Anti Depressiva, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Anti Depressiva, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:08

Chiqa schreef:
draumpje schreef:
ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee

Nee jíj mss niet...maar er zijn genoeg mensen die dat wél doen..
En daar zit nu presies het probleem, of je het horen wil of niet.

en juist daarom mag er best over gesproken worden Lachen
taboes zijn er om te doorbreken en rare ideen door onwetendheid zijn alleen op te lossen door voorlichting
het is pas een probleem als je er een probleem van maakt Lachen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:04

MissStynk schreef:
Flower schreef:
Ik slik op dit moment Fluoxetine Bloos
Ook ik heb er moeite mee ... ben pas in het begin stadium, en heb last van bijwerkingen, maar deze gaan "als het goed is " naar verloop weg ....

Succes Kusje

Die bijwerkingen gaan wel weg hoor.. maar soms is het beter om over te stappen.
Ik vond anti-depressiva altijd rotzooi en geloofde er niet zo in eerlijk gezegd, verslavend e.d. dacht ik. Totdat ik het zelf nodig had.. het heeft mij wel degelijk geholpen en ben blij dat er dergelijke medicijnen bestaan. Eerst kreeg ik Paroxetine en daar had ik vreselijke bijwerkingen van. Daarna ben ik over gestapt op Fluoxetine en na een jaartje ben ik daar weer mee gestopt, zonder problemen!

Ik heb dus ook eerst paroxetine gehad... maar dat was echt niets ... qua bijwerkingen dan ... Nu slik ik deze 4 dagen, maar ik ben nog steeds zooooo down Boos!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:56

dat is rottig, heb dat ook gehad en afbouwen van de paroxetine was zwaar (slikte 50 mg) gelukkig gaat het snel beter zodra je ander middel gaat gebruiken. ik voelde me na een week al iets beter en dan wordt het een langzaam stijgende lijn

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:54

Het dik worden was ook waar ik bang voor was. Mijn vader zei dat hij mensen kent die er niet dikker van zijn geworden waaronder hijzelf, en zelfs iemand die erdoor afgevallen is. Maar mijn vader kan ik helaas niet altijd geloven op zijn woord is al heel vaak gebleken. Ik ben nu helemaal niet dik, maar het is zeker iets waar ik mij druk om maak. Ik weet niet of ik het ervoor over heb om geen gevoel te hebben, dat heb ik ook een lange tijd gehad zonder medicijnen en dat vind ik een heel eng gevoel. Van dat je meer zelfmoordpogingen kan krijgen, ik weet niet of het dan verstandig is voor mij. Ik denk er wel soms aan, maar ik denk niet dat ik het echt zou kunnen. Dat word dan een massagraf, mijn zusje gaat dan ook, gevolgd door mijn zus, vader, moeder van mijn zusje (zij heeft een andere moeder dan mijn zus en ik), vriend van mijn zusje... Nee lijkt mij geen goed plan, sowieso ik zou het mezelf nooit vergeven als het mislukt o.i.d en ik weet niet wat er na de dood is.

Verder over de discussie over de openheid over borderline, ik vind het goed dat erover gesproken word. Op bokt hier, zijn er eigenlijk niet veel mensen die mij kennen, en de mensen die mij kennen wisten het dan nog niet, is niemand waarmee ik laatste tijd omga. Ik vind ook niet dat ik een stempel heb, die term heb ik een hekel aan!
Ik heb me mijn hele leven al anders gevoeld dan andere mensen, omdat mijn leven altijd anders is geweest dan de kinderen om mij heen. En ik vind het fijn te weten dat er meer mensen zijn mer borderline, en dat erover gesproken kan worden. Mensen met borderine zijn geen slechte mensen, we zijn gewoon een beetje anders dan mensen zonder borderline;)
Ik denk dat het goed is dat mensen weten wat het is, ook omdat ze dan mensen die het hebben beter kunnen begrijpen. Doordat ik nu bezig ben met therapie leer ik mezelf nu beter te begrijpen, en dan kan je ook beter uitleggen wat er in je omgaat als er iets aan de hand is. Ikzelf begreep mijzelf nooit, dus hoe ga je dan aan andere mensen uitleggen wat er is? Voordat ik een onderzoek liet doen, heb ik dingen opgezocht en heb dingen gelezen over borderline, dat is voor mij de stap geweest.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:14

Ik heb het geslikt... en nee.. dat is niet goed gegaan. Helemaal niet.

