Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:39

Zoals ik al zij, ik heb nogal last van stres.
Ik heb jaren lang medicijnen geslikt, en ben daar nu zo goed als af,
alleen rook ik af en toe een sigaretje....
Hierdoor kan ik mn stres buien beter handelen. Ik slik nog wel iets aan medicatie
(Alhoewel ik daar wel van af zou moeten bouen als ik ooit zwanger zou willen worden)
Maar er zijn twee dingen waar ik slecht van af kan blijven, dat zijn mn peukies en mn koffie.
Dat is voor mij erg belangrijk.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:42

@chiqa: mijn moeder heeft wel geprobeerd te minderen. Bij de zwangerschap van mijn zus rookte ze erg weinig, misschien 5 sigaretten per dag max. Bij mij heeft ze echter bijna doorgerookt als ze normaal doet, volgens haar heeft ze wel iets minder gerookt maar eigenlijk vaak alleen omdat ze te misselijk was om te roken. Ik denk wel dat hoe meer je rookt, hoe schadelijker het is...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:46

Chiqa schreef:
Dan heb ik een afwijkende mening....Ik vind namelijk dat het wél moet kunnen.

zou je die mening ook kunnen onderbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:47

daffene schreef:
@Chiqa, sorry daar heb ik overheen gelezen. Dacht dat je bedoelde roken, als in een pakje per dag. 2 sigaretten is niet echt veel. Zou willen dat ik dat kon Knipoog

Ik kan hier redelijk mn grenzen in aangeven. Ik ben namelijk een hele rare roker, zó rook ik een hele dag niets en een hele avond, en zo de een na de ander, de laatste is puur gezelligheidsroken.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:47

Chiqa schreef:

Dus het kind mag gevaar lopen (hoe klein de kans daarop ook is) alleen omdat de moeder te belazerd is om te stoppen?

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:50

Vind het niet kunnen.. Om dat de moeder te belazerd is te stoppen kan het kind zijn gezondheid beschadigen en zelfs afwijkingen veroorzaken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:50

Ik vind het niet kunnen, er zijn al genoeg studies die de negatieve effecten onderbouwen op de zwangerschap. Niet alleen is het slecht voor de baby maar ook voor de moeder.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:51

Chiqa schreef:
Zoals ik al zij, ik heb nogal last van stres.
Ik heb jaren lang medicijnen geslikt, en ben daar nu zo goed als af,
alleen rook ik af en toe een sigaretje....
Hierdoor kan ik mn stres buien beter handelen. Ik slik nog wel iets aan medicatie
(Alhoewel ik daar wel van af zou moeten bouen als ik ooit zwanger zou willen worden)
Maar er zijn twee dingen waar ik slecht van af kan blijven, dat zijn mn peukies en mn koffie.
Dat is voor mij erg belangrijk.

stress,, jah in hoeverre heb je dan stress...
je bent gewoon verslaafd, en je weet dat een nicotinestoot helpt om de stress (van een sigaret te roken) te veminderen..
als je niet meer rookt en van de nicotine verslaving af bent, ervaar je roken ook niet meer als een stressvermindering omdat je lichaam niet meer vraagt om de nicotine,..

duss ik denk niet dat je je stressbuien zo beter kan behandelen.
maar meer een soort 'gemakkelijke' vluchtweg..
ik denk als je eerst even moet doorzetten om ECHT af te komen van het roken, en dan pas moet gaan denken aan een eventuele zwangerschap.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:53

Oke, uit mijn studieboek:
"The most well-known effect of smoking during pregnancy is low birth weight. But the likelihood of other serious consequences, such as miscarriage, prematurity..nog een hele lijst... is also increased. The more cigarettes a mother smokes, the greater the chances that her baby will be affected. If a pregnant woman stops smoking at any time, even during the third trimester, she reduces the likelihood that her infant will be born underweight and suffer from future problems.

