Anti-depressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Anti-depressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 05:23

_Scarlet_ schreef:
Zeggen dat het troep is, zoals een aantal hier in dit topic doen, is onzin en verschrikkelijk kortzichtig. Het gaat er om dat je het met beleid en met begeleiding slikt, en niet in je eentje dosissen / middelen uit gaat proberen.

Ik vind daarintegen jouw opmerking erg kortzichtig. Heb 7 jaar anti-depressiva geslikt, dus weet écht wel waar ik over praat!

En dan nog maar te zwijgen over de 16kg extra gewicht binnen een half jaar, dat heb ik nog niet eens genoemd in mijn eerdere post.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 05:24

gootje12 schreef:
Ik zou tegen al die mensen ,die zo ageren tegen antidepressieva willen zeggen ,hebben jullie zelf wel eens zo in de oliebol gezeten.Zo niet ,dan weet je niet waar je over praat.Een heleboel mensen die dat spul slikken[ik ook]doen dat niet voor de lol.En sommige hebben zonder dat pilletje geen menswaardig leven.Dus denk na ,voor je zaken afkraakt.

Nog zo'n vreselijk kortzichtige post.

Ik vind het ook eng hoe slikkers van AD hun pilletje als heilig bestempelen. Hoe bedoel je verslaafd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 08:14

gootje12 schreef:
Ik zou tegen al die mensen ,die zo ageren tegen antidepressieva willen zeggen ,hebben jullie zelf wel eens zo in de oliebol gezeten.Zo niet ,dan weet je niet waar je over praat.Een heleboel mensen die dat spul slikken[ik ook]doen dat niet voor de lol.En sommige hebben zonder dat pilletje geen menswaardig leven.Dus denk na ,voor je zaken afkraakt.

Hm, volgens mij praten de meeste, zo niet alle mensen in dit topic wel uit eigen ervaring anders hoor. Daar werd ook om gevraagd door de TS. Lekker banketstaaf om dan te gaan roepen of men zelf wel eens zo in de "oliebol" (welk woord stond hier eerst?) heeft gezeten: vast wel. Althans, ík in ieder geval wel. En ik slikte het ook niet voor mijn lol ofzo.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:01

Ik vond en vindt het nog steeds rotzooi.
Heb gezien wat het kan doen en dat is geen pretje.
Totaal geen gevoel meer, het was net een robot.
Bovendien ging haar gewicht in enkele weken omhoog met vele kilo's.
Toen ze gestopt was met de pillen zou het een paar weken duren voor het verdwenen was uit het bloed.
Nou we zijn nu 3 jaar verder en nu pas krijgen we onze dochter terug zoals ze was kwa gewicht.
Zoals velen al zeggen de problemen worden er niet door opgelost dat zal toch echt op een andere manier moeten.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:13

Ik slik ook al n poos anti-depressiva..
Dit doe ik ook niet voor de lol, ook omdat ik nog jong ben (17).
Heb er goede begeleiding bij, psychiater en heb altijd bij een psycholoog gelopen...
Ik snap dat iedereen het anders ervaart, maar ik ben blij dat het spul er is..
Heb zolang in een dip gezeten, maar dankzij dit ben ik wel weer mezelf geworden..
En ik ben er ook absoluut niet gevoelloos van geworden...

Je moet gewoon sowieso onder begeleiding gaan van een psychiater...
Die kan helpen met waar het probleem weg komt..
En kun je het niet alleen af, dan kan hij zeggen welke medicijnen je het beste kunt gebruiken,
dat verschilt ook heel erg per persoon...

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:19

gootje12 schreef:

Denk je dat er mensen hier zijn die een reactie geven die dit niet uit eigen ervaring kunnen zeggen? Kom op zeg....

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:24

Suus schreef:
gootje12 schreef:

Denk je dat er mensen hier zijn die een reactie geven die dit niet uit eigen ervaring kunnen zeggen? Kom op zeg....

Die zijn er zeker wel.
In mijn omgeving zijn ze er ook genoeg, dus ze zullen hier ook wel rondlopen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:33

Anna-Jelly schreef:
Ik heb 2 soorten geslikt. Eerst citalopram, maar daar voelde ik me niet echt beter bij en had ook last van bijwerkingen. Afkicken was ook geen pretje, ondanks dat het een vrij licht middel is.

Daarna ben ik overgegaan op paroxetine/seroxat en dit werkte erg goed bij me, voelde me weer mezelf e.d.
Ivm de zwangerschap ben ik toen gestopt en nu nog steeds.

Probeer eerst eens met iemand (huisarts/psycholoog) erover te praten voor je meteen naar een pilletje grijpt...

