Angst Voor Zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Angst Voor Zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:16

KiWiKo schreef:
natuurlijk heb je extra zorgen.......... maar kom op zeg! Ook daar groei je in als ouder zijnde

idd, ze zijn niet ineens groot ofzo he.

@TS, als ze er écht serieus zo bang voor is, dan is misschien adoptie iets voor jullie?
ik bedoel het serieus hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:18

Overigens hoor je mij niet zeggen dat kinderen hebben niet leuk is hoor, begrijp me goed, maar ik heb inmiddels ervaring met de minder leuke kanten en die zijn toch echt niet eenvoudig.
Sorry BGGBWM als ik je plannen in de war stuur, maar ik ben gewoon realistisch.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:20

Ik weet ook zeker dat mijn vrouw een hele goede en liefdevolle moeder zal zijn, mijn vrouw is fantastisch. Als er dus een gehandicapt kindje, een kindje met een tekortkoming of wat dan ook zal voorvallen, dan zal zij daar net zo liefdevol mee omgaan als met en gezond kindje, maar de keuze maken om te gaan ´zwangeren´ is voor haar wel moeilijk... Snappie?
@ Marigold; ad-optie is geen-optie. Dat is iets wat ik pertinent niet wil en mijn vrouw ook niet. Het verhaal van 'je groeide niet onder mijn hart maar erin' is voor ons geen optie. Het zal absoluut eigen moeten zijn. maar het is wel ontzettend goed meegedacht.
@ LDRD; en dat wordt gewaardeerd!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:32

Wat een stilte in eens? Lachen

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:46

LDRD; is er een reden dat je zo over de negatieve kanten speekt? Wil je dat met ons delen? Of is dat te persoonlijk?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:19

RT --> MW

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:31

BGGBWM, ik denk dat je teveel focussed (of je vrou dan) op wat er kán gebeuren. Hoeveel tips, adviezen en meningen je ook van anderen krijgt, dat is nog geen garantie dat het jou niet overkomt, net zomin dat jou wel overkomt, snap je? Als je graag kinderen wilt, moet je die gok nemen.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:35

Hm, als het kind een afwijking heeft, zal je er ook van houden. Het vraagt wel meer aandacht, maar er zijn goede opvang te huizen voor gehandicapten.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:39

[quote="BGGBWM"]Graag willen mijn vrouw en ik een kind, maar mijn vrouw heeft
een enorme angst. "Wat als het kindje een 'mongooltje' is, of een
andere ernstige afwijking heeft? Quote

Bekend probleem, ik denk er ook over om zwanger te gaan worden maar ben ook best bang voor bovengneomde hoor.
Inderdaad foliumpillen en gezondleven, je weet het nooit.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:46

Waarom zou je minder van een kind met een handicap houden? Ik heb er tijdens mijn zwangerschap niet echt over nagedacht wat als het een kindje wordt met een afwijking oid. Het is ons kind en we zullen het alle liefde geven. Nu hebben wij geen kind met een afwijking maar dan nog. En net wat chevax zegt: je moet je niet teveel focussen op wat er allemaal kan gebeuren; buiten dat je kindje misschien een afwijking heeft wat dacht je dan van miskramen en buitenbaarmoederlijke zwangerschappen (heb ik helaas beide mee moeten maken en bij het laatste heeft het bijna mijn leven gekost). Je moet er allemaal niet teveel bij stilstaan. Gewoon lekker genieten van een zwangerschap en de natuur zijn gang laten gaan!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:50

@Javelin: een "lotgenoot" dus. Been there, did that too.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik er bewust voor gekozen om geen test te doen. Want wat kon ik te weten komen? Wat ongeveer de kans was dat het een mongooltje was. Maar dan? Net wat iemand hiervoor al heeft gezegd, je moet op voorhand al goed nadenken en feitelijk je beslissing al nemen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:51

Idd foliumzuur gaan slikken liefst min. 2 mnd voor je zwanger raakt, en natuurlijk niet drinken en roken.

Als je 36 bent kun je vlokkentest (syndroom van Down) tussen de 10-12 wkn en vruchtwaterpunctie (syndroom van Down + openruggetje e.d.) rond 15e week laten doen, bij beide testen weet je zeker of het wel of niet goed is.

Ben je jonger dan kun je rond week 11 een nekplooimeting laten doen en tripple test laten doen, deze geven een kansberekening.

Rond de 20 wkn kun je een screeningsecho laten maken, daarbij kijken ze naar hersenen, hoofd, rug, lever, nieren handen, voeten, hart en weet ik al niet meer.

