Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kit_for_ever

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:33

Ik vind het idee een beetje eng. Het schijnt ook heel snel te gaan na overleiden, dat is een drempel voor nabestaanden. Maar als ik er levens mee redden kan, waarom niet?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:34

Ik wil ook donor worden ik heb nog geen kaartje maar die ga ik wel aanvragen Lachen
Als ik andere mensen kan helpen waarom niet ?
En als jij dat nou zelf was die donors nodig heeft zou jij toch ook willen dat er veel mensen waren die donor waren ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:37

Het gaat idd eng. Maar als potentieel donor bent, komt er altijd nog een extra arts om de dood vast te stellen; een meer dan bij een normaal overlijden.
Ik stel mij beschikbaar als orgaandonor, geef bloed en heb mij ook opgegeven voor beenmergdonatie. Dat laatste kan bij leven gebeuren. De kans dat je opgeroepen wordt is weliswaar erg klein maar toch. De ingreep om beenmerg te geven gebeurt onder narcose en na die tijd ben je geloof ik behoorlijk beurs, maar dat staat in geen verhouding tot wat je de ontvanger geeft.
Ik heb zelf een zus verloren aan kanker, als ik iemand kan redden, zal ik het niet laten.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:38

Ja ik ben ook donor. Althans, na het opsturen van het formulier. Dankzij dit topic werd ik er namelijk aan reminded dat ik het formulier moest dl.

Vind dat mensen zelf een beslissing moeten nemen over het donorschap. Kan me heel erg goed voorstellen dat mensen geen donor duven te zijn omdat het idee hun niet aanstaat of iets dergelijks..

Wel vind ik dat je het formulier moet hebben opgestuurd, dus met ja of nee. Dan bespaar je die lasten tenminste voor je nabestaanden, die het dan al moeilijk genoeg hebben.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:39

Ik geloof niet dat ik officieël doner ben, maar mijn ouders weten wel dat ik het wil Bloos

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:40

Ik ben ook donor. Vind het op zich wel een eng idee, maar als je er andere mensen mee kunt helpen maar gewoon niet teveel bij nadenken. Zit erover te denken om bloeddonor te worden, maar ik ben nooit zo fan van dat geprik Nagelbijten / Gniffelen

Vind het jammer dat in Nederland je niet 'standaard' donor bent, tenzij je daar bezwaar tegen indient. Nu zijn veel mensen gewoon te lui/vergeetachtig om iets in te sturen (inclusief ikzelf een lange tijd). Bovendien zadel je je nabestaanden dan niet met die vraag op. Vind ook dat als je een donororgaan wil ontvangen, je zelf donor moet zijn. Moet wel een beetje van twee kanten komen lijkt mij.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:40

ik ben orgaandonor maar ook bloed/plasma donor en sta ook geregistreerd als beenmerg donorvor die laatste ben ik en par jaar geleden al is getest maar bleek toch geen goede match te zijn voor de ontvanger, en dan vragen ze je iedere x of je het nog wel wil en zeggen iedere x dat je er zo mee kan stoppen maar ik zei ook dat doe je toch niet er is iemand die weer hoop heeft daarvoor wil ik wel pijnlijden als dat nodig is (heb zelf een famillie lid verloren aan kanker) ik weet gelukkig ook van mijn famillie wat ze willen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:41

Ik ben donor Ja.
Ik wist op mijn zeventiende al zeker dat ik donor wilde zijn en heb hier veel over gepraat met mijn ouders en zus. Zij zijn geen donor, maar hebben 'vrede' met mijn keuze. Op mijn achttiende heb ik gelijk het donorformulier aangevraagd, ingevuld en opgestuurd.
Ik kan me voorstellen dat mensen geen donor willen zijn, dat is hun persoonlijke keuze en daar ga ik hen ook niet in veroordelen Lachen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:45

Voordat je überhaupt "gebruikt wordt" als donor moet je al aan een hele boel voorwaarden voldoen.
Een hele belangrijke is dat je eigenlijk moet overlijden in een ziekenhuis, bijvoorbeeld na een auto ongeluk.
Je wordt eerst hersendood verklaard door meerdere artsen, je familie kan nog afscheid nemen en dan pas worden organen uitgenomen.

