Alcoholisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Alcoholisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:01

nikkeia schreef:
Toevallig had ik het gisteren met een dokter over een soortgelijke situatie. Hij vertelde me dat er pillen bestaan (zowel smaak- als geurloos) die zonder alcohol geen enkele effect hebben, maar als er gedronken wordt, word je er echt heel erg ziek van... hij kende verschillende vrouwen die hun partner dagelijks zo'n pil door de koffie (of wat anders) gaven, waardoor de partners al snel geen lol meer hadden van 't drinken (ze zijn ook nooit op de hoogte gebracht dat dit door deze pillen kwam) Misschien is dit iets voor jou? Ik weet niet meer precies hoe ze heten, maar dat zou je in een apotheek zou kunnen vragen...
Heel veel succes ermee!

Ik heb een gewone vriend gehad met alcoholproblemen, hij moest ook die pillen nemen. Heeft er nooit last van gehad

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:56

Als ik dit trouwens zo lees, lijkt jouw vriend mij eerder een probleemdrinker als een alcoholist?

Want hij heeft het niet constant nodig, functioneert lichamelijk en geestelijk nog goed? Geen ziekteverschijnselen bij geen drank?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:29

Mayo schreef:

Tuurlijk mag je zeggen dat je het vervelend vind dat ik het hele weekend weg ben. Maar dat hoeft geen reden of smoes te zijn om maar weer te drinken. Dat staat los van de beloftes die je hebt gemaakt en niet nakomt.

Het gaat fout met je! Zie dat nou eens in!

Misschien heel banketstaaf om te zeggen, mar als ik dit zo lees, denk ik dat MP wel een beetje gelijk heeft. Ik dnek dat hij idd een probleem heeft. En dat probleem is het vaak weg zijn van jou! Voor jou is het een slap excuus, maar heb je het geprobeerd om thuis te zijn in het weekend? Dingen met hem te doen, ipv al je dansopdrachten?
Ik denk dat dat de enige manier is op er achter te komen. Een echte alcoholist drinkt altijd! Niet alleen als ie weg is omdat z'n vriendin ook de hort op is Knipoog
Ach gut

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:50

Ik moet zeggen dat ik het hier wel deels mee een ben. Bloos Doet niks af aan zijn drinkgedrag, dat is vreselijk. Maar ik denk dat je zelf ook echt wel een aandeel in het probleem hebt. Ik zou het echt niet pikken als mijn vriend zoveel weg was.
Stel jezelf eens een kritische vraag: wat bindt jullie eigenlijk? Wat is het dat jullie samen hebben? En wil je er uberhaupt nog wel moeite voor doen? Ach gut

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:29

Needje schreef:
Misschien heel banketstaaf om te zeggen, mar als ik dit zo lees, denk ik dat MP wel een beetje gelijk heeft. Ik dnek dat hij idd een probleem heeft. En dat probleem is het vaak weg zijn van jou! Voor jou is het een slap excuus, maar heb je het geprobeerd om thuis te zijn in het weekend? Dingen met hem te doen, ipv al je dansopdrachten?
Ik denk dat dat de enige manier is op er achter te komen. Een echte alcoholist drinkt altijd! Niet alleen als ie weg is omdat z'n vriendin ook de hort op is Knipoog
Ach gut

Hij was al alcoholist voordat we wat kregen. Hij is een probleemdrinker ja, door dingen uit z'n jeugd. Door zijn lak aan er wat aan doen ben ik gaan vluchten. Z'n drankgebruik was voor die periode niet anders.

Ja ik heb het geprobeerd vaak thuis te zijn, maar dat gaf geen verschil. Als ik weer thuis was ging hij weg.

Ik heb ook niet gezegd dat hij alleen drinkt als ik de hort op ben Verward Hij dronk standaard énorm veel van donderdag t/m zondag en op maandag/dinsdag/woensdag dronk hij thuis een zeer regelmatig biertje. Als dat er niet was ging er wel wat anders in, ookal lustte hij dat niet. Hou dit ruim 2 jaar vol, dan ga je vanzelf vluchten Knipoog

Je hebt verschillende vormen van alcoholisme, niet alleen de lichamelijk afhankelijke of 24 uur per dag.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:30

Daarnaast kwam hij dan compleet lam thuis en zette het huis op z'n kop. En dronk dan nog meer Scheve mond

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:32

Mayo, dan maak ik nu uit jouw verhaal op dat hij dus een verleden met alcohol heeft, en nu weer in oude gewoonten vervalt. Dan denk ik eerlijk gezegd dat je heel realistisch moet zijn, dit is blijkbaar zijn reactie op moeilijkheden. Blijf je bij hem, dan zal je een manier moeten vinden om daarmee om te gaan. Wil je dat niet, dan weet je wat je te doen staat.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:33

Als je mijn verhaal van drinkende ex wilt horen dan stuur maar een PB.

