Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hypofocus schreef:Een hele pittige kwestie, waar wetenschappelijk (helaas) nog weinig over te bewijzen is.
Maar daarom juist erg interessant!
Aan de ene kant denk ik dat er géén leven na de dood is, omdat er heel veel dingen in je lichaam tot stand komen door interpretatie van chemische stofjes. Je emoties, etc. worden ook geregeld door chemische stoffen, waar de delen in je lichaam op reageren die doel zijn van die stoffen. Verliefdheid bijvoorbeeld voel je rond je hart en je buik (vlinders in je buik).
Dat maakt het voor mij moeilijk om te zeggen dat onze 'persoonlijkheid' (die wordt gevormd door emoties) nog ergens blijft als we dood zijn (en dus geen chemische stofjes meer krijgen van ons lichaam).
Aan de andere kant wil ik heel graag geloven dat er nog "iets" is na de dood. Dat het "leven" of het "niet leven" niet gewoon stopt, maar dat er méér is. Bijvoorbeel reïncarnatie of de hemel.
Geesten waarnemingen van veel mensen "bewijzen" min of meer wel dat er "iets" is. Maar wetenschappelijk is er helaas nog maar weinig over aan te tonen.
Waar "je" blijft?
Tja, onder de grond, of in een urn als as.
Supertje schreef:Hypofocus schreef:Een hele pittige kwestie, waar wetenschappelijk (helaas) nog weinig over te bewijzen is.
Aan de ene kant denk ik dat er géén leven na de dood is, omdat er heel veel dingen in je lichaam tot stand komen door interpretatie van chemische stofjes. Je emoties, etc. worden ook geregeld door chemische stoffen, waar de delen in je lichaam op reageren die doel zijn van die stoffen. Verliefdheid bijvoorbeeld voel je rond je hart en je buik (vlinders in je buik).
Dat maakt het voor mij moeilijk om te zeggen dat onze 'persoonlijkheid' (die wordt gevormd door emoties) nog ergens blijft als we dood zijn (en dus geen chemische stofjes meer krijgen van ons lichaam).
Aan de andere kant wil ik heel graag geloven dat er nog "iets" is na de dood. Dat het "leven" of het "niet leven" niet gewoon stopt, maar dat er méér is. Bijvoorbeel reïncarnatie of de hemel.
Geesten waarnemingen van veel mensen "bewijzen" min of meer wel dat er "iets" is. Maar wetenschappelijk is er helaas nog maar weinig over aan te tonen.
Waar "je" blijft?
Ook mijn mening.
Ik geloof niet dat er wat is, als ik logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat er niets kan zijn. Je persoonlijkheid wordt gevormd door je hersenen, je hersenen bepalen wie je bent.
Bewijs daarvoor is voor mij eigenlijk al dat iemands persoonlijkheid compleet kan veranderen na een hersenbeschadiging (door bijvoorbeeld ongeluk, beroerte, dementie), dan valt al een deel van je 'ik' weg.
Hypofocus schreef:Een hele pittige kwestie, waar wetenschappelijk (helaas) nog weinig over te bewijzen is.
Waar "je" blijft?
Amanda schreef:Maar hoe verklaar je dan dat er mensen zijn die contact hebben met overleden mensen?
En dan niet de mensen die het commerciele opzoeken, maar mensen die echt contact hebben en die dingen 'doorkrijgen' die ze nooit hadden kunnen weten?
En wat betreft de bijna-doodervaringen die mensen hebben? Een tunnel van licht waar ze familieleden zien staan.
Zou dat een droom zijn?
Pride schreef:Ik geloof wel dat er meer is na de dood, ook ben ik er niet bang voor, je hoort vaak op tv naja vaak maar heb het wel eens gehoord, dat je door hypnoise terug kan komen in je vorge leven of er stukjes uit mee pakt.. Was toen ook zo een vrouw die droomde dat ze in het verleden leefde waar ze kinderen etc. had speelde allemaal af in een ander land, toen ze het is gaan uitzoeken kwam ze idd bij ''familie'' terecht die haar van alles kon vertellen met inderdaad de zelfde dingen als die zij gezien had in haar droom, vond het erg interessant.. Ook bijv. dat mensen op plekken komen die ze herkennen dat ze dingen kunnen beschrijven van daar en het vervolgens ook klopt. Spectaculair zou ik zeggen.. Zou er ook meer van willen weten of zoiets mogelijk is etc. maar helaas blijft het bij gissen.. Ach ja ik zie het wel als ik overleden ben. Nu niet iets om me echt druk over te maken maar blijft interessant(ben by the way geen zweever maar toen ik zoiets hoorde vond ik het wel ''cool'')
Avanti_haf schreef:volgens mij gaan we gewoon gezellig met zijn allen naar een soort hiernamaals waar de zielen samen komen... ik geloof niet in de hemel of de hel.. geloof wel dat god bestaat.. ik weet zeker dat er hierna iets is.. want ik heb zelf het bewijs hiervoor gehad...