wel of geen lezen/bril nemen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:07

Heb ook sinds jaartje lenzen. in het begin werd ik ook steeds sjaggie dat het niet lukte maar gaat na een tijdje goed hoor! zou er ook een bril bijnemen voor als je ogen pijn gaan doen na een dag je lenzen in gehad te hebben. anders worden je ogen steeds slechter. zou zeker 1 van de twee doen, anders worden je ogen steeds slechter Knipoog (zachte lenzen zijn btw makkelijker, kan je meer mee, vallen niet uit)

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:17

Ik heb sinds een paar jaar een bril en ben afgelopen jaar voor een nieuwe gegaan, omdat ik weer koppijn begon te krijgen en erg moe was, vooral vermoeide ogen had.
Nu met nieuwe bril is dat probleem weer helemaal over!
Als ik jou was, zou ik dus wel langs een opticien gaan om je ogen te laten testen. Een bril is, vind ik, helemaal niet zo heel lastig. Ik kom veel bij de paarden, maar ivm studie ook bij koeien en varkens en heb weinig last van mijn bril, behalve als je vanuit de kou een warme, vochtige ruimte binnenstapt, dan is het even lastig.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:26

hmmmm, de ene zegt dat je ogen lui (slechter) worden doordat je een bril draagt en de ander zegt dat ze juist slechter worden als je geen bril draagt
tja,nou weet ik het ook niet meer Haha!
misschien idd maar eens langs de HA voor een doorverwijzing naar de oogarts.
ik zie teletekst wel, maar wel wazig. zit idd de hele tijd met mijn ogen te knijpen.
zo ook de borden bij de afslag op de snelweg. die zie ik pas als ik erbij ben Haha!
niet erg handig dus.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:17

Nou, dat bedoel ik dus Carola. Als jij het gevoel hebt dat je slecht ziet en/of daar echt last van hebt, dan is een correctie dmv bijv. een bril of lenzen de te lopen route.

Volgens mij gaan je ogen zowieso achteruit naar mate de tijd vordert, alleen als je een bril hebt dan wordt die afwijking door de bril gecorrigeerd.
Mijn oogarts vergelijkt een oog met een spier, die moet je blijven trainen. Als het echter op een gegeven moment niet meer gaat omdat je lichamelijke klachten krijgt (hoofdpijn of zo) of dat het onverantwoord wordt (bijv. ivm autorijden), tja, dan ontkom je er dus niet aan. Dan nog niet te zwaar corrigeren.

Een leesbril als je een afwijking van minder dan 1,00 hebt is dan bijvoorbeeld niet echt verstandig.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:28

Firedancer: ik ben heel benieuwd wie jij dan als oogarts hebt, want bij een normale oogarts kom je niet eens binnen tenzij je een abnormale oogafwijking hebt. Ik vind de adviezen die je geeft op z'n minst genomen nogal vreemd en eigenlijk gewoon gevaarlijk.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:37

Wendy schreef:
Firedancer: ik ben heel benieuwd wie jij dan als oogarts hebt, want bij een normale oogarts kom je niet eens binnen tenzij je een abnormale oogafwijking hebt. Ik vind de adviezen die je geeft op z'n minst genomen nogal vreemd en eigenlijk gewoon gevaarlijk.


De oogkliniek van Medisch Centrum Alkmaar.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:12

Firedancer schreef:
Volgens mij gaan je ogen zowieso achteruit naar mate de tijd vordert, alleen als je een bril hebt dan wordt die afwijking door de bril gecorrigeerd.
Mijn oogarts vergelijkt een oog met een spier, die moet je blijven trainen. Als het echter op een gegeven moment niet meer gaat omdat je lichamelijke klachten krijgt (hoofdpijn of zo) of dat het onverantwoord wordt (bijv. ivm autorijden), tja, dan ontkom je er dus niet aan. Dan nog niet te zwaar corrigeren.

Maar als je normaal gesproken kijkt train je je oog toch ook? Je bent constant aan het in- en uitzoomen, focussen enz.
Ergens vind ik het een beetje raar dat je ogen achteruit zouden gaan met een bril. Op het moment dat je een bril opzet, zie je in principe net zo goed als iemand zonder bril. Al het "werk" dat iemand zonder bril normaal gesproken doet, moet jij met bril ook doen!
En het is toch niet zo dat iedereen uiteindelijk een bril heeft?

Trouwens, niet iedereen hoeft slechtere ogen te krijgen met het ouder worden. Oude mensen hebben vaak een + sterkte, dus als jij bijvoorbeeld -1 ofzo hebt, heb je een grote kans dat je afwijking uiteindelijk gewoon verdwijnt Haha!

En dan nog iets; wanneer heb je zelf door dat het onverantwoord is? Ik wist wel dat ik niet goed zag, maar ik had geen idee dat het zo slecht was. Als ik een sterkte van -1 of -2 had gehad was ik misschien niet eens naar de opticien gegaan, terwijl het nog steeds wel onverantwoord was geweest omdat ik niet alles goed zag...