Keelamandelen eruit laten halen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Keelamandelen eruit laten halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 01:41

thabs schreef:
Omdat ik abnormaal vaak last heb van keelonsteking wil de dokter dat ik mn amandelen eruit laat halen.
Ik ben nu 17 en zie het eeeeigenlijk niet zo zitten.
Ht blijkt dat ht op latere leeftijd een 'ingrijpendere' operatie is.

Heeft er iemand ervaring mee, hoe gaat het in zn werk etc? Heb je veel pijn? Enz enz......
Maar voor mij eigenlijk het belangrijkste Rolleyes
Ik ben zwaar fobisch voor overgeven, nou heb ik gehoord, gelezen en gezien Clown , dat je van narcose kan gaan overgeven.

Vertel..... Vork

Ik precies hetzelfde.. sterker nog Ik heb zelfs nu keelonsteking.. Ik ben niet vaak ziek.. maar als ik ziek ben dan heb ik keel onsteking.

Ik wil of mijn amandelen er uit laten halen.. Of mijn neusschot verbreden.. Ik haal alltijd adem door mijn mond.. en dan krijg je sneller last van bacterien die keelonsteking veroorzaken.

Tjah en dat overgeven.. wat is erger.. die verotte keelpijn.. of 1 keer overgeven??

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 10:12

Overgeven Haha!
Ik heb het zelf nu ook heeel erg,
ben nu aan de antibiotica en ht moest vandaag iets minder worden.. anders moest ik de dokter even bellen.
Ht 'griep' gevoel is iets minder, maar mn keel is nog even verot! Clown

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:34

thabs schreef:
Overgeven Haha!
Ik heb het zelf nu ook heeel erg,
ben nu aan de antibiotica en ht moest vandaag iets minder worden.. anders moest ik de dokter even bellen.
Ht 'griep' gevoel is iets minder, maar mn keel is nog even verot! Clown

BIj mij ook.. griep gevoel is minder... Keel doet nog pijn.. vooral bij het wakker worden en het naar bed gaan. En ik heb een volle neus er bij.. waardoor ik weer extra door mijn mond moet ademen.. En daar door begint het riedeltje van voren af aan.. ''zucht''

Jij in ieder geval beterschap!!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 10:37

Jaaa heb ik echt precies hetzelfde....
Heb echt alles wat je maar hebben kan, hb ht nou zelfs aan mn tandvlees en een koortslip.... gaat geweldig Haha!

Dankjewel en jij ook heel veel beterschap!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:56

Pas op met antibiotica want die werken na een paar keer niet meer of je kan er allegrisc voor worden....

Verder heb ik niet een keer over hoeven geven zelfs geen oud bloed op hoeven hoesten enzo. Het overgeven komt vaak als je toch niet helemaal nuchter was als je de narcose ingaat. Ik mocht echt NIETS eten en drinken en heb ik ook niet meer gedaan en heb nergens last van gehad!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:40

Beetje topicbump, sorry daarvoor, maar mijn ervaring zal vast als stimulans worden ervaren.

Ik ben 16 en vorige week woensdag (11 april) zijn mijn keelamandelen eruit gehaald. Ik was heel rustig die dag, ook toen ik dat verschrikkelijke 'jurkje' aan had. Alleen toen het infuus erin moest, was ik in lichte paniek (heb naaldenfobie), maar direct erna weer helemaal rustig met een hartslag van 68 (dat kon je zien Haha! ). Vlak voor ik insliep zei ik nog:" Doeg, tot straks!" En toen sliep ik Vork
Wat wel raar was, was dat ik toen ik wakker werd na de narcose, ik gigantisch moest huilen en zei dat ik weg wou. Normaal huil ik alleen als er iets verschrikkelijks aan de hand is. Ik lag daar zeker 30 minuten te wachten tot ik werd opgehaald. In die tijd heb ik heel wat oud bloed gekwijld op een supergrote tissue, ook daarna nog wat, maar 's nachts niet meer.
Ik ben totaal niet misselijk geweest, geen last gehad van oorpijn, bloedingen, braken of heel veel pijn. Natuurlijk deed slikken zeer (zeker in het begin!), maar dat werd elke dag duidelijk minder. Na 4 dagen kon ik al zonder zetpillen.
Ik kan na 1 week al alles eten, zolang het niet te zout of sterk gekruid is.
M'n spraakvermogen was 5 dagen lang verre van normaal (kon 4 dagen lang geen zinnen maken, dan moest ik halverwege ademhalen Haha! ), maar dat is nu weer op vol vermogen.

