te weinig eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Re: te weinig eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:31

Als het probleem simpelweg te weinig eten is, lijkt dat me ook simpel op te lossen door meer te eten.
Het is makkelijk om steeds met redenen te komen waarom je niet zou eten, maar als je serieus meer zou willen eten zou ik niet weten waarom je dat niet zou doen. Problemen lossen zichzelf nou eenmaal niet op. Misschien helpt het als je je een beetje (hoeft echt maar een beetje) zou verdiepen in hoe geweldig een mensenlichaam in elkaar zit. Wat voor wonder het eigenlijk is hoe je lichaam functioneerd. Grote kans dat je je dan schuldig voelt als je dat tekort doet. Ik klink misschien wat vijandig, zo ja dan is dat niet bedoeld, maar ik vind het gewoon vreselijk zonde als mensen zo met zichzelf omgaan. Je bent gezond, en dat heb je niet altijd in de hand. Het enige wat je daarvoor kunt doen is dankbaar zijn, en je lichaam geven wat het nodig heeft om dat zo te houden.

En als je dat echt wilt geloof ik niet dat je dat gewoon vergeet. Als jij dat belangrijk vind, denk je daar wel aan, en anders leer je jezelf aan om er aan te denken. Je gaat toch ook naar de wc als je voelt dat je blaas vol is?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:26

Ik las dat je veel dorst hebt de laatste tijd. Misschien moet je eens bloed laten prikken. geen trek, misselijk worden van eten, vermageren, wel veel dorst. Bij een hond die ik gehad hebt duidde dat op nierproblemen. En misschien ook een vorm van suikerziekte???

Ik wil je niet bang maken. Maar het klinkt mij niet goed in de oren wat je schrijft. Je kunt wellicht door een simpel bezoekje aan de dokter er achter komen of het een lichamelijk probleem is dat je hebt. En dat hoop ik niet voor je, maar het lijkt me wel belangrijk om te weten!

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:39

Ik denk dat ik een beetje begrijp wat je bedoelt. Ik heb ook wel eens een tijdje dat ik domweg vergeet te eten, druk leven soms. Als dat een paar dagen achter elkaar gebeurt is het net alsof je maag is gekrompen ofzo, zit dan zo snel vol! En dan kom je op een gegeven moment ook op het punt dat je ondanks dat je honger hebt niets door je strot kunt krijgen, het smaakt je gewoon niet! Dan begin ik altijd maar met dingetje die ik lekker vind, koekje ofzo, ondanks dat het niet gezond is. Of als het nog erger is drink ik gewoon 2 bekers chocolademelk ofzo. Dan denk ik altijd maar 'daar zit nog wat vet en eiwit enzo in'. En dan krijg ik vanzelf elke keer wat meer zin om te eten.

Nog een tip: schep 's avonds je bord niet al te vol, anders zit je er zo tegenaan te hikken!

Lindy schreef:
Je gaat toch ook naar de wc als je voelt dat je blaas vol is?

Vergeet ik ook wel eens Scheve mond Bizar eigenlijk...

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 12:42

Ten eerste, iedereen bedankt voor de tips en steun!

Nou, het gaat iets beter.
Ik ontbijt nu wel 's ochtends, wel onder dwang van mijn moeder, maar het helpt wel.
Oké, ik ontbijt nu wel, maar voor de rest eet ik nog steeds weinig. Avondeten eet ik wel, alleen nog steeds niet genoeg.
Alleen wat mij nu erg dwars zit, zijn de opmerkingen van mijn moeder.
"Je verwaarloost jezelf echt, je moet meer gaan eten want als ik merk dat je nog afvalt laat ik je opnemen in een kliniek."
Ik heb sowieso ijzer-tekort en moet eigenlijk elke maand bloedprikken, dus ik ga dat maar weer eens laten doen.
Heb wel veel buikpijn de laatste tijd, hij voelt leeg en opgeblazen aan, maar als ik dan aan eten denk word ik al kotsmisselijk.
Het vervelende is dat morgen mijn examens beginnen en ik weet zeker dat ik dan door de stress/zenuwen helemaal niet meer eet.
Naar de dokter wil ik niet, want ik wil me écht even op mijn examen gaan richten.

