervakantie naar school gegaan en na de bevalling zat ik na 4 weken alweer op school.
Studiefinanciering kreeg ik toen nog niet. Alleen in de laatste paar maanden, alleen de basisbeurs. Ik moest het al die tijd doen met 220 euro in de maand, luiers, eten, kleren, alles moest ik daarvan kopen, maar dat lukte goed hoor Lachen

Nu ben ik 1ste jaars verpleegkundige op het MBO, ik krijg een stufi van bijna 500 euro in de maand + ruim 100 euro aan stagevergoeding. Daar red ik het dus makkelijk mee! (ben blij dat mijn ouders mijn school betalen trouwens Schijnheilig )

Maar inderdaad met iemand van school overleggen of het mogelijk is om volgens jaar augustus af te studeren is een goed idee! Als ik het bij mij op school bekijk moet dat makkelijk te doen, ik had 2 zwangere in de klas die gewoon samen met de hele klas verder zouden gaan na hun zwangerschapsverlof en dus geen achterstand zouden hebben!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:53

Zoals je er zelf over praat, uit je verhalen dan, lijkt het alsof je zelf voorstander van abortus bent.
Doe waar jij je goed bij voelt!!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:45

De eenmalige aanschafkosten voor je kindje kunnen duur zijn, dat is maar net hoe je het zelf wilt hebben...kijk willen gewoon alles nieuw hebben..Dan is het kostenplaatje al gauw 3500 euro (kinderkamer, kinderwagen, buggy, eetstoel, wippetje, box kleertjes etc etc)...Je kunt natuurlijk ook veel dingen 2e hands kopen dat scheelt een bult geld...

Wanneer je kindje geboren is is het afhankelijk voor welke voeding je gaat kiezen. Als je voor Borstvoeding gaat zijn de kosten natuurlijk lager omdat je dan geen flesvoeding hoeft te kopen..Houd er natuurlijk wel rekening mee dat het ook kan zijn dat je melkprodcutie niet op gang komt en je toch op flesvoeding over meot gaan. Zo`n pak flesvoeding kost +-9 euro, daar doe je een week mee.Vervolgens de luiers, met 1 pak doe je ook een goede week en kosten ook zo`n tientje per pak. Moar ook voor deze dingen gelden, en ander merk waar jij wel tevreden over betn kan veel schelen in je portomonaie!!

Als je ongeveer 100 euro per mnd in je hoofd houd voor jullie kindje dan zit je goed!!
en geloof me meid elk kind wordt groot hoe dan ook!! Dan maar een keer geen AH boodschappen, of lekker toastjes elke week..Snap je wat ik bedoel? Het loopt allemaal wel los..En bedenk dat je ook nog kinderbijslag krijgt per kwartaal, en kwa inkomen kun je misschien ook nog bij de belastingdienst aan kloppen...

kortom als je twijfelt vanwege het geld, laat je kind dan maar lekker geboren worden hoor!!

Wat betreft je studie..Kijk studeren loopt niet weg natuurlijk...Stel je wilt over een paar jaar wel kinderen en je kiest nu voor bv abortus, wellicht lukt het dan niet (en geloof me daar ken ik wat van van!!)

als je "enigste zorgen"je studie en geld zijn dan is de keuze voor mij denk ik snel gemaakt..

Als je nog meer vragen hebt pb me maar!!

Gr Claudia

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:01

Ik geloof dat als je het kind echt wilt je er een oplossing voor gaat vinden, financieel, je studie en ook met je partner, of hij het kind wel wilt of niet. Het is een voorrecht om zwanger te mogen zijn.
Je zit nu met praktische zaken, daar kom je wel uit.
Laat geld, studie of je vriendje je er aub niet van weerhouden om moeder te worden. Leer van de moeders op dit forum en vooral van degene die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. Haal je dingen daaruit, doe wat je gevoel je ingeeft en maak de beslissing voor jezelf. Je komt eruit, neem je tijd, succes ermee.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 22:42

Didoo schreef:
Zoals je er zelf over praat, uit je verhalen dan, lijkt het alsof je zelf voorstander van abortus bent.
Doe waar jij je goed bij voelt!!

