leven na de dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: leven na de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:07

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken.
Ik denk eigenlijk meer dat ik het niet geloof.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:38

Hypofocus schreef:
Een hele pittige kwestie, waar wetenschappelijk (helaas) nog weinig over te bewijzen is.
Maar daarom juist erg interessant!

Aan de ene kant denk ik dat er géén leven na de dood is, omdat er heel veel dingen in je lichaam tot stand komen door interpretatie van chemische stofjes. Je emoties, etc. worden ook geregeld door chemische stoffen, waar de delen in je lichaam op reageren die doel zijn van die stoffen. Verliefdheid bijvoorbeeld voel je rond je hart en je buik (vlinders in je buik).
Dat maakt het voor mij moeilijk om te zeggen dat onze 'persoonlijkheid' (die wordt gevormd door emoties) nog ergens blijft als we dood zijn (en dus geen chemische stofjes meer krijgen van ons lichaam).

Aan de andere kant wil ik heel graag geloven dat er nog "iets" is na de dood. Dat het "leven" of het "niet leven" niet gewoon stopt, maar dat er méér is. Bijvoorbeel reïncarnatie of de hemel.
Geesten waarnemingen van veel mensen "bewijzen" min of meer wel dat er "iets" is. Maar wetenschappelijk is er helaas nog maar weinig over aan te tonen.

Waar "je" blijft?
Tja, onder de grond, of in een urn als as.

Ook mijn mening.
Ik geloof niet dat er wat is, als ik logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat er niets kan zijn. Je persoonlijkheid wordt gevormd door je hersenen, je hersenen bepalen wie je bent.
Bewijs daarvoor is voor mij eigenlijk al dat iemands persoonlijkheid compleet kan veranderen na een hersenbeschadiging (door bijvoorbeeld ongeluk, beroerte, dementie), dan valt al een deel van je 'ik' weg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:40

Zonder ziel geen leven, geen karakter, geen persoonlijkheid. En wat betreft het gelóven in een leven na de dood; geloof en wetenschap zijn 2 verschillende dingen, matchen totaal niet.

Er is wél wetenschappelijk bewezen dat je lichaam 21 gram lichter wordt op het moment van overlijden.

Ik gelóóf niet in een leven na de dood, ik twijfel er niet aan, ik ga er gewoon vanuit, voor mij zijn er al genoeg bewijzen geweest.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:51

Ik weet niet meer wat ik moet geloven, hoe sterkt ik vroeger geloofde dat is alang niet meer.
Ik geloof in ieder geval niet in een hel, een hemel zou er nog wel kunnen zijn. Maar ik zie het vanzelf wel Knipoog

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:02

ik geloof er niet echt in, dood = dood

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 03:28

Supertje schreef:
Hypofocus schreef:
Een hele pittige kwestie, waar wetenschappelijk (helaas) nog weinig over te bewijzen is.

Aan de ene kant denk ik dat er géén leven na de dood is, omdat er heel veel dingen in je lichaam tot stand komen door interpretatie van chemische stofjes. Je emoties, etc. worden ook geregeld door chemische stoffen, waar de delen in je lichaam op reageren die doel zijn van die stoffen. Verliefdheid bijvoorbeeld voel je rond je hart en je buik (vlinders in je buik).
Dat maakt het voor mij moeilijk om te zeggen dat onze 'persoonlijkheid' (die wordt gevormd door emoties) nog ergens blijft als we dood zijn (en dus geen chemische stofjes meer krijgen van ons lichaam).

Aan de andere kant wil ik heel graag geloven dat er nog "iets" is na de dood. Dat het "leven" of het "niet leven" niet gewoon stopt, maar dat er méér is. Bijvoorbeel reïncarnatie of de hemel.
Geesten waarnemingen van veel mensen "bewijzen" min of meer wel dat er "iets" is. Maar wetenschappelijk is er helaas nog maar weinig over aan te tonen.

Waar "je" blijft?