Heb hier echt geen zin meer in, waarom kan ik niet gewoon eten?! Ziek

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:10

Je gezondheid gaat voor, ik snap dat je op je examen wilt richten, maar probeer tussendoor een afspraak te maken. Ben je erg gestrest door je examens?

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:12

Best wel ja.
Ik sta er niet zo goed voor, en heb moeite met leren dus dan eet ik helemaal niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:13

Myrz schreef:
Naar de dokter wil ik niet, want ik wil me écht even op mijn examen gaan richten.

Ehm... ga je na je examen dan wél naar de dokter? Of wil je dan lekker vakantie vieren? Ik kan me voorstellen dat dat een grote stap is, maar pas op met het verzinnen van uitvluchten voor jezelf.

Ik krijg uit je berichtjes een klein beetje de indruk dat je meer last hebt van het 'gezeur' van je omgeving dan van je eetprobleem. Alsjeblieft, haal je hoofd uit het zand en probeer deskundigen te vinden die jou kunnen helpen hiermee om te gaan.
Helaas heb ik van dichtbij een soortgelijk verhaal meegemaakt. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar het begon precies zo als jij het omschrijft. Sporten, sporten sporten en als ze al wat at was het fruit of droge rijst. Ze dacht nl. dat dat gezond was. Haar lichaam was niet meer gewend aan eten, en ze kreeg uiteindelijk geen hap meer door haar keel. Diegene veranderde in een wandelend skelet (1.83m en 50kg), met een grijsgrauwe huid, een zéér lage hartslag (rond de dertig), met haaruitval en zonder menstruatie.
Alléén omdat zij naar haar omgeving heeft geluisterd (veel te laat natuurlijk) en hulp heeft gezocht, is ze gaan inzien wat er aan de hand was en eruit gekomen. Dus, alsjeblieft, luister naar degenen die om je geven. Ze hebben het beste met je voor. En verder heb je zoals je ziet ook steun en tips van Bokt-leden, maar doe daar vooral ook je voordeel mee.
Heel veel succes, ook met je examens!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:57

Kan het niet kunnen eten ook te maken hebben met je examenstress, of is het iets van al langer?

Je moeder is volgens mij gewoon zeer bezorgd en betrokken bij je.
Ik zou met haar eens goed in gesprek gaan en haar de dingen vertellen die je ons ook hebt verteld. Misschien kan ze je dan gerichter helpen en zal ze zich ook minder zorgen maken.
Als moeder denk je al gauw aan anorexia, als je dochter zo weinig eet en maar dunner wordt. Daar staat de media vol mee, dus vandaar.
Jij wilt echter wel aankomen en wel eten...dus ...in gesprek met je moeder, dan weet ze wat er speelt.

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:59

Je mag van mij wel 10 kilootjes zwader!! Knipoog Clown

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:03

vaak kleine beetjes eten, ieder uur iets, fruit, ontbijtkoek, een broodje...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:28

sorry hoor, maar eet gewoon.

Op alles heb je een verweer.
Dit: wordt ik misselijk van Dat: vind ik vies

Nou en?

Dan wprdt je toch misselijk? Daar moet je even doorheen.
Dan vind je het toch vies? Je moet gewoon eten.
Bij wijze van spreke, je hoeft nou ook niet echt dingen te eten die je echt heel erg vies vind.

Neem een standaard lijst voeding en ga dat eten.
Niet zeuren. Niet klagen. Eten.
Dat is toch wat je wilt.
Je kan wel miepen maar het enigste wat helpt is het doen.
Dus morgen beginnen. Geef jezelf eens een harde schop onder je kont.
De reacties van je moeder vind ik volstrekt logisch.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:37

Allereerst: ik snap dat je geen vlees meer wilt eten, maar mede omdat je geen vlees meer eet, krijg jij wel te weinig voedingsstoffen binnen, zoals ijzer. Ik ben zelf vegetariër, dus ik begrijp je situatie. Je kunt sowieso het beste naar een voedingsdeskundige gaan, en misschien is er een lichamelijke oorzaak? Iemand zei al dat er misschien iets mis is met je nieren?

