koopverslaving ( + test jezelf)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maartje_h

Re: koopverslaving ( + test jezelf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:21

runningkawa schreef:
Ik heb geen koopverslaving.
Maar ik zie ook wel een iets wat ik toch graag wil hebben.

Ik ga dan naar huis en mag het van mezelf dan een week lang niet kopen.
Als ik het dan nog steeds even graag wil als toen ik het de eerste keer zag, ga ik het kopen.
Dan weet ik dat het geen koop is uit opwelling Lachen

ja zo denk ik tegenwoordig ook....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:22

runningkawa goed idee, maar dat werkt alleen bij dingen die niet in uitverkoop zijn. En daar koop ik eigelijk alleen in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:30

Bij de uiterverkoop ga ik alleen kijken als ik ook iets nodig heb.
Bijv dat ik al een tijdje zeg, goh ik heb geen lekkere trui.
Zie ik dan in de uitverkoop een trui waar ik al een poosje aan dacht, koop ik die wel.
Omdat ik dan weet dat ik daar al over heb gedacht en die ook nodig had.

Maar kom ik zo iets tegen, waar ik dus niet al ff bedacht had dat nodig te hebben, koop ik het niet.
Uitverkoop of niet.
Want iets kopen wat je niet nodig hebt is ook in de uitverkoop te duur

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:32

is inderdaad een goede RK!

Ik koop zowieso ook eigenlijk alleen maar in de uitverkoop!
Scheelt zoveel in je geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:34

Maar het scheelt niet veel als je dan wat koopt wat je niet nodig hebt Lachen

Ook al was dat shirtje dan maar 10 euro, niet nodig is 10 euro teveel Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:35

ja das mijn probleem, heb het eigelijk alleen met schoenen. Zie ik er leuke en die zijn 70 euro komen van 360 ofzo. Moet ik ze gewoon hebben resultaat iets van een 35 schoenen in de kast *schaam* denk dat ik beter de cursus ook eens ga volgen:P

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:39

oo, ik heb ook eens meegedaan.
ik dacht dat het wel meeviel:
Je hebt op meer dan 3 vragen ja ingevuld: je bent zeker koopverslaafd!

3 vragen maar Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:39

Mischien krijgen we met boks een groepstarief en vermindering Lachen

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:42

runningkawa schreef:
Maar het scheelt niet veel als je dan wat koopt wat je niet nodig hebt Lachen

Ook al was dat shirtje dan maar 10 euro, niet nodig is 10 euro teveel Lachen

Ja en daar denk ik fout in :
ik denk ooooow het is maar 10€ ,meepakken dus!!

Als het uitverkoop is , laat ik me meestal wel even gaan.
2x jaar neem ik dus een dagje vrij om lekker in de uitverkoop te gaan shoppen. Toen ik nog naar school ging kreeg ik van mn ouders vaak 100€ en die deed ik dan helemaal op.
Nu koop ik veel bedachter : ik koop niet meer in het wilde weg, maar enkel nog dingen die bij elkaar passen , of ow die broek kan ik kopen die past mooi onder die top die in mn kast hangt... zodat alles wel mooi samen past.
Want als ik een mooi shirtje zie of een mooie broek, maar ik kan er niets mee combineren, resultaat : niet gedragen of doorverkopen...

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:42

katiavl schreef:

Laten we er anders een leuke daguitstap van maken?
Met zn allen op koopverslaafden therapie...aangezien iedereen hier toch positief scoort Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:44

Maar daar spelemn die winkels ook zo lekker op in, dat gevoel van goedkoop uit zijn.

Je gaat voor 1 broek, meer heb je niet nodig.
En dan staat er 2e broek halve prijs...goh, das niet veel.
Dat doe ik Lachen

Maar je had maar 1 broek nodig, dus die 2e, ook al is het halve prijs, is te duur Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-07 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:44

McSquizzy schreef:
katiavl schreef:

Laten we er anders een leuke daguitstap van maken?
Met zn allen op koopverslaafden therapie...aangezien iedereen hier toch positief scoort Haha!

Ziet zichzelf al voor een zaal staan

*hallo ik ben katia, ik ben twintig jaar, en ik geef toe ik ben al vier jaar koopverslaafd Verdrietig *

*aplausse van heel bokt*

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:49

katiavl schreef:

hahah ja Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:16

Citaat:

3 vragen Zij zijn groot en ik is klein! wat een onzintest Zij zijn groot en ik is klein!

Vind je het onmogelijk je aan je boodschappenlijstje te houden als je aan het shoppen bent, of geef je altijd meer uit dan je je hebt voorgenomen?

Deze is ja, want ik ga altijd met 2 of 3 dingen die ik echt nodig heb in mijn hoofd naar de supermarkt en kom met een vol mandje terug.
Maar ik eet het allemaal op!

Koop je impulsief dingen die je niet nodig hebt of die je je niet kan veroorloven?

D'r zit een 'of' tussen. Ik koop zo vaak wat impulsief maar niet als ik het geld niet heb, dus het antwoord was toch ja op deze vraag.

Maak je grapjes over de overvloed aan spullen die je hebt?

Ik gooi nooit wat weg en kan alles altijd gebruiken dus ja daar maak ik wel eens grapjes over Cool

Ik ben trouwens ook een uitverkoopfanaat *LOL*

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:28

Citaat:

Hartelijk dank voor het invullen van de vragenlijst!

