Doof of blind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Doof of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:33

patos schreef:
Verder vind ik dit eigenlijk een beetje een cru onderwerp, ik hoop nog heel lang gezond te blijven en heb veel respect voor mensen die wel met deze handicaps moeten leven. Zeker de eerste post van de TS vind ik wat misplaatst, maar goed, dat is mijn mening.

We kúnnen helemaal niet kiezen, maar het is gewoon om bewust te worden wat het inhoud om doof of blind te zijn, ik vind dat heel goed!

Hypothetische stellingen zijn er niet om mensen te kwetsen, maar om mensen tot denken aan te sporen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:33

Oh, over blind zijn en rijden:
Een meisje dat op de manege reed kan alleen heel vaagjes witte kleuren zien. Dat meisje reed gewoon paard en kon zelf springen!!!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:40

vindt het zeker geen cru onderwerp...
er zijn ook mensen die op latere leeftijd, door een ongeval of ziekte blind of doof worde,
denk aan suiker ziekte..kans om blind te worden is bij deze ziekte zeker aanwezig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:58

Oke, bedankt voor jullie reacties, misschien had ik het anders moeten schrijven: Wat lijkt je erger: blind of doof?

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:55

Ik heb een afwijking aan het trommelvlies aan mijn rechter oor, soms valt daar mijn gehoor weg.. Zo raar en vreemd als je aan die kant mensen wel ziet praten en jij alleen gebrom en gepiep hoord. Maar toch vind ik dat minder vervelend dan bijvoorbeeld mijn ogen 20 minuten dichtdoen. Blind ben je toch een stuk meer afhankelijker lijkt me.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:42

saskiakefie schreef:
Oke, bedankt voor jullie reacties, misschien had ik het anders moeten schrijven: Wat lijkt je erger: blind of doof?

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik zeg ook niet dat het niet goed is om na te denken over doof of blind zijn, maar dit topic neigde op een vrij populaire manier te gaan oordelen over verschillende handicaps.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:41

Blind, ik ben nu al aan 1 oog zo slechtziend dat ik bijna blind daaraan ben, me andere oog heeft nog maar 65% zicht.
mn oren zijn mijn alles, ik hoor alles en je hoeft me echt niet te besluipen Haha!
bovendien zou het dan wat mooier zijn, dan kijk je namelijk niet meer naar uiterlijk, maar dan kan je alleen nog maar naar het innerlijk kijken.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:06

ik zou daar echt niet tussen kunnen kiezen hoor

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:16

Ik ben bevooroordeeld Tong uitsteken Ik ben namelijk doof. En ik zou NOOIT horend willen zijn, ik zou echt knettergek worden. Wel een dagje proberen lijkt me grappig maar om altijd te moeten horen. Nee..
Helaas is het algemeen zo dat doven meestal een achterstand hebben, ze zijn niet altijd up-to-date w.b wat er in de wereld gebeurt. Ze horen immers niet wat op radio wordt gezegd, ze weten niet wat er in de treinen worden omgeroepen, op station's etc. Ik moet veel op mijn eigen initatief doen, mensen aanspreken en vragen wat er was gezegd o.i.d..
En omdat veel doven van mijn generatie vroeger weinig-geen communicatie hadden voor hun 6de hebben ze veelal taalproblemen.
Maar ik zou eigenlijk nooit blind willen zijn. Niks kunnen zien, brr..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:28

MoonChloe schreef:
Ik ben bevooroordeeld Tong uitsteken Ik ben namelijk doof. En ik zou NOOIT horend willen zijn, ik zou echt knettergek worden. Wel een dagje proberen lijkt me grappig maar om altijd te moeten horen. Nee..
Helaas is het algemeen zo dat doven meestal een achterstand hebben, ze zijn niet altijd up-to-date w.b wat er in de wereld gebeurt. Ze horen immers niet wat op radio wordt gezegd, ze weten niet wat er in de treinen worden omgeroepen, op station's etc. Ik moet veel op mijn eigen initatief doen, mensen aanspreken en vragen wat er was gezegd o.i.d..
En omdat veel doven van mijn generatie vroeger weinig-geen communicatie hadden voor hun 6de hebben ze veelal taalproblemen.
Maar ik zou eigenlijk nooit blind willen zijn. Niks kunnen zien, brr..