Er gaat zoveel om in mijn hoofd nu. Vanmiddag dacht ik nog ik laat het weg halen. Maar dan loop je door de V&D en zie je al die babyspullen en toen dacht ik het lijkt me geweldig om moeder te worden. Ik moet er gewoon echt de tijd voor nemen en een goede beslissing nemen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:32

Ik ga niet mijn hele verhaal hier typen, maar financieel was het een brok ellende bij ons toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. mocht je vragen hebben staat mijn pb box open..

ken ook een gezin waarvan de man van 32 het kindje absoluut niet wilde hebben, hij heeft gedreigd, maar zij heeft veot bij stuk gehouden, die man is nu gelukkiger dan ooit met zijn kindje

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:12

Hmm. Zoals ik begrijp was het allemaal dus niet gepland, ik kan me voorstellen dat je het daar moeilijk mee hebt. Aangezien dit natuurlijk wel je hele leven op zijn kop gooit op een moment dat het allemaal niet uit lijkt te komen.

Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat je nu de consequenties ervan moet nemen. Dat je nu zwanger bent is één, maar dat je nu allemaal uitvluchten en redenen zoekt waarom laten weghalen geoorloofd is vind ik maar raar. Een reden zoals ´ik wil mijn paard niet kwijt´ dat stoot me wel een beetje tegen het hoofd eerlijk gezegd. Nu probeer ik het nog subtiel te brengen, maar dat o.a. dát nu iets is waar je blijkbaar genoeg waarde aan hecht om (ik ga er vanuit een gezonde) baby het leven te ontnemen gaat er bij mij niet helemaal in.

Het is nu eenmaal zo en terugdraaien kan niet, ik denk dat je er dan maar het beste van moet maken en evt. nadelen ervan ook op de koop toe moet nemen. Kinderen veranderen je leven, een zwangerschap vroegtijdig laten beïndigen heeft ook zo zijn impact.

Ik wens je sowieso heel veel sterkte en succes en hoop dat je eruit komt om een goede beslissing te maken Ach gut

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:29

Ik ben zelf zwanger en weet niet of mijn man nog terugkomt, dit is mijn derde kind. Ik had er niet voor gekozen om zo moeder te worden van nr 3, maar weghalen...nee. Ik red me wel, mijn kind is mijn kind en dat gaat voor alle nukken en grillen van het leven.
En voor het idee, ik ben ook recent ontslagen, heb geen enkele zekerheid meer, behalve dan mezelf en mijn kinderen.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 09:43

Mijn vriend vertelde me gister ook even doodleuk dat als ik het zou houden hij in paniek zou raken en dat er dan een grote kans was dat onze relatie stuk zou lopen..... Je wil niet weten hoe kwaad ik om die uitspraak ben

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:48

Een dreigement die absoluut niet goed te praten is, daar moet je je niet door van de kaart laten brengen hoor. Erg moeilijk natuurlijk, maar dit is denk ik zijn manier om je te dwingen dat je (misschien tegen je zin) doet wat hem wel uitkomt..

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:56

Joyckuh schreef:
toen ik zwanger was, was ik nog bezig met mijn havo. Deze heb ik gehaald met veel moeite. Ik ben tot de zomervakantie naar school gegaan en na de bevalling zat ik na 4 weken alweer op school.
Studiefinanciering kreeg ik toen nog niet. Alleen in de laatste paar maanden, alleen de basisbeurs. Ik moest het al die tijd doen met 220 euro in de maand, luiers, eten, kleren, alles moest ik daarvan kopen, maar dat lukte goed hoor Lachen

Nu ben ik 1ste jaars verpleegkundige op het MBO, ik krijg een stufi van bijna 500 euro in de maand + ruim 100 euro aan stagevergoeding. Daar red ik het dus makkelijk mee! (ben blij dat mijn ouders mijn school betalen trouwens Schijnheilig )

