vraagje voor de vegetariërs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Re: vraagje voor de vegetariërs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:20

In principe zou je alles binnen moeten krijgen als je goed gevarieerd eet. In ieder geval zou ik je aanraden om op te letten of je genoeg ijzer binnen krijgt en inderdaad B12. Als dit niet via je eten lukt, dan met vitaminepilletjes.
Ik ben overigens veganist en dat gaat al 9 jaar goed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:21

Citaat:
Vleesvervangers bevatten niet die stoffen die vlees wel heeft, en dan gaat het niet alleen om de vitamines die je vooral in vlees kan vinden maar het geheel. Daardoor kan niet iedereen gezond vegetarier zijn.

Zou je hier wat meer uitleg over willen geven voor ik heel hard ga roepen dat ik het er niet mee eens ben?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:25

Lovely1 schreef:
Ik zou iig extra vitaminen gaan nemen (kan toch bijna nooit kwaad).

Dat is een misverstand. Teveel vitaminen slikken (of meer dan je nodig hebt) kan wel degelijk kwaad - niet alle overmaat aan vitaminen kan goed door je lichaam verwerkt worden. Als je gezond en uitgebalanceerd eet, dan krijg je in principe de vitaminen die je nodig hebt echt wel binnen.

Ik zou dus ook zeker naar meer kijken dan alleen vegetariër zijn.

(Probeer ook niet te lang te slapen, en vind eens uit of je niet eerder op kan staan, of later kan gaan slapen (soms helpt een kwartiertje al) - ik kan zelf slecht wakker worden in bepaalde fases van mijn slaap en heb mijn wekker zo ingesteld dat ik in een lichte fase van mijn slaap wakker word - ik ben dan relatief wakker en hoef niet van zo "ver" te komen en ik functioneer dan ook beter op mijn werk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:36

Malenka schreef:
Citaat:
Vleesvervangers bevatten niet die stoffen die vlees wel heeft, en dan gaat het niet alleen om de vitamines die je vooral in vlees kan vinden maar het geheel. Daardoor kan niet iedereen gezond vegetarier zijn.

Zou je hier wat meer uitleg over willen geven voor ik heel hard ga roepen dat ik het er niet mee eens ben?

Zal het proberen uit te leggen.

De meeste vitamines worden goed opgenomen onder invloed van andere stoffen. De vitamines die in vlees zitten en zo belangrijk zijn worden goed opgenomen door de invloed van de andere stoffen die in vlees zitten. Vrijwel iedereen kan op deze manier de vitamines goed opnemen. Bovendien zijn dit natuurlijke vitamines die ook vrijwel iedereen kan op nemen, goed tenzij je een ernstige ziekte hebt. Ook combinaties van bepaalde micronutrienten zorgen ervoor dat andere micronutrienten niet goed worden opgenomen. Zo verhindert Zink bijvoorbeeld dat Koper helemaal kan worden op genomen. Andersom is het dus ook zo, bepaalde micronutrienten zorgen dat andere weer goed kunnen worden opgenomen. Goede voorbeelden kan ik daarvan zo niet opnoemen, zou ik even een van mijn boeken moeten opzoeken.

Vleesvervangers worden vaal verijkt met o.a. B12 en vaak ook met ijzer. Ten eerste zijn dit kunstmatige vitamines, er is voor zover ik weet nog geen bewijs of dit over het algemeen beter of slechter is dan de natuurlijke. Vaak heeft het helemaal geen verschil. Ten tweede zitten er in vleesvervangers niet de micronutrienten die er voor zorgen dat B12 en ijzer goed worden opgenomen. In vlees zitten die wel. Bij gebrek aan die micronutrienten kan niet iedereen goed de kunstmatige vitamines uit vleesvergangers opnemen. Het een heeft het andere nodig. Die gene die dit wel kunnen hoeven wat betreft deze vitamines zich weinig zorgen te maken en hebben ook niet snel last van een tekort. (Mits er gezond en gevarrieerd word gegeten uiterraad!)

Van mij hoef je er trouwens niet mee eens te zijn. Dit is echter wel wat ik op mijn studie leer, en hoop dat wat ik daar leer toch wel aardig klopt met de werkelijkheid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:40

Citaat:
Van mij hoef je er trouwens niet mee eens te zijn. Dit is echter wel wat ik op mijn studie leer, en hoop dat wat ik daar leer toch wel aardig klopt met de werkelijkheid.