Verder zul je, om je systeem weer een béétje op orde te krijgen, ook misschien kunnen beginnen met ijzer, calcium, magnesium, vitamine a,b,c en d (dus veel buiten zijn, wordt aangemaakt door zonlicht).

Verder zul je gewoon meer moeten eten, en vooral gevarieerder. Eet meer dingen met ijzer, maar, bij een gezonde voeding hoort juist ook suiker en chips en al dat soort (in beperkte mate)

Het is net als mensen die niets anders gewend zijn dan friet met appelmoes, daar hoef je geen groente in de buurt te brengen, maar jammer genoeg móeten ze dat dan eten. Wat blijkt: even een gewennigsperiode en meteen gaat alles een stuk beter Lachen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:14

ja nou kan ik heel makkelijk zeggen gewoon gaan eten.
En je mag snoepen hoor je wend wel aan het snoepen haha.

je moet een ritme op stellen.
s'ochtens 2 boterhammen. * meer kan ook natuurlijk*
smiddags wat boterhammen.
Savond je prakje helemaal opeten.

als ik me zo voel hoe jij je beschrijft dan helpt vlees heel erg bij mij.
me ma zegt wel eens we eten vandaag tosti ik zeg nou dan bak ik een gehaktbal ik moet bijna eke avond vlees eten.

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:43

Tjaa..ik hou het 3 dagen vol, dat ik echt goed eet maar dan zakt het toch weer af.
Ik snap best dat jullie zo fel reageren van jaa je kan toch gewoon gaan eten.
Maar dat is best moeilijk als je niks door je keel krijgt. Ik zou het graag willen, eten wat voor me neus staat, maar dat lukt niet altijd. Heb ik eindelijk iets lekkers om te eten, zit ik na 4 happen vol.
Ik doe het niet expres of om aandacht te zoeken..
Ik verberg juist altijd dit probleem, maar als opeens mensen naar je toekomen om te gaan zeiken over dat je botten uitsteken en over dat je er zo mager uitziet, dan ga je echt wel nadenken van "is dit goed?"
Ik ga zeker een dezer dagen naar de dokter, om me te laten doorverwijzen naar een diëtiste.
Al die botte opmerkingen raken me wel, ik besef nu echt dat ik slecht bezig ben..
Heel erg bedankt iig!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:41

Het is nogal moeilijk voor ons om te begrijpen dat je gewoon geen honger hebt, voor mij is het toch moeilijk. Je zegt dat je minder gaat eten door de stress en dat je echt voor je examens wil gaan. Als je goed wilt kunnen studeren moet je zeker genoeg eten, kan je je beter concentreren. Ik heb voor m'n examen ook de dag ervoor eens en de morgen zelf niet geheten en ik ben die morgen flauwgevallen en kon me niet concentreren, dus eten is echt wel belangrijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:14

Nou, gewoon dooreten als je vol zit in jouw geval.
Waar zeur je nou over? Eet gewoon door. Eet je prakje en die boterhammen.
Je hoeft echt niet te stoppen als je vol zit , want jij zit bij alles vol door je weinige eten.

Wat wil je dat we doen dan?
We kunnen je verder niet helpen.
Eten moet je. KLaar.

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:21

Hannanas schreef:
Nou, gewoon dooreten als je vol zit in jouw geval.
Waar zeur je nou over? Eet gewoon door. Eet je prakje en die boterhammen.
Je hoeft echt niet te stoppen als je vol zit , want jij zit bij alles vol door je weinige eten.

Wat wil je dat we doen dan?
We kunnen je verder niet helpen.
Eten moet je. KLaar.