Maar inderdaad met iemand van school overleggen of het mogelijk is om volgens jaar augustus af te studeren is een goed idee! Als ik het bij mij op school bekijk moet dat makkelijk te doen, ik had 2 zwangere in de klas die gewoon samen met de hele klas verder zouden gaan na hun zwangerschapsverlof en dus geen achterstand zouden hebben!

wooow jeetje je was wel echt enorm jong toen..... (bedoel ik niet verkeerd ofzo;) )

IceQueen, denk dr goed over na... ht is niet iets wat je zomaar beslist en vooral omdat je toch steeds wel van gedachten veranderd. Denk dat ht wel heel belangrijk is dat je vriend achter je staat, anders wordt ht nog zwaarder natuurlijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:22

Het belangrijkste is volgens mij nog altijd wat jij zelf wilt.
Dus los van alle praktische zaken en je vriendje, het gaat er om wat jij zelf wilt. Probeer daar achter te komen, dus ook zonder alle mama halleluja verhalen van hier...

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:26

Wendy schreef:
Dus los van alle praktische zaken en je vriendje, het gaat er om wat jij zelf wilt. Probeer daar achter te komen, dus ook zonder alle mama halleluja verhalen van hier...

denkje?
Ht is wel dr vriend.. en de papa van ht kindje.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:28

Zou wel erg zijn alles jullie beide zowat fulltime werken en dan niet rond kunnen komen Scheve mond ( met baby )
Hou doen huishoudens dat dan waarvan de vrouw thuis blijft, of mensen die niet kunnen werken ivm een ziekte en kinderen hebben? Die moeten ook gewoon rondkomen. Je kunt het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil!
Ik vind dat jullie hier beide over moeten beslissen!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:34

Ik zelf doe ook PABO voltijd en ben niet zwanger maar heb wel andere medische redenen en dan kun je dus een extra vergoeding krijgen omdat je vertraging oploopt.
Dit geldt op InHolland ook bij zwangerschap.
Hierover moet je bij de decaan zijn van je hogeschool

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:35

Ik denk dat je alles in de wereld even los moet laten (financien, paard, vriend, opleiding) en eens heel diep van binnen moet bedenken of je dit kindje wel of niet wil. Dat is het belangrijkste. Als je dit kindje wil, dan is er voor elk probleem een oplossing. Het zal niet makkelijk zijn, maar als je het echt wil kom je er wel.

En als je het niet wil, dan is dat ook geen schande! In NL hebben we (gelukkig) de vrijheid om die keuze te maken.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:49

De gevoelens die je hebt over je paard (met niet kunnen en willen wegdoen).. dat is ongeveer 1% van wat je straks voelt mocht je het kindje houden.. Dan zal je je niet voor kunnen stellen dat je er over na gedacht hebt om het te laten weghalen.. Dat gevoel en het meteen houden van, is heel intens!

Ik ga geen uitspraak doen of je het moet houden of laten weg halen.. Ik als moeder kan me die laatste optie namelijk niet voorstellen en ben dus bevooroordeeld.

Ik denk dat het verstandig is, je ouders in te lichten.. wellicht kunnen zij je een goed advies geven.. Daarnaast heb je je zorgen dan gedeelt en kan je in alle rust een beslissing nemen.. Heel veel sterkte!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:03

IceQueen schreef:
Mijn vriend vertelde me gister ook even doodleuk dat als ik het zou houden hij in paniek zou raken en dat er dan een grote kans was dat onze relatie stuk zou lopen..... Je wil niet weten hoe kwaad ik om die uitspraak ben

Kies voor dat gene wat jou hart ingeeft.. Jou vriend mag nooit zoiets zeggen, dan zou ik zeggen; pak je spullen maar en je krijgt wel een brief voor alimentatie als het geboren is. Jij wil graag moeder worden lees ik hierboven, ga er dan voor.. Het is veel geregel, het zal heel moeilijk worden maar je zult er 100x sterker uitkomen, en niemand zal je zomaar laten verhongeren samen met je kindje.
Overleg met je studieloopbaanbegeleider o.i.d dergelijks, zij hebben hier waarschijnlijk al ervaring mee en kunnen je alles precies vertellen.

