Steeds maar diep willen gapen (adem snakken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chessiej

Re: Steeds maar diep willen gapen (adem snakken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:51

Ik ken het verhaal heel goed... Ik heb het zelf ook en het is zwaar irritant.. Als je wil inademen stopt het ineens en kan je niet verder en dan probeer ik ht een aantal keer achter elkaar en dan lukt het nog niet en word ik duizelig.. Dan raak ik een beetje in paniek.. Dan denk ik; Rustig blijven en dan relax ik ff en doe ik het weer en dan lukt het wel.. Heel raar is het.. Ben er nooit mee naar de dokter gegaan ofzo.. Laatste tijd is het wel minder gelukkig dus hopelijk houd het op!
Hopelijk gaat het bij jou ook snel over!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 10:57

Bij mij is het nu juist erger. Ik denk dat dat komt omdat ik weer begonnen ben met hardlopen.

Chessiej, wil jij er dan niet vanaf. Ik ben er eerst ook nooit voor naar de dokter gegaan, maar nu ben ik het zat. En aangezien ik ook wel weet wat het is nu, weet ik dat ik er ook vanaf kan komen. Het is gewoon je ademhalingstechniek die je niet goed beheerst. Jij haalt zeker ook alleen maar adem met je borst en niet met je buik?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:03

Wat ook goed kan is dat je bloedsuikerspiegel te laag is! Als die te ver zakt kan je ook erg gaan gapen én een droge mond hoort ook bij de symptonen. Als je er meer last van krijgt bij bewegen en sporten zou ik dat toch in de gaten gaan houden! Neem in ieder geval een stuk of 5 dextro's in en ga dan even wat eten.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 11:28

Hey, ik heb de laatste tijd wel last van een droge mond. Maar ik dacht dat dat de bijwerking was van de pilletjes voor hooikoorts. Die ik nu al 4 dagen niet meer slik en nog steeds een droge mond heb. Maar als je bloedsuikerspiegel te laag is, word je daar toch niet benauwd van ?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:50

Nee dat niet Haha! Maar ik dacht het kan geen kwaad om er een beetje op te letten. Omdat het gapen dan een heel andere oorzaak zou kunnen hebben dan wat er eerder in het topic genoemd is.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:20

Jeannine schreef:
Raar is dat he, dat je het idee/gevoel hebt dat je te weinig zuurstof binnenkrijgt. Zou dat dan echt zo zijn? Ik word wel licht in mijn hoofd op die momenten.

Je krijgt juist teveel zuurstof binnen (als het door HV komt), daardoor vernauwen je bloedvaten en daardoor word je dus oa licht in je hoofd.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:27

ik denk idd aan hyperventilatie heb het zelf ook gehad en soms nog wel eens.
je wil dan diep inademen maar kan niet verder, gapen bij het leven duizelen, en dat duizelen komt idd door wat misser zegt, je denkt te weinig zuurstof te krijgen maar krijg juist teveel binnen vandaar het zakje wat je dan op je mond moet doen zodat je even wat minder zuurstof binnen krijg
ik moest toen naar fysio voor ademhalings oefeningen hand op de buik bij je navel en dan je hand weg duwen.
en als het echt te erg werd zakje op je mond en ademen.

is echt niet prettig als je dit hebt zou er zeker mee naar een dokter gaan ,

s6

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 15:43

Ik ben naar dedokter geweest en ik moet eerst bloed laten prikken. Ze zei verder niet zoveel. Ik had het idee dat ze een beetje haast had. Verder zei ze dat ik door mijn neus moet inademen en dan met uitademen tellen 21 22 23 24 25 en dan weer overnieuw.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:11

Ik heb dat ook een keer gehad, maar dat kwam door ijzer te kort (hemaglobine) en ik had ook nog eens een lage bloeddruk...

Heb ijzertabletten gehad en moest wat meer zout eten (bv zoute dropjes) en het is daarna wel weggegaan.

Maar idd het is echt een heel naar gevoel...

Sterkte, hoop dat je snel de uitslag heb!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:27

Ik heb idd mijn bloeddruk aan de lage kant. Maar ik eet echt wel genoeg zout, dat weet ik zeker.
Ik blijf erbij dat ik gewoon verkeerd ademhaal. Alle symtomen zijn juist.

Algemene klachten die worden veroorzaakt door het vele ademwerk en alle bezorgdheid over de klachten :

Vermoeidheid
Prikkelbaarheid
Slapeloosheid
Lichamelijke gespannenheid

Psychische klachten :

Angst, angstdromen, doodsangst
Bezorgdheid
Hypochondrie (dit is een voortdurende sterke bezorgdheid over je lichamelijke gezondheid)
Huil- en/of lachbuien
Neerslachtigheid en depressiviteit
Fobieën
Je onwerkelijk voelen (gevoel dat alles buiten je omgaat en/of het gevoel dat jij het niet ben die alles doet)
Onrust

Klachten van het hart en vaatstelsel die worden veroorzaakt doordat je hart sneller moet pompen door je snellere en diepere ademhaling :