@ Liannes, dat hoeft niet bij iedereen het geval te zijn, in mijn geval heb ik het gewoon van mijn moeder geerft, ben bij psycholoog en psychiater geweest en ja wat moet je vertellen als je niks te vertellen hebt. Door ons 3en dus de diagnose gesteld dat ik het van mijn mams heb meegekregen...

ik heb het ook geerft, en slik sinds vorig jaar nov, niks meer maar wel 15 jaar gehad Knipoog
en jaren begeleiding gehad.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:35

Misschien helpt het voor een korte periode,MET hulp,maar vaak is het zo dat mensen niet meer zonder kunnen...
Ik heb genoeg mensen om mij heen gezien die niet zonder kunnen,en op den duur slaappillen enzo. Je wordt er onstabiel van,en volgens mij op lange termijn alleen maar ongelukkiger,want je weet dan dat je niet meer zonder kunt...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:42

Miss_Favre schreef:
Misschien helpt het voor een korte periode,MET hulp,maar vaak is het zo dat mensen niet meer zonder kunnen...
Ik heb genoeg mensen om mij heen gezien die niet zonder kunnen,en op den duur slaappillen enzo. Je wordt er onstabiel van,en volgens mij op lange termijn alleen maar ongelukkiger,want je weet dan dat je niet meer zonder kunt...

Bij mij werkt het al langere tijd, ook in periodes zonder hulp.
Ik kan ook zonder (is al meerdere keren gebeurd).
Op dit moment voel ik me ook beter zonder pillen, dus ik slik ze even een tijdje niet.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:01

Ieder ervaart het op zijn eigen manier, kan dus ook alleen praten over eigen ervaring. Die vond en vindt ik dus bepaalt niet positief.Ook de hulpverlening heb ik als zeer negatief ervaren op 1 persoon na. Die kreeg dan ook al mijn vragen over zich heen wat in mijn ogen absoluut niet terecht was daar zijn collega's het af lieten weten.
Bij het afsluiten was er nog een gesprek en die was het volkomen met mij eens dat er veel fouten waren gemaakt, ook ten aanzien van het ziektebeeld.
Dit kwam absoluut niet overeen.
We zijn nu ondertussen 3 jaar verder maar kan er nog de rillingen van krijgen hoe alles is gegaan.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:08

Hulpverlening heb ik ook nooit iets aan gehad. Heb een tijdje bij een kennis van mn moeder gelopen, die doet iets van lichaamsgerichte therapie, en n beetje spriritueel, en dat is tot nu toe t enige waarvan ik het idee had dat ik er iets aan had.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:10

Anti-depressiva is absoluut geen wondermiddel, houdt dat in je achterhoofd.
Tevens; de bijwerkingen van het slikken van anti-depressiva kan als gevolg hebben dat je alleen maar nog depressiever wordt. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent. Ik zou zeggen; schakel een psygoloog of maatschappelijk werkster in.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:57

Quellian schreef:
_Scarlet_ schreef:
Zeggen dat het troep is, zoals een aantal hier in dit topic doen, is onzin en verschrikkelijk kortzichtig. Het gaat er om dat je het met beleid en met begeleiding slikt, en niet in je eentje dosissen / middelen uit gaat proberen.

Ik vind daarintegen jouw opmerking erg kortzichtig. Heb 7 jaar anti-depressiva geslikt, dus weet écht wel waar ik over praat!

En dan nog maar te zwijgen over de 16kg extra gewicht binnen een half jaar, dat heb ik nog niet eens genoemd in mijn eerdere post.

Ik weet ook écht wel waar ik over praat; ik ben bezig met een studie hierover, waar ze AD zeker niet als wondermiddelen beschouwen. Maar zoals ik al zei; het verschilt heel erg per anti-depressivum hoe de bijwerkingen zijn. Van niet alle anti-depressiva kom je aan in gewicht, dat heeft met jouw specifieke anti-depressivum te maken.

Het is géén troep. Het zijn goede middelen om je hersenen op orde te krijgen, want dat is (vaak) wat er mis is. En ik kan een half college gaan houden over hoe de hersenen werken bij een depressie en wat anti-depressiva doen om dat op te lossen, maar ik denk niet dat dat hier op zn plaats is.
Men is nog steeds bezig vanuit de farmaceutische industrie om steeds betere middelen te maken met steeds minder bijwerkingen, maar je moet gewoon niet verwachten dat je 1 pilletje neemt en dat je van je depressie af bent (en dat het niet doorwerkt in de rest van je lichaam).

