maximaal gewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: maximaal gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:14

op de meeste maneges is het volgens mij ook wel de regel dat het tot 100 kg wel oke is. En dat vind ik enorm terecht. Zeker op een manege. Dan mag een manege nog zowel paarden als pony's staan hebben, zowel breed als smal... Op een manege rijden nu eenmaal vaak beginnende ruiters, die nog geen deftige zit hebben, en het paard de ganse tijd storen. Als die ruiter dan nog eens 120kg weegt, laat dat paard dan maar eens een aantal uur per dag zijn rondje lopen... Rug zal snel naar de vaantjes zijn. (En dan maakt het niet uit of die persoon van 120kg nu gewoon een grote man is, of een kleine vrouw met overgewicht. Het "hobbelende" gewicht op het paard blijft hetzelfde.

Ik vind het een andere zaak als je spreekt over ruiters die al een hele tijd rijden én een goede onafhankelijke zit hebben. Maar daar kan je in een manege gewoon echt niet op gaan selecteren en moet je het gewoon via gewicht doen. Simpel als dat

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:17

is ook logisch,je wilt je paarden wel gezond en gelukkig houden.
daarom kan ik me goed voorstellen dat er een gewichtsgrens is.
ik denk zeker dat 90 kg heel redelijk is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:22

Snoevie schreef:
is ook logisch,je wilt je paarden wel gezond en gelukkig houden.
daarom kan ik me goed voorstellen dat er een gewichtsgrens is.
ik denk zeker dat 90 kg heel redelijk is.

Misschien wel, maar houd er rekening mee dat je dan echt veel mensen uit gaat sluiten!

Mijn man is 2 meter, en echt heeeeel slank! Toch weegt hij iets meer dan 100 kg.....

Zeg ik nu iets geks als ik zeg: laten we eens kijken naar de verhoudingen / het POSTUUR van iemand?

iemand van 1.20m groot (bij wijze van spreken) die 80 kilo weegt is binnen de limiet, maar absoluut veel te dik en zal het paard sneller in de weg zitten dan mijn man dus met zn 100 kg en slanke postuur!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:30

hmm dat is wel een beetje zo natuurlijk..............maar daarom is het belangrijk het per geval te bekijken,en is het ook logisch dat een manege een gewichtslimiet hanteerd omdat zij niet per ruiter-paard combinatie gaan beoordelen of dat wel kan.

hier op de manege zijn wel paarden die zwaardere ruiters aankunnen,maar dat wil niet zeggen dat ze ook alleen maar zwaardere mensen krijgen,het word eerlijk afgewisseld onderling.

maar ook als je man slank en in verhouding is,ook dan vind ik 100 kg veel.
maar er zijn echt wel paarden die ook best je man zullen kunnen dragen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:25

Mijn eigen paard bijvoorbeeld Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:30

Ik vind ook wel dat er een lijn getrokken moet worden,.. maar die lijn is niet reeël.
En natuurlijk willen ze het beste voor hun paarden, en dat vind ik ook hartsikke goed, maar oe sommige mange's het nu doen kan gewoon niet... Vind ik..
En ik denk best dat het per paard/ruiter best te bekijken is, normaal nemen ze toch ook een proefles, dan kunnen ze meteen in die les kijken of de ruiter goed is...

Maar dan wat anders, wat doe je dat als er een kind is met overgewicht, die is 80 kg, en 14 jaar,.. laat je die dan wel toe of niet,.. ?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:37

Wordt vet eigenlijk gerekend to 'dood gewicht'?
Want dat is nl. extra vervelend om te dragen voor een paard, en daarom kan ik me voorstellen dat iemand van 1.20m die 80 kg. weegt (ook b.w.v.s.) niet altijd zou moeten worden toegelaten op een manege.