Ook mijn mening.
Ik geloof niet dat er wat is, als ik logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat er niets kan zijn. Je persoonlijkheid wordt gevormd door je hersenen, je hersenen bepalen wie je bent.
Bewijs daarvoor is voor mij eigenlijk al dat iemands persoonlijkheid compleet kan veranderen na een hersenbeschadiging (door bijvoorbeeld ongeluk, beroerte, dementie), dan valt al een deel van je 'ik' weg.

Maar hoe verklaar je dan dat er mensen zijn die contact hebben met overleden mensen?
En dan niet de mensen die het commerciele opzoeken, maar mensen die echt contact hebben en die dingen 'doorkrijgen' die ze nooit hadden kunnen weten?
En wat betreft de bijna-doodervaringen die mensen hebben? Een tunnel van licht waar ze familieleden zien staan.
Zou dat een droom zijn?

Dit is een discussie waar je nooit een eenduidig antwoord op krijgt.
Simpelweg omdat het er niet is.
Er is nooit wat wetenschappelijk bewezen dat er iets is.
Maar toch zijn er mensen die in God of Allah of wat dan ook geloven, er zijn mensen die in reincarnatie geloven, enz.
Wat er nou daadwerkelijk waar is kom je maar op 1 moment achter.
En dat is wanneer je zelf doodgaat.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 04:22

Ik geloof wel dat er meer is na de dood, ook ben ik er niet bang voor, je hoort vaak op tv naja vaak maar heb het wel eens gehoord, dat je door hypnoise terug kan komen in je vorge leven of er stukjes uit mee pakt.. Was toen ook zo een vrouw die droomde dat ze in het verleden leefde waar ze kinderen etc. had speelde allemaal af in een ander land, toen ze het is gaan uitzoeken kwam ze idd bij ''familie'' terecht die haar van alles kon vertellen met inderdaad de zelfde dingen als die zij gezien had in haar droom, vond het erg interessant.. Ook bijv. dat mensen op plekken komen die ze herkennen dat ze dingen kunnen beschrijven van daar en het vervolgens ook klopt. Spectaculair zou ik zeggen.. Zou er ook meer van willen weten of zoiets mogelijk is etc. maar helaas blijft het bij gissen.. Ach ja ik zie het wel als ik overleden ben. Nu niet iets om me echt druk over te maken maar blijft interessant Knipoog (ben by the way geen zweever maar toen ik zoiets hoorde vond ik het wel ''cool'')

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 04:24

Ja toen ook zo een verhaal van iemand met een bijna dood ervaring, lag in het ziekenhuis is uit zijn lichaam getreden en zag op het dak van het ziekenhuis een rode schoen liggen, iets wat iemand niet zo kan zien van beneden af, maar toen ze gingen kijken klopte dit inderdaad.. Toch merkwaardig. Ook idd verhalen van mensen die contact hadden met overleden personen! Echt interessant ik blijf erbij!

Hypofocus schreef:

Waar "je" blijft?

Ook mijn mening.
Bewijs daarvoor is voor mij eigenlijk al dat iemands persoonlijkheid compleet kan veranderen na een hersenbeschadiging (door bijvoorbeeld ongeluk, beroerte, dementie), dan valt al een deel van je 'ik' weg.[/quote]

Maar hoe verklaar je dan dat er mensen zijn die contact hebben met overleden mensen?
En dan niet de mensen die het commerciele opzoeken, maar mensen die echt contact hebben en die dingen 'doorkrijgen' die ze nooit hadden kunnen weten?
En wat betreft de bijna-doodervaringen die mensen hebben? Een tunnel van licht waar ze familieleden zien staan.
Zou dat een droom zijn?

Dit is een discussie waar je nooit een eenduidig antwoord op krijgt.
Simpelweg omdat het er niet is.
Er is nooit wat wetenschappelijk bewezen dat er iets is.
Maar toch zijn er mensen die in God of Allah of wat dan ook geloven, er zijn mensen die in reincarnatie geloven, enz.
Wat er nou daadwerkelijk waar is kom je maar op 1 moment achter.
En dat is wanneer je zelf doodgaat.[/quote]

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 04:30

Amanda schreef:
Zou dat een droom zijn?

