Nekwervel gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Nekwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:35

Jeetje dit is ook wat. Je zou haast niet meer op een paard gaan zitten... Nee hoor, je kan bij alles ongelukkig terecht komen. Maar wat een geluk dat het aan een kant zit zeg. Laten we maar niet denken aan wat er allemaal nog meer had kunnen gebeuren.

Ik hoop dat je snel op je laptop kan en maar veel tv kijken. Verder wordt natuurlijk lastig. Heel veel sterkte de komende tijd!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 17:41

Nou die laptop is er ondertussen, ik kan er alleen nog niet echt mijn draai mee vinden

Ik werk niet thuis hoor Fnenn, alleen, iedereen is vervangbaar op het werk dus ook ik. Ze hebben nu een uitzendkracht ingehuurd, die een deel van mijn werk overneemt. Daar maak ik me dus niet echt druk om. Ik baal er meer van dat mijn lesklanten nu van andere les moeten nemen!

Zo Anneke2348 dat was een heel verhaal over de whiplash, mag ik zo vrij zijn te vragen hoe jij eraan komt?

AnnemiekvM lekker blijven rijden hoor, het is wat je zelf al zegt, je kan met alles vallen en wat breken. Zelf stap ik er straks ook weer op, waarschijnlijk de eerste paar keer met knikkende knieen maar rijden zal ik weer *LOL*

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:07

Novice schreef:
Ik werk niet thuis hoor Fnenn, alleen, iedereen is vervangbaar op het werk dus ook ik. Ze hebben nu een uitzendkracht ingehuurd, die een deel van mijn werk overneemt. Daar maak ik me dus niet echt druk om. Ik baal er meer van dat mijn lesklanten nu van andere les moeten nemen!

AnnemiekvM lekker blijven rijden hoor, het is wat je zelf al zegt, je kan met alles vallen en wat breken. Zelf stap ik er straks ook weer op, waarschijnlijk de eerste paar keer met knikkende knieen maar rijden zal ik weer *LOL*

Je moet je ook niet druk maken om je werk inderdaad, dat komt vanzelf wel weer!! Kan me voorstellen dat je baalt van je lesklanten..

Ik ben dan nu wel weer zover dat ik mag rijden, en dat gaat ook prima alleen de stap om op een vreemd paard te gaan zitten vind ik wel moeilijk! Ik had voor de val net mijn paard verkocht, dus dat is wel lastig!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:23

dat lijkt mij ook erg eng idd.

Heb nog heel even gedacht om Una, mijn paard nu, te verkopen, heb toch een hoop kosten terwijl ik er niets mee kan.
Maar nu weet ik wat ik heb,en dat ze een braaf paard is en dat moet je met een nieuwe maar weer afwachten.

Ik kan het me wel voorstellen dat je het moeilijk vindt

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:54

Wordt ze nu door een ander gereden?

Ik zou haar niet weg doen! Als ze braaf is..En je kent het paard! Ik zou heel graag mijn paard weer even terug willen hebben, puur om weer te beginnen met rijden! Iets vertrouwds..Maja dat kan helaas niet..

Ach ik zoek nu ook gewoon een heel braaf dier, en dan zal het vast wel weer loslopen denk ik! Als ik er eerst maar weer lekker mee bezig kan zijn. Fulltime rijden red ik ook nog niet!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:28

Ja ze wordt door een vriendin en de manege-eigenaar en evt. mijn collega-instructeur gereden. Geloof dat ze zo'n 4 a 5 keer in de week onder het zadel komt, die andere dagen staat ze in de stapmolen.
Meer dan genoeg wat mij betrteft, zolang ze maar een beetje basisconditie houdt.

Brave paarden zat idd, en ergens op deze aardbol loopt er weer 1 voor jou hoor Knipoog

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:42

Hoi,

Sorry voor de late reactie maar heb een erg druk weekend achter de rug en nu is het vandaag nog druk op het werk ook.....

Eerst maar even vertellen hoe ik aan mijn whiplash kom, lekker makkelijk door te kopieren van het andere topic Pling :

-------------------------------------------------------------------------------------------
Heb een paar jaar geleden een whiplash opgelopen door een auto-ongeluk (een klassieker: kop staart tijdens gladheid) en ik merk vandaag de dag nog steeds de gevolgen.
Daarvan is de nekpijn nog het ergste, maar als dat lang duurt en ik doe er niks aan krijg ik hoofpijn, duizeligheid en wordt erg moe.

Ze hebben bij mij niet veel kunnen vinden (heb meerdere onderzoeken gehad), enige wat ze hebben gezegd is dat een nekwervel een beetje verschoven zou kunnen zijn geweest (hoe vaag).
Ik kwam en kom verder ook niet in aanmerking voor speciale behandelingen.

heb een halskraag gekregen voor langere tijd, en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het was een verademing toen ik hem omkreeg, pijn zakte direct een heel stuk weg en op langere termijn merkte ik dat ik veel meer kan met de kraag om.