Je kan het wel zo simpel zeggen, maar als je echt niks door je strot krijgt gáat dat gewoon niet.
Zoals jij het zegt wil ik ook kunnen eten, maar dat kán ik niet.
Ik zet het hier alleen neer om te vragen of iemand een oplossing weet.
Als je me niet kan helpen hou dan alsjeblieft je mond dicht, want zo'n berichtje doet me pijn ja.

Denk je dat ik het leuk vindt dat ik niks door me keel krijg?
Denk je dat ik niet zou willen dat ik kan eten tot ik tonnetje rond ben?
Zet liever niks als je niet weet waar je het over hebt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:41

ja sorry dat is toch echt de enigste oplossing.

Je zou pakjes kunnen drinken, shakes. Zo min mogelijk inhoud, zoveel mogelijk energie/calo's.

Sorry meid, mijn bericht is gewoon een feit.
Eten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:48

het gaat wel, als je maar wilt;)
Rekt vanzelf je maag.

Tenzij er medisch wat met je lichaam aan de hand is, of als je psychisch erge problemen hebt dan wordt het lastiger maar nog steeds het enigste wat helpt: doen.

Doen, doendoen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:36

Je suggereert het eigenlijk zelf al: je eet echt (TE) weinig.

2 boterhammen op een dag is weinig, zelf ben ik 18 en ik moet tussen de 5 en 7 boterhammen eten. Daar komt nog eens bij: 300 ml melk per dag, 2 ons groente, 2 fruitstukken, vlees, plak kaas en ontbijtgranen.
Dit is de hoeveelheid die wordt aangeraden door Voedingscentrum en waar iedereen zich eigenlijk toch wel aan hoort te houden wil je gezond eten en alles binnenkrijgen betreft vitaminen, mineralen, bouwstoffen, etc.

Ik sport ook netzoals jij redelijk veel (5x per week sportschool voornamelijk krachttraining, 2x per week 40 km fietsen, 2x per week paardrijden, 1x per week aikido en 4x per week uurtje fietsen). Probeer ook meer koolhydraten te eten (brood, evergreens, noem maar op) en vergeet vooral je fruit niet!

Ik weet ook niet of je ontbijt of niet, maar dit is ONTZETTEND belangrijk! Je verbranding wordt daardoor gestart en zo verbrand je beter over de hele dag heen. Het is niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag.

Probeer het langzaam op te bouwen; zo kom je niet aan en wennen je maag en darmen geleidelijk aan.

Besef wel even dat wat je nu allemaal eet (NIET eet dus) ontzettend ongezond is! Ik kan me voorstellen dat je hele verteringsproces nu echt op een laag pitje staat.

Kijk anders even in het dieet-topic bij Voedertijd in de forum index. Ik zit daar ook, maar niet meer om af te vallen maar om te letten op mijn voeding en om gezond te eten (als ik nu meer zou afvallen kom ik bij een ondergewicht. Daar zit jij trouwens ook met 60 kg).

Niet alleen er aan denken maar echt doen. Lachen

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:48

Ik heb hetzelfde als jou gehad. Ik ben 1.85 m en weeg nu 63 kg. Ik ben een paar jaar geleden ook vega geweest, tot ik wel erg veel begon af te vallen, me niet goed voelde, duizelig werd etc.. Ik ben toen op dokters advies weer vlees gaan eten. Ik sport ook veel en ook bij mij zijn heup botten, en de pezen en die knobbel bij mijn hand goed te zien.

Wat jij op dit moment hebt is dat je gewend ben geraakt aan weinig eten en eten in kleine porties. Je hebt je maag als het ware daar aan laten wennen. Als je nu meer eet of grotere porties wordt je misselijk en gaat je maag protesteren. Toch moet je doorzetten en weer meer gaan eten. Als je moeite hebt met aankomen even langs de dietist, die kan je helpen om een voedingplan op te zetten.

Ook gaat veel sporten alleen samen met een goed uitgebalanceerd dieet. Zeker bij kickboxen. Ik denk dat het voor jou echt geen slecht idee is om langs de dietist te gaan.

