rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blauw00gje

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:21

Nou heel veel beterschap dan maar..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:23

Ach gut Dan moet je wel ongelukkig terecht gekomen zijn. Beterschap!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:33

Het is ook per persoon verschillend hoe lang een revalidatie duurt na rugletsel
Allereerst afhankelijk van de plaats van de breuk
Leeftijd van de patient, conditie van de patient etc
Gemiddeld staat er een half jaar voor de eerste revalidatie.
Mij is verder niets verboden, de artsen gaven aan dat ik zelf wel voel wat ik wel en niet kan.
En dat is ook echt zo, je lichaam zegt je echt wel wat je niet en wel kan
Dus luister daar naar he Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:39

Ja idd goed naar je lichaam luisteren. En dan pas bedank je je hoeveel je je rug gebruikt voor de simpelste dingen Knipoog

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:30

Jeetje, ik schrik heel erg van dit topic. Bloos!
Ik ben eind december van 'mijn' paard gevallen. Had enorm veel pijn, maar ben toch met de auto nog naar huis gereden. Thuisgekomen meteen gaan liggen, de pijn bleef maar aanhouden.

Volgende dag (zaterdag) de huisartsen post gebeld, die zeiden dat het gekneusd was (toch knap dat ze dat door de telefoon kunnen zien) en dat ik paracetamol en ibuprofen moest nemen, en lekker veel bewegen mevrouw.

2 weken later had ik nog steeds veel pijn, ik was wel weer begonnen met werken. Ik naar de fysio, na een maand behandelen (massage, manuele therapie, oefeningen) zei ze dat het misschien toch iets anders was dan gekneusd, en dat ik terug naar de huisarts moest voor een verwijzing voor een foto.
Ik dat gedaan, week later pas tijd om naar het ziekenhuis te gaan voor een foto.

De volgende dag kwam ik thuis uit m'n werk, lag er een briefje in de brievenbus. Het was van de huisarts, ze konden me niet bereiken, en ik moest met spoed naar de eerste hulp want er was een breuk geconstateerd!
Dus wij die avond naar de eerste hulp. Het is een kleine breuk, maar wek gecompliceerd, en ingezakt. En aan de achterkant zit een kartelrandje ofziets daarom is het gecompliceerd. De breuk zit bij de 4e of 5e lendenwervel, weet het niet meer precies.
Op 2 maart ben ik dus naar het ziekenhuis gegaan, ik heb dus 2 maanden met een breuk rondgelopen, en alles gedaan.
Rijden dan niet (op 2 keer na), maar wel mesten, longeren, huishouden doen, auto rijden enz.
Gelukkig mocht ik meteen naar huis.
Nu zit ik dus al 2 weken thuis, met een brace om. En verveel me dood. Haha!

2 april mag ik terug voor foto's.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik 2 april weer mocht rijden en alles, maar als ik hier de verhalen zo lees moet ik daar niet op rekenen?

Maar jij ook heel veel sterkte met het herstel!
Laatst bijgewerkt door Samantha_ op 19-03-07 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:31

ow sterkte met je herstel...

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:52

Daar zou ik maar niet op rekenen Samantha! Ik vind het wel heel slordig trouwens van de HApost! ( dat was bij mij dus ook gebeurd als mijn moeder niet zo bezorgd was geweest)
Ik hoop voor je dat je er niks aan over houd! Doe nou maar rustig aan!
Hoop voor je dat het goed afloopt!

Mag hoe is het nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:30

Getsie, weer zo'n naar verhaal....
Ik schrik altijd enorm van dit soort verhalen, besef je weer eens des te meer hoe kwetsbaar een rug is....je hebt ook zomaar wat. Ik laat mijn dochter van 9 tegenwoordig niet meer zonder bodyprotector rijden, niet dat het al het letstel voorkomt, maar denk toch dat het wel degelijk een verschil maakt. Heel veel sterkte en knap snel weer op! Vriendjes zijn?

