hardlopen, volgende dag last van schenen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: hardlopen, volgende dag last van schenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:33

Ik heb scheenbeenvliesontsteking gehad en 't is idd precies dit. Wees voorzichtig want het wordt steeds erger! Idd zachte ondergrond, goede schoenen (met een blok aan de binnenkant van je voet) en een goede loophouding zijn zeer belangrijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:41

denk gewoon dat je niet genoeg strecht of niet goed strecht dat is heel belangrijk

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:39

stretchen kan het niet aan liggen, ik stretch voor ik van huis ga en tijdens de eerste 10 minuten dat ik alleen maar warm wandel.
Het voelt nu al wel minder, het lijkt toch meer spierpijn dan een ontsteking.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:52

Inderdaad, een goede loophouding is belangerijk maar je moet ook niet helemaal anders gaan lopen, je moet lopen zoals je dat zelf fijn vindt dus ook niet te veel forceren met hardlopen.

Maar ik lees nu dat het al wat beter gaat!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:29

Frouk, stretch je ook achteraf? Ik doe dat wel, en toen ik het één keer vergat had ik direct last van mijn kuiten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:03

ik loop altijd gewoon een kwartier uit, stretchen achter af doe ik normaal ook nooit, en heb er nog niet eerder last van gehad

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:46

Ik loop meestal 5 á 10 minuten uit en stretch daarna nog even. Volgens mijn schema (van mijn zorgverzekeraar) was het wel goed om dat te doen. Dat je er nog niet eerder last van hebt gehad zegt natuurlijk niet dat je nu iets ánders gedaan moet hebben dan anders. Misschien wel, maar misschien is het ook gewoon een opeenstapeling van een verkeerde belasting ergens.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:47

ik kan het iig wel proberen wat te stretchen achteraf, misschien werkt het wel. Ik denk ook dat meespeelt dat ik net weer ben begonnen met body combat en dat voel je ook altijd nogal op je benen...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:03

Ik heb afgelopen zondag de eerste les van het start to run programma gelopen (afgezien van paardrijden aardig ongetraind) en heb ook last van de spieren op mijn scheenbenen, alleen dan meer ter hoogte van het dikste punt van de kuit. Ik dacht eigenlijk dat het er gewoon bij hoorde omdat ik nu eenmaal niets gewend ben, maar nu ik dit lees moet ik er toch wel wat extra aandacht aan besteden.

Ik merkte gisterenavond na het paardrijden wel dat ik meer last van mijn scheenspieren had dus wellicht dat het rijden zonder beugels van zaterdag ook nog meespeelt.

Ik heb overigens na het programma de drie minuten uitwandelen wat gerekt (was nog niet thuis Clown) en ook braaf mijn spieren gestretcht (was me al aan het afvragen waarom ze dat niet ergens in het programma hadden opgenomen aangezien dat toch ook best wel belangrijk is om blessures te voorkomen). Schoenen zijn ook echt hardloop schoenen hoewel ik moet bekennen dat ik er geen echte expert bij heb gehad (bij de perry gehaald). Heb ze wel gekocht aan het eind van een middag shoppen en had op dat moment wel wat last van mijn voeten door het vele lopen waardoor ik duidelijk verschil merkte in de steun tussen verschillende schoenen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 12:04

ja lastig is het he, er achter komen waardoor het nu precies komt. Ik wil vanavond wel even combatten om te kijken hoe het dan gaat, maar als het niet wil stop ik ook direct!
Snap overigens ook niet waarom ze geen stretch of iets dergelijks bij start to run hebben ingevoerd... Ik loop uit mezelf dus iig altijd al warm etc

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:39

Van stretchen kan nog niet wetenschappelijk aangetoond worden dat het daadwerkelijk enig nut heeft. Vroeger werd er bij iedere sportles fanatiek gestretcht, maar daar komen ze nu dus op terug. Bovendien pak je bij het stretchen andere spiergroepen (met name kuiten, hammstrings en quadriceps) dan de voorzijde van de scheenbenen, dus voor deze klachten heeft het geen enkele zin.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:44

Ik was idd al sinds ik dit topic heb gezien aan het denken hoe ik nou die scheenspieren zou kunnen stretchen (hoewel mijn bovenbenen ook erg gevoelig zijn op het moment en ik die toch echt gestrecht heb).

