Ik zie pijnbestrijding als uiterste noodzaak.
Waarom wilde ik zelf geen epidurale oid: tijdens de bevalling komt er dus endorfine vrij om de scherpe kantjes van de pijn af te halen, meestal wanneer je de 8 centimeter passeert. Dat geef je ook door aan je baby, waardoor die dus ook natuurlijke pijnstilling krijgt.
Bij een epidurale geven ze pijnstilling voordat die endorfinen vrij komen, jij krijgt de pijn niet meer in die mate, dus die endorfinen komen niet meer vrij. Dat houdt dus in dat jij wel pijnstilling krijgt van de epidurale maar je baby veel minder, waardoor de bevalling voor de baby zelf weer pijnlijker is. Daarnaast ook de mogelijkheid dat baby's die een echte klap van de epidurale krijgen idd tot een week na de bevalling nog wat suf zijn.
Vandaar dus dat ik er erg voor ben om alleen als een vrouw het echt niet meer trekt pijnstilling te geven.
Meestal is het zo dat je de bevalling rekt en ophoudt en moeilijker maakt wanneer je gestresst wordt en er adrenaline vrijkomt. Zie ook de weeen die bij mij stoppen wanneer ik naar de auto moet en naar het ziekenhuis. Omdat ik me niet helemaal veilig voel daar (ondanks de bevallingsroes), komen de weeen niet goed door en heb ik veel pijn gehad van de persweeen. Het is dus heel belangrijk om te bevallen daar waar je je veilig voelt. Voor mij was dat thuis, voor een andere vrouw kan dat het ziekenhuis zijn, nog een andere vrouw zou bijv. beter bij haar moeder thuis kunnen bevallen.
Een ander probleem wat in sommige ziekenhuizen is, is dat je bepaalde dingen niet mag of kunt doen. Een vrouw neemt tijdens de bevalling vanzelf de houdingen aan die op dat moment goed zijn. Had ik moeten zitten of liggen dan was mijn bevalling echt een hel geworden, dat ging gewoonweg niet. Dan was ik ook op pijnbestrijding uitgekomen. Gelukkig zijn de ziekenhuizen tegenwoordig ook steeds minder: op je rug op de tafel en bek houden, want bevallen doet nu eenmaal zeer
Voor de vrouwen waar het gewoon allemaal niet goed gaat, erg lang duurt, of erg heftig is, vind ik het super dat er zoiets als pijnbestrijding is.