Dementie!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoodyJarig

Re: Dementie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:21

saskiakefie schreef:
Escardo schreef:
Allemaal erg herkenbaar...mijn oma en opa waren allebei dementerend..
Mijn oma had het eerst en had een kwade vorm..Werd erg agressief, liep weg uit huis...vertelde ook altijd hetzelfde en wilde alleen maar terug naar haar ouderlijke huis waar zij was geboren..
Na zeven jaar besloot mijn opa na aandringen van ons dat ze naar een tehuis ging..want ook voor mijn opa werd het erg zwaar en hij was beginnend dementerend toen..na zes weken in het tehuis is mijn oma overleden..
Daarna begon mijn opa.. alsof hij gewacht had om dingen te gaan vergeten om voor mijn oma te zorgen..hij liep ook steeds weg van huis op zoek naar zijn oude woning..Politie en instanties haalde hem steeds weer op. Ook dacht hij steeds dat hij prijzen had gewonnen via de post..uiteindelijk is hij ook naar een tehuis gegaan..waar hij goed werd verzorgd..ik ging in het begin minimaal een keer in de week langs..later werd het minder omdat ik het heel erg vond dat mijn opa niet meer herkende..na een jaar is hij overleden..we waren er allemaal bij en voor hij overleed herkende hij ons allemaal...dat is me altijd bij gebleven...

Toen ik je bericht las, kreeg ik er helemaal kippevel van, waarom weet ik niet...

Was niet de bedoeling om je kippenvel te bezorgen hoor..Knipoog..

Mijn opa en oma waren een soort twee ouders voor me, was elke vakantie bij hun.Vooral mijn opa was mijn held..daarom was ik ook vreselijk blij dat hij me op het laatst nog herkende en zelfs me naam zei..
Maar Dementie is heel moeilijk om mee om te gaan..Heb ook veel respect voor de verzorgers in een tehuis..Ik zou het niet kunnen..

LoodyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:22

LDRD schreef:
Weet iemand eigenlijk hoe het zit met het medisch beroepsgeheim in dit soort zaken?

Ik bedoel als je vermoed dat een familielid dementeert, wat kan en mag een huisarts wel en niet bespreken als je daar contact mee opneemt? Het gaat om de meest naaste familie, de relatie ouder -kinderen dus.

Voor mijn opa heb ik alles geregeld..Als kleindochter kreeg ik alle info van de huisarts...omdat mijn opa het zelf allemaal niet meer kon..
Ik heb ook zelf contact opgenomen met de arts voor mijn opa..want mijn opa wilde geen hulp, maar het kon gewoon niet meer anders.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:31

Was toen al wel dementie vastgesteld? Ik zit namelijk met het probleem dat ik ernstige vermoedens heb, maar er door de grote afstand die er tussen zit er niet echt een vinger achter kan krijgen.
Ik was dus benieuwd wat de huisarts in dat geval voor ons kan betekenen.

LoodyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:44

LDRD schreef:
Was toen al wel dementie vastgesteld? Ik zit namelijk met het probleem dat ik ernstige vermoedens heb, maar er door de grote afstand die er tussen zit er niet echt een vinger achter kan krijgen.
Ik was dus benieuwd wat de huisarts in dat geval voor ons kan betekenen.

Ik had het toen naar voren gebracht bij de huisarts..en gevraagd of hij wat kon betekenen...als familie een vermoeden heeft kan dit altijd gemeld worden bij de huisarts van de desbetreffende persoon..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:50

Dank je. Nu de andere familieleden overtuigen, want die steken liever hun kop in het zand geloof ik Slapen .

LoodyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:53

LDRD schreef:
Dank je. Nu de andere familieleden overtuigen, want die steken liever hun kop in het zand geloof ik Slapen .

