Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:24

Nou, mijn oogarts die heeft niet zoveel ervaring met jonge diabeten. Zij keek dus ook raar op dat ik vóór de diagnose geen last van mijn ogen had en dat ik de weken/maanden daarna op een gegeven moment een +sterkte had, terwijl ik normaal op -3.75 n -4,5 zit. Het heeft minstens 3 maanden geduurd voor ik mijn eigen bril weer gewoon op kon Clown Het was wel een aparte gewaarwording, dat ik gewoon bijna scherp zag zonder bril hahaah. Cool Clown

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:42

Amulet schreef:
Nou, mijn oogarts die heeft niet zoveel ervaring met jonge diabeten. Zij keek dus ook raar op dat ik vóór de diagnose geen last van mijn ogen had en dat ik de weken/maanden daarna op een gegeven moment een +sterkte had, terwijl ik normaal op -3.75 n -4,5 zit. Het heeft minstens 3 maanden geduurd voor ik mijn eigen bril weer gewoon op kon Clown Het was wel een aparte gewaarwording, dat ik gewoon bijna scherp zag zonder bril hahaah. Cool Clown

Hier precies zo hoor. Mijn oogarts, internist, diabetesverpleegundige, niemand kon me dat uitleggen en ik ging van 0,75 naar sterktes van rond de plus 4. Jampotjes dus. En dat ook nog tijdens een reis naar Amerika. Ik ben best bang geweest, mag je eerlijk weten. Maar pas bij de diabetesvereniging leerde ik hoe het echt zat. Als je heel veel glucose in je bloed hebt, ga je automatisch heel veel plassen omdat je nieren dat kwijt willen. En je nieren trekken écht overal vocht uit je lichaam om al die urine te kunnen aanmaken, ook uit het glasvocht in je ogen. Je droogt hélemaal uit. Zo gauw je beter ingesteld raakt, vult dat glasvocht zich weer aan, maar dat oog heeft een tijdje een hele andere bolling gehad en moet dus weer helemaal op z'n plek komen. Daardoor heb je tijdelijk gewoon een andere sterkte. Bij mij duurde het van ongeveer 1 april tot 20 juni, toen kreeg ik mijn oude bril weer op Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:22

nikki_candy schreef:
@Visconti: Waarom had je zo'n hekel aan de pomp?
Ben gewoon even benieuwd omdat ik er nooooooit meer zonder zou kunnen. Ik zou het echt vreselijk vinden als ik weer zou moeten gaan spuiten.
Ik was trouwens in mijn pubertijd ook lang niet zo goed ingesteld als nu. Hoop echt voor je dat het na de pubertijd beter gaat. En gezond eten kan natuurlijk nooit kwaad.
Kun je je diabetes wel goed accepteren als je zo slecht ingesteld bent dan?

Tja moeilijk uit te leggen. Ik vond het altijd er vervelend dat iedereen aan mij kon zien dat ik ziek was, en dat ze grappig maakte over een mp3 speler etc. Ik lachte altijd gewoon mee en ik weet dat ze het absoluut niet l*llig bedoelde, maar het knaagde. Mijn suikers gingen ontzettend schommelen. Ook omdat de pomp bij mij niet goed werkte. Het infuus vloog er heel vaak uit, en raakte heel snel verstopt. Als de naald een dag er in zat was de plek op mijn buik al helemaal opgezet, zo opgezet dat de insuline niet meer uit de naald kon en er gewoon weer uitstroomde.
Mijn hele buik was er gewoon lelijk van, het ging alleen maar slechter met mijn suiker en ik vond het gewoon lastig altijd een ding bij mij dragen.

Tja soms ben ik er echt helemaal zat van. Ben meer ziek dan dat ik beter ben, heb gewoon een weerstand van niks. En omdat mijn suiker echt vrij extreem schommeld (schiet zo van de 4 naar de 20 en weer terug) ben ik heel vaak geroerd, kan ik me niet meer goed concentreren op school en ben ik als persoonlijk ook lang niet meer zo gezellig..

Het heeft wel even geduurd voordat ik het echt kon accepteren, heb een hele tijd door gewoon verder geleefd alsof er niks aan de hand was. Ging elk weekende heel veel drinken, en zosnel mijn ouders wat over mijn diabetes zei vond ik dat ze zeurden.

