Faalangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:32

*Meldt zich* Ik heb hier ook last van. Idd vooral met vakken waar ik slecht in ben. Bij het vorige paard wat ik reed zou ik eigenlijk uit gaan brengen in de sport, maar dit is niet doorgegaan ivm faalangst. Het zal nu een stuk minder zijn aan gezien ik er een stuk minder last van heb, en eraan gewerkt heb. Met jongens heb ik dit ook, nu ook een stuk minder, maar dat heeft te maken met iets wat een paar jaar geleden is voorgevallen. Nu ook iets minder last van. Dingen vragen hetzelfde. Het duurt een tijdje voordat ik iets durf te vragen. Zit dan in me zelf: NU ga ik het zeggen, en dan toch weer niet. De laatste tijd gaat dit een stuk makkelijker. Gewoon omdat ik er nu hulp in heb. Zit in een soort inrichting wegens persoonlijke dingen, en dit stuk faalangst wordt meegenomen in mijn behandeling daar.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:37

ik heb t ook. Alleen heb ik het neit met school (zit nl niet meer op school) maar met solicitatie gesprekken ergens heen gaan wat ik niet ken of contacten leggen durf ik ook niet. Ik krijg nu visa jeugdzorg hulp (niet alleen voor faalangst maar ook voor andere dingen die ik hier niet neer ga zetten) ik hoop iig dat het gaat helpen. Je komt er natuurlijk nooit helemaal van af, maar je leert er wel mee leven.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:38

Sillief schreef:
Staat dit hier goed?

Ik heb heel erge last van faalangst.
Voorbeelden:
- Ik ben heel slecht in wiskunde, als ik het dan eindelijk snap en lang voor een proefwerk geleerd heb, denk ik: dit keer een voldoende! Als het proefwerk dan voor mijn neus ligt, ben ik alle formules en regeltjes kwijt en haal ik weer een onvoldondes. Waarna ik te horen krijg dat ik beter moet opletten/leren etc. Ook niet echt motiverend

En wat nou als je de sommen die je maakt in de les en met huiswerk na laat kijken door je leraar? Dan weet hij iig dat je wel je best doet en dat je het ook echt snapt. Dan is dat probleem de wereld misschien al uitgeholpen.

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 16:42

Ik had al met mijn leraar gepraat, (bij leraren dacht ik altijd dat het levensloze monsters waren die het alleen maar leuk vonden om onvoldondes te geven. ) en hij helpt me nu heel goed. Hij motiveerd me ook goed en helpt me vaak.

Ik vind wel grappig dat sommige reacties hier dat ik denk; Hee precies hetzelfde!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:43

_Summerly_ schreef:
Ik heb ook last van faalangst.
Ook vooral met repetities enzo dat ik dingen spontaan vergeet. Mijn ouders zeggen bij wiskunde alleen maar dat het komt doordat ik te weinig doe voor wiskunde en dat ik meer moet maken (goed, verzinnen jullie de sommen?) terwijl ik juist daar overal aantekeningen van maak, altijd m'n huiswerk maak enz.
Alleen door school lopen durf ik ook niet, heb echt het idee dat ik dan door iedereen aangestaard word. Met leraren praten of dingen vragen durf ik meestal ook alleen als er iemand bij is, anders word ik bloednerveus en heel erg verlegen.

dat heb ik ook, heel vervelend is dat....laatst gingen we hints doen ik zei tegen iedereen ga jij maar... ik durf dat niet ben zo bang dat iedereen me uitlacht enzo...
maar voor een groot publiek durf ik dank wel weer op te treden met dansen (deed ik in groep 7,8)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:04

Zoiets heb ik ook, ik denk dat ik meer mensen angst heb. Maar een spreekbeurt voor de klas ofzo of iets vragen aan iemand ofzo vind ik zo verschrikelijk. Als ik met meerdere mensen ben, vrienden ofzo heb ik er helemáál geen moeite mee. Ben ook heel spontaan naar vrienden toe enzo en met vrienden ook om nieuwe mensen te leren kennen, maar in m´n eentje ik moet er niet aan denken. Volgensmij heeft ook niemand het bij mij door omdat ik met vrienden nergens last van heb.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:13

lovekomeet schreef:
_Summerly_ schreef:
Ik heb ook last van faalangst.
Ook vooral met repetities enzo dat ik dingen spontaan vergeet. Mijn ouders zeggen bij wiskunde alleen maar dat het komt doordat ik te weinig doe voor wiskunde en dat ik meer moet maken (goed, verzinnen jullie de sommen?) terwijl ik juist daar overal aantekeningen van maak, altijd m'n huiswerk maak enz.
Alleen door school lopen durf ik ook niet, heb echt het idee dat ik dan door iedereen aangestaard word. Met leraren praten of dingen vragen durf ik meestal ook alleen als er iemand bij is, anders word ik bloednerveus en heel erg verlegen.

