hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:24

gisteren een zenuw blokkade gehad metteen een definitieve..

ooh wat deed dat even zeer het duurde maar 10 min ofzo de behandeling. eerst was het een beetje pijnlijk en toen hij de zenuw raakte vreselijk man! daarna toen de machine het werk deed voelde ik weinig..

ik hoorde van anderen op mijn kamer dat een proefblokkade amper pijn deed..

eerst kon ik niet op mijn L been staan. met de rolstoel en onder mijn vaders armen kwam ik vooruit. maar gister avond kon ik steeds langer op mijn benen staan en lopen.

nu heb ik nog wel het gevoel dat het niet mijn been is maar de echte pijn is weg.

nu ga ik even een rondje bewegen want mn voet begint weer raar te doen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:08

sjaantje schreef:
@Cowgirl; ik rijd heel veel paard, hoe meer hoe beter het gaat!

ik dus ook
mjin paard is mijn fysio Haha!
rijd ik week niet krijg ik meer last ..

zwemmen is een ramp zo wel meer dingen ..
drijven op mijn rug is wel weer heerlijk

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:34

Citaat:
ooh wat deed dat even zeer het duurde maar 10 min ofzo de behandeling. eerst was het een beetje pijnlijk en toen hij de zenuw raakte vreselijk man!

Die proef blok deed net zoveel pijn naar mijn idee.
Ik was blij dat toen het woord GVD bestond Duivel

Die ervaring is voor mij al genoeg geweest om het niet nog een keer te laten doen Whoosh! .

Jou zenuw moet zich nu herstellen. Ze hebben als het ware een wondje gemaakt . Daar komt straks litteken weefsel op en dat is je blok.

Ben wel jalours op degene die gewoon kunnen rijden.
Bij mij blijft het bij ong 15 minuten stappen. Huilen Huilen Huilen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:45

trainen kan ik echt niet meer hoor
en heb echt paard nodig die geen draai bokken maakt rechte kan ik nog behapstukken
maar met een spring opzij of draai bok schiet het er gegarandeerd in en kom ik er dus niet meer vanaf Bloos

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:52

weten jullie zeker dat het een hernia is dan? want mijn ervaring is en ook wat de dokters zeggen door die bewegingen raakt de zenuw nog meer geiriteerd dus zwelt op dus meer last... ik kon het dus ook absoluut niet. 5 min stappen en ik was weer dagen kapot...

als het mij echt helpt maakt me die pijn eventjes echt niet uit hoor beter 1 x gruwelijke pijn dan mijn hele leven niks kunnen.

hm dan heb je of geluk gehad denk ik want die mensen (het was haast lopende band werk) daar die zeiden allemaal dat proef niks voorstelde bij een definitieve. hoeveel proefs heb jij gehad dan? oeh ik word er gewoon nog duizelig van als ik er aan denk maar verder vond ik het allemaal erg mee vallen alle mensen waren gezellig. en alles werd goed uitgelegd. dus sintmaartenkliniek krijgt een groot complimentje!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:46

Ja, ik weet heel zeker dat het hernia's zijn Knipoog
Ik heb de hernia's in mijn onderrug zitten, dus de uitstulpingen raken mijn zenuwen, op het moment dat ik mijn rug bol maak (dat komt omdat ik ze nu iets teruggedrongen heb door de training). Als ik paardrijd zit ik recht op en niet gespannen, dus dan heb ik er geen last van. Veel niet-paardrijdende mensen begrijpen ook niet dat het mogelijk is, maar ik zeg dan maar: zo lang ik goed zit is er totaal geen probleem.
Ik kan op elk paard gaan zitten en train gewoon hard. Heb geen extra last van mijn rug bij steigerende, bokkende of wegspringende paarden. Het enige waar ik niet meer aan begin is paarden zadelmak maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:50

bij mij zit de uitstulping aan de buitenzijde onder in mijn rug tussen de 3e en 4e wervel
zolang ik mijn rugspieren aan de andere kant sterk houd is het goed , heb ik door de fybro stijve spieren aan de rug kant dan is het bal de juiste balans tussen sterke en ontspannen spieren doet het hem , als er een zeuw klem zit krijg ik mijn ene been amper voor de ander en dan kom ik uiteraard ook niet op een paard maar om het geheel op zijn plaatst te houden werkt paardrijden wel positief

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:31

Jen33: Ik heb maar 1 proef blok gehad. Ben daarna bij een manueel therapeut geweest die de boel volledig in de soep draaide met als gevolg 2 weken ziekenhuis. (kon niet zonder verpleegster naar de wc).
Ik hoef dus ook geen mensen aan mijn lijf meer...ben als de dood dat het weer fout gaat. Ik doe wat ik kan en soms wordt ik daar voor gestraft Duivel ...nou dat is dan pech.