Daarom blijft het moelijk om aan geschikte donoren te komen, het gros van de mensen overlijdt elders dan in het ziekenhuis.
En van de personen die in theorie wel geschikt zijn als donor en daadwerkelijk overlijden in ziekenhuis omstandigheden, is het vaak niet bekend wat ze willen, ook niet bij de familie.
En dan geldt de regel bij twijfel niet doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:48

Maroush schreef:
Ik ben ook donor. Vind het op zich wel een eng idee, maar als je er andere mensen mee kunt helpen maar gewoon niet teveel bij nadenken. Zit erover te denken om bloeddonor te worden, maar ik ben nooit zo fan van dat geprik Nagelbijten / Gniffelen

Vind het jammer dat in Nederland je niet 'standaard' donor bent, tenzij je daar bezwaar tegen indient. Nu zijn veel mensen gewoon te lui/vergeetachtig om iets in te sturen (inclusief ikzelf een lange tijd). Bovendien zadel je je nabestaanden dan niet met die vraag op. Vind ook dat als je een donororgaan wil ontvangen, je zelf donor moet zijn. Moet wel een beetje van twee kanten komen lijkt mij.

ik ben het helemaal met je eens wat dat laatste betreft.

En dat prikken: ik kan je verzekeren dat de allerbeste prikkers de dames en heren van de bloedbank zijn. Altijd pijnloos en in een keer raak. Dat is in het ziekenhuis weleens heel anders geweest!! Vork Ze zijn ook altijd heel aardig en leggen je in de watten (in meerdere opzichten Clown )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:51

beantsje schreef:
Ze zijn ook altijd heel aardig en leggen je in de watten (in meerdere opzichten Clown )

Nu maak je me heel erg nieuwsgierig.

Niet dat ik dan meteen bloed ga doneren; ik ben zwaar "drugs" gebruiker, dus ongeschikt Haha! . (en ik ben nog steeds niet gewend aan al dat geprik)

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:24

Jup ik ben ook donor. er werdt ooit een donor actie gehouden op mijn oude middelbare school. en toen ben ik ook donor geworden. ik wil alleen geen huid-donor zijn, en dat kan achteraf toch niet Clown

Ik vind ook dat je zelf donor moet zijn, wil je een donatie van een ander ontvangen. ook ik vind het jammer dat het hier niet verplicht is, als je dood bent heb je er zelf toch niets meer aan?

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:27

jep ik ben ook donor

heb geloof ik 3 jaar geleden gedaan

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:24

tienus63 schreef:
Voordat je überhaupt "gebruikt wordt" als donor moet je al aan een hele boel voorwaarden voldoen.
Een hele belangrijke is dat je eigenlijk moet overlijden in een ziekenhuis, bijvoorbeeld na een auto ongeluk.
Je wordt eerst hersendood verklaard door meerdere artsen, je familie kan nog afscheid nemen en dan pas worden organen uitgenomen.

Daarom blijft het moelijk om aan geschikte donoren te komen, het gros van de mensen overlijdt elders dan in het ziekenhuis.
En van de personen die in theorie wel geschikt zijn als donor en daadwerkelijk overlijden in ziekenhuis omstandigheden, is het vaak niet bekend wat ze willen, ook niet bij de familie.
En dan geldt de regel bij twijfel niet doen.

Klopt allemaal. Ja
Maar áls je aan alle voorwaarden voldoet, kun je er levens mee redden. En aangezien je dan alleen kunstmatig leeft, heb je er zelf toch niets meer aan.
Ook al zijn er in verhouding maar weinig mensen die aan de voorwaarden voldoen, de kans dat je kan helpen bestaat wel. Ik gun de ontvangende personen hun geluk bij mijn ongeluk.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:07

Nu het er toch over gaat, goed dat ik 't tegenkom, want ik moet nog opnieuw aanvragen! Ik ben ook donor, heb 'n gezond lijf waar ik redelijk goed voor zorg, als ik dan toch dood mocht gaan dan mag iemand anders van die gezonde organen nog een poosje plezier hebben wat mij betreft. Heb ik de boel in ieder geval niet voor niks in goede conditie gehouden.