En dan nog iets. Vega zijn is niet voor iedereen weg gelegd. Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar vleesvervangers en ijzertabletten helpen niet voldoende bij iedereen, bij mij werkte het niet. Ik at voldoende noten, vruchten en vleesvervangers. Ook slikte ik vitaminetabletten. Ik viel kilo's af, zag er slecht uit en voelde me ook zo.

Maar ik zou me niet teveel fixeren op je gewicht, niet iedereen lukt het om op zijn streefgewicht te komen. Ik zou iets meer dan 70 kg moeten wegen, maar dat gaat met geen mogelijkheid lukken. Ik voel me nu gewoon goed en daar gaat het om!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 01:59

Door stress eet ik de laatste tijd eigenlijk bijna niks.
op sommege dagen een keer een gevulde koek als ontbijt middag en avond eten.
een keer een bolletje met sate.
ik ben in 2 weken tijd nu van 51 kilo naar 48 kilo met kleren aan gegaan.
Toen besefte ik me dat ik echt meer moestgaan eten.
Makkelijker gezegt als gedaan want je lichaam went eraan. dus nu langzaam aan steeds iets meer eten, kleine hapjes en af en toe even pauze Knipoog

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 02:18

Ach, schop onder je kont en eten. Niet zagen, gewoon doen.
...

Was het maar zo makkelijk hé. *zucht*
Gewoon geen honger hebben is iets wat weinig mensen begrijpen. Heb het ook eventjes meegemaakt. Sommige mensen spreken er nu nog van. Daarmee wens ik je veel moed om de reacties van sommige mensen te kunnen incasseren. Ik vond het in ieder geval niet makkelijk om het aan te horen. Je weet ook wel dat je verkeerd bezig bent en dat je iets moet doen. Alleen is het niet zo simpel als andere mensen zeggen.

Uitzoeken wat je er psychologisch aan 'wint' om niet te eten is een goed idee. Ook professionele hulp zoeken, want je lichaam is aan het duidelijk maken dat het dit niet volhoudt.

Wat bij mij hielp is:
Ten eerste niet wachten tot de honger overgaat. Alle honger gaat uiteindelijk over als je er geen aandacht aan besteedt. (beseffen veel mensen niet denk ik, maja, weinigen proberen het ook, waarom zou je?) Vanaf je beetje een honger gevoel hebt, iets drinken of eten. Desnoods zwaardere drinks gelijk yoghurtdrink of soep (minute soup, geen van die dikke brij Knipoog )
Ten tweede gaan winkelen als je honger hebt. Dan voel je beter waar je meer zin in hebt. Als ik inkopen doe nadat ik lekker gegeten heb, dan kom ik gelijk met veel te weinig thuis.
Ook ik had vaak te kort aan ijzer. Ik moest dan altijd pillen nemen of van die ampulles. Als je verder geen vlees wil eten, misschien eens informeren wat goeie vervangproducten zijn. Een mens kan zonder, maar dan moet je echt wel de vervangproducten eten.

Voor de rest: het zal altijd met enige dwang gepaard gaan. Ofwel van jezelf ofwel van je omgeving. Dus sterkte!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:12

Probeer echt de hele dag door iets te eten. Je maag is namelijk net een ballon en die van jou staat zonder lucht. Jouw maag is namelijk eraan gewend niets in zich te hebben en is daarom gekrompen. Hij zal dus omdat hij zo klein is snel en lang vol blijven zitten. Daarom moet je het rustig opbouwen zodat je maag weer wat groter kan worden en er weer aan kan wennen om meer honger te hebben. Eet dus minstens 5 keer op een dag iets. Al is het maar een stuk fruit tussendoor of een plakje ontbijtkoek. Zoek lichte dingen die je wel binnen kunt krijgen zoals yoghurt of yogi. In ieder geval dingen met veel vezels en energie. Succes!
En heel goed dat je naar een diëtiste wilt gaan!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:39

Myrz schreef:
Ik ga zeker een dezer dagen naar de dokter, om me te laten doorverwijzen naar een diëtiste.

Hoe is het nu met je? Heb je al iemand kunnen vinden die je kan helpen? En ging het een beetje met je examens?