waarschijnlijk hernia..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: waarschijnlijk hernia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:55

pfff... vreselijk... de pijn ken ik een beetje. Ik zit nu met spit en een geïrriteerde tussenwervelschijf. Vreselijk! Kon niet meer voor of achterover buigen en deed me toch zeer, vooral met zitten. Inmiddels gaat het ietsje beter. Loop ook bij de fysio. Bij mij trok het gelukkig alleen door in mijn bovenbenen. De laatste paar dagen was het vreselijk door spanningspijn maar nu gaat het weer een beetje. Tips kan ik niet geven maar ik heb geen last als ik in bed op mijn zij lig met licht opgetrokken knieën. Maarja, om nou de hele tijd zo te gaan liggen is ook niet echt egweldig natuurlijk. Gewoon doen waar je je goed bij voelt, niets foceren.
Ik heb god zij dank nergens last van met paardrijden, omdat dat voor mij een van de weinige manieren is om echt volledig te ontspannen, ookal ben ik keihard aan het werk. Maar zoals velen zeggen, echt serieus nemen! Je rug is zo belangrijk! En wat kapot is is vaak maar moeilijk weer te maken...

Ik ben helemaal geen type voor een dokter, en állang niet om vrijwillig in ondergoed bij zo'n fysio te liggen... vreselijk. Maar dit was de eerste keer in mijn hele leven dat ik vrijwillig naar de dokter ben gegaan en ik ga ook vrijwllig met veel plezier naar de fysio. En dat terwilj ik dokters en al die dingen echt een ramp vind (komt ook doordat het eerste wat ze willen vaak bloed is omdat je daar zoveel aan kan zien, ik kan absoluut niet tegen bloed en allang niet tegen naalden, dan ben ik zo tegen de vlakte Knipoog )

Dus ik zou zeggen... heel veel sterkte ermee en doordrammen totdat ze met een goede diagnose en behandeling komen! Sterkte!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 12:58

mag ik ook weten wat jij er precies tegen heb gedaan?
alleen fysio, of ook een operatie ofso?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:00

Laat die MRI-scan doen!

Dat die dokter dat niet wil is niet jouw probleem!
Rolleyes
Die ken ik namelijk meer,... uiteindelijk zit ik nu thuis ook met allerlei rare pijnklachten dus als ik iets wil dan doe ik het ook! Geen huisarts die mij daarin tegen houdt!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:04

smiek schreef:
mag ik ook weten wat jij er precies tegen heb gedaan?
alleen fysio, of ook een operatie ofso?

Nee momenteel alleen fysiotherapie. Eerst masseerd hij mijn onderrug en dan legt hij me in allerlei rare houdingen en kijkt welke wervels vast zitten en dat knakt dan zo leuk en dan is het klaar. Sta na een kwartier weer buiten. Ik kan echt een miepje zijn maar dit doet gewoon helemaal niet zeer. Dat is ook wel belangrijk omdat je goed moet ontspannen, dan wil het veel makkelijker.
Het ging na een keer of 8 (een week of 4, ga twee keer per week) heel erg goed. helaas pakte ik toen mijn fiets verkeerd op, was door de storm omgevallen, en toen was het weerhelemaal mis. Maar inmiddels gaat het weer ietsje beter. Ik hoop dat het met een paar weken wel zo goed als over zal zijn.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:23

smiek schreef:
ja dank je wel.. Lachen

ik zou ook wel willen weten hoe jullie over een operatie denken??

ik ben 4 keer geopereerd, wat wil je weten Nagelbijten / Gniffelen

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 17:55

heeft het geholpen? of zou je achteraf toch voor iets anders hebben gekozen?
bijv. rust ofzo

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:59

de eerste keer was het noodzakelijk want anders was ik binnen hetzelfde uur nog compeet verlamd geweest vanaf mn navel.
daarna zijn mn dubbele hernia en de hernia daarna over gegaan door rusten (heeft maaaaaaaaaaaaaanden geduurd).
daarna dus nog twee keer geopereerd (okt 2005 en feb 2006).

voordeel van een operatie is: je gaat slapen, je wordt wakker en je bent pijnvrij. paar daagjes in het ziekenhuis blijven, dezelfde dag kon ik nog lopen/zitten, etc.
Met rusten kan het over gaan maar dat kan dus maanden duren.

Voordeel van rusten: er wordt niet in je gesneden. hoe vaker ze er snijden, hoe instabieler je ruggewervel daar wordt. Tenminste, dat heb ik er van begrepen.

