Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Re: Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:26

Mijn ouders zijn nu met de 2e week bezig en allebei al zo'n 3,5 kilo afgevallen.
Mja..... het zou mijn dieet niet zijn. Je krijgt veel te weinig binnen. Knipoog

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:30

Ik heb het 6 weken vol gehouden.
Je voelt je lam.
Omdat je weinig voedingstoffen binnenkrijgt.
Maar je voelt je ook wel weer goed, Niet zo'n opgeblazen gevoel.. Dat vind ik zelf wel lekker !
Ik was wel 7 kilo afgevallen.. Lachen
Maargoed, Volgende week ga ik ook weer beginnen.
't is al weer een tijdje geleden, en er zijn er wel weer een paar aangekomen Nagelbijten / Gniffelen

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:47

neetje86 schreef:
Mirr schreef:
Sonja Bakker-dieet is ongezond.
Het voedingscentrum raadt dit dieet dan ook af.

kan wel zijn maar met dit ongezonde dieet ben ik in 3 weken zo'n 5 kilo afgevallen! zit nu laatste stukje van week 3 en week 4 t/m 10 ga ik ook nog even volhouden hoor.

En na die 10e week vliegt alles er weer net zo hard aan. Knipoog

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:43

Je kunt wel eeuwig dieeten, maar je moet ' gewoon ' je voedingdpatroon veranderen. Dan zou ik eerder weightwatchers gaan doen, ik doe dit zelf ook al een hele poos. Je begint met een periode waarin je afvalt en daarna ga je stabiliseren niet meer afvallen en ook niet meer bijkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:56

Mirr schreef:
neetje86 schreef:
kan wel zijn maar met dit ongezonde dieet ben ik in 3 weken zo'n 5 kilo afgevallen! zit nu laatste stukje van week 3 en week 4 t/m 10 ga ik ook nog even volhouden hoor.

En na die 10e week vliegt alles er weer net zo hard aan. Knipoog

Niet als je je voedingspatroon verandert, en dat is nou net de bedoeling van een dieet Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:04

Six schreef:
Ik heb het 6 weken vol gehouden.
Je voelt je lam.
Omdat je weinig voedingstoffen binnenkrijgt.
Maar je voelt je ook wel weer goed, Niet zo'n opgeblazen gevoel.. Dat vind ik zelf wel lekker !
Ik was wel 7 kilo afgevallen.. Lachen
Maargoed, Volgende week ga ik ook weer beginnen.
't is al weer een tijdje geleden, en er zijn er wel weer een paar aangekomen Nagelbijten / Gniffelen

En hoe zit het met die 7kg? Er nog steeds af?

Ik ben vorig jaar 7kg afgevallen in 10 dagen. Niet geheel verantwoord, maar wel blijvend Bloos

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:26

Ik denk dat er zonder enige hulp al een paar dingen zijn die heel veel mensen niet doen. B.v.: ontbijten. Zorg dat je elke dag ontbijt. Bakje yoghurt met muesli, sneetje brood met margarine en kaas of ander beleg.
Verder zorgen dat je veel water drinkt. En dan bedoel ik dus minimaal 1 a 1,5 liter en dat is dus uitgezonderd de thee of koffie die je over de dag verdeeld drinkt.
En verder na een uurtje of 8 's avonds niet meer eten of snoepen.
En tenslotte zorgen dat je genoeg beweegt.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:30

Ik ben ook aan het Sonja Bakkeren, althans ik ga weer beginnen. In september/oktober heb ik voor het eerst de 4 week gedaan (jeugdboek).
Ik heb het niet nodig om af te vallen, ben 1,70 weeg rond de 57 kg. Ik heb het nodig omdat ik zelf moeite heb met eetpatroon vasthouden. Ik hou het na het SB'en mar een paar maand vol. Nu eet ik weer zo onregelmatig en ook in rare hoeveelheden.

Ik let ook niet zo heel presies op de gram bij het avond eten. Meestal zit ik er wat boven. Lachen

*Edit: Voor mij doet het vrij veel. Zodra ik onregelmatig eet zit ik ook mindergoed in mij vel en heb ik vrij vaak last van misselijkheid en buikpijn. Eet ik regelmatig voel ik dat ik me algemeen lekkerder voel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 02:57

Breitling schreef:
sonja bakker is tussen de 800 en de 1000 kal volgens mijn dieetiste ik zit nu op de 1300 en dat is wel een volledige maalijd!

Een fruitdag van Sonja bevat idd rond de 800 kcal, de overige dagen zitten wel op ongeveer 1200 kilocalorieën.

Zodra je op gewicht bent mag je ook meer gaan eten (lees extra zuivelproduct een extra boterham en wat extra opscheppen bij het avondeten). De methode is er op gebaseerd om mensen een goed en gevarieerd eetpatroon aan te leren wat precies uitgeschreven staat in een boekje als houvast.

