Reguliere geneeskunde versus alternatieve geneeskunde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Reguliere geneeskunde versus alternatieve geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:32

annepanne schreef:
neetje86 schreef:
mijn mening: homeopathie werkt niet... temineste het heeft geen werkende stoffen of dat soortige maar het kan een placebo effect hebben. als je ziet wat voor wonderen de reguliere geneeskunde kan verichten waarom zou je dan in iets geloven wat niet werkt?

Misschien moet je eens een goede alternatieve arts zoeken dan? Mij heeft het op diverse vlakken wel geholpen en ik kan je vertellen dat ik in het dagelijks leven aardig cynisch ben over medicijnen (regulier of alternatief) en artsen. Maar acupunctuur, bepaalde druppeltjes hebben mij wel degelijk geholpen. En er zijn ook wel eens middeltjes waar ik niet op reageer (tegen eczeem bijvoorbeeld, helaas), maar mijn reguliere zalfje helpt tot nu toe ook niet echt, hoor. Clown

Bij mijn dochtertje helpen de homeopathische middeltjes tegen huis-tuin-en-keukenkwaaltjes ook prima en die is nog geen eens 2 jaar oud. Zij is echt niet bezig met placebo effecten, hoor, dat zou ik al erg knap vinden. Haha! Haha! Haha!

Daarbij vind ik de werking van veel kruiden heel interessant om over te lezen, te leren en eventueel uit te proberen.
Jij vindt dat de reguliere geneeskunde wonderen verricht? Tja, die ervaring heb ik helemaal niet. Bv zeker niet wat psychische ziekten betreft, hou op, schei uit, onzin dus!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:55

Ik ben voor een combinatie ervan. Sommige zaken kunnen beter opgelost worden met de reguliere geneeskunde dan de alternatieve. Maar ook andersom.
Vroeger had ik om de haverklap blaas- en longonstekingen, na een aantal antibiotica kuren heeft mn moeder me naar een homeopaat gestuurd, na deze behandeling heb ik het nooit meer terug gehad. Zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden, maar dat lijkt me niet zo relevant om allemaal neer te zetten.
Een combi dus!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:40

Wonderen zijn er ook bij de natuurgeneeswijzen, vaak waar regulier het niet meer weet kan je over gaan op natuurlijk.Ik ben jaren lang geteisterd door hoofdpijn, en ik zeg geteisterd want zo was het ook.Niks kon men vinden dus dan zit het tussen je oren,ik heb er zelfs een einde aan willen maken.Dankzij de natuur geneeskunde ben ik nog op deze aardbol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:32

Hoe heb je je hoofdpijn genezen en wat was er aan de hand?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:27

het 1 hoet het ander niet uit te sluiten,vind ik!
ik loop al dik 4 jaar met reumatische klachten(HMS)bij reumatoloog,en heb al 10 keer een zenuwblokadde gehad bij de pijnpolie,en allemaal tevergeefs.
slik nu pijnstillers(zaldiar),maar heb hier flinke maagklachten van.
nu 1 keer naar een magnetiseur(doet ook aan acupressuur)geweest,en heb serieus dik 2 weken geen pijn gehad,dat is me in de laatste 4 jaar nog geen dag gebeurt!!!
de behandeing zelf was erg pijnlijk,maar als het helpt....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:32

Welshcobfan schreef:
Zolang de alternatieve geneeswijze als aanvulling gezien wordt op de reguliere geneeswijze is dat prima.

Ik doe het andersom. Ik probeer het eerst via de alternatieve weg. Krijgt niemand het dan opgelost dan is er altijd nog het ziekenhuis.

Als ik zie wat voor rotzooi er door de reguliere geneeskunde wordt voorgeschreven (en dan denk ik aan antibiotica, slaapmiddelen, antidepressiva, cortisonen...) dan probeer ik ook liever eerst iets simpelers wat minder kwaad kan.