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:51

Jee dit is de zoveelste al die z'n rug breek door een val of iest dergelijks. Ik ken er 2 die, in een paar weken na elkaar, de rug braken. De een was aan het springen en het paard maakte een rare sprong omdat hij niet goed uitkwam bij een dubbel waarbij zij na de sprong op het zadel kwakt en d'r rur brak, een paar maanden in een korset gezeten, maar doet nu alles weer gelukkig. En de ander was aan t rijden toen d'r paard schrok waarbij zij dacht ik stap wel af om even aan de hand te gaan kijken en net met het af stappen doet t paard een stap opzij waar door zij heel banketstaaf neer komt en dr rug breek. Gelukkig doet bij haar ook alles het nog. Maar echt die paarden.....

Veel beterschap, en luister goed naar de dokter, je heb maar 1 rug

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:28

Nog een brokkenpiloot hier. Op mijn 15e ben ik met een steigerend paard achterover geklapt; resultaat: 2 onderste rugwervels gebroken en nog on-stabiel ook.

Ik heb met foto's maken ook zelf gedaaid, men dacht dat er niet zoveel aan de hand zou zijn omdat ik geen pijn had. Maar er bleek dus heel wat meer aan de hand te zijn.

Ik heb 3 maanden (!) in het gips gezeten (van onder de bost tot aan de lies en het andere been tot boven de knie). Gevolg: ik kon niet meer zitten, moest leren met het goede been van stoepjes af te gaan (ik lag welles met mijn snufferd op de grond)

En owow..wat vond ik het end dat het gips er weer af mocht. Ik dufde niet meer te gaan zitten/of mijn rug te buigen. Na 3 maanden fyso mocht ik weer rijden -> en doe ik nog steeds.

Ik wens je een goed en spoedig herstel toe!! Het klinkt heel stom, maar maak foto's en bewaar kaarten ect. Ik heb alleen maar kaarten bewaard, maar geen foto's van bijv, het gips..het lijtk wel een zwart gat in mijn leven..haha!! Ik vertel het altijd ook heel luchtig: achja ik heb ooit mijn rug gebroken..en dan kijken de mensen je altijd Z:O:O aan!! Vaak klinkt het enger dan het is, meestal komt het met een brace/operatie/gips wel weer goed!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:43

Jeetje zeg dan ben je wel erg ongelukkig gevallen ..
Een klasgenootje van mij heeft ook een keer haar rug gebroken gehad door een ongeluk zij was te eingewijs om met de ambulance mee te gaan, is ze gewoon dus met haar fiets naar huis gereden en daar snel naar boven gegaan en op bed gaan liggen..
Haar moeder kwam boven enmerkte dus dat er wat aan de hand is en zijn ze gelijk met spoed naar ziekenhuis gegaan bleek dus dat ze ook de rug gebroken had..
Zij heeft 7 weken niks kunnnen doen...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:03

Wat rot voor je !!
Veel beterschap de komende 6 weken, hopelijk kun je je een beetje vermaken Lachen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 12:46

Hoi Samantha, ik ben dus ook met de auto eerst naar stal gereden en daarna zijn we naar het ziekenhuis doorgegaan. Ik ben naar de spoedeisende hulp gegaan omdat (dacht ik) bij de huisartsenpost je eerst moet bellen en ik was bang dat ik ook met paracetamol naar bed werd gestuurd. Bij de spoedeisende hulp heb ik een uur tot anderhalf uur moeten wachten voor ik aan de beurt was (kwamen mensen binnen die echt spoed waren) had in de tussentijd wel pijnstillers gekregen omdat ze zagen dat ik echt wel heel veel pijn had. Toen ik eindelijk aan de beurt was. De arst overal voelen en drukken maar niks deed meer zeer. Hij zei nog met een lach wat kom je doen. En toen ga toch maar even voor de zekerheid foto's maken. Ik daar nog tevoet naar toe. En toen ik terug kwam stond zelfs de arts ervan te kijken dat het gebroken was. Ik ben toch wel blij dat er foto's gemaakt zijn. Ik had zelf nl. ook echt niet verwacht dat het gebroken was!
Jij ook heel veel sterkte met het herstel. Ik mag pas 24 april terug naar het ziekenhuis.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:24