Bij een ernstige afwijking zoals syn. v. Down of openruggetje of iets dergelijks mag je de zwangerschap afbreken, voor de 16e week kan dit via curetage daarna tot de 24e week wordt de bevalling opgewekt, maar sterft het kindje bij de geboorte.

Als je persé geen kindje wilt met een aangeboren afwijking moet je er niet aan beginnen, want buiten bovenstaande kan een kindje nog zoveel meer mankeren, je krijgt nooit een garantie en je moet het doen met wat je krijgt, maar geloof me ik ben ervan overtuigd dat je in zo'n geval toch wel van je kind houdt, maar het is ongetwijfeld vaak zwaar, en ik heb bewondering voor de gezinnen met een zwaar gehandicapt kindje, want dat is vast lang niet altijd even makkelijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:54

Maar er zijn maar weinig artsen die zonder medische indicatie al die testen uitvoeren, volgens mij.
Tja, het is een gok. Maar hoe die gok ook uitpakt, het is jouw kind en daardoor automatisch het geweldigste kind ter wereld.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:57

Na alles wat ik heb meegemaakt, kan ik alleen maar zeggen: de natuur doet wat ie wil, daar kun je niet in sturen. Als je er nu al zo mee bezig bent, moet je je dan niet afvragen waar je eigenlijk aan begint?

Omdat er bij mijn man in de familie kindje met open schedeltjes en open ruggetjes zijn geboren (helaas niet overleefd), kregen wij met 18 weken een echo om te kijken of dat dat bij ons ook aanwezig was. Ze hebben toen ook gekeken of dat er sprake was van het Down-syndroom. En als dat nu wel zo was geweest dan kan ik je wel zeggen dat ik dan blij was dat ik alvast wa voorbereid op datgene wat ons eventueel allemaal te wachten stond. Maar om nu daarvoor een zwangerschap af te breken?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:04

Je kan nou eenmaal niet alles uitsluiten, er kan met een gezond geboren kind ook van alles gebeuren. Als jullie je daar niet overheen kunnen zetten zou ik er nog niet aan beginnen.
Dan kan je die kinderwens beter even laten voor wat ie is.
Wie weet zijn jullie er over een tijdje wel helemaal klaar voor, het is zowieso een hele verantwoording en als je vrouw nu al deze twijfels heeft.....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:08

Het is al eerder genoemd, maar gravitamon is heel goed, en speciaal voor zwangere vrouwen. Ondanks dat ik op 24 week zit slik ik het ook, er zit niet alleen de juist dosering foliumzuur in maar ook calcium en alles wat je lichaam nodig heeft in de zwangerschap.

bij een nekplooimeting kunnen ze ong. schatten hoe groot de kans is op het syndroom van down, en met die bloedtest erbij kom je op een bepaald percentage uit en dan kun je alsnog bepalen of je een vruchtwaterpunctie doet, dan komt het nog veel preciezer met kansberekening.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:10

TS, laat je nu door al ons verhalen niet verder in twijfel brengen. Een zwangerschap is hartstikke mooi en als je je kindje geboren ziet worden, ben je alleen maar heel erg blij dat je die stap hebt genomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:44

BGGBWM schreef:
LDRD; is er een reden dat je zo over de negatieve kanten speekt? Wil je dat met ons delen? Of is dat te persoonlijk?

Dat vind ik eigenlijk te persoonlijk en ik vrees ook dat er hier dan een heel ander soort discussie gaat ontstaan waar je niets wijzer van wordt. Ik wil het je eventueel per PB wel kort aangeven wat er speelt en gespeeld heeft.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:18

Als ik dit allemaal zo terug lees denk ik dat wij het er allemaal niet makkelijk op zullen maken. Persoonlijk zou ik ook niet vragen hoe andere er over denken. Niet iedereen houdt van tenslotte van een zelfde kleur Knipoog. Uiteraard heb ik ook wel mijn menig gegeven maar ik denk dat jullie gewoon naar jullie gevoel moeten luisteren. Ga je voor een zwangerschap dan bestaat er een kans dat dit kan gebeuren en als je daar bang voor bent zal ik, maar nogmaals dat is persoonlijk, niet aan een zwangerschap beginnen. Maar nogmaals, ik kijk er misschien anders tegen aan. Elk kind zou bij ons welkom zijn, zeker naar alles wat ik heb meegemaakt Knipoog

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:28

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik me tijdens mijn zwangerschap eigenlijk geen moment "druk" heb gemaakt of mijn kindje wel goed zou zijn of dat het een handicap zou hebben. Misschien dat ik er bij een mogelijke tweede er wel wat meer mee bezig zou zijn..