Inmiddels zijn mijn klachten wel een heel stuk minder geworden, en ik heb me er maar bij neergelegd. Leuk is anders, dat wel.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Als je er meer over wilt lezen kun je me PM-en of ff kijken bij mijn berichten over het topic whiplash.

Het gaat nu wel goed eigenlijk, heb het idee dat het langzaam aan het verdwijnen is en dat is alleen maar gunstig! Verder kan ik gewoon paardrijden (had in het begin nog wel eens een lage kraag om , nu niet meer), was erg bang dat dat niet meer zou kunnen. Toen ik er voor de eerste keer na tijden er weer opstapte was het echt zoooo super... Cool (en dat terwijl het rijden zelf voor geen meter ging, kun je nagaan)

Daarom zou ik je paard ook niet verkopen als ik jou was, zie het nog even aan. Mss tijdelijk een bijrijdster? Het ongeluk is ook nog niet zo lang geleden tenslotte, voor hetzelfde geld herstel je snel en kun je er weer op voor je het weet.

Hoe gaat het nu met de kraag en hoe reageren familie, vrienden en bekenden?

Groetjes Anneke

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 12:23

Anneke2384 schreef:
Hoi,
Het gaat nu wel goed eigenlijk, heb het idee dat het langzaam aan het verdwijnen is en dat is alleen maar gunstig! Verder kan ik gewoon paardrijden (had in het begin nog wel eens een lage kraag om , nu niet meer), was erg bang dat dat niet meer zou kunnen. Toen ik er voor de eerste keer na tijden er weer opstapte was het echt zoooo super... Cool (en dat terwijl het rijden zelf voor geen meter ging, kun je nagaan)

Daarom zou ik je paard ook niet verkopen als ik jou was, zie het nog even aan. Mss tijdelijk een bijrijdster? Het ongeluk is ook nog niet zo lang geleden tenslotte, voor hetzelfde geld herstel je snel en kun je er weer op voor je het weet.

Hoe gaat het nu met de kraag en hoe reageren familie, vrienden en bekenden?

Groetjes Anneke

Ik ben niet bang niet meer te kunnen rijden, daar ga ik voor. Waarschijnlijk ben ik wel bang om er op te stappen tegen de tijd dat ik weer mag.
Heb al besloten haar niet weg te doen, ik weet nu wat ik aan haar heb en met een vreeemd paard is het waarschijnlijk alleen maar moeilijker om erop te stappen.

Die kraag is bijna een 2e ik voor me geworden, ik heb er geen last van en zit ook niet in de weg ofzo. Het enige wat ik niet kan waar ik van baal is op mijn buik liggen... Slapen
Iedereen in mijn omgeving is zich dood geschrokken, staan weer even met beide benen op de grond zoals ze dat noemen, maar het dagelijkse leven gaat voor hen gewoom weer door he, het word weer normaal...

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:28

Sterkte Novice, ik zit nu ook met een korset om(wervel gebroken) dus kan me zeker voorstellen dat je baalt!!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 10:16

vallie schreef:
Sterkte Novice, ik zit nu ook met een korset om(wervel gebroken) dus kan me zeker voorstellen dat je baalt!!

Ja jij zal ook wel balen, waar heb je die wervel gebroken? In je rug waarschijnlijk annders hoef je geen korset om natuurlijk, maar op welke hoogte ongeveer?
En hoe lang gelegen is het gebeurd?

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:42

Ik heb de wervel halverwege mijn rg gebroken l1 en het is dinsdag ochtend gebeurd.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:34

vallie schreef:
Ik heb de wervel halverwege mijn rg gebroken l1 en het is dinsdag ochtend gebeurd.

Ik denk dat je dan dezelfde wervel als mij gebroken hebt.. de 12e borstwervel?

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:40

Ik denk 1 ernaast, geloof dat je 12 borstwervels hebt en dan beginnen de lendenwervels en de eerste is dus gebroken, die ligt denk onder de 12 borst wervel. Heb je nog veel last?

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:47

Oh, ja ik las het verkeerd Bloos

Ik ben morgen 2 maanden verder. Het gaat wel de goede kant op! Ben nog lang niet op mijn oude niveau maar mag in ieder geval weer opbouwen! Ik ben nu onder begeleiding van de fysio mijn spieren aan het trainen, en heb alweer een paar ritjes op een braaf paard gemaakt Lachen

Ik heb heel veel pijn gehad, ook dat gaat wel beter maar ik moet heel erg om mijn rust denken! Wanneer ik dat vergeet krijg ik wel last.

Heb jij veel pijn? En moet je ook in de rust?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:37

Hoe is het bij jou gekomen vallie? Ook van je paard gevallen

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:22

Ja ik ben ook gevallen mijn vriendje was zoo blij dat hij weer wat mocht doen(mocht een paar dagen alleen stappen aan de hand van wege een dik been(wondje)en die dag ging ik er weer op om alleen te stappen. Mijnheer begon toen ook als vrolijk te doen en iemand anders zei ga dan toch maar even draven dan is hij het frisse kwijt. Ik draven(lang teugeltje)en mijnheer harder en harder en toen een slinger met zijn nek en 4 benen de lucht in en een halve schroef er achteraan, ja daar lag ik.Het is wel pijnlijk vind ik vooral snachts en dat korset zit echt vervelend.Had jij ook een korset Fnenn en mocht je wel uit bed enzo?