Tot dat ik een jaar geleden een nieuwe arts kreeg, die mij plotseling de vraag stelde "wat voor inpact heeft diabetes tot nu toe op je gehad?" Toen moest ik plotseling heel hard huilen, ik ben toen ook bij een maatschappelijkwerkster terrecht gekomen. En daar kom ik nog steeds geregeld.

Nu heb ik het wel aardig geaccepteerd, maar het is soms gewoon heerlijk om tegen iemand aan te zeiken dat er voor betaald word Tong uitsteken

Ik zit trouwens bij het ziekenhuis van Stadskanaal Ja

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:44

Volgende diabeet meldt zich. Ik heb nu een jaartje of 16 diabetes. Erachter gekomen toen mijn moeder vond dat ik maar eens richting huisarts moest omdat ik bijna in staat was om een regenplasje op straat op te drinken. En altijd moe, echt de typische verschijnselen. Vaak dorst, veel plassen en voortdurend moe. Eerst een poos aan het spuiten geweest, 4x per dag. Eerste jaren was ik een modeldiabeet, altijd keurig geregeld. Later werd dat minder, uiteindelijk een pomp gekregen (waar ik heel blij mee ben). Laatste twee weken gaat het weer wat beter, maar gemiddeld gezien vlieg ik alle kanten op en meestal de verkeerde. De uitspraak "ach, er is prima mee te leven", heb ik ondertussen een grondige hekel aan. Ja, er is mee te leven, maar ga er maar aanstaan. Dat is niet voor iedereen even makkelijk, de een gaat er makkelijk mee om en de ander niet. Soms heb ik er best moeite mee, dag en nacht nadenken over of je iets wel of niet zal doen en in welke mate.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:00

Bergje schreef:
De uitspraak "ach, er is prima mee te leven", heb ik ondertussen een grondige hekel aan. Ja, er is mee te leven, maar ga er maar aanstaan.

Nou, dan zal ik die uitspraak even veranderen "voor MIJ is er goed mee te leven". Ik weet dat ik iig veel liever diabetes heb dan bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, zoals een vriendin van mij. En ja, het is iets waar je áltijd mee bezig bent en ja, ik laat er nogal wat dingen voor. Op dit moment ben ik aan het overstappen op een pomp, de pomp is vanmiddag kapot gegaan, dus dat loopt ook allemaal niet zoals het moet. En dat is vervelend. Maar ook dat zal wel weer beter gaan Lachen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:10

jeetje wat een verhalen allemaal van anderen.

ik weet niet wat voor type het is, ik ben er ook een beetje bij toeval achtergekomen.
ik doe de opleiding verzorgende en we moesten bij elkaar prikken om het te leren.
toen kwam bij mij bij de eerste keer prikken 13 eruit.
toen een paar weken daarna weer es geprikt op school en toen was die 19.

zoveel klachten had ik opzich niet, ik had wel plosteling overgeven en misselijk en vooral heel erg moe.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:02

als je pas in feb hoeft te komen bij de internist dan ligt het meer voord e hand dat je type 2 hebt, maar dat overgeven is niet zo goed, mij is geleerd; braken is bellen zeker als diabeet

Ik denk dat je met al je huidige vragen goed teercht kunt bij MoniqueT (hey alles goed, long time no speak) of anders eens op de sites die zij aangeeft

het is niet het einde van de wereld, er bestaan altijd ergere dingen maarja leuk is anders, kop op

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 11:57

idd, het is nu ff balen denk ik maar als ik straks een beetje een weg derin heb gevonden komt het wel goed denk ik.

ik heb nu vooral dat als je bijv naar de bios gaat met je vriendinnen, ik dan bijvoorbeeld niks kan eten of drinken, want ze hadden geen sinas light en geen chips light bijvoorbeeld.
ik had het helemaal gevraagd en ze keek me aan of ze water zag branden. Boos!

maar hadden jullie dat niet dan, dat jullie het te horen kregen gelijk moesten stoppen met suiker?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:24

lovebonney schreef:
ik heb nu vooral dat als je bijv naar de bios gaat met je vriendinnen, ik dan bijvoorbeeld niks kan eten of drinken, want ze hadden geen sinas light en geen chips light bijvoorbeeld.
ik had het helemaal gevraagd en ze keek me aan of ze water zag branden. Boos!

maar hadden jullie dat niet dan, dat jullie het te horen kregen gelijk moesten stoppen met suiker?

