ontsteking alvleesklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: ontsteking alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:26

beter nieuws,het gaat een stuk beter met mijn vader.Hij heeft vandaag een kopje bouillon mogen eten.Ook hebben we een zuster gesproken en die heeft ons verteld dat hij dus een ontsteking aan de alvleesklier heeft.ook heeft de echo uitgewezen dat er een vernauwing zat bij de gal.Dus hij raakte zijn afvalstoffen niet kwijt,dit verklaard ook waarom hij zo geel zag.Ze hebben afgelopen week met de ercp een stend ingebracht die ervoor zorgt dat de vernauwing openblijft.Echter deze stend word morgen verwijderd dus dan moeten we even afwachtten hoe zijn lichaam gaat reageren.Vanavond meer nieuws want nu moet ik eten koken en dadelijk weer naar het ziekenhuis.Maar ik wilde dit alvast laten weten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:31

Dat zijn in ieder geval positieve berichten.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:27

mijn vader knapt zienderogen op,mar we moeten echt kijken wat zijn lichaam gaat doen als de stend eruit is.Ik weet trouwens niet of je het zo schrijft,maar ja ik hoop dat iedereen weet wat ik bedoel.Ze hebben wel in het zieknhuis gezegd dat de weg naar het herstel nog lang gaat duren.Er is een klein lichtpuntje,het ziekenhuis en vooral de huisarts hebben goed en direct gereageerd.Nu hopen we dat de schade beperkt is gebleven.Het is best spannend om af te wachten hoe het weekend gaat verlopen,ik hoop dat zijn lichaam het werk zelf kan overnemen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:48

Wauw Dwertje, dat is mooi te horen, snel ook dat hij wat opknapt, dus dat is erg positief.. spannend voor de komende dagen, zonder dat 'ding', maar wie weet reageerd hij er nu zonder ook goed op..
Nogmaals veel sterkte en hopelijk gaan we nu alleen maar meer beter nieuws horen Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:31

Even op Wikipedia gekeken wat een stent alweer precies doet. Ik neem aan dat hij bij je vader in de galwegen is geplaatst.

Citaat:
Stent
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek

Een stent is een metalen buisje dat in medische toepassingen in een vat of kanaal in het lichaam van een patiënt wordt geplaatst, bijvoorbeeld in een bloedvat, met het doel om dit kanaal open te houden.

Het buisje wordt in opgevouwen toestand in de patiënt aangebracht, waar mogelijk door middel van een minimaal-invasieve procedure, en wordt daarna tot de juiste grootte opgerekt door het opblazen van een ballonnetje.

Het belangrijkste doel van een stent is het corrigeren van vernauwingen in de doorsnede van vaten en kanalen in het lichaam. Zo worden stents worden vaak gebruikt om drukverschillen in de bloedstroom te verminderen in het geval van gedeeltelijke blokkering, en zodoende een voldoende toevoer van zuurstof naar organen te verkrijgen. Hoewel stents meestal gebruikt worden voor de kransslagaders, worden ze ook voor andere kanalen in het lichaam gebruikt, zoals bijvoorbeeld andere aders, slokdarm, luchtpijpen en urethra

Een belangrijke complicatie van stent implantatie is het opnieuw dichtgroeien van het vat. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontstekingsreactie die het gevolg is van de schade die aan het bloedvat wordt toegebracht bij de implantatie van de stent. Bij die ontstekingsreactie worden nieuwe cellen aangevoerd die de stent inkapselen. Dit kan opnieuw voor een vernauwing zorgen. Een nieuwe ontwikkeling (sinds 2001) is om de stent van een medicijnlaagje te voorzien, om het risico van opnieuw dichtgroeien te verminderen.

Het zou geweldig zijn als je vader niet geopereerd hoeft te worden.
Zijn de bloedwaarden aan het normaliseren?
De ontstekingsreacties zijn ook dermate aan het verminderen dat de artsen verwachten dat je vader zelf de ontsteking aan het bestrijden of overwinnen is?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:37

Fijn dat het beter gaat met je vader.
Wat een opluchting voor je zeg.
Ik duim met je mee dit weekend! Knipoog

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:56

Mijn schoonzusje is nu voor de 2e keer in 3 wken tijd opgenomen.. ook een ontsteking aan haar alvleesklier (22 jaar) ze hebben laatst een echo gemaakt daar was iets op te zien maar wat weten ze niet, afgelopen maandag een MRI gekregen en nu wachten op de uitslag.. tot ze donderdag weer met spoed is opgenomen.. Wat het is weet niemand

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:21

Oh das een duidelijke uitleg Tienus, ik had ook nog nooit gehoord van een stent..wel om bloedvaten met een ballonetje op te blazen, maar dat dat zo heette..
SPannende dagen voor je vader en jullie Dwertje.