Mensen die zeggen dat Sonja Bakker ongezond is mogen aan mij precies gaan vertellen wat er ongezond is (behalve het lage kcal gehalte wat overigens met elk dieet zo is...)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 03:16

Heb het hele topic doorgelezen en ben het echt het meeste met het laatste bericht van Indeed mee eens Ja

Wat nou juist het goede aan Sonja's "dieet" is, dat zij met dagelijkse producten werkt. En niet de dieeten waarbij je alles moet kopen en het maar 1x gebruikt en daarna weg kan gooien.

Zij helpt je met het juiste voedingspatroon te vinden, en de slechte tussendoortjes te veranderen in gezonde maar toch calorie arme tussendoortjes. Wat het doel van afvallen ook is, is minder calorieen binnen krijgen dan dat je eerst nam en veel sporten. Anders val je natuurlijk nooit af.

Ik raad je Sonja bakker echt aan Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 05:05

mijn pa en stiefma hebben ook dat dieet gevolgd en zijn er erg mee afgevallen. het is id jezelf uithongeren. dat vonden zij ook. je krijgt te weinig binnen aan voedingsstoffen, maar ook gewoon aan voeding. ze hadden steeds nog honger...

wel hebben ze het volgehouden en zijn ze flink afgevallen. en het komt er nu wel weer aan, maar erg lanzaam. ze willen gewoon als het te gek wordt weer gaan sonja bakkeren. super ongezond lijkt mij, maar goed... tis maar wat je wilt...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:22

Mijn moeder doet het ook. Ze is in 5 weken zo'n 7 kilo afgevallen. Volgens mij is de bedoeling van dat dieet, dat je op een gezonde manier leert eten. De eerste weken is echt om af te vallen, en daarna mag je weer wat meer gaan eten zodat je op gewicht blijft.
Ik eet 's avonds alles mee en ben ook al 1,5 kilo afgevallen. Haha! Ik vind eerlijk gezegd wel dat er dagen bij zijn waarop ze echt weinig mag. Een cracker tussen de middag vind ik echt weinig...

Maar heel veel succes met je dieet!!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:33

Breitling schreef:
sonja bakker is tussen de 800 en de 1000 kal volgens mijn dieetiste ik zit nu op de 1300 en dat is wel een volledige maalijd!

Die zitten er ook tussen ja, maar wij (de studenten op onze school) hebben het uitgerekend.
1300 kcal is niet genoeg voor een hele dag.
Maar dat kan ook een speciale reden hebben.
Daarom zei ik ook, t is een beetje kort door de bocht.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:34

Ondanks het inderdaad mede een manier is om gezonder te leren eten vind ik het effect van veel kilo's in korte tijd afvallen toch wel erg lijken op een crashdieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:34

ikenindi schreef:
mijn pa en stiefma hebben ook dat dieet gevolgd en zijn er erg mee afgevallen. het is id jezelf uithongeren. dat vonden zij ook. je krijgt te weinig binnen aan voedingsstoffen, maar ook gewoon aan voeding. ze hadden steeds nog honger...

wel hebben ze het volgehouden en zijn ze flink afgevallen. en het komt er nu wel weer aan, maar erg lanzaam. ze willen gewoon als het te gek wordt weer gaan sonja bakkeren. super ongezond lijkt mij, maar goed... tis maar wat je wilt...

Maar leg dan eens uit aan mij welke voedingsstoffen je te weinig binnenkrijgt met het Sonja Bakker dieet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:35

Tien schreef:
Breitling schreef:

Die zitten er ook tussen ja, maar wij (de studenten op onze school) hebben het uitgerekend.
1300 kcal is niet genoeg voor een hele dag.
Maar dat kan ook een speciale reden hebben.
Daarom zei ik ook, t is een beetje kort door de bocht.

Zover ik weet hebben dietisten over het algemeen de richtlijn om 300 kcal onder je normale inname te gaan zitten als je wilt afvallen...

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:36

Ik vond het echt ongelooflijk eentonig.. Al die salade en steeds nasi, pistoletjes enzo.. Hier zijn ze er weer mee gestopt. Gelukkig. Vork

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:40

ik zou zelf ook geen sonja bakker doen ..
ook ik loop nu bij een dietiste ...
zei zegt als je al wat gezonder gaat eten zoals ik nu doe gaat het veel beter ..
sonja is meteen een streng dieet en verplicht je om dingen te eten ( vooral dure producten) sponsers he Haha!
in het begin gaat dat goed maar na een tijdje raakt je lichaam er aan gewent en val je niks meer af ..
jij wil natuurlijk eer afvallen en denkt dan minder eten ..!!
dat gaat dus niet vanwege dat je lichaam voedingstoffen te kort krijgt en gaat bezuinigen en dus je vet gaat bewaren inplaats van verbranden ..
je wordt kwaad en stopt er mee en gaat gewoon weer lekker eten ..
wat gebeurt er dan ..??
je komt het drie dubbele aan !!!

echt geen sonja doen maar gewoon zelf gezonder gaan eten ..
nu dat ik bij die dietiste loop en dus totaal geen streng dieet heb kan ik als ik geen zin heb gewoon een week snoepen zonder aan te komen echt idiaal !!
ik ben trouwens 5 kilo al kwijt !!! i Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:45

Steffie89 schreef:
.