Zorg dat als je het gaat slikken je iig een goed contact heb met diegene die het je voorschrijft en als je twijfelt over of het goed gaat, bespreken en zorgen dat ze je serieus nemen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:29

Ik werk bij een huisarts en heb me zeker in het begin verbaasd over hoeveel mensen aan de kalmerende/slaap middelen (noem maar op) waren. Het is zeker goed dat deze medicijnen bestaan maar ik ben ook van mening dat een paar pilletjes de problemen niet oplossen. Er zijn veel (lees: niet alle!) mensen die denken dat een pilletje van een arts een wondermiddeltje is ze beseffen alleen niet dat het problemen voor zich uitschuiven is Knipoog Ik heb het nu niet zozeer over borderline want dit steekt weer heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld slaapproblemen door financiele problemen oid

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:38

Ik lees hier over mensen, die het middel (anti-depressiva) erger dan de kwaal vinden, en daarom er niet eens aan beginnen.
Helaas dacht een familielid van me ook zo. Hij is veel te jong overleden, de details hoe, zal ik jullie besparen...Inderdaad lijkt het me geen pretje, om te moeten slikken. Maar ik ken ook mensen, die blij zijn dat er anti-depressiva bestaan, omdat ze daardoor kunnen léven.

Maar wat je ook beslist, blijf strikt onder controle. Soms is het juist de depressie, waardoor je niet wil slikken, of gecontroleerd worden, en ook kan ieder lichaam anders , dus ook verkeerd, reageren op bepaalde pillen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:12

Wanneer gaat het in vredesnaam werken Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:32

Flower schreef:

Dat duurt wel ff hoor en dat ga je zelf voorlopig nog niet door hebben Knipoog

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:36

ik heb ook 4 jaar geleden anti depressivas gebruikt . ik veranderde in en complete zombie en had een dochter van 2 jar die daar onder leed .
Ze wilde mij toen iets anders voorschrijven maar heb gekozen om het zonder medicatie te doen en in therapie te gaan . Dit was beter voor mij . Ik ken ook mensen die er wel gewoon mee kunnen functioneren maar voor mij was het niets .

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:38

Quellian schreef:
Flower schreef:

Dat duurt wel ff hoor en dat ga je zelf voorlopig nog niet door hebben Knipoog

Wanneer .... Verdrietig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:41

Flower schreef:
Wanneer .... Verdrietig

Je hoort het vanzelf van je omgeving dat je verandert...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:57

Inderdaad, vanwege allerlei mechanismen in de hersenen die ongeveer 6-8 weken duren om zich aan te passen. Meestal verdwijnen na die tijd ook de bijwerkingen. Dus nog even geduld hebben.

Ik vind antidepressiva hele goede hulpmiddelen, mits ze niet zomaar door een huisarts worden uitgeschreven. De controle op de persoon die ze slikt moet streng zijn om eventuele veranderingen in gedrag e.d. snel te kunnen opmerken, zodat als je bijvoorbeeld meer suïcidale gedachten / gedragingen krijgt dat ook op tijd gesignaleerd wordt.

Verder vind ik ook dat er altijd een therapie naast gegeven moet worden, niet dat je zo naar huis gestuurd wordt met een antidepressivum, en dat je over 2 maanden nog maar eens moet terug komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:02

k heb het gebruikt om goed te kunnen slapen, ik was chronisch pijn patient.Het maakte me erg duf en loste mijn probleem niet op.Ik heb in die tijd toch een zelfmoord poging willen doen, omdat ik al 7 maanden 24 uur van de dag over de pijn grens heen ging.

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:32

Ik gebruik nu ongeveer een maand AD. Ik ben Burn out en heb een beginnende depressie. De Ad die ik gebruik is een nieuw soort, Lexapro. Het schijnt dat je er minder bijwerkingen van kan krijgen en dat denk ik ook wel. De bijwerkingen die ik had waren vooral misselijkheid, de eerste 2 weken was ik wat duf, ik geeuwde aan een stuk door, had alleen de eerste paar dagen last van een droge mond, maar verder viel het me alles mee. Nadat ik m'n eerste pilletje had ingenomen ging ik er echt voor zitten "nou, kom maar op met de bijwerkingen" Knipoog gelukkig viel het voor mijn gevoel allemaal wel mee en ik voel me er veel beter door! Ik ben echt blij dat ik er aan ben begonnen al wilde ik het in het begin ook niet. Ik heb op dit moment niet meer van die verschrikkelijke emotionele momenten waarvan ik soms haast stikte, zo moeilijk had ik het dan. Voor de AD had ik soms moment waarop ik heel hyper was en ik kon mijn lichaam totaal geen rust geven wat het natuurlijk met een BO juist nodig had. Nu ben ik rustiger en geef ik toe aan mijn vermoeidheid.
De arts vertelde me dat ik van Lexapro minder dik zou worden dan een andere AD. Nu ik ongeveer een maand Lexapro gebruik vind ik toch dat ik wat dikker ben geworden al moet ik toegeven dat ik de laatste tijd wel af en toe flinke eetbuien kan hebben dus of het nu door de AD of het snoepen komt dat is nu maar even de vraag Bloos Ik kan in iedergeval af en toe weer lachen en het leven gaat er weer wat kleurrijker uitzien en daar ben ik heel blij mee!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:51