Verder is mijn vader een alcoholist. Ik heb alles in mijn macht gedaan heb te helpen.... Maar hij zag zelf zijn probleem niet en wilde echt niet. Ik werd er zelf wanhopig van. Als iemand echt niet wil of ziet dat er een probleem is, loop je gewoon vast. (helaas was dit ook zo met mijn ex)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:37

MissJ schreef:
Ik moet zeggen dat ik het hier wel deels mee een ben. Bloos Doet niks af aan zijn drinkgedrag, dat is vreselijk. Maar ik denk dat je zelf ook echt wel een aandeel in het probleem hebt. Ik zou het echt niet pikken als mijn vriend zoveel weg was.
Stel jezelf eens een kritische vraag: wat bindt jullie eigenlijk? Wat is het dat jullie samen hebben? En wil je er uberhaupt nog wel moeite voor doen? Ach gut

Ik zal niet zeggen dat jij een aandeel in zijn drinkprobleem hebt, hij is degene die ervoor kiest om de fles te pakken. Wel kan het zijn dat hij het gevoel heeft dat jouw afwezigheid een reden is waarom hij drinkt, maar hij kan en mag dat niet in jouw schoenen schuiven.

Het laatste ben ik wel met MissJ eens, wat hebben jullie samen nog? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je zelf alleen maar depressiever wordt als je in een slechte relatie blijft zitten. Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:39

Ff off topic; Mayo jij lijkt sprekend op iemand die ik goed ken, ze is alleen 10 jaar jonger,
maar jullie hadden zusjes kunnen zijn!

On topic; Ik denk dat het je buik ook wel uitkomt, en dat je er genoeg van heb,
hoelang speelt dit probleem al in jullie relatie?
Elke keer die smoesjes, die nergens toe leiden, zijn reactie op jou vraag of hij nu eens naar de dokter moest gaan, zegt ook wel genoeg...

Deze jongen heeft hulp nodig (AA) alleen zal hij dat zélf in moeten zijn,
ze nemen alleen vrijwilligers aan.....Onder dwang afkicken zonder motivatie, dat werkt niet.

Net als die pillen, dat gaat helemaal nergens over, dit probleem zit velen malen dieper ben ik bang.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:48

Ludora schreef:
Als je mijn verhaal van drinkende ex wilt horen dan stuur maar een PB.

Verder is mijn vader een alcoholist. Ik heb alles in mijn macht gedaan heb te helpen.... Maar hij zag zelf zijn probleem niet en wilde echt niet. Ik werd er zelf wanhopig van. Als iemand echt niet wil of ziet dat er een probleem is, loop je gewoon vast. (helaas was dit ook zo met mijn ex)

zelfde hier Verdrietig
als ze niet geholpen willen worden kan je weinig doen volgens mij mag gedwonge opname tegenwoordig niet meer.
heel veel suc6 en mijn pb staat voor je open!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:28

Miss_Petit schreef:
Als ik dit trouwens zo lees, lijkt jouw vriend mij eerder een probleemdrinker als een alcoholist?

Want hij heeft het niet constant nodig, functioneert lichamelijk en geestelijk nog goed? Geen ziekteverschijnselen bij geen drank?

Dat valt mij ook op.... het is zeer extensief alcoholgebruik, naar aanleiding van mentale problemen. Sprake van alcoholisme is er niet, hoeveel alcohol er ook genuttigd wordt.

Zo'n probleemdrinker kun je duizend keer voor een ultimatum stellen, als de problemen niet weggenomen worden blijft de beste psychiater alcohol. Sterker nog; door te eisen dat hij stopt met drinken, stel je hem voor een nieuw probleem en wordt de drang naar probleemdrinken alleen maar groter.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:49

Geen sprake van alcoholisme?

In mijn definitie is een alcoholist iemand die afhankelijk is van alcohol. Hij is dat blijkbaar niet dagelijks maar wel in bepaalde situaties. Noem ik wel degelijk een alcoholist - is net zo'n groot probleem als iemand die het dagelijks nodig heeft.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:05

Dat idee heb ik ook, samen met zijn omgeving.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:10

Laura schreef:

In mijn definitie is een alcoholist iemand die afhankelijk is van alcohol. Hij is dat blijkbaar niet dagelijks maar wel in bepaalde situaties. Noem ik wel degelijk een alcoholist - is net zo'n groot probleem als iemand die het dagelijks nodig heeft.

