MoonChloe schreef:Grappig Tienus, dat heb ik eigenlijk helemaal niet, ik heb iig niet de gevoel dat ik alles 3 dubbel ' kijk'. Ik kijk wel regelmatig om in t verkeer (te paard/ fiets) maar dat zal ook wel komen omdat ik dat gewend ben.
Dat isolement vind ik eigenlijk echt wel meevallen, het is alleen wel zo dat je ervoor moet 'werken' want je hoort idd niet hoe je praat maar als horende mensen je gewoon willen opnemen in de groep moeten ze gewoon aan je stem wennen en de dove aan hun mondbeeld. Anders heb je altijd nog een pen/papier.
Zo kon mijn trainer mij prima verstaan als ik hem iets vroeg/zei en ik wist precies wat hij zei als hij tegen mij praatte.
En tja doven hebben hun eigen dovenwereld en een dove kan prima in dovenwereld en in horende wereld leven. Bij de laatste moet je wel je energie erin steken.
Maar er zijn ook veel doven met taalachterstand en ze zijn minder 'slim' dan de 'slimmere doven'. Hun zie je eigenlijk niet vaak in de horende wereld, gewoonweg omdat ze er geen communicatie hebben. En ze hebben meestal ook baantjes die k*tter zijn dan de baantjes die een ongeschoolde horende heeft.
Interresant dat ik de informatie krijg van iemand die zelf doof is