Maar ben je al je hele leven doof?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:56

Nou, gelukkig hoef ik niet te kiezen!
Maar ben ik dan toch de enige die voor blind zou kiezen?
Doof zijn lijkt me verschrikkelijk, aangezien muziek echt het grootste deel van mijn leven vult..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:57

Rare vraag... Maar dan toch liever doof (*klopt af*), omdat ik me blind gevangen en verdwaald zou voelen...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:26

dressagelady schreef:
Nou, gelukkig hoef ik niet te kiezen!
Maar ben ik dan toch de enige die voor blind zou kiezen?
Doof zijn lijkt me verschrikkelijk, aangezien muziek echt het grootste deel van mijn leven vult..

nee ik ook, afgaan op je gevoel enzo, leren de rest van je zintuigen te gebruiken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:05

@ iemand die het vroeg: Ja ik ben mijn hele leven doof, daarom is mijn gebruik van lidwoorden echt beroerd Tong uitsteken (maar ik ben blij dat mijn nederlands goed is vergeleken met veel doven)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:12

Als je doof bent ben je niet afhankelijk maar ik denk dat je je soms wel heel alleen kunt voelen als je niets hoort. Iedereen praat om je heen en rondom jou is het stil...
Ik weet echt niet waar ik voor zou 'kiezen'. Denk toch doof.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:18

Ik ben aan één kant volledig doof, feestjes en uitgaan zijn daardoor erg leuk, NOT.
In het verkeer, lopend, op de fiets of te paard moet ik altijd driedubbel kijken omdat ik de richting van het geluid niet kan bepalen.
Als ik roep om iemand te vinden en die persoon roept: Hier, dan kan ik me rot zoeken.

Blind zijn of worden lijkt me absoluut geen pretje, maar ik denk wel dat je als volledig doof persoon in een veel groter isolement zit dan een blind persoon.
En ik denk dat de personen die op latere leeftijd blind of zeer slechtziend worden, heel veel dingen in hun hoofd blijven zien.
Een doof persoon ziet mensen praten, maar heeft geen flauw benul waarover. Men kan er zeer onzeker en onredelijk door worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:11

Dat wel...
Maar als ik zie wat mijn schoonmoeder allemaal kan
fietsen, boodschappen doen, tv kijken (bokken, doet ze niet Tong uitsteken ) auto rijden, haar eigen huis bijhouden en ook zien of de ramen streeploos gelapt zijn. Gewone boeken lezen.
Bijna alles.

Als ik dan zie wat mijn nichtje kan, die toch een erge doorzetter is, kan ze bovenstaande dingen niet.
Ja ze kan wandelen, alleen met haar blinde geleide hond.
En ze kan muziek luisteren.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:33

Grappig Tienus, dat heb ik eigenlijk helemaal niet, ik heb iig niet de gevoel dat ik alles 3 dubbel ' kijk'. Ik kijk wel regelmatig om in t verkeer (te paard/ fiets) maar dat zal ook wel komen omdat ik dat gewend ben.