Doe alsjeblieft wat je gezegd is. ik heb precies hetzelfde meegemaakt en moest ook die verplichte 6 wkn op bed blijven en dan een hele lange tijd niet meer rijden. Ook bij mij is de onderste wervel gebroken en ik heb zware pijnstillers meegekregen toen ik naar huis mocht. Door die pijnstillers voelde ik minder pijn en na 3 dgn was ik uit bed. verveelde me.

na 2wkn zat ik weer op mijn paarden en nu 2 jr later heb ik zo spijt. ik heb namelijk sinsdien altijd last van mijn rug was ik dus maar niet zo eigenwijs geweest.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:39

Goeidag? na twee weken weer op je paard?

Ik heb in Nov mijn rug gebroken en eerst twee weken non stop op bed gelegen.
Nu zijn we een paar maanden verder en werk ik om de dag therapeutsich een ochtend en heb ik therapie
Maar echt niet dat ik op mijn paard kan klimmen Verdrietig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:00

ravellie schreef:
Ik heb in Nov 2006 mijn rug gebroken toen ik met de kruiwagen achterover viel.

Bloos!

Zo zie je maar weer dat niet per se paardRIJDEN gevaarlijk hoeft te zijn als je het vergelijkt met het welbekende keukentrapje.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:16

Precies, ik had niet eens een paard nodig om mijn rug te breken Knipoog
En dat terwijl ik zeikerd eerste klas ben: altijd een cap op, altijd alles dubbel controleren, tig keer achterom kijken bij een buitenrit enz enz
En ja......dan overkomt het je nog.

En toch kan ik me tegenwoordig dood irriteren aan pubers die zonder zadel en cap in vliegende galop met een peuk in hun mond bij mij over de dijk scheuren Boos! Boos!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:21

Jeetje! Beterschap Ach gut

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 14:07

Ik gebruik geen pijnstillers (niet nodig), als ik me gewoon "gedraag" heb ik niet veel pijn. Zo weet ik wanneer ik te ver ga. En ik weet dat ik zuinig moet zijn op me rug. Deze 6 weken (of maanden of......) zijn toch een investering op de rest van me leven. Tis zwaar nu maar daar denk ik dan toch maar aan!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:24

zo wat heb je dan nog een geluk gehad.....

ik loop stage in een ziekenhuis op de traumatologie-afdeling.
ik heb heir regelmatig die ongelukkig vallen en dan idd een rug breken.
sommige vallen zo dat ze een dwarslaesie krijgen..
als ze bij ons met alleen een gebroken rug komen, vullen ze vaak die 6 week bedrust op in een revalidatiecentrum.

sterkte...!

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:15

Nou hier weer een nieuw slachtoffer met een gebroken rug!! L1 wervel gebroken na een val van mijn frisse vrolijke vriend.Het is verdomde pijnlijk en voelde idd na de val dat hetniet goed zat.Lig nu ook met een korset om en mag pas 8 mei op controle.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:33

Saskia008 schreef:
zo wat heb je dan nog een geluk gehad.....

ik loop stage in een ziekenhuis op de traumatologie-afdeling.
ik heb heir regelmatig die ongelukkig vallen en dan idd een rug breken.
sommige vallen zo dat ze een dwarslaesie krijgen..
als ze bij ons met alleen een gebroken rug komen, vullen ze vaak die 6 week bedrust op in een revalidatiecentrum.

sterkte...!

Bloos!
Jeetje echt, niet eens thuis bedrust dus?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:33

vallie schreef:
Nou hier weer een nieuw slachtoffer met een gebroken rug!! L1 wervel gebroken na een val van mijn frisse vrolijke vriend.Het is verdomde pijnlijk en voelde idd na de val dat hetniet goed zat.Lig nu ook met een korset om en mag pas 8 mei op controle.

Jeetje sterkte, hoe lang moet je het corset om, tot 8 mei?
Ik mag maandag terug naar het ziekenhuis, ben erg benieuwd.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:44

heel veel sterkte en beterschap!
das echt heel erg balen !

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:22

ja, tot 8 mei, echt balen dus! Nou allemaal beterschap, enne we moeten elkaar maar een beetje opbeuren en steunen toch!