Dit is juist het geloof en je kunt in mij geloven als ik zeg dat je veel weerstand krijgt als je met zoiets aan komt zetten. Mensen gooien het graag op wetenschappelijke dingen, alles moet wetenschappelijk bewezen zijn, simpelweg omdat mensen bang zijn van dingen die ze niet kennen.

Zo riep mijn ex eens dat het een stofje in mijn hersenen was, kortsluiting durfde hij het zelfs te noemen. En dat was nadat ik had gezegd dat iemand een kindje had gekregen (had diegene in járen niet meer gezien/gesproken of ander contact mee gehad).

@ Pride: juist om met zulke dingen om te kunnen -blijven- gaan moet je heel goed geaard zijn en niet zweven.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:50

Quellian ik denk dat je gelijk hebt dat soort dingen ken ik ja die jij noemt, mijn moeder heeft bijvoorbeeld veel gedroomd van mensen in de vrienden kring en familie die overleden in haar droom en dat het de dag erna ook te horen kreeg dat dat in die nacht gebeurd was, maar niet alleen dat soort gruwel dingen hoor.. Maar goed wel interessant dus. En ik denk ook wel dat dat soort dingen kunnen dus..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:29

ik geloof er wel in ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:08

Pride schreef:
Ik geloof wel dat er meer is na de dood, ook ben ik er niet bang voor, je hoort vaak op tv naja vaak maar heb het wel eens gehoord, dat je door hypnoise terug kan komen in je vorge leven of er stukjes uit mee pakt.. Was toen ook zo een vrouw die droomde dat ze in het verleden leefde waar ze kinderen etc. had speelde allemaal af in een ander land, toen ze het is gaan uitzoeken kwam ze idd bij ''familie'' terecht die haar van alles kon vertellen met inderdaad de zelfde dingen als die zij gezien had in haar droom, vond het erg interessant.. Ook bijv. dat mensen op plekken komen die ze herkennen dat ze dingen kunnen beschrijven van daar en het vervolgens ook klopt. Spectaculair zou ik zeggen.. Zou er ook meer van willen weten of zoiets mogelijk is etc. maar helaas blijft het bij gissen.. Ach ja ik zie het wel als ik overleden ben. Nu niet iets om me echt druk over te maken maar blijft interessant Knipoog (ben by the way geen zweever maar toen ik zoiets hoorde vond ik het wel ''cool'')

Heel vaak is het zo, dat wat ik droom dat gebeurd. Niet precies, maar wel zo ongeveer. Dan droom ik een gesprek. En dan wordt die uit gevoerd. Vaak herken ik het pas als het op het moment gebeurd. Soms weet ik het ook van te voren. Als bijvoorbeeld mijn kamer een rommel is, en het voer van mijn cavia staat op de grond, dan heb ik gedroomd dat mijn vader zich ermee ging bemoeien dat het er staat, waardoor ik het ook soms kan voorkomen, door het op te ruimen. (dat was een voorbeeld)

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:17

Ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde, heb teveel meegemaakt om het niet te geloven.
Zelf ken ik ook iemand die met geesten kan comuniseren, en diegene verteld dingen die hij niet kan weten en ook van niemand anders kan hebben!
Ook ik heb het dat ik, bijvoorbeeld iets zeg, en dan heb ik zoiets van: 'dat heb ik al meegemaakt?!'.
Ik heb ook dromen waarvan ik iets leer. Het klinkt raar, maar het is zo. Elke keer kom je in het leven voor iets te staan, waarvan je moet leren. Heb je dat achter je gelaten en ervan geleerd, komt het andere. Je kan ook zien of een ziel al 'oud' of 'jong' is..
Want een 'oudere' ziel laat iets sneller achter zich en een 'jongere' ziel, die komt er echt in te zitten en moet veel 'vechten' om het achter zich te laten.
Maar zo denk ik erover.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:25

Ik geloof er niet in, dood = dood lijkt mij.