Als het kindje echt niet goed is, stoot het lichaam het meestal al zelf af.. En hoe verdrietig een miskraam ook kan zijn, je weet nooit wat je misschien "bespaart" is gebleven als ik me zo mag uitdrukken.

Ik denk niet dat ik het van tevoren zou willen weten, maar dat een kindje met een handicap evengoed welkom is. Dat het zwaar is voor ouders, dat is een ding wat zeker is, wij zijn ook logeergezin voor kinderen met een handicap, puur om de ouders eens een weekend tijd voor zichzelf te geven.

Maar ik geloof oprecht dat je niet minder van je kind houdt als het een handicap mocht hebben.. Succes met jullie beslissing.. ik denk dat je gewoon moet genieten van het wonder in je buik mocht het zo ver komen..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:36

Je hebt het heel goed verwoord Lame Lachen Sluit me er helemaal bij aan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:19

Ik heb er nog eens over nagedacht en je een pb gestuurd. Maar even ook in het topic: niemand krijgt een garantie, niet op een levend wezen, dus ook niet op een kind.
Een aantal dingen zie je niet eens op een echo oid (doofheid, autisme) maar alle ouders met een gehandicapt kind, naja de meesten dan, zouden het voor geen geld meer weg willen uit hun leven.
En die angst, wat zit daar achter? Is ze bang dat mocht het zo zijn ze die situatie niet aankan? Is ze onzeker over zichzelf of over jullie? Dat focussen op eeng ezond kind is imo een symptoom van een dieperliggende angst en het lijkt me zinvol die es uit te gaan pluizen samen.
Want je groeit in het ouderschap, en dat moet iedereen, gezond kindje of niet.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:03

Beste BGGBWM,

Ik ben zelf moeder van twee gezonden kinderen. Eentje van 4,5 jaar en eentje van 8 maanden.
Dus kan ik het best wel begrijpen dat je vrouw angst heeft. Maar geloof me die angst begint nu met bv angst voor een ziek kind, maar blijft je hele leven achtervolgen. Want al krijg je een gezond kind, er kan altijd wel wat gebeuren. Een ongeluk, een ziekte enz. Dus je moet proberen die knop om te zetten en te genieten van al het goede in het leven. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ook veel zenuwen gehad. Angst voor CF, angst voor een miskraam, angst voor een tevroeg geboorte(dit i.v.m. DES). En uiteindelijk is alles goed gegaan. Zonde dus voor al die stress. Je kan beter genieten. Ook was ik bang voor mezelf. Ik werk in een ziekenhuis en zie dus vaak wat er verkeerd kan gaan voor of tijdens een bevalling. Nou daar moet je dus ook niet over nadenken. Want dat is het kleine percentage. Het overgrote deel gaat wel goed.
Licht je goed voor als jullie aan kinderen willen beginnen. Dus niet alleen maar foliumzuur slikken( minstens 4 maanden van te voren) maar ook als je vrouw eenmaal zwanger is mag ze bv niet alles meer eten. En geniet ervan. Want geloof me je kinderen zijn het mooiste wat er is op aarde. Ik hoorde dit ookaltijd van anderen en dacht, nou mijn beesten zijn mijn alles. Maar nu ikzelf kinderen heb zijn die toch wel heeeeel veeeel meer waard dan mijn beesten, ondanks dat ik daar ook heel veel van houd.
succes

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:39

Ben het wel met Summer eens hoor, dat je je vooraf niet al te veel zorgen moet maken, maar enigszins een besef van dat het niet allemaal maneschijn en rozengeur is, is wel verstandig.
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk naief was destijds op dat gebied, je laat toch de kansberekening erop los en denkt dat dat alleen bij anderen gebeurd. Ben er inmiddels achter dat je kan kansberekenen wat je wil, als het je treft scoor je gewoon 100%. De ellende die daarmee gepaard gaat kan je niet bagetaliseren .

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:13

LDRD schreef:
Ben het wel met Summer eens hoor, dat je je vooraf niet al te veel zorgen moet maken, maar enigszins een besef van dat het niet allemaal maneschijn en rozengeur is, is wel verstandig.
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk naief was destijds op dat gebied, je laat toch de kansberekening erop los en denkt dat dat alleen bij anderen gebeurd. Ben er inmiddels achter dat je kan kansberekenen wat je wil, als het je treft scoor je gewoon 100%. De ellende die daarmee gepaard gaat kan je niet bagetaliseren .

Daarin ga ik helemaal met je mee. Ik zag ook een roze wolk na de bevalling alleen ik kreeg het HELPP-syndroom dus ook met de moeder kan het anders gaan.

Maar als je eenmaal zwanger bent probeer er wel van te genieten. Het is echt heel erg mooi!