Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maroush schreef:Ik ben ook donor. Vind het op zich wel een eng idee, maar als je er andere mensen mee kunt helpen maar gewoon niet teveel bij nadenken. Zit erover te denken om bloeddonor te worden, maar ik ben nooit zo fan van dat geprik
Vind het jammer dat in Nederland je niet 'standaard' donor bent, tenzij je daar bezwaar tegen indient. Nu zijn veel mensen gewoon te lui/vergeetachtig om iets in te sturen (inclusief ikzelf een lange tijd). Bovendien zadel je je nabestaanden dan niet met die vraag op. Vind ook dat als je een donororgaan wil ontvangen, je zelf donor moet zijn. Moet wel een beetje van twee kanten komen lijkt mij.
beantsje schreef:Ze zijn ook altijd heel aardig en leggen je in de watten (in meerdere opzichten)
tienus63 schreef:Voordat je überhaupt "gebruikt wordt" als donor moet je al aan een hele boel voorwaarden voldoen.
Een hele belangrijke is dat je eigenlijk moet overlijden in een ziekenhuis, bijvoorbeeld na een auto ongeluk.
Je wordt eerst hersendood verklaard door meerdere artsen, je familie kan nog afscheid nemen en dan pas worden organen uitgenomen.
Daarom blijft het moelijk om aan geschikte donoren te komen, het gros van de mensen overlijdt elders dan in het ziekenhuis.
En van de personen die in theorie wel geschikt zijn als donor en daadwerkelijk overlijden in ziekenhuis omstandigheden, is het vaak niet bekend wat ze willen, ook niet bij de familie.
En dan geldt de regel bij twijfel niet doen.