Mijn vriendin automutileert

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MelOdYs_Star

Re: Mijn vriendin automutileert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:36

Ik automutileer vanaf mijn 11de, en ik ben nu over een paar dagen 20, en doe het nog steeds. Je kan er alleen vanaf komen als je het echt zelf wilt. En dan nog is het moeilijk, want ik heb me laten helpen, en nog, doe ik het. Iedereen doet het om zijn eigen redenen. Sowieso is het denk ik niet echt vertrouwend dat je het hier op Bokt zet, ik weet niet of zij ook op Bokt zit, maar dan nog. Ik persoonlijk vind het niet zo vertrouwelijk, aangezien de hele wereld dit kan lezen, en oke je noemt geen naam maar dan nog.

Anyway, het is heel belangrijk dat je haar niet gaat vertellen dat ze hulp moet zoeken, dan gaat ze alleen maar onbewust tegenwerken, is niet bij iedereen maar het kan wel zo zijn.

Als ik jou was zou ik wel altijd een luisterent oor voor haar zijn en haar duidelijk maken dat je er voor haar wilt zijn, maar je moet niet teveel last op je schouders nemen, want dat is ook voor jou niet goed.

Het lijkt me niet echt relevant om hier te gaan vertellen wie zich waar snijdt.. maar dat kan ook aan mij liggen.. kan je beter via pb doen denk ik.

*edit* als je eventueel meer wilt weten, kun je me een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:45

Eigenlijk ben ik toch geneigd te roepen dat je in ieder geval IEMAND in moet schakelen die hier meer verstand van heeft dan jijzelf en je vriendin beter kan helpen. Het is een feit dat je daarmee haar vertrouwen in jou wel schaadt, natuurlijk. (Tenzij je zoiets in overleg met haar kan doen, maar kleine kans..)

Het is vanaf hier lastig te ruiken hoe ver ze gaat, hoe lang ze dit al doet, wat haar redenen zijn/reden is.. zonder hulp is het lastig eruit te komen, zelfs met een geweldige vriendin als luisterend oor lukt het niet iedereen- als het echt iets met een heftige, onverwerkte gebeurtenis te maken heeft kan iemand die meer ervaring met dit soort zaken heeft haar beter helpen, misschien.

Houdt wel in je achterhoofd dat ze er niet vanaf komt (of dat de kans eeerrug klein is) zolang ze het zelf niet wilt- en dat ze dus eerst het belang ervan moet inzien hier zo gauw mogelijk vanaf te komen, want hoe langer ze doorgaat, hoe lastiger het wordt er weer mee te stoppen (zoals met iedere verslaving Knipoog ).
Misschien moet zij eerst iets anders (op een andere manier) zien te verwerken en kan ze dan pas hiermee stoppen, en ik ben er echt voor om niet alleen te blijven luisteren en er voor haar te zijn, maar (het liefst in overleg natuurlijk) misschien een stapje verder te gaan. Want vaak kom je er niet alleen vanaf door een luisterend oor zoals ik al zei, hoewel het natuurlijk wel kan..

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 10:47

MelOdYs_Star schreef:
Ik automutileer vanaf mijn 11de, en ik ben nu over een paar dagen 20, en doe het nog steeds. Je kan er alleen vanaf komen als je het echt zelf wilt. En dan nog is het moeilijk, want ik heb me laten helpen, en nog, doe ik het. Iedereen doet het om zijn eigen redenen. Sowieso is het denk ik niet echt vertrouwend dat je het hier op Bokt zet, ik weet niet of zij ook op Bokt zit, maar dan nog. Ik persoonlijk vind het niet zo vertrouwelijk, aangezien de hele wereld dit kan lezen, en oke je noemt geen naam maar dan nog.

Anyway, het is heel belangrijk dat je haar niet gaat vertellen dat ze hulp moet zoeken, dan gaat ze alleen maar onbewust tegenwerken, is niet bij iedereen maar het kan wel zo zijn.

Als ik jou was zou ik wel altijd een luisterent oor voor haar zijn en haar duidelijk maken dat je er voor haar wilt zijn, maar je moet niet teveel last op je schouders nemen, want dat is ook voor jou niet goed.

Het lijkt me niet echt relevant om hier te gaan vertellen wie zich waar snijdt.. maar dat kan ook aan mij liggen.. kan je beter via pb doen denk ik.

