Welshcobfan schreef:Adhd is een constante factor, ze kunnen niet contant goed presteren zeg maar. Ze benutten niet hun volledige potentie van wat ze zouden kunnen. Adhd is vrij complex: de ene adhd'ers is de andere niet. De 1 doet vwo terwijl de ander met moeite het vmbo doet. De een kan zich slecht concentreren en hebben veel baat bij ritalin, de ander is hyperactief en heeft minder baat bij ritalin.
Tevens is het best lastig: de ene adhd'er heeft wat autistische kenmerken en terwijl de ander enorm makkelijk en sociaal is.
Mijn vriend is een enorme adhd'er die er niet overheen is gegroeid. Impulsief gedrag wordt minder (door de leeftijd) maar concentratie is een ramp. Met pillen kan hij een maximaal een half uur leren. Hierdoor moest hij afhaken met zijn mbo: hij kon het gewoon niet. Helaas speelt het vervolgonderwijs slecht in op 'probleem kids' waardoor er onder de adhders veel afhakers zijn.
Mijn vriend heeft tevens raakvlakken met ppd-nos wat hem soms tot een onmogelijk persoon maakt. 1 die niet goed tegen veranderingen in een planning kan, en eerst de kat een uur uit de boom kijkt. Hij is aggressief, maar alleen tegen zichzelf en de muur. Na 3 sessies gedragstherapie is hij niet meer aggressief, en hoeven we niet meer heen.
Het is voor mij soms enorm lastig, maar voor hem nog lastiger. We praten er veel over en zo ontstaat wederzijds begrip.
Je kan ook nooit over ADHD groeien, wel ermee om leren gaan.