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:22

Ik geloof er wel in..
Vind het wel jammer dat sommige er misbruik van maken, door al die stomme medium's en al die dingen..
Maar ik kan het niet zogoed begrijpen, als je dood bent.. dat er dan echt gewoon helemaal niks meer is..
Lijkt me dat het niet zomaar opeens voorbij kan zijn..
Ik vind het een beetje een eng idee om over na te denken, als je denkt aan de mensen die je bent kwijtgeraakt..
Ik hou altijd wel in mijn hoofd dat hun op mij zullen letten..
En daar geloof ik ook zeker in!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:48

Ik geloof er niet in. Dat mensen die plek al 'kennen', of dat ze iets al gedroomd hebben, noem je een deja vu. Geen reïncarnatie.

Ik wíl er graag in geloven, maar het kan gewoon niet. De hemel, god, allah, en alle andere dingen die met 'het geloof' te maken hebben, zijn gewoon dingen om mensen gerust te stellen.
'Als je je goed gedraagt op aarde, kom je na je dood bij god in de hemel!' Maar ik geloof echt niet dat er een hemel is.

Niet de hemel in de zin van: gezellige wolkjes, koffie drinken met god en zijn engelen, enz. Wél in de zin van: Als je dood gaat, zonder schuldgevoel, dingen hebt kunnen afmaken, en het idee hebben geleefd te hebben, dat je dan tevreden dood gaat.
Dat je het idee hebt dat het gewoon goed is, en rust hebt. Dat is mijn hemel. Haha!

Net als wat iemand hier eerder ook al zei: Ik geloof niet in leven na de dood, maar dood na het leven.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:50

volgens mij gaan we gewoon gezellig met zijn allen naar een soort hiernamaals waar de zielen samen komen... ik geloof niet in de hemel of de hel.. geloof wel dat god bestaat.. ik weet zeker dat er hierna iets is.. want ik heb zelf het bewijs hiervoor gehad...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:07

Ik geloof ook wel dat er "iets" is.. Ik geloof alleen niet in de bijbel, ik zou het zo slecht vinden als mensen die vreselijke dingen hebben gedaan en zich daarna bekeren naar een hemel zouden gaan en mensen die gewoon goed zijn voor anderen en niet naar de kerk gaan niet! Als dat zo is zou ik er niet eens heen willen!! Knipoog

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:09

Op een of andere manier geloof ik dat als ik dood ben alles weer opnieuw begint, dat ik precies hetzelfde leven weer ga leiden, of iets anders. Een soort verklaring van flashbacks, ik heb vaak het gevoel dat ik al eerder iets gedaan/gezegd/gehoord heb.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:12

Ik heb geen idee. Ik merk het vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:12

Ik weet niet of ik er in geloof. Ik wacht wel tot ik het zelf meemaak. Ik ben er soms wel een beetje bang voor. Waar zou je terecht komen dan, of ben je er echt helemaal niet meer..

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:28

Avanti_haf schreef:
volgens mij gaan we gewoon gezellig met zijn allen naar een soort hiernamaals waar de zielen samen komen... ik geloof niet in de hemel of de hel.. geloof wel dat god bestaat.. ik weet zeker dat er hierna iets is.. want ik heb zelf het bewijs hiervoor gehad...

Das een aparte. In welke god geloof je dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 17:55

verder geen reacties??

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:32

ik heb geen idee, maar ik hb wel vaak dat ik dnek van he? dit heb ik al mee gemaakt... Maar ik droom oo kwel s dingen die ik later mee maak,

Maar of ik na de dood terug kom? Zoja, zouik wel in een kat willen veranderen..
spalen-eten- behoefte doen- spelen slapen enz heerlijk!! Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:40

Bij Char enzo zeggen ze regelmatig 'ja, ze staat nu bij je in de kamer en legt nú haar hand op jouw schouder etc..' Volgens mij is dat gewoon bullshit, want dat zou betekenen dat álle geesten op aarde rond blijven zweven. En denk je eens in; hoeveel wezens (dieren en mensen) zijn er al overleden sinds er 'leven' ontstaan is op aarde? Ontelbaar veel Knipoog Dat betekend dus dat alle geesten op elkaar gepropt zitten tussen de aarde en de ozonlaag. Slaat dus nergens op wat dat char mens zegt Slapen