ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:40

ben ik de eerste die geen donor is? Nagelbijten / Gniffelen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:40

In België is er zelfs geen papiertje voor nodig. Hier ben je zoiezo donor tenzij je duidelijk zelf aangeeft dat je niet wil, of als je nabestaanden duidelijk aangeven dat ze het niet willen. Veel simpeler toch?
Maargoed, mijn nabestaanden zullen er normaal geen probleem van maken, mocht ik doodgaan.. Als ze iets nodig hebben, ze nemen het maar. Je hebt zelf geen leven meer én toch kan je nog iemand anders dolgelukkig maken. Prachtig toch?
@ een aantal mensen hierboven: Waarom geen huid?? Omdat het een rare gedachte is?? Ga dan eens bij jezelf na.. als je eigen kind/broer/zusje/neefje/nichtje zich zwaar verbrand, voor de rest van zijn leven last zal hebben, pijn zal hebben, zich zal schamen, of zelfs niet zou overleven zonder een donorhuid? Dan zou je toch ook hopen dat er iemand is dat wel zijn huid zou willen afstaan? Niet?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:42

tantjeuh schreef:
In België is er zelfs geen papiertje voor nodig. Hier ben je zoiezo donor tenzij je duidelijk zelf aangeeft dat je niet wil, of als je nabestaanden duidelijk aangeven dat ze het niet willen. Veel simpeler toch?
Maargoed, mijn nabestaanden zullen er normaal geen probleem van maken, mocht ik doodgaan.. Als ze iets nodig hebben, ze nemen het maar. Je hebt zelf geen leven meer én toch kan je nog iemand anders dolgelukkig maken. Prachtig toch?
@ een aantal mensen hierboven: Waarom geen huid?? Omdat het een rare gedachte is?? Ga dan eens bij jezelf na.. als je eigen kind/broer/zusje/neefje/nichtje zich zwaar verbrand, voor de rest van zijn leven last zal hebben, pijn zal hebben, zich zal schamen, of zelfs niet zou overleven zonder een donorhuid? Dan zou je toch ook hopen dat er iemand is dat wel zijn huid zou willen afstaan? Niet?

hmm...daar heb je gelijk aan!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:43

Karin_88 schreef:

geen idee haha maakt toch niks uit Haha! alleen heb je ook een reden waarom?ben ik wel benieuwd naar!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:43

je moet geen mensen een schuldgevoel gaan aanpraten vind ik.

iedereen moet het zelf weten,je bent het nl niet verplicht!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:45

Ik ben ook donor.. Mijn oma heeft nog 10 jaar geleefd met een donor nier, waardoor ik haar goed heb leren kennen.
Zonder die nier had ze waarschijnlijk niet zo lang meer geleefd..

Ik vindt dat ze in Nederland de zelfde wetgeving moeten invoeren als in Belgie..
Dat iedereen vanaf zijn 18e? automatisch donor is, mits hij een formulier in vult.. Dan dwing je mensen er over na te denken als ze het echt niet willen. Ik merk dat er een heleboel mensen zijn die het formulier niet invullen omdat ze het vergeten oid.

Ik heb heel sterk het gevoel dat ik dit moet doen, hoop als het zo moet zijn dat ik in ieder geval 1 persoon kan helpen..

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:46

mirgino schreef:

waar wordt dit dan gedaan?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:46

mirgino schreef:

nee dat vind ik ook iedereen heeft daar een andere gedachte bij!
mijn vriendin had zoiets van mocht ik in coma komen denk ik dat de stekker er eerder uit getrokken word!wat natuurlijk niet zo is(na ja ga ik vanuit dan he!) Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:49

Je bent eigenlijk alleen geschikt als donor als je hersendood bent in het ziekenhuis... Dus de kans dat je daadwerkelijk als donor gebruikt word is zeer klein.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:49

Ik ben ook donor. Ja
Ik heb er zelf niks meer aan als ik dood ben, dus laat ze een ander maar een kans geven. Als ze de boel maar netjes dichtnaaien. Haha!

Ik wil gecremeerd worden, dus ja, er blijft sowieso niks van me over.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:50

pascale schreef:
Karin_88 schreef:

geen idee haha maakt toch niks uit Haha! alleen heb je ook een reden waarom?ben ik wel benieuwd naar!

Klinkt misschien een beetje arrogant, maar het is misschien een stukje onwetendheid. Als een dierbare/naaste mij als "levende" donor nodig heeft, zou ik dat misschien nog doen.