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:46

Daar heb ik ook wel eens last van als ik heb hardgelopen, in mijn onderbenen (scheenbeen) en aan de bovenkant van mijn voet dan.. Paar dagen dan is het als het goed is weer over, gewoon spierpijn dus.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:52

De spieren aan de voorzijde van je scheenbenen zorgen ervoor dat de hoek tussen je voet en het scheenbeen verkleint, zodat je jouw voet naar je toe kan trekken (optillen) of als je voet op de grond staat jij jouw scheenbeen richting voet kunt bewegen. Door je voet te strekken (pointen) zou je theoretisch de spieren kunnen stretchen, maar bij de meeste mensen zijn deze spieren zo lang, dat stretchen geen zin heeft.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:35

ja ik zat ook al te denken achteraf hoe ik dat zou moeten stretchen. Ik bedenk me nu ineens ook dat ik sindskort nieuwe hakken heb gekocht met een hak van 10cm.. en die had ik aan, de dag voor ik ging hardlopen.... en ik ben niet gewend om op 10cm hak te lopen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:48

Ik heb precies hetzelfde, gisteren les twee van start to run, maar ik kon die bijna niet uitlopen door de pijn in mijn schenen. Voor mijn gevoel was het ook spierpijn, zo voelde het wel aan, over bijna de hele lengte van mijn beide schenen. Auw!

Ik heb geen hardloopschoenen. Weten jullie waar je op moet letten bij het kopen van hardloopschoenen? (ik vind het nogal wat om die zo snel aan te schaffen terwijl ik helemaal nog niet weet of ik het vol kan houden enzo..)

Ik heb gisteren de laatste minuten maar gehuppeld ipv gerend, dan had ik minder last. Overigens vind ik het wel heel raar dat ze direct begint met hardlopen. Op de mp3 houden ze helemaal gene rekening met een beetje inlopen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:50

nee, dat vond ik bij start to run ook al zo raar.. daarom liep ik wel eerst zelf in toen ik merkte dat ze direct begonnen. Ik heb mn hardloop schoenen bij zoown runnersworld winkel gekocht, daar konden ze je precies helpen. belangrijk is volgens mij wel dat je voet er mooi in blijft liggen en dat je er dus niet aldoor net een klein beetje uitloopt Lachen
Verder gewoon eens zo'n winkel binnen stappen en advies vragen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:51

Bij sportzaken zoals runnersworld en intersport e.d. kunnen ze je meestal wel goed advies geven over hardloopschoenen. Wat het beste voor je is is geheel afhankelijk van hoe je loopt en je budget speelt natuurlijk ook mee.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:52

ja want die prijzen verschillen nogal! de mijne zijn gelukkig maar.. 50 euro, maar je hebt me toch dure!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:17

Ik denk dat ik ongeveer twee keer zoveel kwijt was. Was eigenlijk niet de planning, maar toen ik ze ging kopen had ik net pijnlijke voeten van een middagje winkelen en ik merkte daardoor zoveel verschil in steun dat ik uiteindelijk toch maar voor de duurdere ben gegaan.
Het ligt ook geheel aan het assortiment van de winkel waar je uit kan kiezen en als je het hardlopen niet volhoudt kan je ze altijd nog ergens anders voor gebruiken Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:26

ja, maar die van 50 zaten gelukkig voor mij prima Lachen al kijk ik niet naar de prijs als ik sport schoenen koop. Mn fitness/aerobics schoenen waren ook bijna 120 euro

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:30

Daar heb je ook helemaal gelijk in, zeker bij sporten en dan met name bij hardlopen is het zo belangrijk goed schoeisel hebben die je de steun geeft die je nodig hebt.

Vanavond toch maar een poging wagen les twee te lopen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:55

Ik heb ze ook bij Runnersworld gekocht. Ik vond het ook nogal minder tof om dik 100 euro uit te moeten geven terwijl ik helemaal nog niet wist of ik het wel zou volhouden... maar ik wist wel zeker dat als ik ze níet kocht dat ik het dan echt niet zou redden. Ik heb nl snel last van mijn knie en die wil ik ab-so-luut niet beschadigen. Dan toch maar liever even wat geld uitgeven dan een blessure oplopen omdat ik een te zuunige zeeuw ben. Knipoog En ach, drie maanden lid worden van een sportschool is al net zo duur.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:57

Ik ben afgelopen dinsdag wel gaan combatten, en na de combat was de pijn helemaal weg! was dus denk ik toch een soort spierpijn Lachen
Liep daarna weer op mn hoge nieuwe hakken en had spontaan weer last, dus denk toch dat het door die hakken komt, omdat ik niet gewend ben zo hoog te lopen!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:03

hey ik had precies hetzelfde als jij, TS!

ik ging hardlopen met een vriend, en de volgende 3 dagen erna had ik echt heel erg pijn in mijn schenen. ik denk dat het overbelast en spierpijn is geweest, ook al heb ik wel goede cooling down gedaan.