Niet dat alle alternatieve middelen niet schadelijk zijn, ik noem bijv. Sint Janskruid, dat is ook geen spul om mee te goochelen. Maar ik heb wel het idee dat er bewuster mee om gegaan wordt. Ik heb niks tegen heftig werkende middelen an sich maar als ik bijv. naar de dok ga voor een griepje (briefje nodig he Knipoog ) en ik krijg al bijna een antibioticakuur voorgeschreven dan denk ik wel 'Man, stuur me gewoon mijn bed in!' Antibiotica is leuk tegen een longontsteking maar niet tegen een griepje!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 01:38

Plus dat ik vier jaar geleden altijd naar huis werd gestuurd omdat mijn buikpijn door depressie kwam Verward
Die dokter wist meer dan ik. Toch blijven aandringen.
Een jaar later dan toch een onderzoek gekregen, en dan kreeg ik eindelijk gelijk.
Maar wat als ik goedgelovig was, zat ik nu antidepressivia te slikken Nagelbijten / Gniffelen

Lang leven chinese geneeskunde Go jij! Go jij!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:41

Gelukkig zijn er steeds meer artsen die ook overal hun licht even opsteken. Mijn huisarts was ook helemaal voor allerhande alternatieve geneeswijzen. Helaas is ze verhuisd, ik moet weer op zoek naar een nieuwe huisarts.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 01:46

Urielle schreef:
Gelukkig zijn er steeds meer artsen die ook overal hun licht even opsteken. Mijn huisarts was ook helemaal voor allerhande alternatieve geneeswijzen. Helaas is ze verhuisd, ik moet weer op zoek naar een nieuwe huisarts.

Ik heb ze eigelijk ontmoet via mijn tandarts, dat is de vrouw van hem. Dus puur toevallig.
Wou er eigelijk niet naar toe (bang van naalden) moet je echt geen acapunctuur gaan volgen No Cheer
Het is een raar gebeuren in het begin, anders wat je gewoon bent.

Zeker wanneer je nog niets gezegd hebt, en ze in je oren kijken. en vertellen tot het punt wat er allemaal mis is.
Kan toeval zijn, maar de datum wanneer men maandstonden beginnen is toch wel echt goed gegokt Nagelbijten / Gniffelen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:02

Zolang je maar niet met die naalden in je lijf op de bovenste etage van een brandende flat staat (jullie hebben die reclame vast niet in Belgie, was wel van toepassing!)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 02:04

annepanne schreef:
Zolang je maar niet met die naalden in je lijf op de bovenste etage van een brandende flat staat (jullie hebben die reclame vast niet in Belgie, was wel van toepassing!)

Het is de eerste verdieping, alhoewel dat ik ooit is bijna buiten gegaan ben met een naald tussen men meisjes Clown
Had het niet eens door ook niet, en ze was het vergeten Huilen van het lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:16

Oe maar goed dat het echte zijn dan Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:00

Russel ik ben ziekenhuis in en uit geweest voor mijn hoofdpijn, ik had de laatste keer 7 maanden dag en nacht pijn.Ik kwam bij een natuur genezer terecht, en had na een kwartier al voor de helft minder pijn.Zij deed een bindweefsel massage van mijn hoofd,en nog wat andere dingen.Na een paar jaar kwam het weer terug, ik heb toen mijn vullingen laten verwijderen en heb nu witte.Wel moest ik ontgiften en dat deed ik via een allergie centrum, als ik nu pijn voel aankomen ga ik naar een acupuncturiste en ben dan de volgende dag verlost van de pijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:30

Tuurlijk werken alternatieve geneeswijzen! Ik heb al heel wat mooie dingen zien gebeuren bij mens én dier. En dieren kennen het placebo-effect al helemaal niet lijkt me zo. Juist zij reageren gevoelig(er) op natuurgeneeswijzen dan mensen (meestal) doen.
Voor mij zijn beide richtingen onmisbaar. Regulier is fantastisch, wat moeten we zonder operaties, zonder directe oplossingen. Mijn kat heeft een auto-immuunaandoening die met alternatieve geneeswijzen (nog) niet onder controle is. Zonder de maandelijkse prednison prikjes (hoe schadelijk ook) was ze er al lang niet meer geweest!!
Maar Alternatief is ook geweldig. Kruiden bevatten zoveel (sterk) werkzame stoffen, massages voeren afvalstoffen af en ik vind het mooi dat je probleemoplossend en niet symptoombestrijdend aan de slag gaat. Het psychische vlak krijgt ook meer aandacht, en ik ben ervan overtuigd dat dat superbelangrijk is. We hebben ze alletwee nodig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:29

Urielle schreef:
Ik doe het andersom. Ik probeer het eerst via de alternatieve weg. Krijgt niemand het dan opgelost dan is er altijd nog het ziekenhuis.

Als ik zie wat voor rotzooi er door de reguliere geneeskunde wordt voorgeschreven (en dan denk ik aan antibiotica, slaapmiddelen, antidepressiva, cortisonen...) dan probeer ik ook liever eerst iets simpelers wat minder kwaad kan.

