Antibiotica en Alcohol.. kan dat samen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Antibiotica en Alcohol.. kan dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:08

roest schreef:
anneliesdj schreef:
Het ligt wel aan het soort medicijnen dat je hebt en een pijnstiller is wel wat anders dan antibiotica, bovendien zijn de meeste pijnstillers prima in combinatie met alcohol te gebruiken, ik heb nog nooit een waarschuwing op zo'n pakje zien staan. En als die er wel op staat is dat niet voor niets...

Waar moeten ze voor waarschuwen dan? Dat de pijnsteller nog beter werkt, kijk uit!!!! Clown

Als erop staat dat het niet in combinatie met alchol gebruikt mag worden dan kun je er rustig van uit gaan dat het dus niet goed voor je is en als je dat wel doet dat je er ziek of erger van wordt. Wordt je dat niet, dan heb je alleen geluk gehad.
Als het middel versterkt wordt door gebruik van alcohol staat dat er ook op, als er niets op staat heeft alcohol geen invloed op de werking van het medicijn.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:34

Mijn moeder wilde niet dat ik dronk, dus toen ik antibiotica gebruikte heb ik niks gedronken

Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:37

ik volg zelf een opleiding apothekers ass maar het geef inderdaag geen beperkingen wel zou ik voorzichtig zijn met alcohol. dus maak het niet te gek.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:46

Goed dat ik dit nog even lees, ben zelf ook net weer begonnen met een antibioticakuur en ga vanavond stappen. Had er eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht, maar ik drink nu toch liever ook geen alchohol. Just in case Knipoog

Om een of andere reden heb ik geen bijsluiter bij mn kuur meegekregen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:27

Nou ik heb een paar glaasjes wijn gehad en veel water gedronken tussen door en gelukkig ging dat helemaal goed!! Nergens last van gehad!! Ik heb een top avond gehad..!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:17

engelina schreef:
ik volg zelf een opleiding apothekers ass maar het geef inderdaag geen beperkingen wel zou ik voorzichtig zijn met alcohol. dus maak het niet te gek.

Hoe kan het dan dat in de bijsluiter van mijn medicijnen wel stond dat het niet samen met alcohol gebruikt mocht worden?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:37

roest schreef:
Ik heb er totaal geen last van als ik alcohol gebruik.
Het geld voor een heleboel medicijnen dat alcohol de werking van het medicijn versterkt, in dit geval versterkt het niet de werkzaamheid van de antibiotica, maar de symptomen, en dat is per persoon verschillend. (Een goeie tip voor mensen waarbij pijnstillers niet goed werken Vork )

Een hele slechte tip gezien er ook een hele boel medicijnen zijn waarbij het absoluut niet mag en ook niet goed gaat.
Dat jij er geen last van hebt hoeft niet meteen te betekenen dat dit bij alle medicijnen zo is, kan zo'n opmerking dan ook niet echt waarderen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:12

Bij mij kan het niet samen, dan gaat mn maag eraan
zíek dat ik dan ben Misselijk en meteen compleet geïrriteerde maagwand/maagslijmvlies waardoor ik daar weer andere medicijnen voor moet slikken
nee echt geen succes bij mij

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:53

Hier was laatst al een topic over: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=727717&hilit= Knipoog

Ik zou iig heel erg oppassen.
Je hebt de antibiotica niet voor niets, je lichaam kan een infectie niet zelf afweren en heeft hulp van buitenaf nodig.
Als je dan ook nog eens je lichaam (en met name je lever die al die antibiotica én dan ook nog eens de alcohol moet afbreken) extra gaat belasten met alcohol is niet echt bevordelijk...

Als er niet specifiek op de bijsluiter staat dat je er geen alcohol bij mag gebruiken, màg het in principe wel (met mate natuurlijk Knipoog ) maar echt beter wordt het er niet van. Zie ook de post van Runningkawa in bovenstaande topic-link.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:15

anneliesdj schreef:
Als erop staat dat het niet in combinatie met alchol gebruikt mag worden dan kun je er rustig van uit gaan dat het dus niet goed voor je is en als je dat wel doet dat je er ziek of erger van wordt. Wordt je dat niet, dan heb je alleen geluk gehad.
Als het middel versterkt wordt door gebruik van alcohol staat dat er ook op, als er niets op staat heeft alcohol geen invloed op de werking van het medicijn.

Alcohol op zichzelf kan een pijnstillende werking hebben, op de verpakking van aspirientjes staat niets over alcohol, toch is het beter voor je maag om 1 pilletje minder te nemen met een glas wijn, dan om 2 pilletjes te nemen.
Ik heb het hier niet over liters alcohol die mensen in een kroeg achteroverslaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:39

Dus heeft alcohol geen invloed op de werking van het medicijn.

Dat alcohol verdovend werkt weet ik ook, zelf neem ik liever 2 glaasjes dan aspirine's.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:42

Je hebt gelijk Afgod

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:51

Zou het niet doen, het staat tenslotte niet voor niks op de bijsluiter.
En straks wordt je juist heel erg ziek, op je eigen feestje! Dat zou pas banketstaaf zijn. Dan liever een feestje zonder alcohol lijkt mij...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:18

Ik leer voor apothekersassistente en NEE niet doen!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:27

Ho wacht stop.. ik lees net toevallig vanmiddag een verhaaltje van een meisje dat drugs met antibiotica gecombineerd heeft..

Geciteerd: 'Antibiotica vermindert je weerstand en maakt je gevoeliger voor invloeden van buitenaf, zoals alcohol en drugs.'

Dit meisje dacht dat ze dood zou gaan zo beroerd voelde ze zich. Ze kon niet meer staan en geen adem meer halen.

Dus of je wijntje dat waard is.. Knipoog