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:12

Het middel wat onze dochter kreeg voorgeschreven had ik op internet opgezocht, hier stond een duidelijke waarschuwing bij dat het o.a. gewichtsaanname veroorzaakte bij het grootste deel van de mensen die het voorgeschreven kregen.
Er stonden nog meer waarschuwingen bij maar die weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.
Heb dit voorgelegd bij degene die het voorschreef en die deed het af als onzin.
Dus in mijn ogen is het wel degelijk troep en de waarschuwingen worden in de wind geslagen.
Dat het in sommige gevallen noodzaak is hoef je mij niet te vetellen maar dat houd niet automatisch in dat er zulke hoge doseringen voorgeschreven moeten worden.
Laatst bijgewerkt door jaantsje op 18-02-07 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:15

_Scarlet_ schreef:
Ik weet ook écht wel waar ik over praat; ik ben bezig met een studie hierover

Spijt me ernstig; als je het niet geslikt hebt, dan blijf ik erbij dat je gewoon niet weet waar je over praat Knipoog De dokter die het mij voorschreef vond het ook zo super, de arts daarna vroeg met tranen in z'n ogen wat ze in godsnaam met me hadden gedaan. Zó goed was hij erover te spreken Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:21

Dat is in de meeste gevallen.
Iemand die het zelf heeft meegemaakt weet hoe het op je lichaam reageert.
Als degene die het voorschrijft eens mee kan maken wat het doet dan piepen ze wel anders.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:58

Ik vind eerlijk gezegd dat antidepressiva alleen door psychiaters voorgeschreven zouden moeten worden. Die doen het ook niet altijd goed maar weten er in elk geval meer vanaf dan huisartsen. Die delen het soms uit alsof het snoep is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:31

Heb het zelf voorgeschreven gekregen na een ongeval. Daar ik toen moest stoppen met werken en door mijn beperkingen een boel vrienden ben kwijt geraakt. Spul hielp niks en ben er zo'n 20 kilo van aangekomen in een maand tijd. Ben er mee gestopt per direct en ben er weer helemaal uit gekomen maar die Kilo's ben ik niet meer kwijt geraakt. Ik raad het je af.

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:55

Ik wil hierbij alvast iedereen bedanken voor het reageren. Blijf het aub vooral doen, ook de PB waardeer ik heel erg! Bloos

Ik ben echter ziek nu, waarvan ik heel erg baal want ik had eigenlijk carnaval willen vieren. Ik zal zodra ik mezelf weer beter voel het topic goed doorlezen en iedereen die een PB heeft gestuurd een reactie erop geven.

Sorry dus dat ik niks heb laten horen, maar het valt niet mee om misselijk en met hoofdpijn achter de pc te gaan.

Nogmaals bedankt iedereen, dit is veel meer dan ik gehoopt had dat ik zou krijgen aan reacties!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:09

ik slik momenteel citalopram, errug verslavend, wanneer ik het 1 dag ben vergeten ga ik helemaal shaken en ben ik echt even niet met beide benen op de grond.
op dit moment heb ik het wel nodig, kan niet zonder, wil aan het begin van de lente misschien gaan afbouwen als dat mag.

heb prozac geslikt, 2 jaar, wat een troep, was net een zombie, leek net alsof ik mijn eigen leven niet leidde.

seroxat heb ik ook gehad 2 maanden maar daar werd ik op de 1 of andere manier heel erg druk van en alleen maar vrolijk, en ja dat is ook niet de bedoeling.

als je zonder kan moet je dat proberen vol te houden want ik denk dat als je eenmaal wel pillen slikt het daarna wel moeilijker is.

maar dat zal ik over een half jaar wel merken Knipoog

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:14

Ik slik ook anti-depressiva, die heb ik nodig anders wordt mijn leven een hel. ik ben soms jaren achtereen depressief dus ik heb ze echt nodig. Heb wel zonder geprobeert maar dat gaat echt fout, ik ben toen op de Paaz beland. Ik hoop dat je een goede beslissing kan nemen en ik weet hoe je je voelt ik heb ook lang getwijfeld, maar ben blij dat ik ze nu heb alles gaat nu veel beter.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:18

Ik heb een vriendin die het slikt. Haar vader is bijna 11 jaar terug overleden en toen die tijd had ze het echt nodig.. Maar nu 11 jaar later, ik zei slik je ze nog?? Ja, maar ze moest er eigenlijk vanaf, maar ja ze bleef er lekker rustig door dus stoppen was moeilijk! Ik bespeur daar toch echt iets van een verslaving....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:32

Voor ik het vergeet.
Bij onze dochter is het niet door de huisarts voorgeschreven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:17

Ik heb slaapverlamming overgehouden aan het gebruik van AD (= drugs). En verslavend is het zeker! Net als wat ik hierboven las; ook ik werd ziek als ik het een dag vergat. Het afbouwen was dus ook echt een hel, dacht dat ik helemaal gek werd.

En wat betreft depressieve buien, tja... Ik weet van mezelf dat ik de verkeerde kant opgaat als er iets gebeurt, dat ik weer erg aktief word met scheermesjes etc., maar dat nog liever dan altijd maar dezelfde buien waarin ik geen emoties kon tonen.