Hartkloppingen
Overslaan van het hart
Onregelmatige hartslag
Pijn op de borst
Koude en/of klamme handen

Klachten van het zenuwstelsel die ontstaan doordat je bloedvaten - vooral die in je hersenen en handen, voeten, mond en tong - samentrekken, waardoor een verminderde doorbloeding optreedt :

Bewustzijnsstoornissen
Duizeligheid en wazig of zwart voor je ogen zien
Oorsuizingen
Neiging tot flauwvallen
Slechte concentratie
Hoofdpijn
Gevoel dat er een band om je hoofd gespannen is
Gevoelens van onwerkelijkheid (gevoel afwezig te zijn, alsof je niet geheel wakker bent)
Tintelingen in je handen en vingers
Tintelingen in je voeten, rond je mond en in je tong
Doof of dood gevoel in je armen en/of benen (vooral links)

Klachten van de spieren veroorzaakt doordat het aantal deeltjes van de lichaamsstof calcium vermindert, maar soms ook door een verkrampte houding die je aanneemt:

Algemene of plaatselijke spierpijn en gewrichtspijnen (vooral links)
Trillingen en grove strekkingen van de spieren
Stijfheid van handen, vingers en gezicht (vaak van mond en tong, wat het spreken bemoeilijkt)

Klachten van de luchtwegen doordat je hoofdzakelijk snel en diep door je borst gaat ademen worden luchtwegen, borst- en hartspieren overbelast :

Droge mond
Kriebel in je keel
Neiging tot hoesten
Kortademingheid
Benauwdheid of ademnood
Het gevoel niet door te kunnen zuchten
Beklemming of druk op je borst
Stekende pijn in je hartstreek of lager op je ribbenboog
Moeten zuchten, gapen en/of hijgen

Klachten van maag en darmen veroorzaakt door het ongemerkt inslikken van ingeademende lucht (ook wel luchthappen genoemd) :

Opgeblazen gevoel in je bovenbuik (voornamelijk links)
Pijn in de maagstreek alleen als ik aan het hardlopen ben
Misselijkheid
Opboeren
Winderigheid of diarree
Verstopping
Het gevoel dat er een brok o.i.d. in je keel zit, waardoor het eten niet wil zakken
Moeite met doorslikken

Dat zijn redelijk veel overeenkomsten als je het zo bekijkt!

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:20

Sorry dat ik dit oude topic weer opnieuw omhoog haal, maar ik heb er ook al een tijdje last van (vooral met periodes)

Vind het gevoel van bijna geen adem krijgen zo eng, dat ht eigenlijk alleen maar erger wordt.

Ben benieuwt wat jullie er uiteindelijk aan gedaan hebben en hoe ht is afgelopen ;)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:54

Ik heb er ook nog regelmatig last van, en net als wat jij zeg het zijn echt periodes.
Je kan er voor naar de dokter gaan en vragen voor een verwijzing naar een therapeut die je weer goed leert ademhalen.

Tai Chi schijnt hier trouwens ook erg goed voor te zijn...

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:46

Ik heb dit ook, het gevoel dat je niet diep genoeg ademhaalt en niet genoeg lucht binnen krijgt. Bij mij komt het door mijn allergie, ik moet af en toe ook echt happen naar lucht. Ik heb er pillen voor (aerius) en daarmee is het zo goed als over.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:55

Wat voor allergie precies Esme_ ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:05

Heb je ook last van je maag, het kan ook komen door een maag zweertje.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:23

marleen_usar schreef:
Heb je ook last van je maag, het kan ook komen door een maag zweertje.

:j Ik wel, maar al jaren !! (en ook met periodes)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:18

ik heb voor zover ik me kan herinneren al af en toe behoefte (paar keer per dag) om heel diep in te ademen.
Dat je het inderdaad echt voelt in je longen (dat je ze echt zo vol mogelijk zuigt).
Als ik dat doe zegt iedereen altijd: nou nou, wat een diepe zucht, zo saai is het toch niet? (of iets in die trant).
maar ik vind het gewoon een fijn gevoel.

Ik weet niet of de ts dit gevoel heeft omdat ze 'benauwd' is oid?
want dan lijkt t me niet echt goed ^^

edit: oh, ik zie net dat t een heel oud topic is, dus ik denk dat mijn post enigszins nutteloos is :P

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:29

ik heb hier ook last van!
dan heb je t gevoel dat je niet meer verder kan inademen, terwijl je nog wel lucht nodig hebt!
ik moet dan ook heel vaak gapen en zo.. maar als ik een tijdje rustig adem is het wel weer over, dus weet niet wat het zou kunnen zijn..

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:16

Diamante schreef:
Wat voor allergie precies Esme_ ?

Huisstofmijt en pollen, maar mijn dokter vind het niet nodig om precies uit te zoeken waarvoor, omdat ze er verder toch niets tegen kunnen doen en ik het met Aerius goed onder controle heb.
Andere symtomen van mijn allergie zijn/waren onder andere overal rode jeukende plekken, neus dicht, en traanogen.