Nee, maar ik heb bijna een week in het ziekenhuis gelegen, dus ik kreeg alleen dingen die ze daar hadden (maar dus wel koekjes enzo). Daarbij reageert je bloedsuiker op koolhydraten, dus ook op aardappelen, brood e.d. en niet alleen op suiker uit snoep (die reactie is wél sneller en heftiger, om het zo maar te zeggen).

En als ik naar de bios ga neem ik óf zelf light drinken mee óf we gaan naar een bios waarvan ik zeker weet dat ze het hebben Haha! Snoep en popcorn etc. eet ik ook gewoon als ik naar de bios ga, maar dat is eigenlijk niet zo vaak Haha!

En in het begin is het echt heel erg wennen en soms heel vervelend, maar ik moet zeggen dat het snel went. Weet jij al of je moet gaan spuiten of dat je tabletten krijgt? (ervanuitgaande dat je type 2 hebt).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:53

Citaat:

Nee, niet echt, wel te horen gekregen dat ik op moest letten met suiker tot ik bij de diëtiste terecht kon. Zij zou me veel meer leren over voeding en diabetes. En dat was dus echt nog in dezelfde week. Ik zou toch eens proberen of ik niet wat eerder bij de internist terecht kan, dit is gewoon vervelend zo. Als je huisarts er een 'spoedje' van maakt, moet dat lukken.

Mijn huisarts twijfelde geen moment, toen hij dacht aan diabetes belde hij direct het ziekenhuis en een uur later had ik een internist te pakken. 't Is dat het Pasen was dat weekend, anders was alles nog veel sneller gegaan met die diëtist enzo.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:02

toen ik suiker kreeg mocht een diabeet idd niks nada nul noppes aan suiker (en toch heb ik in die periode stiekem elk snoepje wat bestaat geproefd) maar sinds er nieuwe insuline is mag alles, in beperkte maten natuurlijk.

zoute popcorn bij de bios volgende keer?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:07

Citaat:
zoute popcorn bij de bios volgende keer?

Zitten ook wel wat koolhydraten in hoor Vingers aflikken Maar je hebt wel gelijk, zeker met pompen kan je best wat meer doen, soms weleens té, kilootjes zitten er zo weer aan bij mij.

En om even terug te komen op je vraag: ja, het gaat goed met me, met jou ook?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:19

Citaat:
Nou, dan zal ik die uitspraak even veranderen "voor MIJ is er goed mee te leven". Ik weet dat ik iig veel liever diabetes heb dan bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, zoals een vriendin van mij. En ja, het is iets waar je áltijd mee bezig bent en ja, ik laat er nogal wat dingen voor. Op dit moment ben ik aan het overstappen op een pomp, de pomp is vanmiddag kapot gegaan, dus dat loopt ook allemaal niet zoals het moet. En dat is vervelend. Maar ook dat zal wel weer beter gaan Lachen

Kijk, jij snapt hem! Voor de een is het anders dan voor de ander, maar mij valt vaak op dat iedereen over 1 kam geschoren wordt. Dat is niet eerlijk. Ergere dingen zijn er ook altijd, zeker weten.

Kapotte pomp heb ik ook een aantal keer gehad, niet erg leuk om mee te maken. Zeker niet als je er pas mee begint. Ik zou mijn pomp niet meer willen missen, het geeft me zoveel vrijheid! Welke pomp heb je?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:22

Ik heb ook diabetes ik heb type 1.
Ik heb al 2 jaar een pomp Knipoog en ik heb diabetes al 4 jaar .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:08

Citaat:
Welke pomp heb je

Ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Ik heb zelf de Cozmopomp.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:08

MoniqueT schreef:
Citaat:
Welke pomp heb je

Ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Ik heb zelf de Cozmopomp.

Ik ook! Ik heb zelf de paarse, maar ik heb nu een blauwe leenpomp (kleur moet niet onderschat worden Clown Haha! ) Ik vind hem tot nu toe zeer prettig werken. Echt geweldige service! Farmadomo zit in Nuland (brabant??) en ik woon in Groningen. Ze zijn gisteravond (in de storm!) een leenpomp komen brengen, nadat ik 's middags nog had gezegd dat er echt niet zoveel haast bij zat en dat ik ook wel kon wachten tot vanmorgen, ik had me ook wel gered met spuiten. Maar nee hoor, ze zijn wel gekomen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:20

Wat goed joh! Ik heb een tijdje de Cozmo uitgeprobeerd voor Smiths Medical, voor ik van mijn verzekeraar een nieuwe mocht kiezen. Toen had ik de blauwe, gaaf kleurtje ook he! Daarna voor mezelf een paarse gekozen, maar ik heb nog een gelukje;-) Omdat wij veel voorlichtingen geven voor de DVN, mocht mijn man in zijn PR-koffer een demopomp van Smiths, dus daar zit nu de blauwe weer in en af en ruil ik ze om, zodat daar ook een history in blijft enzo. En ik hoef niet te vragen om een reservepomp voor vakantie, die heb ik al.