Graag gedaan...Het is een moeilijk onderwerp met andere familieleden, ik weet hoe het is.Sterkte

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:18

thanks.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:36

Het gaat nu weer slechter met mijn oma.. Ze eet al een week niks meer, en dan ook helemaal niks. Gisteren lag ze de hele dag in bed, en volgens mijn opa leek het net of ze bijna dood ging. ook wordt ze in een appart kamertje gehoudn omdat ze zoveel schreeuwt.. De kans is bovendien groot dat ze binnen deze twee weken overlijd.. Maar in ieder geval erg bedank voor jullie reacties..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:48

LDRD schreef:

Dat is heel typisch de ontkennende fase. Kijk uit hoe je dit brengt want via mijn werk hoor ik dat er de grootste ruzie's door komen in de familie.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:19

aaaach meiske!! Ach gut ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me heel goed voorstellen dat het gewoon verschrikkelijk is! komt ze helemaal niet meer naar buiten? ook niet voor een stukje wandelen met jullie? zij dan in een rolstoel denk ik. echt heel erg! Sterke meid!!!

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:35

Hoi,
mijn opa heeft zelf 8 jaar dementerend geweest met daarbij ook alzheimer.
Ik heb voor mijzelf altijd een bepaalde gedachte gehad. Mijn opa is gelukkig nu in de Hemel, ik denk altijd aan de tijd dat mijn opa nog goed was. Alle nare en vervelende situatie de laatste jaren heb ik juist niet onthouden.
Denk eraltijd aan dat dit niet jouw werkelijke aard van je oma is (als ze ander gedrag vertoond) maar dat het door de ziekte komt en niet door haar zelf.!!!!
Succes ermee, ik weet hoe vervelend en verdrietig het is om je oma zo te zien.
Mijn opa was op den duur niet meer mn opa. Heel apart, maar veel mensen mochten en konden niks doen met mijn opa. Maar als mijn oma even rust wilde hebben ging ik altijd wandelen met mijn opa. Hij had dan dezelfde opmerkingen en stelde standaard dezelfde vragen. En altijd beantwoorden, niet het gevoel geven dat ze dit al 10 keer hebben gevraagd.
Een vraag die mijn opa mij altijd vroeg was over mijn paardrijden: Maar, is die buik van het paard niet zoooow breed dat je er niet op kunt zitten??
Onthoudt de positieve en mooie momenten met je oma. Na het overleiden van mijn opa heeft mijn moeder ALLES op papier gezet, om zo haar hoofd leeg te schrijven. Dit is een geweldige uitlaat klep, zo hoef je niet het gevoel te hebben dat je alles continue moet onthouden, want het staat toch op papier.

De laatste 2 weken van mijn opa's leven heeft hij ook niet meer gegeten, ze merken en weten op den duur dat het genoeg is geweest. Dan gaan alle luiken dicht.

Succes de komende dag en weken!!

Groet, Hannette

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:39

bedankt

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:40

Ik ben werkend in een verpleeghuis en toevallig ook in de psychogeriatrie dus als je vragen hebt....pm je maar...
Heel veel sterkte de aankomende tijd. Ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om iemand die zo dichtbij was te zien veranderen en vrijwel niet meer terug te herkennen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:23

Misschien is dit heeeeeeel erg achterhaald, maar ik dacht er inneens aan en keek toch even terug of ik het geschreven had, niet dus..
Mijn oma is in mei (op moederdag nog wel) overleden. Ze at al weken niet/nauwelijks meer, en dronk later ook niet meer. Daardoor is ze gestorven. Bij het overlijden is haar man, haar dochters/zoon, en echtgenoten bij geweest.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:25

saskiakefie schreef:
Misschien is dit heeeeeeel erg achterhaald, maar ik dacht er inneens aan en keek toch even terug of ik het geschreven had, niet dus..
Mijn oma is in mei (op moederdag nog wel) overleden. Ze at al weken niet/nauwelijks meer, en dronk later ook niet meer. Daardoor is ze gestorven. Bij het overlijden is haar man, haar dochters/zoon, en echtgenoten bij geweest.

gecondoleerd!