Bepaalde situaties.... dus stel ik heb een keer per twee weken een situatie waarbij ik me niet goed voel, m'n ei niet kwijt kan bij de mensen om mij heen, en voor mij zo het makkelijkste is om me beter te voelen door te drinken. Dan ben ik alcoholist?
Nee. Ik ben alcoholist als ik dagelijks alcohol nodig heb om te kunnen functioneren, of andersom; als ik vreselijk ziek ben doordat ik niet drink.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:28

Aimee schreef:
Laura schreef:

Bepaalde situaties.... dus stel ik heb een keer per twee weken een situatie waarbij ik me niet goed voel, m'n ei niet kwijt kan bij de mensen om mij heen, en voor mij zo het makkelijkste is om me beter te voelen door te drinken. Dan ben ik alcoholist?
Nee. Ik ben alcoholist als ik dagelijks alcohol nodig heb om te kunnen functioneren, of andersom; als ik vreselijk ziek ben doordat ik niet drink.

Wis alleen het woordje "dagelijks" en dan komt in mijn definitie jouw eerste stelling inderdaad overeen. Wat is het verschil? Het begint met die eens in de twee weken, maar het onderliggende probleem is hetzelfde: je hebt alcohol nodig om iets te verdoven of iets te vergeten.

Dus sorry, maar in jouw geval vind ik jou een alcoholist. Weliswaar niet het type wat met een rode neus op de stoep zit met een krant om zijn whiskeyfles gevouwen, misschien minder opvallend voor de buitenwereld maar daarom niet minder erg.

People who drink to drown their sorrow should be told that sorrow knows how to swim (Ann Landers)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:36

Laura schreef:
Wis alleen het woordje "dagelijks" en dan komt in mijn definitie jouw eerste stelling inderdaad overeen. Wat is het verschil? Het begint met die eens in de twee weken, maar het onderliggende probleem is hetzelfde: je hebt alcohol nodig om iets te verdoven of iets te vergeten.

Dus sorry, maar in jouw geval vind ik jou een alcoholist. Weliswaar niet het type wat met een rode neus op de stoep zit met een krant om zijn whiskeyfles gevouwen, misschien minder opvallend voor de buitenwereld maar daarom niet minder erg.

People who drink to drown their sorrow should be told that sorrow knows how to swim (Ann Landers)

In dat geval is 90 % van de studenten alcoholist en dan heb ik het nog niets eens over andere bevolkingsgroepen.

Er is nou eenmaal geen mens die volledig probleemvrij is... de één kan het beter verwerken dan de ander, maar iedereen heeft iets of iemand nodig om het nare gevoel te verwerken, te verdoven of te kunnen vergeten.
Hoeveel mensen wel niet naar een borrel grijpen na een stressvolle dag.... allemaal probleemdrinkers, maar zéker allemaal geen alcoholisten.

Met de laatste zin ben ik het trouwens niet eens.... het is weldegelijk mogelijk om problemen te verdrinken, net als de beste zwemmer kan verdrinken als het water maar wild genoeg is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:34

Toevallig was er net een item over probleemdrinkers bij Éénvandaag. Daarbij zeiden de professionele hulpverleners van de verslavingszorg dat probleemdrinken niet hetzelfde is als alcoholisme.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:39

probleemdrinker of alcoholist, hij heeft iig een Probleem, dat mag duidelijk zijn!
Op het moment dat het hem teveel wordt gaat hij drinken, hij vlucht dus door te gaan drinken, hij is voor zn problemen afhankelijk van drank, hij kan ze niet oplossen maar vlucht er voor.
Dan vind ik dat hij dus wel degelijk een probleem heeft met alcohol!

Denk alleen dat je het drinken niet alleen aan kan pakken, de problemen waardoor hij drinkt, die moeten aangepakt worden en dat zal niet meevallen en daar zal hij proff. hulp voor moeten zoeken.

Wat je hierboven schrijft over elkaar dingen verwijten, dat hij zegt "ja maar jij..." is zooo herkenbaar! dat was hier het begin van het einde Scheve mond het had misschien wel opgelost kunnen worden, maar ik zag he tniet meer zitten, voelde me zo voor de gek gehouden en was zo boos en teleurgesteld dat ik er geen vertrouwen meer in had.