Bij mij waren mn operaties wel allemaal noodzakelijk, anders had ik het niet gedaan.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:03

maar hoe is het bij jou begonnen dan? als ik dat mag weten Tong uitsteken

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:05

o ik werd er mee wakker... alle keren trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:18

Mijn mening over een operatie is niet doen. Tenzij het niet anders kan. Eerste keer dat ik last kreeg (uitvalsverschijnselen linkerbeen) moest ik rust nemen. Na 2 uur op bed kon ik niet meer lopen, heeft 3 maanden geduurd toen met spoed naar het ziekenhuis vanwege verlamming. Na de operatie heeft het echt heel lang geduurd voor ik weer fit was, meer dan een jaar. 2e keer schoot het erin met bed opmaken, met lopen en fysio ging het langzaam over. 3e keer kreeg ik langzaam last, werd steeds erger en was het na een behandeling van mijn wervels en een bezoek aan de wc ineens over (?!).
Nu ik behandeld wordt met nieuwe fysio methode heb ik al ruim 2 jaar geen last meer van uitstraling en ik denk eigenlijk als ik vóór de eerste operatie zo'n behandeling had gehad, of gedoseerd was gaan bewegen ik veel minder lang nodig had gehad om weer op sterkte te komen. Mijn linkerbeen is door 3 maanden niet kunnen gebruiken nog steeds minder sterk en wordt waarschijnlijk ook niet meer helemaal goed.

Bij mij was het een duidelijk geval van oorzaak en gevolg: probleem in mijn voet (zat vast) en bekken, daardoor hernia. Als je de hernia hebt door bijvoorbeeld een val is het misschien anders en ben je er na 1 operatie wel vanaf, maar ik zou het niet meer willen, tenzij ik weer verlamd zou raken.
Misschien een detail: ik had de eerste uitstraling toen ik 16 was met hardlopen en voetbal. Gewoon mee doorgelopen en op mijn 20e geopereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:47

smiek schreef:
ja dank je wel.. Lachen

ik zou ook wel willen weten hoe jullie over een operatie denken??

als er een operatie bestond voor mijn probleem zou ik het vandaag nog laten doen ....

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:44

Mijn vriend heeft ook een hernia gehad,dat was dmv een MRI scan vast gesteld.Nu waren wij een beetje huiverig voor de operatie zoals deze meestal uitgevoerd wordt.Na veel zoekwerk kwamen wij uit bij het Amphia Ziekenhuis te Oosterhout.Hier passen ze een hele nieuwe methode uit.Je krijgt wel een zeg maar roesje,en terwijl je slaapt wordt dmv naalden/laser de hernia verwijderd.De precieze techniek weet ik zo snel niet meer,maar het is ook maar een dag opname,dus je bent zo weer thuis.Mijn vriend had enorm last van de hernia,nu is hij als herboren.Veel van jullie klachten komen overeen met die hij had.Hij mocht tijdens de hernia beslist NIET gekraakt worden door een manuele therapeut,gelukkig is dat ook niet gebeurd.Het Amphia ziekenhuis is een onder afdeling van het hoofdziekenhuis te Breda.Moet je toch geopereed worden,dan is dat een echte aanrader!!Veel succes en beterschap allemaal.P.S. Ook niet onbelangrijk,bij deze nieuwe methode zie je geen littekens!! Pling

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:43

Stoom uit je oren een huisarts die met deze klachten geen MRI laat doen is echt een grote Lips are sealed

De klachten die jij hebt heb ik ook.
Ik ben bijna hersteld van mijn 2e hernia in 3 jaar tijd.

Beide keren niet geopereerd.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:06

Miesie: een haptonoom is niet per definitie een fysio die iets meer kan.

Vaak zij het wel fysiotherapeuten, maar ook psychologen of verloskundigen kunnnen haptotherapeuten worden.

Een haptonoom/therapeut kan jou laten voelen waar je spanningen zitten in je lijf.
Je kan het zien als een lichamelijke vorm van psychologie.

Maarre even over het net iets meer kunnen. het is een zeer intensieve opleiding van 5 jaar.

ontopic: gewoon je moeder meenemen naar je HA en zeggen dat het niet normaal is dat een jonge meid zoveel last heeft van haar rug en dat er verder gekeken moet worden.
Als je niet perse geopereerd hoeft te worden zou ik het niet laten doen. je zal dan wel een traject ingaan van heel veel trainen om je rug sterker te maken.
chirurgen zijn trouwens heel terughoudend met het opereren van een hernia tegenwoordig.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:17

bedankt allemaal voor jullie 'informatie', daar heb ik echt wat aan! Lachen
ik ben vrijdag naar de HA geweest, en nadat hij mij had onderzocht was het voor hem toch wel duidelijk dat er meer aan de hand was..
nu heeft hij mij doorgestuurd naar een ortopeet.

ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe lang jullie moesten stoppen met paardrijden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:32

De eerste keer heb ik 9 maanden niet gereden . Ik was in die tijd ook heel gezellig Lips are sealed

Toen vorig jaar de klachten op nieuw begonnen(juli) heb ik me eigenlijk vrij snel overgeven dat het wellicht helemaal niet meer gebeurd...paardrijden. Ik heb zelfs heel bewust een laatste ritje gemaakt en me paard bedankt.
In november heb ik mijn zadel te koop gezet. Wonder boven wonder heb ik dus sinds december drastische verbeteringen(kan het zelf niet geloven). Ben bijna pijn vrij.

Zadel is nu dus uit de verkoop en ik heb vandaag 30 minuten gereden en hoop volgende week of die week erna weer te gaan lessen. Mijn lichaam is nog steeds niet goed maar als ik het met goed les voor elkaar kan krijgen ...ja dan wil ik wel weer rustig gaan geloven dat ik weer 3 a 4x per week ritjes kan gaan maken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:57

@TS; hoe is het nu met je???

Ik heb een drievoudige hernia (ben 18 jr). Heb de eerste keer dat het begon en men dacht dat het nog geen hernia was, 2 weken niet gereden. Toen ging het wel weer redelijk goed. In een keer is het er toen weer in geschoten en bleek ik dus wel die hernia's te hebben (toen is ook pas een MRI gemaakt). Heb het kunnen volhouden om 1,5 week niet paard te rijden, maar mede door de reactie van hier op Bokt, heb ik besloten dat ik maar beter wel kon blijven rijden. En inderdaad, dat gaat prima en doet me geen pijn. Train nu heel veel om mijn rug en buikspieren sterk te maken (3x per week apparaten en verder elke dag thuis nog). Dat helpt aanzienlijk. Het gaat met kleine stapjes vooruit. Wel moet ik zeggen dat ik beter 4 paarden per dag kan rijden, dan elke dag 2 of 3 uurtjes te werken in het bejaardentehuis. Bewegen helpt dus, kan ook ik uit eigen ervaring zeggen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:51

Dat ken ik hoor, ik kan ook beter een uur paardrijden dan een uur stil in de winkel staan klanten helpen. Maar het lijkt voor de buitenwereld wel krom, ook al werk ik 6 dagen.
Mooi dat het beter met je gaat Sjaantje!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:56

MIjn vader kwam 1.5 jaar geleden terug, en kon niet meer recht gaan staan. hij was krom gaan staan en toen schoot het in zijn rug en hij kon verder niets meer. HIj had enorme pijn en heeft toen weken op de bank gelegen. Dit was niet echt in zijn rug, maar van zijn heup tot zijn teen in 1 been. Ze zijn er toen ook achter gekomen dat het een acute hernia was. Na veel homeopatische behandelingen is het heel ver weggetrokken, hoewel hij nog last had van zijn been. Hij is toen weer gaan werken en dat ging een hele tijd goed. Een paar maanden terug kreeg hij er weer verschrikkelijke last van en moest hij weer aan de valium. Toen is besloten te opereren. Ons pap is gisteren geopereerd, en heeft nu al veel minder last. Hij moet 6 weken revalideren, maar loopt nu alweer stukjes en kan zelfs weer douchen, wat hij voor de operatie niet kon. Ik denk dat opereren daarom goed werkt, dat omdat ik mijn vader nu zo enorm vooruit zie gaan (na 1 dag al) Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

papa is trouwens geopereerd bij viasana in Mill, hij heeft 1 nachtje daargelegen en ligt nu alweer lekker op bed bij ons thuis

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:10

Ik ben weer opnieuw de banketstaaf.

Het ging een lange tijd goed en ik was zelfs weer aan het paardrijden inlc les.

Gister stapte ik echter van de fiets en ik zakte zo door mijn linkerbeen heen *pijn*.
Half overstuur me ziekgemeld en 2 uur later zat ik bij de huisarts die me een paar flinke pijnstillers heeft gegeven (diclo's).

Ik kon gister niet zitten, lopen of staan en moest de hele dag wachten op mijn pijnstillers. Was ik blij toen die drugskoerier me pillen kwam brengen Tong uitsteken

Vannacht redelijk geslapen en vandaag ging het wel.
kan gelukkig weer zitten en liggen.