Even when a baby of a smoking mother appears to be born in good physical condition, slight behavioral abnormalities may threaten the child's development. -een heleboel kenmerken- suggest subtle negative effects on brain development."

Er staat ook nog een stuk over hoe het komt dat het een negatief effect heeft en over het feit dat meeroken ook gerelateerd is aan een laag geboortegewicht enz. en dat zwangere vrouwen wordt aangeraden ruimtes waar wordt gerookt te vermijden.

Roken is echt een stuk slechter dan stress..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:55

Ik heb het idee dat stress bij veel mensen een makkelijk excuus is om weer te beginnen met roken...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:55

Ik vind roken tijdens de zwangerschap absoluut not done!

Heb zelf erg veel gerookt, maar toen ik doorkreeg dat ik een paar jaar later een baby'tje zou willen, ben ik meteen gestopt.

Niet alleen vanwege de nicotine en het gebrek aan zuurstof in het bloed, maar ook omdat ik vind dat in een huis waar een baby is het naar zwitsal moet ruiken en niet naar asbakken en rook. Ook lijkt het me supergoor voor een kind om een kusje te krijgen van een vader/moeder die een rokersadem heeft.
Verder geef je een totaal verkeerd voorbeeld en loop je kans dat je kindje jou eerder kwijtraakt door longkanker. Als ouder heb je de plicht naar je kindje toe om te zorgen dat je zo lang mogelijk gezond op deze aardbol rondloopt. Dat verwacht je later van hen ook Knipoog

Al met al meer dan genoeg redenen om te stoppen, lijkt me.

En dat van die stress.... stop gewoon een paar jaar van tevoren, dan zijn je longen weer gezond en heb je die afweging van roken of stress tijdens de zwangerschap ook mooi vermeden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:13

Als je daar stress van ondervind dan stop je toch voor je zwanger wordt? Wel eens een placenta bekeken van een rokende moeder? Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:15

Ik vind het jammer dat zoveel mensen zich zo gek laten maken door de maatschappij van
tegenwoordig....
Alleen dit voorbeeld al;

Remy schreef:
Ook lijkt het me supergoor voor een kind om een kusje te krijgen van een vader/moeder die een rokersadem heeft.

Dit is een eigen invulling geen feit. Als ik dit topci 40 jaar geleden gestart zou hebben zouden de antwoorden heel anders zijn.
Ik heb een chronische stres stoornis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:17

Dan zou ik vooral niet zwanger worden Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:19

Chiqa schreef:
Ik vind het jammer dat zoveel mensen zich zo gek laten maken door de maatschappij van
tegenwoordig....
Alleen dit voorbeeld al;

Remy schreef:
Ook lijkt het me supergoor voor een kind om een kusje te krijgen van een vader/moeder die een rokersadem heeft.

Dit is een eigen invulling geen feit. Als ik dit topci 40 jaar geleden gestart zou hebben zouden de antwoorden heel anders zijn.
Ik heb een chronische stres stoornis.

Jah duh, omdat de effecten van sigaretten toen nog niet buiten waren...
Waarom denk je dat zoveel mensen rookte, het was als snoepkes in de reclamen

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:21

Chiqa schreef:

je bent niet de enige met die mening hoor.
mijn ma heeft ook gewoon doorgerookt tijdens haar zwangerschappen.
ja ik ben klein en licht maar verder toch opzich best gezond Tong uitsteken
weet niet of ik zal stoppen

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:23

nee dat vind ik niet kunnen. Ik ben zelf een rookster maar tijdens mijn twee zwangerschappen heb ik geen 1 sigaret op gestoken.
Erg stom dat ik daarna dus weer ben begonnen Bloos

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:25

Ik vind het niet kunnen. Je geeft zo gif aan een ongeboren mens, kan nooit een goede start zijn. Zelf rook ik niet.