Aan jou is de keus wat je wil doen, er samen voor gaan en gaan werken aan zijn problemen, wat eerst een hele slechte moeilijke periode zal worden maar waarna jullie er hopenlijk samen goed en sterker uitkomen.
Of als het redelijk uitzichtloos is geworden, besluiten om te vertrekken. Hij is het niet waard dat jij gaat vluchten ivm zijn gedrag en de problemen tussen jullie & zijn problemen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:44

Om je vraag heel bot te beantwoorden: niets.

Wel wat advies:
Laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten: alcoholisten zoeken altijd een reden buiten zichzelf, nu is het dat jij zo vaak weg bent, als je dan weer wat vaker thuis bent is er wel weer een andere reden....
En stel voor jezelf een hele duidelijke grens; als hij daarover heen trek dan, hoe moeilijk ook, je conclusie. Anders zul je merken dat je je grens steeds weer verlegd, en er uiteindelijk misschien zelf onderdoor gaat.

(ik heb van heel dichtbij iemand zich uiteindelijk dood zien drinken; gelukkig niet mijn partner, maar wel een hele goede vriend. En het ontzettend moeilijk van dat soort situaties is dat je volkomen machteloos staat; hoe hard je ook roept, het komt niet door. Op het moment van de belofte niet meer te drinken wordt het wel echt gemeend, maar zodra er zich dan een echte situatie voor doet is de behoefte aan drank groter dan de belofte. Meer wil ik er hier zo niet over zeggen, evt wel per PB)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:47

Hij is voor zijn problemen niet afhankelijk van drank. Alcohol is voor hem nu de makkelijkste probleemverdover, dat is iets heel anders.

Het elkaar verwijten.... dat komt imo omdat de probleemdrinker een probleem heeft en daarbij eigenlijk graag geholpen wil worden, terwijl de ander vooral een probleem heeft met het drinken en daardoor niet meer voldoende steun biedt bij de daadwerkelijke problemen. De pot verwijt de ketel, krijg je dan. Voor allebei even vervelend en waarschijnlijk kun je dan inderdaad beter los van elkaar de problemen oplossen, om te voorkomen dat je elkaars problemen gaat versterken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:55

Het probleem met alcoholisme is volgens mij dat het misschien wel begonnen is met het wegdrinken van een bepaald probleem, maar dat het daarna op een of andere manier in iemands systeem gaat zit. Het veroorzakende probleem kan dan wel weg zijn, maar het alcoholisme niet. Dat betekent dat als er zich weer een nieuw probleem(pje) voordoet, iemand weer snel naar de fles zal grijpen.

Wat uiteraard niet wil zeggen dat je je partner geen kans moet geven. Maar een 3e, 4e, zoveelste kans zou er bij mij niet inzitten.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:00

Aimee schreef:
Miss_Petit schreef:

Dat valt mij ook op.... het is zeer extensief alcoholgebruik, naar aanleiding van mentale problemen. Sprake van alcoholisme is er niet, hoeveel alcohol er ook genuttigd wordt.

Zo'n probleemdrinker kun je duizend keer voor een ultimatum stellen, als de problemen niet weggenomen worden blijft de beste psychiater alcohol. Sterker nog; door te eisen dat hij stopt met drinken, stel je hem voor een nieuw probleem en wordt de drang naar probleemdrinken alleen maar groter.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Probeer niet de symtomen aan te pakken, maar graaf door naar het eigelijke probleem, ook dáár heb je een relatie voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:01

hoe oud is de persoon in kwestie?
wij hebben hier in huis namelijk ook een alcohollist wat net iets te ver en net iets te vaak uit de hand gelopen is helaas...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:05

Kelan schreef:
Het probleem met alcoholisme is volgens mij dat het misschien wel begonnen is met het wegdrinken van een bepaald probleem, maar dat het daarna op een of andere manier in iemands systeem gaat zit. Het veroorzakende probleem kan dan wel weg zijn, maar het alcoholisme niet. Dat betekent dat als er zich weer een nieuw probleem(pje) voordoet, iemand weer snel naar de fles zal grijpen.

Wat uiteraard niet wil zeggen dat je je partner geen kans moet geven. Maar een 3e, 4e, zoveelste kans zou er bij mij niet inzitten.

Een probleemdrinker is dus geen alcoholist, zie mijn bericht over het item bij Éénvandaag Lachen
Het kan inderdaad wel dat als iemand helemaal geholpen is met de daadwerkelijke problemen, het drinken blijft bij een nieuw probleem. Maar wat is er mis mee om eens een borrel ter ontspanning te nemen? Als hij geholpen is met zijn mentale problemen zal hij veel sterker zijn, dus ook sterker bij het omgaan met nieuwe problemen én bij het omgaan met alcohol.