Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sjaantje schreef:@Cowgirl; ik rijd heel veel paard, hoe meer hoe beter het gaat!
Citaat:ooh wat deed dat even zeer het duurde maar 10 min ofzo de behandeling. eerst was het een beetje pijnlijk en toen hij de zenuw raakte vreselijk man!
Citaat:Maar mijn neuroloog zei ook wel dat rijden goed was.
nickyu schreef:mij fysio was heel erg blij dat ik weer giing rijden (ben jaartje gestopt geweest)
bij mij is de hernia ontstaan door verwaarlozing vd spieren (bureau job en te weinig beweging)
denk dat de oorzaak ook wel meespeelt
goed bewegen is nooit fout
fout bewegen is altijd fout
je kan door je rug gaan door het optillen van een veertje als je het ergonomisch niet correct doet
Citaat:Zijn er trouwens meer mensen die een hernia op jonge leeftijd hebben gehad en hoe gaan jullie hiermee om?
Supertje schreef:Hier nog iemand met een hernia. Of eigenlijk 2, maar ik heb er maar van 1 last.
Degene waar ik last van heb zit op een plek die niet zoveel voorkomt, niet bij de lendenwervels maar bij mijn borstwervels, T5/6. De andere zit er een stuk onder, net bij de overgang borst/lendewervels.
Ik heb de meeste pijn bij mijn schouderbladen en de linkerkant van mijn ribben, vreselijk irritante zenuwpijn. Ook heb ik vaak een heel 'doof' gevoel aan de linkerkant van mijn borstkas of juist tintelingen.
Opereren doen ze bij mij nog niet, eerst kijken of het vanzelf betert (ik moet zeggen dat het bijna 3 jaar later wel minder is geworden met de pijn) Ook omdat een operatie daar lastiger schijnt te zijn dan in de onderrug, en er dan meer uitvalsverschijnselen kunnen komen die ik nu niet veel heb (wel gehad).
Rijden doe ik nog, zoveel het gaat. Meestal gaat het wel, maar ik heb ook periodes dat ik niet eens zou weten hoe ik op mijn paard kan komen, bewegen gaat dan amper. Gek genoeg heb ik minder last met doorzitten dan met lichtrijden. Wel heb ik de neiging heel scheef te zitten, ik duw mijn linkerschouder altijd naar voren/omhoog en kan daardoor moeilijk indraaien naar links.
Ik heb pas zelfs voor het eerst in jaren weer gesprongen (en eraf gepletterd, geland op mijn bovenrug....) maar geen last![]()
Ik hoop dus dat bij mij de positieve lijn blijft, de meeste tijd is het nu uit te houden, hoewel het eigenlijk niet gebeurt dat het geen pijn doet....
Citaat:Zijn er trouwens meer mensen die een hernia op jonge leeftijd hebben gehad en hoe gaan jullie hiermee om?