erfelijkheidsonderzoek borstkanker, zou jij het doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Re: erfelijkheidsonderzoek borstkanker, zou jij het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:12

Ik zou het ook laten doen. Ja

Mijn opa(vader van vader) en vader hebben beide kanker gehad. Toen mijn vader het 6 jaar geleden kreeg hebben mijn ouders meteen afgesproken dat ik, mijn zusje en broertje vanaf ons 16de jaar ieder jaar een scan laten maken om te zien of wij het ook hebben(En daar sta ik echt met 200% achter). Waarom weet ik niet precies, maar volgens mij omdat het erfelijk kan zijn.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:32

Tja... moeilijk!!!
Ik heb hier al vaak over nagedacht... Mijn moeder heeft borstkanker gehad, in de familie van mijn oma's kant komt borstkanker wel voor, aan de kant van mijn opa weten we het niet, omdat we daarmee geen contact hebben...

Mijn oom zijn eerste vrouw kreeg een zeer agressieve vorm van borstkanker, en bleek het gen te hebben (zij is aan borstkanker overleden), mijn (half)nichten hebben allebei ook borstkanker gekregen, één had het gen niet, mn andere nicht wel (zij is ook overleden), zij heeft 3 dochters...
De oudste bleek het gen ook te hebben, is 23 en heeft begin mei allebei haar borsten preventief laten amputeren, en gelijk een reconstructie...
Ze heeft een week lang niet gegeten, niet gedronken en niet gepraat, de klap was te groot, ze werd ermee geconfronteerd dat haar borsten weg waren, alles kwam naar boven van haar moeder, maar aan de andere kant heeft ze haar eigen leven gered...

Eerlijk gezegd... Ik heb op dit moment geen idee of ik het zou doen...

Ik controleer wel regelmatig mijn borsten, en zou ook mee doen aan bevolkingsonderzoek denk ik...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:44

ik zou dat wel doen denk ik.. er zijn er hier aardig wat vrouwen uit gekomen bij die wagen waar zo monografies maken 1x in het jaar bij vrouwen boven de 50.. dat is wel een naar iets..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:18

Dit topic ga ik even volgen,
mijn oma en haar zus hebben allebei borstkanker gehad. Nu willen mijn moeder en tante een erfelijkheidsonderzoek laten doen en ja, ze willen graag dat ik en mijn zussen er aan mee werken. Dit doe ik niet. Ik ben 19, ik hoor me nog niet druk te maken om borstkanker... Natuurlijk zou het beter zijn om van te voren te weten of ik het geerft heb, maar dat komt over een paar jaar wel... Vind ik... Mijn moeder vind het echter dom...

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:33

ik zou het zeker doen meid!!

mijn schoonmoeder is 1.5 week geleden voor de tweede keer op de operatie tafel geweest.
ook bortskanker...
eerste operatie hebben ze de tumor weggehaald,helaas bleek er nog een tweede soort te zitten (haarvat kanker) nu is haar hele borst alsnog weggehaald evenals alle klieren.
ze is nu 2 dagen thuis geweest en toen ging de wond waar de drains ingezeten hebben ontsteken en is ze opnieuw opgenomen.
ze hebben gespoeld maar helaas is de arts niet tevreden en gaan ze het morgen weer open snijden..... Verdrietig
ze heeft zoveel pijn....

echt,als je dit ziet,twijfel je niet langer...
mijn schoonmoeder had dit van te voren zo graag willen weten,de pijn en onzekerheid is echt heel moeilijk.

ik wil je uiteraard niet overhalen en respecteer natuurlijk je besluit.
maar ik hoop dat je dit in je overweging mee zal nemen,het is goed bedoeld Knipoog

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:38

mijn oma en haar moeder hebben ook borstkanker gehad en mijn moeder wordt ook gecontroleerd. Ik heb met de huisarts overlegd wat slim was en zij vinden dat ik pas met 35 jaar een mammo moet gaan doen voor de zekerheid. en dat ga ik dan ook zeker doen. dan weet je het tenminste (bijna) zeker en ze zijn vaak op tijd mocht je het krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:27

35 vind ik wel vrij oud ... ik ben 35 en al 7 jr patient ..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:16

Essie: Uiteraard is het fijn om van te voren te weten of je het gen hebt, maar ik ben pas 19!!! Als ik dat over een jaar of 6 laat testen is er tijd genoeg denk ik! Hoop ik misschien ergens ook wel.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:19

ik zou het gewoon doen, als je het gen hebt, kun je hier nog beter rekening mee houden dan je al doet. Trouwens ik heb ook een mammografie gehad afgelopen jaar omdat ik een knobbeltje voelde in mijn borst en het is niet echt pijnlijk hoor, t valt best mee. Een groot nadeel van een mammo op deze leeftijd die jij aangeeft is dat er weinig op te zien valt, ivm de volle aanwezigheid van melkklieren. Tenminste dit is mij in het ziekenhuis verteld en daarom werd er bij mij voor de zekerheid ook een echo gedaan.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:20

Het is toch zo dat je alleen een erfelijkheidsonderzoek kan laten doen als je moeder ook de kanker heeft gehad?

Bij mij zit het namelijk zo..
De oma van m'n moeder is overleden aan borstkanker
De moeder van m'n moeder (mijn oma dus, maar ik kon haar toen niet) is overleden aan borstkanker
Alle tantes van m'n moeder (dus alle zussen van m'n oma) hebben borstkanker gehad.
Alle zussen van m'n moeder hebben borstkanker gehad (één heeft het overleefd)

Maar mijn moeder (gelukkig!!!!) nog niet..
Dus ik kan dan toch geen onderzoek laten doen?
Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:40

Evy: Dan kom je in aanmerking voor zo'n onderzoek. mijn moeder heeft het ook nog niet, maar ik kom ook in aanmerking.