(weet niet of het er al staat)Die ene uit Big Brother (kan ook wel gouden kooi zijn) die stopte ook niet met roken onder het motto: "mijn moeder rookte ook tijdens haar zwangerschap van mij, en ik heb er ook niks aan over gehouden". Beetje kort door de bocht vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:26

Wat ik wil zeggen; niet iedereen loopt schade op als de moeder rookt,
Me incluse als bewijs samen met mijn 2 kerngezonde zusters.

Beiden goed op gewicht, lichaamslengte varierend van 1.80 tot 1.67.
Geen longpoblemen, niets...

katiavl schreef:

Tuurlijk wisten ze wel dat het niet gezond was, maar er is een middenweg en daar wil ik graag met jullie over discussieren.

Aan mensen die standaard een hekel aan roken hebben, zelf nooit hebben gerookt, en hun mening helemaal hebben laten inpakken door de nagst van de maatschappij, aan díe meningen hecht ik weinig tot geen waarde...

vandaar dus ook de vraag of erbij vermeld kon worden of je wél of niet rookt.
Snappen jullie?

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:29

danilo schreef:
nee dat vind ik niet kunnen. Ik ben zelf een rookster maar tijdens mijn twee zwangerschappen heb ik geen 1 sigaret op gestoken.
Erg stom dat ik daarna dus weer ben begonnen Bloos

Erg stom ? Eruugggggggggg zwak ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:29

Hoe schadelijk is roken in de zwangerschap?
Tijdens de zwangerschap krijgt de ongeboren baby via de navelstreng voedingsstoffen en zuurstof. Als de moeder rookt, komen schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide via de navelstreng in het bloed van de ongeboren baby. De hoeveelheid nicotine in het bloed is bij het kind zelfs hoger dan bij de moeder. Als gevolg van de koolmonoxide krijgt het kind minder zuurstof, waardoor de conditie van de ongeboren baby achteruit gaat. Bij de geboorte is een baby van een rokende moeder gemiddeld 200 gram lichter en is dus minder sterk. Daardoor is er een grotere kans om tijdens de geboorte te overlijden. Andere negatieve gevolgen van roken tijdens de zwangerschap zijn:
- een grotere kans op een miskraam
- problemen met de placenta
- een te vroeg geboren kindje
- een grotere kans op een doodgeboren kindje
- na de geboorte heeft het kindje een groter risico om aan wiegendood te overlijden.

•top•
--------------------------------------------------------------------------------

Minder roken helpt toch ook?
Als een vrouw minder rookt dan zijn de risico’s weliswaar minder groot, maar ze zijn er nog steeds. Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten. Er kleven nog andere nadelen aan het minderen:
- Stoppen met roken is niet makkelijk, maar minderen met roken is over het algemeen nog moeilijker dan stoppen.
Als je stopt met roken ben je in twee à drie weken van je lichamelijke verslaving af. Maar die lichamelijke verslaving wordt bij het minderen juist in stand gehouden, omdat er steeds weer nicotine aan het bloed wordt toegevoegd. Ontwenningsverschijnselen worden daardoor in stand gehouden. Dit is de reden dat vrouwen die minderen het vaak niet volhouden en weer terugvallen in het oude rookpatroon. Een ander voordeel van stoppen is dat je maar één keer een beslissing hoeft te nemen.
- Mensen die minderen gaan vaak dieper inhaleren en roken hun sigaret verder op. Zo krijgen ze meer nicotine binnen, waardoor het effect van het minderen teniet gedaan wordt.

•top•
--------------------------------------------------------------------------------

Kan ik ook lichtere sigaretten gaan roken?
Lichtere sigaretten gaan roken is ook niet de oplossing. Doordat men minder nicotine per sigaret binnen krijgt, gaat men vaak meer roken, dieper inhaleren en rookt men de sigaret verder op. Daardoor blijft de hoeveelheid ingeademde nicotine ongeveer gelijk. Het is zelfs zo dat de moeder op deze manier meer schadelijke stoffen (onder andere teer) binnen krijgt dan bij zwaardere sigaretten.