Aangezien ik aan de pil ben, moest ik na de operatie ook die pil slikken. Zo'n klein pilletje, maar ik kreeg 'm niet weg.. Naar mijn gevoel bleef hij steken in de wond, waardoor die dus daar is opgenomen in m'n bloed Haha! Ook brood bleven steken, maar met water spoelde dat mooi door. =P

'T leuke is, m'n huisarts en de KNO zagen eigenlijk niets aan m'n keelamandelen. Zelfs een bloedje wees niets uit. Toch doorgezeurd en toen gingen ze eruit. Tijdens de operatie bleek dat ze chronisch ontstoken waren Bloos Ben blij dat ik m'n zin had doorgedramd..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 02:16

Ik heb wel aardig wat pijn aan deze operatie gehad, maar ben helemaal niet misselijk geweest!
het enige nare was bij mij dat ik snip verkouden was tijdens de operatie en dus daarna benauwd werd (keel opgezwollen en neus ook dicht.)
+ dat diclofenac bij mij gewoon NIET werkt, ben er totaal immuun voor lijkt het wel (ben iig niet bepaald kleinzerig Haha! )

Maar TS, laat je niet afschrikken en laat die dingen gewoon weghalen! Het is het 200% waard, bij mij in elk geval en bij veel andere mensen ook!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 02:30

Mijn broertje heeft al ONTELBAAR veel operatie's gehad, van ernstige openhartoperatie's tot simpele kleinere ingreepjes..

Hij heeft maar weinig last gehad van overgeven.
2 x geloof ik, maar toen was hij waarsschijnlijk niet lang genoeg nuchter geweest..

Ik heb mijn broertje nou al meerdere malen uit narcose zien komen, wat ik het ergste vond om altijd te zien was dat hij zo trilde, zijn hele lichaam rilde aan alle kanten!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 02:32

Bij mij zijn ze een paar jaar terug eruit gehaald, had nergens last van (ja een beetje suffig van de narcose) en wat keelpijn.

Maar niet van overgeven ofzo.

Het is een hele makkelijke operatie vond ik. Je bent er ook zo weer vanaf.

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:43

Zal mijn ervaring hier maar niet vertellen... Clown

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:06

amberp schreef:
Zal mijn ervaring hier maar niet vertellen... Clown

Jaweljawel vertel!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:33

vooruit dan..
Operatie opzich ging goed.. was alleen gestresst.. kan niet tegen naalden, dus werd huilend wakker Bloos
Weinig pijn.. veel ijs water gedronken en wat joghurt gegeten.
mocht zelfde dag naar huis, voelde me echt goed! Dacht: als dit nou alles is, wat zeurt iedereen dan?!?!

Maar helaas.. dat was de narcose die nog half werkte..
's nachts wekker gezet zodat ik regelmatig koud water kon drinken..
De ochtend was een hel.. zoveel pijn.. tegen de avond ging het wel..
Maar steeds die ochtenden.. dat eerste glas ijswater.. pff...

Na een dag of 5 voelde ik me super! We wilde savonds lekker uit eten gaan.. zacht voedsel zou wel gaan..
Nog even snel in bad.. en toen begon de ellende..
Wilde uit bad gaan.. toen begon er ineens bloed te stromen.. ja uit mijn mond.. het stopte niet..
Stond daar in mijn nakie terwijl het bloed mijn mond uit gutste..

(was door het niet kunnen eten 6 kilo kwijt en woog daarvoor al niet veel)
Mijn moeder verschoot.. ik met mijn 47 kilo.. stond te trillen en het bloed bleef stromen.. me pa heeft me geholpen om wat kleding aan te trekken.. emmer gepakt en naar ziekenhuis..
eenmaal daar zat de halve emmer vol!

er werd een arts gebeld, want die was er niet ( tenminste geen kno arts)
het bloeden was inmiddels gestopt.. maar bah bah wat smerig die smaak in je mond!
Voelde iets achter in mijn keel zitten, maar kon er niet bij..

Toen de arts er was, werd er een "zuigmachine"gepakt.. ik had een bloedprop achter in mijn keel..
Met 3 zusters en arts kregen ze dat ding niet aan de praat.. dus verdovings tjapje mijn keel ingespoten en arts zijn hand er achter aan..
Er kwam een prop naar buiten van 4 cm doorsnee..
Maar wat een opluchting!
Kortom ik was een van de weinige met een na bloeding!

De dagen erna ging het alleen maar beter qua pijn.. maar owh wat was ik bang voor nog zo'n bloeding!
Als ik van te voren had geweten dat dit kon gebeuren was die operatie er niet gekomen! Dan maar liever 6 x per jaar aan de antibiotica!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:39

germ....
moest je bloed overgeven, of kwam dat bloed uit je keel ofzo?
Ik moet dinsdag naar ht ziekenhuis (was een hele lange wachtlijst) , om te kijken of ze eruit kunnen!
Weet ht echt niet hoor.. ik heb bijv. nu nierbekkenontsteking en heb nog liever 10 keer in ht jaar keelontsteking....
weegt ht op tegen................................ Clown

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:42

ik ben precies een jaar geleden hieraan geopereerd.. ze zeiden dat het wel mee viel maar echt bij mij deed het zo een pijn.. tis net of er allemaal scheer mesjes in je keel zitten.. :S vooral met slikken ik heb er nu af en toe nog last van met gapen en slikken.. Boos! maarja ik heb toen ook heel veel over gegeven.. ik had erg veel bloed verlies gehad.. en dat overgeven doet dan nog het meeste pijn na je operatie.. ik heb bijna 3 dagen moeten blijven!! Maar dit is bij iedereen verschillend.. sommige hebben helemaal geen bloed verlies dus naja hoop dat het allemaal goed gaat dan Knipoog