Mijn hernia zit links. En mijn ervaring is (ook van de arts) dat elke patient anders is.
Zo kan ik tot ieders verbazing gewoon normaal fietsen (ATB fiets) zonder dat ik klachten heb.
Terwijl anderen absoluut niet op een fiets kunnen zitten.
Net als zitten...is eigenlijk niet goed maar gaat mij uitstekend af zolang ik elk half uur of uur even een rondje door de kamer loop (ff plee ofzo).

Gister heb ik een klein stukje hardgelopen met paard(lees 20 meter)...pfff dan voel ik het helemaal schokken en heb dan even later meer klachten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:33

ik kan idd weer amper fietsen Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:09

Ik ook amper Haha! Maar mijn neuroloog zei ook wel dat rijden goed was.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:51

oeh ik hoop dat ik binnenkort ook gauw weer op het paard kan klimmen. ik mocht doen wat ik kon ben benieuwd wat ik dus kan! heb nu de hele dag rustig gedaan en niet zwaarder dan mn kleren getild dus weet nog niet hoe het zal zijn met 30/40 kg..

sterkte er in iedergeval allemaal mee. tot nu toe heb ik een goed gevoel over mijn blokkade.

in enschede raden ze mij toen der tijd ook een blokkade aan maar toen had ik er een slecht gevoel bij. bij sintmaartens had ik meteen van dit zit goed. raar dat intuitie veel doet en ik leer er gelukkig steeds vaker naar te luisteren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:20

Citaat:
Maar mijn neuroloog zei ook wel dat rijden goed was.

En die van mij zei juist weer dat paardrijden slecht voor je rug was.(4jaar geleden was dat).
nadat de 1e hernia weg was heb ik nog heel wat ritjes gemaakt zonder problemen.

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:24

Ik ben ook na bijna een jaar geopereerd aan een hernia, ik weet niet precies meer welke wervels, dit was in november 2005, op mijn 19e dus!

Sterkte iig, ik had ook dezelfde klachten en dit is idd heel erg vervelend!

Zijn er trouwens meer mensen die een hernia op jonge leeftijd hebben gehad en hoe gaan jullie hiermee om?

Edit: Sjaantje ik zal ook eens met jou pben! Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:31

Ik heb ook een hernia gehad. Toen ik op een gegeven moment bijna helemaal niet meer kon zitten heb ik een zitbal gekocht. Ik heb namelijk een burobaan en dan moet je veel zitten. Dat ding was een uitkomst. Na een jaar ben ik geopereerd. Daarna ben ik 3 maanden pijnvrij geweest. Daarna kreeg ik pijn in mijn rug. Ik heb veel fysio gehad en nu gaat het aardig. Bukken is lastig voor me en probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. De zenuwpijn is gelukkig weg.
Paardrijden doe ik ook, maar niet heel intensief. En dat gaat prima.
Die zitbal heb ik zeker 4 jaar op gezeten, fantastisch ding. Mijn buurvrouw zit er nu op, want die heeft last van haar bekken na de bevalling.

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:39

Ik zie nu dat er nog meer jonge mensen in dit topic zijn Knipoog.