Wat het doel van afvallen ook is, is minder calorieen binnen krijgen dan dat je eerst nam en veel sporten. Anders val je natuurlijk nooit af.

Is ook niet waar. Ik ben ruim 10 kilo afgevallen zonder te sporten. Ik ben pas bij de laatste 10 kilo gaan sporten. Dus om af te vallen hoef je niet veel te sporten. Met je eetpatroon aanpassen kom je al een heel eind. Overigens word je lijf strakker van sporten en ga je niet kwa gewicht minderen want toen ik begon met sporten stopte ik ook gelijk met afvallen pas na een tijd ging dat weer verder.

Ergens las ik ook dat je meer zuivel moest nemen na het dieet van sonja. Te veel zuivel is niet goed. Ik moest juist zuivel minderen omdat ik er teveel van binnen kreeg en moest meer brood gaan eten omdat ik te weinig vezels etc binnen kreeg.

je mag maximaal 3 zuivel producten per dag dus bijv 2 glazen melk met 1 kopje yoghurt dat soort dingen. ik dronk veel melk en dat was dus niet goed Sigaar

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:47

Indeed schreef:
Mensen die zeggen dat Sonja Bakker ongezond is mogen aan mij precies gaan vertellen wat er ongezond is (behalve het lage kcal gehalte wat overigens met elk dieet zo is...)

SB (even afkorten) verteld aardig wat dingen die niet kloppen.
voorbeeld: je mag geen bananen? huh? daar zitten teveel kcal in. (ja meer als in een appel, maar een banaan is nog steeds gezond, het gaat namenlijk niet alleen om de kcal, maar ook om de voedingsstoffen die erin zitten.

Haar ontbijt is veel te weinig, ideaal genomen moet je smorgens 1 product uit elke voedingsschijf halen. (vb thee, brood belegd met boter en kaas, een stuk fruit)
Ik heb dagen van haar gezien, waarin staat dat je 1 cracker moet eten (drinken weet ik zo even niet meer)
= dus veel te weinig. Ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag!

SB is een crashdieet, dat betekent dat je te weinig kcal binnenkrijgt.
Hierdoor gaat je verteringssnelheid naar beneden, je lichaam "denkt" namenlijk, ik krijg weinig binnen, dan moet ik maar voorzichtig aan doen. Dat betekent, dat als je na het SB dieet weer normaal gaat eten, je langer doet over het verteren van al dat voedsel, dan wat je deed voor het dieet. (dit geld overigens ook als je een gezond eetpatroon aan gaat nemen via b.v. het voedingscentrum)
Dat betekent dat je lichaam sneller aankomt en uiteindelijk komen de meeste mensen weer zoveel aan, dat het nieuwe gewicht nog hoger is dan waar je zat voor het SB dieet.

Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen, maar dan ben ik nog wel even bezig.
Mijn advies zou dan ook zijn, vraag info op bij het voedingscentrum en kijk wat een gezond eetpatroon is, wil je een stok achter de deur, ga dan naar een diëtist, die rekent je huidige eetpatroon uit (aant kcal en voedingsstoffen etc). En die kan kijken, wat er verbeterd kan worden aan je eetpatroon.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:48

het aller belangrijkste om goed af te vallen is trouwens 6 keer per dag eten, 3 normale maaltijden (wel letten op het aantal kal) en 3 tussendoortjes denk aan cracker fruit etc hierdoor blijf je verbranden. eet je 3 keer per dag word je verbranding maar 3 keer aangezet ivp 6

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:51

Indeed schreef:
Zover ik weet hebben dietisten over het algemeen de richtlijn om 300 kcal onder je normale inname te gaan zitten als je wilt afvallen...

Het aan kcal verschilt per geslacht, leeftijd, bewegingsactiviteit, etc.
Maar als ik dan bv een vrouw neem met de min bewegingsactiviteit (30 min/ per dag gem bewegen) en die wil afvallen. Kan ik grofweg zeggen dat ze 2000 (aanbevolen hh kcal per dag voor die categorie) - 300= nog altijd 1700 kcal.

Overigens hangt die 300 kcal ook weer af, van o.a. bovenstaande verschillen en bv ook nog hoeveel overgewicht je hebt. Meer als 300 kcal doen diëtisten overigens vaak niet.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:53

Breitling schreef:
het aller belangrijkste om goed af te vallen is trouwens 6 keer per dag eten, 3 normale maaltijden (wel letten op het aantal kal) en 3 tussendoortjes denk aan cracker fruit etc hierdoor blijf je verbranden. eet je 3 keer per dag word je verbranding maar 3 keer aangezet ivp 6

Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:55

En heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel drinken!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:59

Breitling schreef:
En heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel drinken!!

Inderdaad en dan vooral water! Vond ik in het begin ook lastig, maar ik heb dus een spa-flesje waar 750 ml in kan. Dat vul ik 's morgens en drink dat water in de loop van de ochtend en na de lunch vul ik het nog een keer en drink dat in de middag. Op die manier gaat het bijna ongemerkt, maar drink ik dus wel 1,5 liter water op een dag.