dat heb ik ook, heel vervelend is dat....laatst gingen we hints doen ik zei tegen iedereen ga jij maar... ik durf dat niet ben zo bang dat iedereen me uitlacht enzo...
maar voor een groot publiek durf ik dank wel weer op te treden met dansen (deed ik in groep 7,8)
Ik kan echt ontzettend druk en impulsief, maar idd, als ik met iets als hints moet mee gaan doen dan klap ik opeens dicht als het ware en ben ik het liefst zo stil mogelijk. Ook bang dat iedereen gaat lachen ofzo.
Met dingen in de klas zeggen enz. heb ik dan ook weer geen problemen en voor groot publiek iets zeggen boeit me ook niet, maar als er iemand op straat oid wat aan mij vraagt... oei, eng! Bloos

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:14

Ik heb ook faalangst gehad, ben er wel zo goed als overheen. Ik had het dan alleen met school, niet met contact met mensen ofzo. Ik zat op een faalangst training en dat heeft mij heel erg geholpen, nu heb ik er nauwelijks last meer van. Maar ik denk dat je het wel altijd blijft merken bij sommige dingen.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:48

lovekomeet schreef:
_Summerly_ schreef:
Ik kan echt ontzettend druk en impulsief, maar idd, als ik met iets als hints moet mee gaan doen dan klap ik opeens dicht als het ware en ben ik het liefst zo stil mogelijk. Ook bang dat iedereen gaat lachen ofzo.
Met dingen in de klas zeggen enz. heb ik dan ook weer geen problemen en voor groot publiek iets zeggen boeit me ook niet, maar als er iemand op straat oid wat aan mij vraagt... oei, eng! Bloos

nou precies hetzelfde... haha echt dat is zo vervelend... Boos! gelukkig weet ik van wie ik het heb, want mijn moeder heeft het ook heel erg...

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:14

Ik heb ook faalangst. Dat komt omdat ik altijd iets goed wilt doen. Erg vervelend. Ik kan me om de kleinste dingen druk maken. Maar dingen als een spreekbeurt dansuitvoering enzo vind ik niet erg/

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 23:27

Toen ik in groep 7 moest optreden met mijn klas was het ook niet eng nee, omdat het zo donker in de zaal was dat je niks zag zitten en je met zo'n grote groep was.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:01

Hey!
Ik heb ook licht last gehad van faalangst gehad op de middelbare school. Ik heb toen een cursus gevolgd en dat heeft me wel geholpen. De dingen die ik me nog herinner zijn:

-als je eenmaal in de klas zit, en je hebt je proefwerk voor je liggen, komt dat enge gevoel boven, waardoor je niets meer kunt. Probeer dan je ogen dicht te doen, je een beeld voor je te halen waarbij je je heel prettig voelt. Ik nam altijd het beeld voor me van een prachtige skipiste waarvan ik die dag perfect af ging skieen en de wedstrijd won. Probeer daar lang genoeg aan te denken, net zolang totdat het benauwde gevoel weg is. Open dan je ogen en probeer rustig adem te halen. Kijk rustig je proefwerk door en begin dan met een opgave die je weet.
OEFEN WEL THUIS met beelden oproepen, anders zit je daar en weet je niet wat voor een beeld je moet oproepen Haha!

-Probeer op dat zelfde enge moment al je spieren een voor een aan te spannen, van beneden naar boven. Dus begin met je tenen, voeten, kuiten enz. Werk langzaam door naar boven en blijft rustig doorademen. Begin dan rustig met je toets.

-Zoek iemand die je kan leren mediteren. Ik zou het je wel kunnen uitleggen, maar niet zo in een post Knipoog PM me als je hier meer over wilt leren!