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:48

thabs schreef:
germ....
moest je bloed overgeven, of kwam dat bloed uit je keel ofzo?
Ik moet dinsdag naar ht ziekenhuis (was een hele lange wachtlijst) , om te kijken of ze eruit kunnen!
Weet ht echt niet hoor.. ik heb bijv. nu nierbekkenontsteking en heb nog liever 10 keer in ht jaar keelontsteking....
weegt ht op tegen................................ Clown

Nee niet overgeven.. er was een bloedvaatje geknapt..

Maar aan de andere kant, nu is het allemaal weer goed en voorbij..
Voel nog wel zo van: "owh, als ik ze nog had zou ik nu een keelonsteking hebben"
haha klinkt raar, maar dat zul je na de operatie wel begrijpen...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:44

Hmm, ik ben eraan geopereerd toen ik 6 was. Na de operatie, toen ik bijgekomen was moest ik ook direct overgeven, en ik kotste steeds een heel bakje vol met bloed. Echt ranzig gewoon. Misselijk Maargoed, heb er niet echt veel last van gehad daarna. Mocht lekker veel ijsjes eten, dat wel. Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:38

Hoe lang zijn jullie allemaal echt binnengebleven en wanneer zaten jullie weer op paard?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:57

Kunnen jullie de verhalen misschien iets minder erg maken??? Bedankt! Ik moet namelijk nog Clown . Ben na het lezen van sommige verhalen bijna in staat om het af te gaan zeggen. Haha!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 23:38

Emilia schreef:
Kunnen jullie de verhalen misschien iets minder erg maken??? Bedankt! Ik moet namelijk nog Clown . Ben na het lezen van sommige verhalen bijna in staat om het af te gaan zeggen. Haha!

hahaha ik dus oooook!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:56

haha heb gezegd dat ik mijn verhaal beter niet kon delen.. maar TS vroeg erom Clown

Achteraf nu ben ik wel blij dat ze eruit zijn...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:02

Nu ben ik nog steeds benieuwd hoe lang je binnen moet blijven en hoe lang je niet hebt kunnen paardrijden...

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:55

Rhodos schreef:
Nu ben ik nog steeds benieuwd hoe lang je binnen moet blijven en hoe lang je niet hebt kunnen paardrijden...

Ik ben dag of twee binnen gebleven.
Ze adviseren geloof ik een week.. ivm infecties omdat je open wond in je keel hebt.

Kon na die twee dagen ook gewoon weer alles, behalve dan fatsoenlijk eten en slikken zonder pijn.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:52

Ik ben vorig jaar februari geopereerd aan mijn keelamandelen. Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis gebleven. Het deed aardig wat pijn omdat ik ook niet super jong was toen het gebeurde (14 jaar).

Ik heb ongeveer 2 weken niet kunnen eten van de pijn, maar dat ligt bij iedereen ook weer verschillend. Drinken ging de zelfde dag al, maar niet geheel pijnloos. Na ongeveer een week kon ik weer normaal drinken. Ook heb ik last gehad van misselijkheid en 2x in het ziekenhuis overgegeven. Was niet zo'n pretje, maar dat kwam doordat ik té vroeg uit m'n bed stapte na de narcose om naar de toilet te gaan. Niet aan te raden dus Tong uitsteken

Ik denk dat je beter nu je keelamandelen kan laten verwijderen, dan dat je er last van houd en over 10 jaar bijv. weer pijn krijgt en het alsnog moet gebeuren. Dan ben je nog ouder en dat doet het waarschijnlijk alleen maar meer pijn Knipoog

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:11

Vroeger was het bij mij altijd, wel eruit of niet, door de dokters dan. Nu zijn elke dag mijn amandelen heel rood, en er zitten zeker 2 keer per week en dan een week lang witte pus-punten. En ook vaak keelpijn, maar daar ben ik nu aan gewend dus voel het niet meer super erg. Dus nu mijn vraag: Is opereren handiger? Ook heb ik wel een paar keer per jaar een lange tijd dat ik helemaal down ben.
Dan nog de vragen: Mag je onder dat jasje ook een bh of een bh-hempje aanhouden?
PS. Is er trouwens iemand die in het Ruwaard van Puttenziekenhuis is geopenreerd?

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:00

Als ze contine ontsteken zou ik ze eruit laten halen.
Voordat je dadelijk een pijnlijke chronische onsteking krijgt.
En het idee van pusbulten in je mond lijkt me ook verre van prettig.

ik mocht alleen mijn onderbroek (boxer) aan houden. Maar ze hebben verder niks gezien.. haha tenminste niet zolang ik wakker was.
en zo wel..? die mensen zijn wel wat gewend hoor..
Dat is t laatste waar ik me zorgen over zou maken..