Niet dat alle alternatieve middelen niet schadelijk zijn, ik noem bijv. Sint Janskruid, dat is ook geen spul om mee te goochelen. Maar ik heb wel het idee dat er bewuster mee om gegaan wordt. Ik heb niks tegen heftig werkende middelen an sich maar als ik bijv. naar de dok ga voor een griepje (briefje nodig he Knipoog ) en ik krijg al bijna een antibioticakuur voorgeschreven dan denk ik wel 'Man, stuur me gewoon mijn bed in!' Antibiotica is leuk tegen een longontsteking maar niet tegen een griepje!

Helemaal mee eens! Zo ga ik er ook mee om in principe (soms zijn er uitzonderingen, maar gelukkig ben ik niet vaak ziek).
Mooi al die succesverhalen over alternatieve geneeswijzen. Ik heb ooit een studie in alternatieve geneeswijzen willen doen (niets van gekomen, ik studeer nu iets anders), omdat de werking van kruiden e.d. mij erg aanspreken.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:38

Ik geloof zeker in "alternatieve" geneeswijzen. In sommige landen hebben ze niks anders, en is het dus niet alternatief.

Het is een andere aanpak. Bij de westerse manier probeert men de symptomen op te lossen ipv de oorzaak aan te pakken. Ga terug naar de basis en je kan het probleem vinden. Pak dat aan en je bent van je problemen af. (Ok, beetje kort door de bocht opgeschreven, praktijk werkt wat anders/ moeilijker). Maar wat je probeert te ondedrukken met medicijnen komt er op een andere manier (ooit) weer uit. Kijk maar naar de relatie tussen astma en exceem.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat als je klachten dermate erg zijn je zeker niet alleen moet vertrouwen op alternatieve geneeswijzen en dat je onder controle moet blijven van westerse artsen. Want beide aanpakken hebben zo hun resultaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:17

Marg schreef:
Ik geloof zeker in "alternatieve" geneeswijzen. In sommige landen hebben ze niks anders, en is het dus niet alternatief.

Maar dat zijn wel vaak de landen met een hogere kindersterfte en lagere levensverwachting. Er zijn landen waar men heilig gelooft in de heilzame werking van tijgertestikels of olifantshoorn, en dat is naast niet-werkzaam, ook behoorlijk schadelijk voor die dieren.

Zo heeft alles voors en tegens. Wat me heel erg aanspreekt van de alternatieve hoek is de holistische benadering, ze kijken niet alleen maar naar 1 symptoom maar naar de hele mens. Dat mis ik in de reguliere geneeskunde. Maar de alternatieve geneeskunde is soms wel erg zweverig en weinig zelfkritisch, dat spreekt me ook niet aan.
Een beetje van mezelf en een beetje van maggi, eh... van beide soorten, dat werkt het best voor mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:39

Shadow0 schreef:

Zo heeft alles voors en tegens. Wat me heel erg aanspreekt van de alternatieve hoek is de holistische benadering, ze kijken niet alleen maar naar 1 symptoom maar naar de hele mens. Dat mis ik in de reguliere geneeskunde. Maar de alternatieve geneeskunde is soms wel erg zweverig en weinig zelfkritisch, dat spreekt me ook niet aan.
Een beetje van mezelf en een beetje van maggi, eh... van beide soorten, dat werkt het best voor mij.

Inderdaad, de holistische benadering spreekt mij ook het meeste aan. En dat mis ik zo in de reguliere geneeskunde en vind je weer meer terug in de alternatieve richting. Ik snap echt niet waarom de gemiddelde arts niet verder wil kijken dan zijn neus lang is. Daar erger ik me enorm aan en o.a. daarom neem ik niet meer van alles aan van artsen en ga ik zelf zoeken naar informatie en (alternatieve) middeltjes.

Zo ben ik bv. van mijn blaasontstekingen afgekomen, door elke dag een glas cranberrysap te drinken i.p.v. die rottige antiobioticakuren, die ik meekreeg. Ik wil die troep niet zomaar in mijn lichaam, tenzij ik iets heel ernstigs heb. Maar blaasontsteking is echt geen pretje, maar ik ben er nu wel vanaf (voorkomen is beter dan genezen).

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:56

Ik ben voor een combinatie van beide geneeswijzen. Dus zowel de reguliere als de alternatieve geneeswijzen. Onder alternatieve geneeswijzen versta ik homeopathie, paranormale 'arts' e.d.
De kleinere kwaaltjes probeer ik eerst op homeopatische wijze op te lossen, maar als dat niet de oplossing blijkt te zijn of als het een grotere kwaal betreft, ga ik gewoon naar de dokter.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:06

Wel erg kort door de bocht om te roepen dat homeopathie niet werkt.