*edit* als je eventueel meer wilt weten, kun je me een pb sturen.

Ik vertel toch ook niks over haar? alleen dat ze dat doet.. WIl haar echt niet veraden

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:51

Kimonoo schreef:
Ik kan niet zeggen tegen haar dat ze hulp moet zoeken ofdat ik het haar ouders vertel. Dan is er iets(waar ik op bokt niet over praat zij kan op deze manier anoniem blijven ik niet) wat zij mijn moeder kan vertellen.

Dat is echt zo banketstaaf van haar he!! Als jij tegen haar zou zeggen dat ze hulp moet zoeken probeer je haar te helpen!! En vervolgens zou zij dan een geheim van jou aan jouw moeder gaan vertellen! Dit klopt echt niet hoor! Ik geloof best dat ze met zichzelf in de knoop zit, ik weet hoe dit voelt, maar wat ze nu doet is echt heel stom.
Als ik jou was zou ik tijdelijk afstand van haar nemen. Je kunt haar uitleggen dat je je echt zorgen maakt en dat je haar niet zult verklikken, maar dat dit niet gezond is en je graag wilt dat ze ermee stopt. Maak haar ook duidelijk dat zolang zij niet van plan is om er iets aan te doen, jij even geen contact met haar wilt. Dit is NIET gemeen en hierdoor laat je haar ook NIET in de steek. Je moet nu eerst aan jezelf denken. Maak haar duidelijk dat je graag wilt dat ze hulp krijgt en dat je je zorgen maakt. Als ze hier niet op ingaat is dat haar keus. Want wat ze nu doet, jou als het ware chanteren, is gewoon onacceptabel. Dat moet je niet pikken! Maak haar wel duidelijk dat als ze toch hulp wil zoeken je er altijd voor haar bent, maar dat je dit gewoon niet aankunt. Want geloof me, zoiets heeft echt heel erg veel impact op je. Denk aan jezelf.
Mocht je afstand nemen en zien dat het erger wordt kun je nog altijd overwegen of je je moeder niet zelf dat geheim kunt vertellen, zodat je bijvoorbeeld naar de maatschappelijk werkster van de school kunt stappen om je verhaal te doen.
Ik snap overigens wel dat je vriendin niet wil dat je het tegen iemand zegt, maar jij kunt hier niet alleen mee rond blijven lopen. Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijk mee en helpt haar er ook echt niet mee.

Succes ermee!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:23

Jumpfreak schreef:
Kimonoo schreef:
Ik kan niet zeggen tegen haar dat ze hulp moet zoeken ofdat ik het haar ouders vertel. Dan is er iets(waar ik op bokt niet over praat zij kan op deze manier anoniem blijven ik niet) wat zij mijn moeder kan vertellen.

Dat is echt zo banketstaaf van haar he!! Als jij tegen haar zou zeggen dat ze hulp moet zoeken probeer je haar te helpen!! En vervolgens zou zij dan een geheim van jou aan jouw moeder gaan vertellen! Dit klopt echt niet hoor! Ik geloof best dat ze met zichzelf in de knoop zit, ik weet hoe dit voelt, maar wat ze nu doet is echt heel stom.
Als ik jou was zou ik tijdelijk afstand van haar nemen. Je kunt haar uitleggen dat je je echt zorgen maakt en dat je haar niet zult verklikken, maar dat dit niet gezond is en je graag wilt dat ze ermee stopt. Maak haar ook duidelijk dat zolang zij niet van plan is om er iets aan te doen, jij even geen contact met haar wilt. Dit is NIET gemeen en hierdoor laat je haar ook NIET in de steek. Je moet nu eerst aan jezelf denken. Maak haar duidelijk dat je graag wilt dat ze hulp krijgt en dat je je zorgen maakt. Als ze hier niet op ingaat is dat haar keus. Want wat ze nu doet, jou als het ware chanteren, is gewoon onacceptabel. Dat moet je niet pikken! Maak haar wel duidelijk dat als ze toch hulp wil zoeken je er altijd voor haar bent, maar dat je dit gewoon niet aankunt. Want geloof me, zoiets heeft echt heel erg veel impact op je. Denk aan jezelf.
Mocht je afstand nemen en zien dat het erger wordt kun je nog altijd overwegen of je je moeder niet zelf dat geheim kunt vertellen, zodat je bijvoorbeeld naar de maatschappelijk werkster van de school kunt stappen om je verhaal te doen.
Ik snap overigens wel dat je vriendin niet wil dat je het tegen iemand zegt, maar jij kunt hier niet alleen mee rond blijven lopen. Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijk mee en helpt haar er ook echt niet mee.