Enfin, ik had dus ook zo'n kaartje in m'n portemonnee, is dat hele zaakje op vakantie gejat, moet ik dus dringend een nieuwe aanvragen. Mijn naasten weten wel dat ik wil doneren, maar je zult maar net weet ik waar dood neervallen en ze zijn er later pas.....

Goeie herinnering dit topic, ik ga 't morgen meteen even uitzoeken en opnieuw aanvragen! OK dan!

Groetjes
Licorne

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:16

ik ben het wel! Ook al ben je trouwens geregistreerd donor, het is altijd aan je nabestaanden, zij kunnen dus altijd Ja of Nee zeggen, of het nou bent of niet. Het is eigenlijk alleen om hen officieel te laten weten dat je het bent, of als er niemand is.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:27

Ik ben ook donor, ze mogen alles van me hebben.
Ook wil nog bloeddonor worden, beenmergdonor weet ik nog niet, het schijnt heel erg pijnlijk te zijn Nagelbijten / Gniffelen maar goed, je kan er wel levens mee redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:35

Ik ben geen donor, dat vind ik aan mijn nabestaanden om te beslissen. Zelf zou ik het ook niet prettig vinden als mijn dierbare eerst kaalgeplukt moet worden, voor ik behoorlijk afscheid kan nemen. En de wetenschap dat een lichaam leeggehaald is als deze persoon opgebaard ligt. Dus nee.

Daarbij vind ik het een goede zaak dat je niet automatisch donor bent, is ook in strijd met ons zelfbeschikkingrecht. Dat moet ook zo blijven.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:50

Ik wordt bijna 18 en stuur het formulier dan in. Ik leef gezond en als ik dood ben heb je toch niks meer aan me, dan kan ik er net zo goed iemand anders mee helpen.
Ik zou het wel goed vinden als je automatisch donor bent, tenzij je bezwaar hebt. Als je echt geen donor wilt zijn laat je je toch wel uitschrijven en er zijn veel mensen te lui om zich op te geven...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:58

Ik ben bloeddonor sinds me 18e (ben nu 29) en sinds 2 of 3 jaar ook beenmergdonor. Alleen ben ik er nog niet aan toegekomen om een formuliertje voor orgaandonor in tevullen, schaam....
Bloeddonor wilde ik al heel lang en op me 18e ben ik het ook gaan doen. Ik heb er in al die jaren pas 1 keer een beetje last van gehad. Maar anders sta ik de volgende dag gewooon weer stallen te mesten. Het is ook best goed voor je lijf om nieuwe bloedcellen aan te maken en je gezondheid wordt bij elke donatie gecheckt. Allemaal voordelen dus...
Beenmergdonor...nog niet zo lang en ook nog nooit opgeroepen. Maar als mensen kunnen genezen door een beetje beenmerg van mij, dan mogen ze dat best hebben. Het is wel ingrijpender dan bloed geven, maar dat zie ik dan wel weer.....Haha!

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:20

Mijn vader heeft een donornier gehad, dat is echt een van de beste dingen die je kan krijgen als je ziek bent.

Ik ben pas 13, maar ik heb tegen mijn ouders gezegt dat ze alles van mij mogen hebben Knipoog Dan heb ik toch nog iets goeds gedaan ook al ben ik er niet meer zegmaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:29

ik ben later wel donor ik ga dood en zij redden door mij weer wat levens

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:32

Ik ben ook donor, met name om de reden dat als ik zelf iets nodig heb, het ook graag krijg. Bovendien heb ik het dan toch niet meer nodig. Ik heb overigens alleen mijn huis uitgezonderd, mijn ogen wilde ik ook niet maar dat is niet helemaal aangekomen bij het donorregister. Dat moet ik dus nog even aanpassen....

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:57

Ik ben ook donor.
Ik zou ontzettend dankbaar zijn als ik iets nodig had, en het beschikbaar was.

Maar er was toch een regel ingegaan, bij het niet terug sturen van die formulier, automatisch donor? Mijn vriend wou per se geen donor worden, maar formuliertje invullen en terug sturen, ho maar, daar was ie te lui voor.
Hamer

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:01

Ik zou wel donor willen zijn.
Maar ik ben ongeschikt ivm diabetes type 1, volgens mijn vader.
Zal dan wel zo zijn...