Sterk afhankelijk van het soort arts dat je treft. Je hebt er prutsers tussen, maar dat geldt zeker ook voor het reguliere.
Zelf ben ik gelukkig met een mengeling van beiden. Bij reguliere zorg moet ik zeggen dat er steeds minder aandacht is voor je verhaal, tenzij je met een hartaanval op de spoedeisende hulp binnen komt. Zijn je klachten vager of algemener dan wordt er maar slecht geluisterd of alleen maar gekeken naar wat het allemaal niet is. In plaats van wat het wel is en wat een passende behandeling is.

Ook wordt er te pas en te onpas medicatie voorgeschreven die totaal niet aansluit op behandeling van de klacht. Ik heb de pech dat ik overgevoelig blijk te zijn voor veel medicijnen. Dan wordt je vanzelf wakker. Binnen de homeopathie heb ik een afgestudeerde arts gevonden die richting homeopathie verder is gegaan in combinatie met acupuntuur en aurologie (ooracupunctuur). Zelfs op homeopathische middelen reageer ik super gevoelig waardoor doseringen flink naar beneden moeten, laat staan bij meer chemische middelen. Soms is het middel dan dus erger dan de kwaal. En dan? moet je mee aankomen bij de gemiddelde huisarts of erger op de huisartsenpost.....

Ook het verhaal achter je klachten, verband dat er bestaat met leefwijze, voeding en invloeden krijgen veel meer aandacht dan bij de reguliere zorg. In geval van nood moet je natuurlijk in een ziekenhuis geholpen worden, maar tot die tijd, liever via een meer gebalanceerde aanpak in combinatie met wat je zelf kunt verbeteren aanpassen etc.

Ieder zijn ding....

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:57

Nadya schreef:
Zo ben ik bv. van mijn blaasontstekingen afgekomen, door elke dag een glas cranberrysap te drinken i.p.v. die rottige antiobioticakuren, die ik meekreeg. Ik wil die troep niet zomaar in mijn lichaam, tenzij ik iets heel ernstigs heb. Maar blaasontsteking is echt geen pretje, maar ik ben er nu wel vanaf (voorkomen is beter dan genezen).

Er daar zit dus een denkfout (naar mijn idee)

Je hebt blaasontsteking. Gaat alleen weg door antibiotica. Perfect, maar het kán terug komen. Daar doet de antibiotica niks aan. De arts is dan ook niet bzig om te vóórkomen dat je blaasontsteking krijgt, maar lost je blaasonsteking op.

Een stap verder/ anders is: hoe voorkom je dat je blaasontsteking krijgt? Het verlagen van de zuurtegraad (geloof ik) door o.a. drinken van cranberrysap en hoge dosis vitamine C te nemen. De arts zal nooit antibiotica voorschrijven om blaasontsteking te voorkomen. Je zou aan je arts speciaal moeten vragen hoe je iets moet voorkomen.

Begrijp je mijn omschrijving/ uitleg?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:34

Marg schreef:
Nadya schreef:

Er daar zit dus een denkfout (naar mijn idee)

Je hebt blaasontsteking. Gaat alleen weg door antibiotica. Perfect, maar het kán terug komen. Daar doet de antibiotica niks aan. De arts is dan ook niet bzig om te vóórkomen dat je blaasontsteking krijgt, maar lost je blaasonsteking op.

Een stap verder/ anders is: hoe voorkom je dat je blaasontsteking krijgt? Het verlagen van de zuurtegraad (geloof ik) door o.a. drinken van cranberrysap en hoge dosis vitamine C te nemen. De arts zal nooit antibiotica voorschrijven om blaasontsteking te voorkomen. Je zou aan je arts speciaal moeten vragen hoe je iets moet voorkomen.

Begrijp je mijn omschrijving/ uitleg?

Ik begrijp je helemaal, hoor.
Daarbij moet ik ook even melden, dat ik wel degelijk een paar keer van beginnende blaasontsteking af ben gekomen door heel veel cranberrysap te drinken. Dus ik had die antibiotica helemaal niet meer nodig. Ik heb nooit begrepen hoe iemand zo vaak die rotzooi (want dat is het) voorschrijft, zonder eens verder te kijken. En dat mis ik dus altijd bij de reguliere geneeskunde.