James, voor jou ook heel veel sterkte, naar hoor..wat vreemd dat het zo'n poos duurt eer je schoonzusje de uitslag krijgt?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 12:21

je de stent is geplaatst aan de galwegen.ook zijn bloedwaardes zijn aan het normaliseren gelukkig.Op het moment blijft ook zijn temperatuur goed en heeft hij geen verhoging meer.Dank je wel voor je info over de stent,ik weet nu wat het precies is en wat het inhoud.Vanmiddag om 4 uur word de stent verwijderd als het goed is en dan even afwachten wat er gaat gebeuren.Maar op het moment is zijn lichaam goed aan het reageren gelukkig.Ik hoop voor james dat het bij jou ook allemaal goedkomt.Wij zijn er ook nog niet want dat heeft de dokter wel gezegd dat het lang gaat duren het herstel,maar dat maakt niet uit als hij maar beter word.Vanavond na het bezoekuur weet ik iets meer

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:16

@ Dwertje, ondanks dat het gelukkig veel beter met hem gaat, liever een dag te lang in het ziekenhuis dan een dag te vroeg er uit en dat hij weer terug moet.

@ James100, heel veel sterkte en beterschap aan je schoonzusje, natuurlijk ook sterkte aan haar familie gewenst.
Wie weet heb je iets aan dit topic.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:12

gisterenavond was het wwer wat slechter met mijn pa,hij had veel pijn.Maar ze haadden die stent eruitgehaald en dat had vrij pijn gedaan.Vandaag ging het weer redelijk en mocht hij naar de zaal toe.Dus nu ligt hij niet meer helemaal alleen.Ook mag hij vandaag wat bouillon eten en thee drinken.Maar verder ligt hij nog steeds aan het inffus en doen ze nu verder niet meer zoveel,als rust en medicijnen.Hopelijk blijft het het weekend zo doorgaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:22

Fijn te horen dat het toch beter met hem gaat.
De aanspraak zal hem wel goed doen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:08

Oei, ja logisch, weer een ingreep e daar wordt je toch beurs van he.. wel fijn dat hij naar zaal gaat, wie weet liggen er gezellige mensen,d at doet een mens altijd goed.
Hopelijk heb jij nu ook weer wat rust en lekker naar je paarden geweest, tis mooi weer, even goed luchten in de buitenlucht, zal je goed doen..Lachen

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 22:31

ik ben vandaag niet bij mijn vader geweest,maar heb heerlijk paardgereden en getut met de paarden.Was ook wel weer eens erg lekker.Morgen gaan de paarden de hele dag de wei op dus die worden wel verzorgd.Verder ben ik eens lang in bad gaan liggen en daarna lui op de bank.Wel eens heerlijk om een dag niets te moeten.Morgen is het ook nog lekker weekend dus ik probeer er van te genieten.Ik voel me ook niet zo schuldig dat ik vandaag niet ben geweest ,er waren kennissen van ons over uit dinxperloo en die gaan het weekend mee op bezoek.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:02

Geniet lekker van het mooie weer.
Jij kunt op deze manier na het weekend weer met goede zin en moed bij je vader langs gaan.
Beter voor jou en beter voor hem!!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:11

Het gaat weer een stuk beter,het infuus is eruit en vandaag heeft hij warme maaltijd gehad.Wel gemalen maar het is alvast iets.Zover nu bekend hebben ze van de week enkele galstenen weggehaald.Nu word er gekeken hoe zijn lichaam reageerd nu hij alles zelf moet doen.We hebben straks de zuster gesproken en die vertelde ons dat hij nog wel even in het ziekenhuis moest blijven.Mijn vader zelf zei vanavond dat hij dacht dat hij morgen naar huis zou mogen,maar dat mag dus echt niet.Ik denk ook dat hij niet beseft hoe ziek hij was.Maar tot op heden ziet het er heel erg goed uit en ik hoop ook dat het zo blijft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:43

Sjee joh, wat een fijn nieuws dit he, hij lijkt in een sneltreinvaart op te knappen.. maar zo te horen idd dat hij het besef niet lijkt te hebben hoe ernstige situatie dit is. Gelukkig houden ze hem daar nog eventjes, wel saai, maar thuis doe je al snel van alles en dat kan nu echt niet.
Houd er rekening mee, dat als er nog galstenen in die wegen zitten, dat hij zich nog best beroerd kan voelen hoor, schrik dan niet.. Je pa is enorm sterk zie je maar weer.
Gelukkig heb jij kunnen genieten van je weekendje, weer mooi opgeladen voor de komende week Lachen *ik blijf door duimen voor jullie hoor*

