Shadow0 schreef:tita schreef:Als je pure NAOH spoelt met water dan reageert het, en lost er het een en ander op
Het punt is natuurlijk dat als je dat spul via de wc of gootsteen op je arm krijgt, het al is opgelost in water. En zelf besta je ook voor een deel uit water. Grote kans dus dat je niet kunt voorkomen dat het in oplossing is / reageert. En bij mij in de scheikundeles heb ik toch echt geleerd dat je het dan zo snel mogelijk moet verdunnen (dus VEEEEL spoelen met water), daarmee neemt zowel de bijtende kracht af (hoe basisch het is) als de hitte die vrijkomt bij de reactie.
(Overigens kan ik me ook nog herinneren dat er een hele discussie is of het oplossen van een zout nou wel of niet een chemische reactie is. Het is in elk geval gelukkig niet zo heftig als de combinatie van pure natrium met water!)

Citaat:Toevoeging: bij dit soort dingen kun je echt het beste meteen de arts bellen, want er zijn vaak gevaren die je zelf niet weet. (Bijvoorbeeld als de stof opgenomen wordt in je bloed, of als je teveel ingeademd hebt.)
Overigens moet op de pot ook informatie staan wat te doen bij doorslikken of op de huid krijgen. Altijd handig om daar als eerste op te kijken en contact met de huisarts kan ook erg nuttig zijn.