Als jou hart een kindje wil ga er dan voor en geef het niet op, je zal dan je levenlang spijt hebben. Veel sterkte Ach gut

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:05

thabs schreef:
Wendy schreef:

denkje?
Ht is wel dr vriend.. en de papa van ht kindje.

Die papa is nou niet echt meedenkend, als mama heb je een grotere band met het kindje en mag je ook beslissen of je het wel of niet wilt. Ik ben absoluut geen tegenstander van abortus in de eerste weken van de zwangerschap maar je moet wel doen wat je hart je ingeeft.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:11

Ik heb hier (gelukkig) nog niets mee te maken, maar kan me voorstellen dat het een moeilijke situatie is. Gelukkig weet je het al heel vroeg en heb je nog even de tijd om een beslissing te nemen. Gebruik die tijd goed.

Sterkte.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:14

Laten we wel even stil staan bij het feit dat pappa hier pas 22 jaar jong is he?! Die heeft zijn hoofd ergens anders.. Kan me daar wel iets bij voorstellen hoor.. Voor een vrouw ligt dat heel anders.. jouw lichaam verandert.. en hoe klein ook.. het is al verschrikkelijk bijzonder dat er iets in je buik groeit..

Een vrouw zal daar heel anders in staan dan een man.. dat hoef je hem niet meteen kwalijk te nemen..

Het feit dat ie gaat dreigen om de relatie te verbreken is een ander verhaal.. daar ben ik heel simpel in.. doe wat je niet laten kan.. dan is hij jou ook neit waard...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:19

Stel dat je kindje niet helmaal gezond is of een zorgen kind is.Dat hopen we van niet maar het kan altijd, en daar gaat veel tijd in zitten.En je kan veel 2e hands aanschaffen, en wij hadden wasbare luiers met klittenband.Ook sparen wij voor later als ze willen gaan studeren bv.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:23

Het feit dat je allerlei 'excuses' opvoert voor abortus zegt voor mij dat je op dit moment nog niet klaar bent voor een kind, en dat je liever andere dingen doet met je geld en tijd.
Vind dat hier trouwens wel erg makkelijk gepraat wordt, 'ach, als de vader het niet wil gaat hij toch gewoon weg'. Als het kind geboren is en de vader wil er niks mee te maken hebben, wat dan? Daar komen zo vaak toch problemen van...

En bovendien, ik kan ook heel goed snappen dat je, als je wat krap zit in het geld, geen kind wil. Kinderen kosten toch best veel geld, ongeacht of je het nu zo zuinig mogelijk aandoet, en ik kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt om naast je paard en je vriend (mogelijk) kwijt te raken, ook nog eens elk dubbeltje 3x moet omdraaien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:26

Denk aan je toekomst, past daar een kind in? Je moet er alle twee achter staan,want er gaat veel tijd in zitten.Je nacht rust gaat er aan enz.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:26

Ik ben het helemaal met Bienotje eens: eigenlijk ben ik best een beetje boos over de wijze waarop de keuzes uiteen gezet worden, maar ieder zijn eigen gedachten uiteraard!! Mijn eerste reactie was: waarom ben je dan niet voorzichtiger geweest, maar ja, het kan ook door de evt beveiliging heen zijn geglipt. Ik hoop dat je er onwijs goed over na zal denken en voor je paard is altijd wel een oplossing te bedenken (betalende bijrijder....) maar een kindje weg laten halen, omdat je je paard niet kwijt wilt of omdat je bang bent dat je je studie nu niet op tijd af kan maken..... laat ik verder maar niets meer zeggen.....