Succes ermee!

Maar het is iets wat ze mijn moeder KAN vertellen.. en nouja het is niet een gehijm van kim heeft iets gestolen of zo.. Maar iets waar je zeg maar ook wel hulp voor ozu kunnen gaan zoeken..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:42

Inderdaad de tips hier in het topic. En nog wat;
Zeg niet tegen haar dat ze moet beloven het niet meer te doen. Als het dan weer mis gaat, dan is het alleen maar erger voor haar en voelt ze zich rotter. Als je in zo'n 'bui' zit kan je je vaak niet meer beheersen.
Succes er mee.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:53

Kimonoo schreef:
Maar het is iets wat ze mijn moeder KAN vertellen.. en nouja het is niet een gehijm van kim heeft iets gestolen of zo.. Maar iets waar je zeg maar ook wel hulp voor ozu kunnen gaan zoeken..

Hmm, okee. Zou je dan niet eens hulp gaan zoeken? Dat is misschien ook extra motiverend voor haar. kunnen jullie niet eens samen naar jullie maatschappelijk werkster op school gaan?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:46

1 ding,
leraren hebben geen zwijgplicht als het gaat om ditsoort situaties,heeft mijn vriendin ook gehad,veel luisteren,en ook uitleggen waarom niet,
veel argumenten geven,waarom het niet moet,
mijn vriendin heeft ook hulp,
maar iedereen weet waar dit op uit kan lopen als ze in een diepe put zit,
dus veel met haar praten

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:50

Probeer hulp te laten zoeken!! Mijn vriendin doet deed dit heel sterk. Ze heeft anderhalfjaar interne therapie gevolgd en is er nu bijna vanaf. Ze doet het dus nog steeds. Zonder professionele hulp was ze zover nog niet geweest. En steun haar zoveel je kunt!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 21:15

een vriendin van haar heeft gezegt; je gaat maar met mi jn moeder praten (die is psycholoog ofzo) ik wil er niks meer mee te maken hebben..
dat heeft haar erg gekwetst volgens mij..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:01

Automutilatie is iets verslavends, er komt een stofje vrij waardoor je na de 'daad' je gelukkiger gaat voelen. Zomaar stoppen gaat niet, je moet het willen. Je kunt hoog en laag springen, maar ze moet het dus zelf willen anders lukt het niet.
Wil ze met jou over haar automutilatie hebben? Probeer met haar alternatieven te verzinnen, ipv snijden / branden / op welke manier ze het ook doet dat ze wanneer ze drang heeft gaat hardlopen/ in haar kussen slaan/ ijsklontjes knijpen/ schrijven/ jou bellen (indien je dit ook écht wilt en indien je hier ook mee en wilt omgaan).
Ik wens jou alle sterkte hiermee! Misschien wanneer zij dit ook wil kan je ooit een afspraak maken met een vertrouwens persoon op jouw school?

nogmaals:

sterkte!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:02

Als ze er zelf niet vanaf wilt dan kan je haar toch niet helpen.. Wel een beetje door te laten zien dat je er voor haar bent, en ook laten zien dat je dat echt meent.. En vragen waarom ze hier ooit mee begonnen is.. Als ze erover wilt praten tenminste.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:26

Je kunt heel weinig doen, als ze hulp wil moet dat uit haarzelf komen Lachen

Probeer er voor haar te zijn en laat haar weten dat ze altijd haar verhaal bij je kwijt kan. Verder kun je haar alleen maar steunen in de stappen die ze onderneemt om het tegen te gaan Lachen (bvb. haar frustraties op te schrijven ipv te gaan snijden)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:05

een luisterend oor (indien je dat zelf wilt he Knipoog) kan al veel helpen
en inderdaad zoals bovengenoemd als diegene zelf geen motivatie heeft om ermee te stoppen, het heel moeilijk is om ermee te stoppen .