Volgende week weer naar de HA tijdens het fysio spreekuur.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:11

Oh wat vervelend zeg Cowgirl! Sterkte!!
Ik ben daar ook af en toe erg bang voor, dat het er weer in schiet.. Soms voel ik ineens zo'n zenuwpijn tot in mn teen en dan krijg ik het helemaal warm Haha! .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:45

Opereren doen ze helaas niet meer zo snel tegenwoordig. Alleen als je uitvalsverschijnselen hebt. Dus als je je been niet meer kunnen voelen, of incontinentie.

Ik heb mijn eerste hernia gehad op mijn twaalfde. Ik ben toen wel geopereerd. Mijn rechterbeen was half verlamd en de kans was groot dat ik ook incontinent kon worden.
Eerst dachten ze dat ik groeipijnen had, maar die duurde wel erg lang. Ik had pijn in mijn heup, dus naar de orthopeet. Die dacht dat het best een hernia kon zijn want op de rontgenfoto's was niks te zien. Toen de CT in. Uitslag: hernia.
10 dagen plat. Wat niet heeft geholpen, mijn spierkracht was gigantisch afgenomen en ook de fysio die me uit bed kwam helpen zei dat het niet goed was.
Geopereerd en toen begon de revalidatie met fysiotherapie en cesartherapie voor mijn houding.

Precies vorig jaar (nog geen tien jaar later). Vreselijke pijn. Zitten en liggen was een ramp. Ik heb liggen huilen in bed, kon niet slapen. Dagenlang. Naar de fysio, die me steeds even losmaakte, maar volgende dag weer pijn en alles zat vast. Geen pijnstiller hielp, als ik maar in beweging was was het goed, geen pijn. Het was niet goed volgens de fysio en op goede vrijdag lag ik weer in de MRI. Uitslag: nieuwe hernia op dezelfde plek.
Een kleine weleenswaar. De kans op operatie was zeer klein omdat ik geen uitvalsverschijnselen had. Overdag leefde ik nu op speciaal voorgeschreven pijnstillers die ik ook s'nachts moest innemen alleen dan met valium, anders kon ik nog steeds de nacht niet doorkomen van de pijn.
De chirurg wilde mij best opereren, maar zei dat de kans groot was dat het vanzelf over zou gaan. Ik mocht paardrijden, want voor de een is iets belastender dan voor de ander.

Bewegen schijnt genezen te zijn en daar ben ik het zeker mee eens, als ik paardrij had ik geen pijn. En als ik er nu vanaf kom voelt mijn rug heerlijk vrij en los.

Ik vind dus ook dat je recht hebt op een MRI, mijn huisarts had meteen alle ziekenhuizen in de buurt afgebeld toen hij hoorde dat ik weer in die ellende was beland en ik weer een hernia kon hebben.
Ik hoop dat ze zo snel mogelijk iets voor je kunnen doen. want dit is echt niet goed zo. Misschien wordt het strax wel erger en dan heeft die huisarts het ook op zijn geweten.
Succes meis, leef met je mee!!! OK dan! Ach gut

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 08:53

fijn dat jullie zo meeleven Lachen

ik heb vorige week zaterdag de MRI-scan gehad, en nu krijg ik 19 maart de uitslag (duurt onnozel lang trouwens)
heb ondertussen ook een bloedonderzoek gedaan, kwam niks uit.. maar nu kan ik tenminste weer wat dingen uitsluiten voor het geval dat...
maar nu is het rare, mijn broer (17) kreeg ook last van z'n been, en dat was behoorlijk erg, geen gevoel meer enzo... dus hij is naar de dokter gegaan, en die vertelde hem dat hij waarschijnlijk een hernia heeft! dus nou hebben mijn broer en ik waarschijnlijk een hernia, zal je toch denken dat dat bijna geen toeval kan zijn..

maar ohw wat mis ik het rijden niet normaal! als ik jullie verhalen lees, gaan jullie bijna allemaal paardrijden terwijl je je hernia hebt, maar ik durf dat gwoon niet, ik ben nogal bang dat als ik erop zit dan heel erg last krijg Nagelbijten / Gniffelen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:40

smiek, ga rijden verdorie! je zal zien dat het helpt! pijn heb je nu toch al Knipoog ben benieuwd naar de uitslag van je MRI en wat een toeval van je broer!!
veel sterkte meis!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:44

tis waar hoor.....ik heb ook een bagger rug...mijn nek is iets heviger..
maar met rijden heb ik eigenlijks nooit last...ik merk zelfs dat mijn rug er sterker van word..dit bevestigd mijn chiropractor zelfs...
tuurlijk heb ik mijn slechte momenten...gelukkig komt het mooie weer eraan en is de winter niet al te koud geweest, zodra het kouder word trek ik een dikke warme trui met grote col aan om het hele zooitje warm te houden...

veel sterkte en succes