Ik rij nu 4 paarden op een dag en heb een tijdje ook fulltime op een paardenbedrijf gewerkt, maar ik merk dan toch wel dat ik last van mijn rug krijg. Toch ga ik eigenwijs door! Kan iemand mij vertellen of dit op een of andere manier toch schadelijk is? Ik ben namelijk nogal nuchter in dit soort dingen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:17

mij fysio was heel erg blij dat ik weer giing rijden (ben jaartje gestopt geweest)
bij mij is de hernia ontstaan door verwaarlozing vd spieren (bureau job en te weinig beweging)
denk dat de oorzaak ook wel meespeelt
goed bewegen is nooit fout
fout bewegen is altijd fout
je kan door je rug gaan door het optillen van een veertje als je het ergonomisch niet correct doet

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:53

nickyu schreef:
mij fysio was heel erg blij dat ik weer giing rijden (ben jaartje gestopt geweest)
bij mij is de hernia ontstaan door verwaarlozing vd spieren (bureau job en te weinig beweging)
denk dat de oorzaak ook wel meespeelt
goed bewegen is nooit fout
fout bewegen is altijd fout
je kan door je rug gaan door het optillen van een veertje als je het ergonomisch niet correct doet

Bij mij inderdaad ook. Mijn hele leven van alles en nog wat gedaan, ik hield er 5 sporten tegelijk op na en dat ging allemaal goed, nooit ook maar een béétje pijn gehad in mn rug, totdat ik vorige zomer ineens ben gestopt met hockeyen en 5 weken achter elkaar ging zeilen (en toen natuurlijk ook geen paardreed)... Natuurlijk de hele dag op een bootje zitten, veel eten en drinken en na de vakantie de ontgroening waarbij ik eerst 5 dagen moest hooien, wat lichamelijk gewoon heel zwaar is en vooral ook eenzijdig. En toen 3 weken achter elkaar uren lang krom op de grond zitten. Die pieken en dalen waarbij je spieren zo snel verslappen, zijn naar mijn mening funest geweest. En het advies van de fysiotherapeut in eerste instantie om 2 weken plat te gaan, was HELEMAAL het stomste wat ik kon doen. Toen verzwakten mijn spieren zodanig dat ze helemaal geen klappen meer konden opvangen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:03

kon zga niet meer lopen , toen absolute bedrust gehad voor 4 weken in het ziekenhuis
nou ..dat had me goed gedaan Boos!
heeft overigens bij een kennis van mij wel geholpen maar die had de uitstulping aan de andere kant zitten , misschien dat het daar aan lag

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 08:04

Mijn hernia is echt gaan opspelen, toen ik noodgedwongen moest stoppen met paardrijden.
Dus het is heel belangrijk nu om mijn rug- en buikspieren sterk te maken.
Jen 33 hoe gaat het vandaag, nog steeds een goed gevoel?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:27

Citaat:
Zijn er trouwens meer mensen die een hernia op jonge leeftijd hebben gehad en hoe gaan jullie hiermee om?

Wat noem je jong?

Toen ik 27 was en met mijn 1e hernia bij de neuroloog kwam vond ie me nog zo jong....5 weken geleden en inmiddels 31 zei ie nog steeds hetzelfde Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:43

Hier nog iemand met een hernia. Of eigenlijk 2, maar ik heb er maar van 1 last.
Degene waar ik last van heb zit op een plek die niet zoveel voorkomt, niet bij de lendenwervels maar bij mijn borstwervels, T5/6. De andere zit er een stuk onder, net bij de overgang borst/lendewervels.
Ik heb de meeste pijn bij mijn schouderbladen en de linkerkant van mijn ribben, vreselijk irritante zenuwpijn. Ook heb ik vaak een heel 'doof' gevoel aan de linkerkant van mijn borstkas of juist tintelingen.
Opereren doen ze bij mij nog niet, eerst kijken of het vanzelf betert (ik moet zeggen dat het bijna 3 jaar later wel minder is geworden met de pijn) Ook omdat een operatie daar lastiger schijnt te zijn dan in de onderrug, en er dan meer uitvalsverschijnselen kunnen komen die ik nu niet veel heb (wel gehad).
Rijden doe ik nog, zoveel het gaat. Meestal gaat het wel, maar ik heb ook periodes dat ik niet eens zou weten hoe ik op mijn paard kan komen, bewegen gaat dan amper. Gek genoeg heb ik minder last met doorzitten dan met lichtrijden. Wel heb ik de neiging heel scheef te zitten, ik duw mijn linkerschouder altijd naar voren/omhoog en kan daardoor moeilijk indraaien naar links.
Ik heb pas zelfs voor het eerst in jaren weer gesprongen (en eraf gepletterd, geland op mijn bovenrug....) maar geen last Go jij! Go jij!
Ik hoop dus dat bij mij de positieve lijn blijft, de meeste tijd is het nu uit te houden, hoewel het eigenlijk niet gebeurt dat het geen pijn doet....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:10