Resultaten vragenlijst onderzoek tot nu toe:
Recent hebben 81 mensen deze vragenlijst via internet ingevuld, 14 mannen, 59 vrouwen en 8 die niet aangaven man of vrouw te zijn.
Van de mannen bleek 29 % koopverslaafd, van de vrouwen 54%. Van de onbekenden bleek de helft koopverslaafd.
De hoogste score bij de mannen was op 8 vragen positief; bij de vrouwen op 10 vragen positief.
25% van de vrouwen scoorden 7 of meer positieve antwoorden. De respondenten waren afkomstig uit het hele land. De jongste was 12 jaar, de oudste 69 jaar.
Een aantal mensen heeft een vragenlijst ingevuld die dieper inging op koopverslaving. Uit de antwoorden concludeer ik dat de échte koopverslaafden 7 of meer antwoorden van de vragenlijst positief invullen. Degenen die tussen de 4 en 7 scoren lopen het risico op koopverslaving en degenen die onder de 4 scoren zijn niet koopverslaafd. Een iets minder strenge beoordeling dus dan die van de Amerikaanse auteurs die de lijst hebben opgesteld en wel erg snel iemand als koopverslaafd zien.

Bent u shopaholic? Wilt u er van af? Klik hier voor de training.

Heb op 4 ja geantwoord Nagelbijten / Gniffelen dus ik noem me zelf eigenlijk geen koop-verslaafd Scheve mond

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:30

Zolang je nog geen geld steeld om er mee te kunnen gaan shoppen zal het denk ik wel meevallen or Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:34

Pfff, maar 2 vragen, net niet koopverslaafd dus... Feit dat mijn geld op is voor de maand om is heeft niet met koopverslaving te maken maar met mijn dure hobby. *LOL*

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:53

In Alkmaar heb je van die schoenen winkels, Sascha, Cinderella, tango enzo...
Daar hebben ze hele leuke schoenen, maar rond de 50 euro...
Maar je hebt ook de Shoe outlet... Daar heb je precies de zelfde schoenen voor minimaal de helft goedkoper Nagelbijten / Gniffelen
en niemand zit een verschil (behalve dat er woman in staat en ik die van tango staat er tango in Koe )

Dus dna koop ik ipv 1 paar schoenen bij die dure winkels 2/3 paar schoenen bij de shoe outlet Huilen van het lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:09

Ik ben dus koopverslaafd, niet in kleren hoor! In paardenspullen. Bloos Ik moet minstens 5 hoofdstellen hebben, 3 zadel en 20 dekjes. Vork Zo ben ik gewoon. Ik kan wel sparen. Ja Als ik iets echt wil dan kan echt goed sparen! Als het gewoon een opwelling was heb ik een week later iets anders. Clown Ik heb nooit spijt van mijn aankopen, is dat wel zo dan verkoop ik het wel weer. Ja

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:51

Zolang je jezelf in de hand kan houden is er niks aan de hand. De periode dat ik begon met werken en geen paard meer had, had ik ineens ontzettend veel over in de maand. Thuiswonend en alleen ziektekosten + telefoonabo voor mijn rekening. Toen heb ik me ook echt uitgeleefd, zou me er bijna voor schamen Bloos

Toch koop ik niet alleen als ik iets nodig heb. Aangezien ik dan minstens de komende 10 jaar geen winkel meer in hoef Clown Wel alleen kleding die ik al 10x heb gezien, en er continue bij sta te kwijlen Knipoog Koop alleen wat je echt echt echt leuk vind anders hangt het maar in je kast. Vooral de uitverkoop is een gevaar. Goedkoop dus maar meenemen, vaak is het gewoon een sport om zoveel mogelijk te kopen voor zo min mogelijk.

Miskopen heb ik niet, er hangt niks in mijn kast wat ik niet nog steeds leuk vind. Wel hangen er redelijk wat dingen die ik nog niet gedragen heb, soms met kaartjes er nog aan... Er zijn namelijk erg veel leuke dingen te koop, maar als je in pak uit je werk komt, naar je paard moet en dan om 10 uur savonds op de bank mag hangen heb ik altijd weinig behoefte om een leuk 'jurkje' oid aan te trekken.. Je fleece trui met spijkerbroek hangt toch het lekkerste dan Haha!

Ik heb me uiteindelijk af gevraagd waarom ik het wilde kopen. Waarom moest ik zoveel kleding hebben dat ik het niet eens aankon? gewoon de sport om zoveel mogelijk voor zo min mogelijk te kopen, of om de kick? Bij mij kwam het puur door mijn onzekerheid, in nieuwe mooie kleding voelde ik me dan weer even goed.

Gelukkig is alles nu weer op een rijtje, loop ik 4x per week door de stad, Utrecht ivm werk. En heb ik deze uitverkoop volledig aan me voorbij laten gaan Haha!
Gister kreeg ik de kans om wat uit te zoeken, bij wijze van kadootje. Uiteindelijk zijn we de dingen die ik nog nodig had voor mijn merrie gaan halen. Daarvan heb ik tenslotte nog meer plezier. Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:31

nou ja, ik had maar op drie vragen Ja ingevuld, ben ik zéker koopverslaafd... nou hoor... ik hou gewoon van nieuwe spulletjes, mar ik kan ook zeker sparen!!!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:36

Milo: is bij mij ook zo ja. Ik spaar elke maand wel wat, nou en ik koop gewoon graag wat nieuws. Niks mis mee toch?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:43

Ik doe de test niet eens. ik weet het wel, ik ben koopverslaafd. Ik ga elke week wel shoppen als ik geld heb, als ik geen geld heb, ben ik sjaggo xd, en het slaris wat ik verdien over een maand gaat ook gewoon elke maand op. En te snel. Dan kom ik thuis, en dan denk ik echt: "Wat heb ik nu in vredesnaam allemaal weer gekocht?" tsja...