Ik weet dat ik het niet met je eens hoef te zijn. Maar mijn eerste reactie was; ik ben het er niet mee eens! Een verdedigende houding dus... maar eigenlijk wil ik graag leren. Vandaar dat ik je om uitleg vroeg. Ik zou er graag meer over te weten komen. Kun je me een goede informatiebron noemen (liefst op internet)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:42

ik heb niet alles doorgelezen,maar ik weet dat ze nog wel es spirulina aanraden als je vegetarisch bent.
zitten veel vitamines en mineralen in die je te kort kan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:34

Ik slik zelf ijzer en vit.B12 bij. Voor de zekerheid, ik heb namelijk nergens last van. Ik ben zelf ook nog niet zo lang vegetariër, nog geen jaar.

Judith_: wat studeer jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:01

Voeding & Dietetiek

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:46

Hilli schreef:
Lovely1 schreef:
Ik zou iig extra vitaminen gaan nemen (kan toch bijna nooit kwaad).

Dat is een misverstand. Teveel vitaminen slikken (of meer dan je nodig hebt) kan wel degelijk kwaad - niet alle overmaat aan vitaminen kan goed door je lichaam verwerkt worden. Als je gezond en uitgebalanceerd eet, dan krijg je in principe de vitaminen die je nodig hebt echt wel binnen.

Daarom zette ik er ook bijna bij.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:24

Als jij gezond en gevarieerd eet en het vlees met de juiste dingen vervangt, zou je alle benodigde stoffen binnen moeten krijgen.

Kan je vermoeidheid niet gewoon door de tijd van het jaar komen? Heel veel mensen zijn zo rond deze tijd wat grieperig, sneller moe, moeilijk opstaan etc.

Oh ja, trouwens, ik ben al 13 jaar vegetariër (eet ook geen vis) en heb laatst een uitgebreid bloedonderzoek gehad waaruit bleek dat ik niets tekort kwam. Bijkomend voordeel; een heel gezond cholesterolgehalte Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:42

Judith_ schreef:
Voeding & Dietetiek

Dacht ik al. Lijkt me een heel interessante studie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:58

Is het ook Knipoog

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 14:24

Waw wat een reacties allemaal! Knipoog
Nou zoals ik al zei ik weet niet of het door de voeding komt of niet...
Ik ben alvast naar de apotheek geweest en die hebben me vitamines gegeven die ze ook wel meegeven aan vegetariërs met veel B12 en ijzer. Ik heb de bijsluiter gelezen en daar staat enkel in " voor oudere mensen of bij ondervoeding"...

Ik weet niet of alles wel genoeg binnenkrijg : ik zou in alle geval meer fruit moeten eten want ik eet eigenlijk nooit fruit omdat ik het niet zo lekker vind ( enkel anananas).
's morgens eet ik een kom cornflakes met veel melk en een droge koek.
's middags eet ik een kom soep met grof brood ( 1 of 2 sneetjes)
's avonds eet ik aardappelen met veel groenten en vis/groentenburger ofwel pasta met vegetarische saus of zo of wok...

Dat is het zo wat...mmmhh nu ik het zo zie best weinig..
Maar ik moet wel heel sterk letten op wat ik eet omdat ik heel snel aankom, ik snoep dus echt nooit, maar kan me niet voorstellen dat daar dingen inzitten die je nodig hebt.

Misschien dat het met de vitaminen het wel beter zal gaan?
Er staat in dat je na een week je wat beter moet voelen, als dat niet het geval is maar op naar de dokter...hoewel de dietist misschien ook een goed idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:17

De HA kan een bloedtest af nemen en zo kijken of je vitamines te kort komen, dan kan hij je altijd nog door verwijzen naar een dietiste.

Ondervoeding is overgens gebrek aan voedingsstoffen, kan dus ook bij mensen met overgewicht voorkomen, dat je het niet verwart met ondergewicht Knipoog
Het is vooral eenzijdige voeding waar je niet alle voedingsstoffen voldoende uit kan halen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:08

Je moet veel vervangers eten, zoek even op internet naar goede vervangers. Verder een vitamine bil met extra vitamine B12 en ijzer.. Knipoog
Heb ook veel hoofdpijn, komt daar door waarschijnlijk.. Maarja.
Ben niet moe enz. En ben het nu zo'n 2 jaar.. Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:27

Het verschilt ook per persoon of je tegen het geen vlees eten kan hoor..want sommige kunnen er gewoon niet tegen