Supertje schreef:
Hier nog iemand met een hernia. Of eigenlijk 2, maar ik heb er maar van 1 last.
Degene waar ik last van heb zit op een plek die niet zoveel voorkomt, niet bij de lendenwervels maar bij mijn borstwervels, T5/6. De andere zit er een stuk onder, net bij de overgang borst/lendewervels.
Ik heb de meeste pijn bij mijn schouderbladen en de linkerkant van mijn ribben, vreselijk irritante zenuwpijn. Ook heb ik vaak een heel 'doof' gevoel aan de linkerkant van mijn borstkas of juist tintelingen.
Opereren doen ze bij mij nog niet, eerst kijken of het vanzelf betert (ik moet zeggen dat het bijna 3 jaar later wel minder is geworden met de pijn) Ook omdat een operatie daar lastiger schijnt te zijn dan in de onderrug, en er dan meer uitvalsverschijnselen kunnen komen die ik nu niet veel heb (wel gehad).
Rijden doe ik nog, zoveel het gaat. Meestal gaat het wel, maar ik heb ook periodes dat ik niet eens zou weten hoe ik op mijn paard kan komen, bewegen gaat dan amper. Gek genoeg heb ik minder last met doorzitten dan met lichtrijden. Wel heb ik de neiging heel scheef te zitten, ik duw mijn linkerschouder altijd naar voren/omhoog en kan daardoor moeilijk indraaien naar links.
Ik heb pas zelfs voor het eerst in jaren weer gesprongen (en eraf gepletterd, geland op mijn bovenrug....) maar geen last Go jij! Go jij!
Ik hoop dus dat bij mij de positieve lijn blijft, de meeste tijd is het nu uit te houden, hoewel het eigenlijk niet gebeurt dat het geen pijn doet....

Ik heb inderdaad ook nog een hernia bij mijn borstwervels. Dat noem ik alleen altijd een gaatje in mn middenrif.
Heb meestal erge pijnen precies tussen mijn borsten en op alle andere aanhechten die omhoog lopen. Verder ook pijn in mijn rechter schouderblad en uitstraling naar mijn rug en soms naar mijn hoofd, nek en arm. Ook de oprispingen en vreemde honger/misselijkheid gevoelens zijn naar.
Ik slik nu Pariet (maagzuurremmers) en gek genoeg verdwijnen daar ál mijn klachten door. Ik ben er nu 2x tussendoor mee gestopt, maar dan voelde ik me zo verschrikkelijk dat ik dat niet kon uithouden. Helaas duurde het toen (toen ik weer begon met de Pariet te slikken) wel heel lang voordat mijn pijn in de schouderblad weer verdween. Ik heb tijden meer last gehad van die schouder en bovenrug dan van mijn andere 3 hernia's Haha! Dat vond ik soms heel raar.
Een hernia diafragmatica opereren ze helaas maar zelden.
Mijn internist wil al tijden een maagonderzoek doen, maar ik vertik het om hem met zo'n stom slangetje te laten kijken, na de verhalen die ik daarover gehoord heb. Hij heeft mij dus ook niet verteld dat ik die hernia heb (is een vriend van de familie, dus moeilijk om daar lastig tegen te gaan doen). Mijn fysiotherapeut vertelde ik mn klachten en die was het er mee eens dat ik dat waarschijnlijk zal hebben.

Ik durf alleen niet met de maagzuurremmers te stoppen, omdat ik bang ben voor die verschrikkelijke pijn waar ik echt niets mee kon. Iemand nog een idee wat ik daar mee moet doen?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:57

Citaat:

ik was 18, best jong al zeg ik 't zelf. maar vanaf 7 weken na de operatie mocht ik weer gaan paardrijden en dat gaat hartstikke goed.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:29

ik was 14 jaar toen ik dat verekte ding kreeg

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:17

ik was ook 18