Dat isolement vind ik eigenlijk echt wel meevallen, het is alleen wel zo dat je ervoor moet 'werken' want je hoort idd niet hoe je praat maar als horende mensen je gewoon willen opnemen in de groep moeten ze gewoon aan je stem wennen en de dove aan hun mondbeeld. Anders heb je altijd nog een pen/papier.
Zo kon mijn trainer mij prima verstaan als ik hem iets vroeg/zei en ik wist precies wat hij zei als hij tegen mij praatte.
En tja doven hebben hun eigen dovenwereld en een dove kan prima in dovenwereld en in horende wereld leven. Bij de laatste moet je wel je energie erin steken.
Maar er zijn ook veel doven met taalachterstand en ze zijn minder 'slim' dan de 'slimmere doven'. Hun zie je eigenlijk niet vaak in de horende wereld, gewoonweg omdat ze er geen communicatie hebben. En ze hebben meestal ook baantjes die k*tter zijn dan de baantjes die een ongeschoolde horende heeft.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:42

Cassidy schreef:
Ben ik even blij dat ik niet hoef te kiezen.....

Helemaal mee eens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:54

MoonChloe schreef:
Grappig Tienus, dat heb ik eigenlijk helemaal niet, ik heb iig niet de gevoel dat ik alles 3 dubbel ' kijk'. Ik kijk wel regelmatig om in t verkeer (te paard/ fiets) maar dat zal ook wel komen omdat ik dat gewend ben.

Dat isolement vind ik eigenlijk echt wel meevallen, het is alleen wel zo dat je ervoor moet 'werken' want je hoort idd niet hoe je praat maar als horende mensen je gewoon willen opnemen in de groep moeten ze gewoon aan je stem wennen en de dove aan hun mondbeeld. Anders heb je altijd nog een pen/papier.
Zo kon mijn trainer mij prima verstaan als ik hem iets vroeg/zei en ik wist precies wat hij zei als hij tegen mij praatte.
En tja doven hebben hun eigen dovenwereld en een dove kan prima in dovenwereld en in horende wereld leven. Bij de laatste moet je wel je energie erin steken.
Maar er zijn ook veel doven met taalachterstand en ze zijn minder 'slim' dan de 'slimmere doven'. Hun zie je eigenlijk niet vaak in de horende wereld, gewoonweg omdat ze er geen communicatie hebben. En ze hebben meestal ook baantjes die k*tter zijn dan de baantjes die een ongeschoolde horende heeft.

Interresant dat ik de informatie krijg van iemand die zelf doof is Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:11

Ja he Haha!
Ik erger me eigenlijk aan mensen die roepen dat doven (standaard) geïsoleerd leven. Dat is bijna altijd NIET zo. Tenzij de dove een autistische aandoening heeft o.i.d. Doven kunnen prima alleen in de dovenwereld leven, beetje saai soms dat wel want de wereld is toch wel erg klein. Maar om te zeggen dat ze geïsoleerd zijn, nee! Ze zijn gelukkig met hoe ze leven en ze zitten niet opgesloten in hun kamertje, ze doen wel zelf hun boodschappen en gaan naar hun werk..

MoonChloe schreef:

ff opheldering: dat is in mijn ogen zo, die mensen zijn misschien wel zielsgelukkig met hun baantje maar voor mij is het "niks".

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:52

Doof Ja zonder muziek, geluid ed kan ik wel leven. Maar om de niet te kunnen kijken. Jee, dat lijkt mij echt vreselijk. Voor doven hebben ze betere hulpmiddelen dan voor slecht ziende volgens mij.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:35

Zéker doof!
Als je blind bent kijken mensen toch heel anders naar je en kan je het gelijk zien.. (of dan juist weer niet.. Nagelbijten / Gniffelen ) Je kan dan veel meer dingen niet als dat je blind bent.. Als je blind bent ben je van veel meer mensen afhankelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:35

Doof, denk ik... Al vraag ik me af of ik m'n muziek wel kan missen. Vork

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:44

MoonChloe schreef:

Moonchloe, misschien een domme vraag van me, maar hoe ervaar jij muziek dan?
Want ik zag in je profiel dat je naar Lowlands bent geweest..krijg je bv wel wat van de muziek mee door de trillingen oid?
De sfeer is daar natuurlijk ook top dus kan me voorstellen dat je alleen daar al voor gaat Lachen maar toch ben ik nieuwsgierig..