•top•

Hoe slecht is stress, als gevolg van het stoppen met roken, voor het kind?
Sommige vrouwen denken dat ze niet goed kunnen ontspannen als ze geen sigaret meer mogen opsteken. Gelukkig zijn er nog veel andere manieren waarop je kan ontspannen. Je kan denken aan een wandeling, een tijdschrift lezen, iemand opbellen of ontspanningsoefeningen doen. Roken in de zwangerschap is aanzienlijk schadelijker dan de stress die het stoppen-met-roken met zich meebrengt. Bovendien is die spanning tijdelijk
Het roken zelf brengt ook stress met zich mee. Als het nicotineniveau in het lichaam gedaald is, wil het lichaam nieuwe nicotine. Deze rusteloosheid of stress verdwijnt pas als je een nieuwe sigaret opsteekt. Zo ben je de hele dag door bezig met het verdrijven van de stress.

•top•

Heeft het nog zin om te stoppen als je al zwanger bent?
Ja, het heeft altijd zin om te stoppen met roken, ook al ben je al enige tijd zwanger. De nicotine is binnen een week uit je bloed en daar profiteert je kind altijd van. Als je in de eerste helft van de zwangerschap stopt, ontwikkelt het kind zich precies hetzelfde als bij vrouwen die niet roken.

•top•

Ik wil graag zwanger worden. Moet ik nu al stoppen met roken?
Roken heeft een negatieve invloed op de voortplanting. Het kan de vruchtbaarheid van zowel de man als vrouw nadelig beïnvloeden. Rokende vrouwen moeten langer wachten voordat ze in verwachting zijn (gemiddeld drie à vier cycli) en hebben een grotere kans op een miskraam. Bij de rokende man is de hoeveelheid en de kwaliteit van het sperma verminderd. Het is dus zowel voor de vrouw als de man verstandiger om te stoppen met roken voor de zwangerschap.
Wist u dat een rokende man 50% meer kans heeft om impotent te worden?!

Daarbij verhoogt roken tijdens de zwangerschap de kans dat je kind adhd krijgt en is er een verhoogde kans op astma. Je vergifitgd echt je kind al bij voor baat. Ik neem aan dat je dan ook rustig een peuk op zou steken in het bijzijn van je kind?

En ja, ik rookte ook voor ik zwanger werd, stoppen is moeilijk, maar doorroken is echt heel slecht.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:30

Dus de mening van mensen die niet roken doet je er eigenlijk niet toe?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:31

mijn moeder rookte ook wel toen ik nog gebaard moest worden,, en moet je zien !!! geen commentaar graag Tong uitsteken:P

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:34

Volgens mij zoek je gewoon een excuus om door te roken tijdens je zwangerschap... Zelfs de kleinste kans dat je kindje schade oploopt zou al genoeg moeten zijn.

Ik heb gerookt dus mag m'n mening geven Go jij! Go jij! .
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 24-01-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:35

Chiqa schreef:
Wat ik wil zeggen; niet iedereen loopt schade op als de moeder rookt,
Me incluse als bewijs samen met mijn 2 kerngezonde zusters.

Beiden goed op gewicht, lichaamslengte varierend van 1.80 tot 1.67.
Geen longpoblemen, niets...

katiavl schreef:

Tuurlijk wisten ze wel dat het niet gezond was, maar er is een middenweg en daar wil ik graag met jullie over discussieren.

Aan mensen die standaard een hekel aan roken hebben, zelf nooit hebben gerookt, en hun mening helemaal hebben laten inpakken door de nagst van de maatschappij, aan díe meningen hecht ik weinig tot geen waarde...

vandaar dus ook de vraag of erbij vermeld kon worden of je wél of niet rookt.
Snappen jullie?

Wat wil jij nou ?
Volgens mij wil jij gewoon horen van mederokers dat je met een gerust hart lekker door kan blijven paffen met
een klein hummeltje in je buik.
Lekkere start voor zo'n kleintje of een moeder die lekker door rookt met evt. verdere gevolgen of een moeder
die lijdt aan chronische stress.