alleen ad is ook niet de oplossing, ik krijg ad als ondersteuning bij mijn therapie

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:40

Ja klopt, ik heb inderdaad ook wekelijks therapie!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:43

Ik ga ook naar iemand toe, mijn bedrijfsarts
zegt dat ik er psychisch doorheen zit .... Bloos

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:43

Mijn moeder gebruikt het nu ook, maar ze is het alweer aan het afbouwen, want vlak voor ze ermee begon ging het net weer wat beter, maar in die 6 weken dat ze het gebruikt heeft zijn er alleen nog maar '' dalen '' geweest eigelijk.. dus in overleg met dr therapeut is ze het aan het afbouwen..

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:34

Ik heb 2x per week therapie Knipoog
Ik ben er vandaag geweest, en heb overlegt over de AD. Ik heb besloten het in ieder geval nu nog niet te doen, omdat ik er nu nog niet 100% achter sta. Als ik denk dat het echt beter is om het te nemen ga ik het zeker doen, maar ik denk nu dat ik er met mijn therapie voorlopig ook wel uitkom. De therapie is best intensief en ik moet ook daar juist leren te laten zien wat ik voel, want ik zit altijd doodleuk te vertellen wat er mij dwars zit terwijl we juist dieper moeten gaan, de oorzaken dat ik mij zo voel en teruggaan naar de tijd dat het gebeurde, en die oorzaken kunnen zelfs komen van dingen die er met mij gebeurt zijn dat ik 4 maanden was, mijn moeder is toen overleden en mijn vader was altijd boos, ik heb meerdere stiefmoeders gehad waarvan eentje mij van mijn 6e tot 12e helemaal niet goed behandelt heeft en mijn vader was er nooit, als hij er was deed hij mee.
Ik ga ook uitzoeken hoe wat waar ik mijn VMBO diploma ga halen, en van AB schijnt je concentratie ook omlaag te gaan.
Dat gaat voor mij ook niet goed zijn want daar heb ik al een probleem mee. De bijwerkingen die het heeft zie ik ook niet zo zitten.
Ik denk ook dat het juist goed is dat ik niet bang ben om te voelen, of het nou een goed gevoel is of niet. Ik heb heel lang mijn gevoel uitgeschakeld en heb nooit geleerd mijn gevoel te uiten. Dat kan ik nu sinds een jaar of 2 wat beter en dat heb ik nodig om verder te kunnen gaan denk ik...

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:07

Beste sylke,

Jij hebt zeker al een hele hoop meegemaakt in je leven. Volg je hart en doe wat voor jou goed voelt. Wanneer je zelf (nog) niet toe bent aan AD moet je het ook gewoon niet doen. Volgens mij heb jij ook nog een lange weg te gaan, succes en zorg goed voor je zelf!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:21

Slotje voor overleg! Topic heropend Lachen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:20

Ziolette schreef:
Slotje voor overleg! Topic heropend Lachen.

Waarom was het topic eerst dan gesloten Lachen?!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:33

Ja, wat was de reden dat het toe moest en wat is de reden dat het nu toch weer open mag?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 01:22

lonkie schreef:
Beste sylke,

Jij hebt zeker al een hele hoop meegemaakt in je leven. Volg je hart en doe wat voor jou goed voelt. Wanneer je zelf (nog) niet toe bent aan AD moet je het ook gewoon niet doen. Volgens mij heb jij ook nog een lange weg te gaan, succes en zorg goed voor je zelf!

Ik moet zeggen dat ik dit een fijne reactie vind en niet meer kan doen dan het hier mee eens zijn Lachen