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:08

Ik heb net mijn vader aan de lijn gehad,er is een fout gemaakt.Vanmorgen vroeg hij een boterham want ze hadden vla bij voor hem.Toen zei die zuster maar meneer u mag helemaal nog niet eten.Toen vertelde mijn vader dat hij al een warme maaltijd op had.Nu blijkt dat hij nog helemaal niet mag eten,hij moet vloeibaar blijven.Ze hebebn dus een fout gemaakt door hem eten te geven.Nu hebben ze vanmorgen meteen bloedgeprikt en een uur daarna kwamen ze weer.Toen zei mijn vader dat dit al gedaaan was,maar toen zei de zuster dat het bloed niet goed was en dat ze opnieuw moesten prikken.Mijn vader is nu zo boos,want hij is weer terug bij af,bij het vloeibaar.Nu maar hopen dat zijn lichaam dit aan kan en dat hij geen terugval krijgt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:43

Oops, dat is niet zo slim. Ik ben een poos voedingsassistente geweest in een ziekenhuis en daar kreeg ik altijd van elke patient de etensopties en wat absoluut niet mocht, dat werd keurig bijgehouden en als een patient om ets vroeg, keek ik eerts altijd even op die lijst..juist voor dit soort gevallen.
Hopelijk trekt je vader dat voedsel en was het goed mager eten..Gisterafvond die warme maaltijd neem ik aan. Mn zusje heeft altijd meteen na het eten last als ze iets verkeerds voor haar doen heeft gegeten, dus da had jke pa mss ook wel een paar uur daarna al last moeten hebben?
Afijn, op goed geluk en hopelijk laten ze steken niet nog eens vallen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 12:08

op de voedingslijst stond dat hij na een paar dagen vloeibaar mocht over gaan op gemalen eten.Dus ja wat is een paar dagen,hij had alleen in de ochtend een bord vla op.Ik heb hem net aan de telefoon gehad en hij zegt dat hij geen pijn heeft,dus hopelijk valt het erg mee.Maar oke nu moet hij dus eerst een paar dagen vloeibaar.Vanmiddag komt de dokter langs en dan horen we denk ik wel wat meer

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:55

Laat hem alstublieft een dag langer in het ziekenhuis blijven dan hij zou willen of zou mogen.
Mijn vader en ik hebben allebei ervaring met naar huis gestuurd te worden, omdat we dat eigenlijk zelf heel graag wilden ondanks dat we zwaar ziek waren.
maar we lagen er al zo lang, en we waren het zo zat.

We waren binnen een dag of de volgende dag alweer opnieuw opgenomen. We konden nog weer op ons eigen bed terecht.

Maar de teleurstelling en het verdriet dat je dan voelt is enorm. Niet bevordedelijk voor het herstel van de patiënt.
Je motivatie en optimisme bereiken dan wel een dieptepunt.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 14:27

mijn vader mag morgen naar huis toe,daar moet hij rust nemen en aansterken.Als hij is aangesterkt dan moet hij opnieuw opgenomen worden en dan word zijn galblaas verwijderd.Het blijkt dat dit de grootste boosdoener is.Ik vind het wel erg vlug allemaal,maar we zullen zien.Het is in ieder geval alvast een opluchting.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:51

Ik neem aan dat je vader iedere ochtend moet temperaturen als hij thuis is.
Bij de minste verhoging rechtstreeks met het ziekenhuis bellen.
Probeer duidelijkheid te krijgen bij hoe te halen in geval van verhoging, niet fit zijn, alles wat anders is dan nu hij in het ziekenhuis is en wat op achteruitgang kan duiden.

Bij twijfel altijd contact met het ziekenhuis opnemen.

Het is wel gebruikelijk dat patiënten zodra ze koortsvrij zijn, naar huis mogen.

Laat bezoek wat hoest, zich grieperig voelt of gewoon niet lekker is, vooral thuis blijven.

De weerstand van je vader is door de opname achteruit gegaan, en hij staat op de wachtlijst voor een operatie.
Dus het is zaak dat hij aansterkt en zo fit de operatie in kan gaan.

Ik heb een auto-immuunziekte en ik ben dus altijd voorzichtig met handenschudden.
Zoenen als begroeting is nog minder besmettelijk dan een hand geven.

Als je vader echt aan de beterende hand is, is er geen fijnere en betere plek om op krachten te komen dan thuis.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 15:23

oke,ik neem aan dat we ook instructies meekrijgen vanuit het ziekenhuis.Het is wel waar wat je zegt,handenschudden etc is allemaal een bron van infectie.Ik heb de dokter ook niet gesproken,maar mijn moeder is nu naar het ziekenhuis toe en die zal wel meer horen.Ik neem ook aan dat hij rust en een dieet mee zal krijgen want hij mocht nog niet eten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:31

Hij zal heel snel merken dat iets niet goed valt hoor Sigaar.
Tenminste zo werkt het bij mijn vader.
Die voelt zich dan echt niet lekker, hij ziet er dan ook erg beroerd uit Ziek.