Heb je trouwens de nieuwste kleuren in de USA al gezien? Duurt wel even voor die hier komen hoor, maar kijk maar.

Afbeelding

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:53

Hmm, die groene is toch ook wel leuk Haha! Alleen dan jammer dat die afsluitdopjes van de batterijen zwart zijn. Maar weet jij dan ook wanneer de glucosemeter die je op de pomp aan kun sluiten (waar je dan zeg maar zelf een stripje in moet doen, en die dan in de meter doen, zodat de meter dat af kan lezen) hierheen komt? De voorlichter zei vorige maand dat ze die in Amerika al veelvuldig in gebruik hebben en in duitsland(??) ook. En dat hij in Nederland waarschijnlijk in februari zou komen. Ik ben wel benieuwd, lijkt me wel makkelijk eigenlijk. Pling

Maar nu is mijn tasje kapot gegaan vanochtend Huilen Ik heb mijn week niet deze week hahahaha

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:26

Hi, ik gebruik geen tasjes, hooguit babysokjes, draag de pomp altijd in mijn bh. Leuke tasjes kan je trouwens ook kopen bij een vriendin van me. Kijk maar op www.pomptasjes.nl . Astrid maakt ze op bestelling.

De meter zou inderdaad snel moeten komen. Ik heb hem vorig jaar een keer mogen testen, het is echt heel erg handig, dat ding. We wachten met spanning af.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:34

Heej!
Ik heb ook diabetes, nu zo'n 14 jaar...
Heb nu een half jaar een pomp en sinds toen ging het een stuk beter met me Haha!
Ik heb deze: Afbeelding
(de kleine versie)
Over de pomp zelf ben ik alleen niet zo tevreden, vind hem niet prettig...
Die Cozmo heeft wel weinig knopjes, of lijkt dat maar zo?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:38

Ik heb dezelfde pomp ook de kleine versie bij mij bevalt ie prima Lachen

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:39

CarmN schreef:
Heej!
Ik heb ook diabetes, nu zo'n 14 jaar...
Heb nu een half jaar een pomp en sinds toen ging het een stuk beter met me Haha!
Ik heb deze: Afbeelding
(de kleine versie)
Over de pomp zelf ben ik alleen niet zo tevreden, vind hem niet prettig...
Die Cozmo heeft wel weinig knopjes, of lijkt dat maar zo?

4 knopjes op de voorkant en een bolusknop aan de zijkant.

MoniqueT; ik heb even op die site gekeken en ik denk dat ik zo'n band ga bestellen. Ik twijfel namelijk of er bij mijn BH in genoeg ruimte is hahahaa Duivel Haha! Zo'n tasje met een mylittlepony is toch ook wel stoer Cool Haha!

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:46

Zo'n tasje lijkt me ook wel handig, ik heb nu zo'n clip, maar die blijft nog wel eens hangen en ze breken toch wel erg makkelijk!
Zo heb ik een keer met een uitwisseling in Spanje gezeten, 2 weken kon ik m'n pomp nergens kwijt (in m'n broekzak gestopt, maar is toch niet zo fijn).

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:09

ik heb eergister naar de dokter gebeld om te vragen of ik niet eerder bij de internist kan. de dokter vond dat de afspraak voor 6 feb best goed (waarschijnlijk best snel dan) want ze hadden het er daar over dat dit al een spoedafspraak was.

ik heb van school een bloedglucosewaarde ding te leen dus kan me eigen waarden meten als dat ndoig is.

nou werd ik vrijdag ineens heel erg misselijk dus ik denk prik ff.
daar kwam 9.4 uit. dit is toch onwijs hoog, vooral omdat ik al suikervrije producten eet?

kunnen jullie hier iets uit halen?

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:10

en nee, ik weet nog helemaal niet wat de behandeling gaat worden.