Nog een feitje voor mij, een familielid van mij had longkanker. zou makkelijk te bestrijden zijn geweest, maar hij kwam niet in aanmerking voor een donor. Hij heeft het niet overleefd.
Ik heb er nog steeds geen vrede mee. Niet banketstaaf bedoeld tegenover iedereen die wel donor is, maar misschien speelt dat ook wel mee..

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:51

Ik roep al sinds m'n 14e dat ik donor wil worden, en heb nu ik 18 ben het ook daadwerkelijk ingevuld.

De reden: Ik heb er niks meer aan als ik dood ben, en hopelijk kunnen andere mensen nog vele jaren plezier belven met hun geliefden met mijn organen!

Ik vind het ook erg interessant om jullie meningen te lezen Lachen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:53

Karin_88 : oke!als dat bij mij gebeurt was zou ik ook gaan nadenken hoor!dan vind ik zelf dat wel kwalijk als iemand geholpen kan worden!dan snap ik jou heel goed!

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:54

ik ben ook donor Ja

keuze 1: ze mogen alles van me hebben als ik dood ben.. Ik heb er dan toch niks meer aan!!! Knipoog

Ik wil wel begraven worden dus als ze alles weer een beetje netjes maken daarna is het goed..

Ik hoop dat iemand anders nog een aantal mooie jaren kan meemaken met mijn organen!

x_Katja_x

Ik ben trouwens ook super VOOR om die regeling van België hier ook in te voeren.
Ik denk nl. dat heel veel mensen het donorformulier niet invullen, en dan is er onduidelijkheid bij het overlijden en word het vaak toch maar niet gedaan.

De wet hiervoor is wel al een paar keer opgestelt maar komt niet door de kamer heen, echt belachelijk, ik zie het probleem niet in van deze wet hoor?!

Lolleke

Ik ben met alles donor.
Helpen waar ik kan vind ik.
Vroeger vond ik het wel wat eng, ze snijden toch in je enzo. Maar als ik met mijn lichaam een ander kan helpen. Vooral doen!
Ben ook bloeddonor.

Kan me trouwens toch wel voorstellen dat je ook gewoon geen donor wil zijn hoor. Heb het ook jaren een rare gedachte gevonden.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:58

Ik vindt het wel heel erg positief dat er zoveel mensen donor zijn!!!

Ik kan wel zeggen dat het miet zo is, maar ik vindt het raar dat mensen geen donor willen zijn..
Mij lijkt het ook moeilijk om een donor nier/hart noem het maar op te accepteren (mocht je dit ooit nodig hebben) als je zelf nooit geen donor bent geweest.. Ik weet niet of ik dat zou kunnen..

stiekem vindt ik het ook krom dat iemand die donor is geen voorang krijgt op iemand die zegt, nee ik wil geen donor zijn want dat vindt ik eng.. Ik snap dat dit nooit te realiseren valt, en dat het niet kan, maar toch heb ik er persoonlijk geen goed gevoel bij..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:59

Ik ben mijn leven lang al donor, ze mogen me helemaal kaal plukken
behalve mijn botten die krijgen ze niet! Als je trouwens huid doneert halen ze niet je hele huid eraf hoor! Alleen wat van b.v je dijbeen en dat rekken ze dan helemaal uit dan word het een hele grote lap. Het is dus niet zo dat je helemaal ontvelt in je kist ligt. Ik zou alleen wel graag thuis opgebaart willen worden en ik weet niet of dat mogelijk is als je donor bent...

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:00

Ik snap wat je bedoeld ilske, dit gevoel heb ik ook maar valt denk ik niet te realiseren.
En we zullen ook de mening van mensen die geen donor willen zijn moeten respecteren Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:01

True, je wordt idd niet helemaal gestript van je vel, maar: je familieleden kunnen je niet meer wassen.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:09

wat ik ook niet snap is dat sommige er zo makkelijk over denken, en zeggen dat de nabestaande het voor het zeggen hebben. Je kunt mensen die op dat moment zoveel verdriet hebben toch niet zon belangrijke keuze laten maken??

en daarbij het is toch jouw lichaam, jouw keuze?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:12

ik ben ook al jaren donor..
ken zelf mensen in mijn vriendenkring die nog leven dankzij donoren van andere mensen..
ik vind dat mensen zelf moeten weten of ze donor zijn of niet..

maar ik zeg wel je kan er levens mee redden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:12

ik ben wel donor...
hoewel ik betwijfel of er veel bruikbaar is als ik ga hemelen Tong uitsteken

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:14

Ik vind dat het ook een keuze is die je niet aan de nabestaanden over moet laten ( volgens mij weigeren die op zo'n moment sneller dan wanneer er van te voren met elkaar over gesproken is )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:14

Ik ben geen donor Lachen