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:47

Nee, ik had geen korset. Ik heb twee wweken volledige bedrust gehad, mocht er alleen uit om naar de wc te gaan Knipoog Daarna twee weken dat ik eens een kwartiertje uit bed mocht. Even eten oid.
Na een maand ben ik dus met fysio begonnen en ben langzaam alles weer aan het opbouwen Lachen

Lijkt me trouwens erg vervelend zo'n korset..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:56

Hoi Novice,

Hier een ervaringsdeskundige! Haha!
Ik heb nu 9 jaar geleden een nekwervel gebroken.
Ook bij mij waren er geen zenuwen beschadigd. Ik had dus ook alleen een harde nekkraag. Deze moest 3 maanden omblijven. Ben regelmatig teruggegaan naar de arts voor controle. De laatste twee weken mocht ie al 1 keer per dag een uurtje af en na 3 maanden en 1 dag zat ik weer op de rug van mijn paardje. Lachen

Wat je wel moet doen is oefeningen vragen voor je nek, zodat je je spieren weer een beetje kan oprekken zodra je kraag af mag. Ze worden sowieso een stuk korter doordat je ze niet kan gebruiken. Maar ik heb jaren mijn hoofd niet zo ver kunnen draaien. En ik durf nog steeds geen koprollen te maken, want er is 1 tussenwervelschijf helemaal vastgegroeid.

Hoop dat het met jou net zo goed zal gaan als dat het toen met mij gegaan is.
Grappige is dat ik ook een scheur in het gewricht van mijn enkel had en die wilde helemaal niet genezen. Dat duurde bijna net zo lang.

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:18

nee, ik zou denk ik ook geen koprol meer durven maken na zoiets! Moet nu ook oppassen natuurlijk, maar dan helemaal.

@ Novice, moet je binnenkort nog weer voor controle?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:46

Dus Iris82 zat er met 3 mnd weer op? Ik ga zelf uit van een half jaar. Weet alleen niet of dat te positief is of te pessimistisch.... Mag absoluut niet rijden zolang ik een kraag heb Boos! van de arts

@ Anneke2384 Ik moet 5 april weer naar het ziekenhuis eerst foto's maken dan naar de orthopeed. Hoop dat ik dan die kraag mag afbouwen en mag beginnen met revalideren!

Duimen dus OK dan!

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:57

Hej Novice, succes morgen bij de controlle!
enne offtopic mooie potretfotos in je profile, goede nieuwe hobby! Kom je Bonnie ook een keer doen? Knipoog

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:36

Novice, ik zal voor je duimen!

OK dan! OK dan! OK dan!

Laat eens horen hoe het gegaan is, ben wel benieuwd!

Succes, Anneke

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:41

Helaas het duimen heeft niet voldoende geholpen.
had vandaag weer te maken met een arts-assistent die mij nergens duidelijkheid over kon geven.
Toen ik bij hem binnen kwam moest ik zelf al vertellen welke en waar ik mijn wervel gebroken had (had zijn huiswerk duidelijk niet gedaan Hamer ). Hij dacht dat het bot waarschijnlijk wel oke was maar voor de zekerheid toch nog even overleggen met de arts.
Toen hij terug kwam bracht hij mij het "heugelijke" nieuws dat er (alweer waarschijnlijk) geopereerd moet worden! De bovenste 2 wervels (de atlas en de draaier) zijn naar voren aan het schuiven en moeten met een plaatje vastgezet worden. Volgende week donderdag moet ik terug komen om te praten met een echte orthopeed, en deze meneer kan mij hopelijk gaan vertellen hoe en wat.

Jullie begrijpen: Ik heb weer een baaldag Verdrietig Boos!

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:57

Ach gut

Chips...

Dit is echt mega-vervelend, wat zul jij balen zeg....

Eerts een eens stomme arts-assistent en dan nog eens slecht nieuws. Heeft hij zich wel gebaseerd op foto's? En zou dat niet kunnen komen door een bijvoorbeeld verkeerd afgestelde nekkraag?

Pfff.. Dat zijn bij mij van die momenten dat ik ze achteraf wel iets aan kan doen Stoom uit je oren

Je zit nu weer tijdelijk thuis toch (begreep dat je eerst op jezelf woonde)? Eerst maar ff de zaak laten bezinken, is er iemand in de buurt waar je mee kunt praten als je zin hebt (ouders, vriend, vriendin, familie?)

Hopelijk heeft die orthopeed er meer verstand van, en wordt je dan wel snel geholpen.

Groetjes, Anneke

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:44

Jeetje Novice, dat is geen leuk nieuws..

Klinkt lekker knullig met die arts - ass. Nagelbijten / Gniffelen Heel veel sterkte in ieder geval Ach gut