Succes ermee!!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:45

Ik heb hier ook last van. dus volg dit even/

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:02

Tijdens pw's word ik niet bang maar ik vergeet gewoon alles. Maar daar word dus met d eleraar aan gewerkt. Vork

Jammer genoeg heb ik het WEER verpest in de verliefdheid. Scheve mond

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:12

Ik heb ook heel erg last van faalangst, op mijn opleiding heb ik ook een training gehad maar dat was helemaal niks.
De decaan vertelde me dat ik allemaal wel wist hoe het zat en dat als ik moeite had met een verslag dat ik het haar dan maar moest mailen. Ik weet ook precies hoe het werkt, maar daar heb ik niks aan.
Als ik een verslag moet maken ben ik dagen bezig met informatie zoeken, altijd ben ik bang dat het niet goed genoeg is en begin ik weer opnieuw. Volgens mij maak ik van elk verslag wel 5 versies tot ik het in moet leveren, het stomme is dat ik altijd goede cijfers haal maar ik blijf bang.
Van mijn leraar moet ik nu naar een therapeut, ik studeer over een jaar af en kan mijn energie wel beter gebruiken. Dus ga ik morgen maar weer eens naar mijn huisarts, kijken wat hij er van vind en er misschien iets op weet.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:35

ik heb faalangstreductietraining gehad in de eerste klas van de middelbare school!
dat heeft me enorm geholpen! niet alleen heb ik er minder last van, ik herken het ook als het weer begint, zodat ik me er niet meer door laat stangen Knipoog een aanrader dus!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:37

_Micha_ schreef:
Zoiets heb ik ook, ik denk dat ik meer mensen angst heb. Maar een spreekbeurt voor de klas ofzo of iets vragen aan iemand ofzo vind ik zo verschrikelijk. Als ik met meerdere mensen ben, vrienden ofzo heb ik er helemáál geen moeite mee. Ben ook heel spontaan naar vrienden toe enzo en met vrienden ook om nieuwe mensen te leren kennen, maar in m´n eentje ik moet er niet aan denken. Volgensmij heeft ook niemand het bij mij door omdat ik met vrienden nergens last van heb.

Precies hetzelfde hier! Doei!

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:40

Ik wil het eerst zelf probleren op te lossen zonder trainingen en gedoe.

Doordat ik het met die faalangst zo verpest had met een jongen, ben ik weer heel close gewordne met een vriend van me. En bij hem ben ik niet bang dat ik iets verpruts, en mag dus wel zeggen dat ik bijna officieel een vriendje heb. Haha! Ook is het wiskunde probleem hopelijk opgelost, heb woensdag het proefwerk dus dan zien we of extra hulp geholpen heeft. Ben nu bezig met het wedstrijden-angst stukje bezig. Ja Rijd nu vaak langs een druk-bezochte weg en het gaat super. Vind het nu juist gaaf als mensen kijken, voel me dan trots. Haha! Ik zou het echt super vinden als ik wat verzekerder word, gewoon door mijn angsten in te zien en te ondergaan. Lachen

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:43

Annemarie schreef:
_Micha_ schreef:

Precies hetzelfde hier! Doei!

Hier ook, met presentaties klap ik helemaal dicht. Nu kijk ik gewoon naar blaadje en naar de muur achter de kindertjes. Ook vind ik het wel handig om van te voren het al in te studeren, zodat ik zeker weet dat ik geen domme versprekingen maak enz. Dan lijkt het iets minder eng. Clown

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:50

Ik heb dit ook heel erg gehad, ik ben daar voor 3 maanden intern opgenomen geweest (met andere dingen uiteraard) dit heeft mij heel erg geholpen.

Ik ben nog steeds erg onzeker maar heb veel minder last van faalangsten.
Ik heb nog wel dat ik erg hoofdpijn krijg en misselijk word als ik een toets etc moet doen. Verdrietig

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:08

Sillief schreef:
Hier ook, met presentaties klap ik helemaal dicht. Nu kijk ik gewoon naar blaadje en naar de muur achter de kindertjes. Ook vind ik het wel handig om van te voren het al in te studeren, zodat ik zeker weet dat ik geen domme versprekingen maak enz. Dan lijkt het iets minder eng. Clown
Dingen instuderen doe ik ook weleens. Ja
En dan nog wil het weleens voorkomen dat ik me verspreek, gewoon omdat ik helemaal nerveus word ervan.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:50

Presentaties enzo. vind ik ook vreselijk.
Eigenlijk alles waarbij je je maar voelt alsof je in je eentje bent.
Maar met paardrijden had ik er als enige nooit last van totdat we een nieuw paard kregen waarop ik niet kon/durfte te rijden. Nu dus al weer anderhalf jaar.
Laat ik nou ook nog eens heel moe zijn en school niet goed gaan.

Maar we hebben verbetering.
Gaan nieuw paard kopen.
Ik ga vanaf volgende week naar de Havo4.
En heb eindelijk vrienden gemaakt in mijn klas (had wel een goede vriendin in mijn klas) maar nu ga ik dus naar een andere klas, dus zal mij benieuwen! Knipoog