Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor alle mama's op bokt, hoe straffen jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:47

Ik vind ook wat je doet goed avanti

Ik heb dan geen kinderen, maar zie natuurlijk wat er om me heen gebeurd.
En het geen wat ik niet kan begrijpen is het niet consequent zijn.
3x nee en dan toch een ja.
Om dan volgende keer een kind te hebben dat zo lang zeurt tot er weer een ja komt.
Want dat lukte vorige keer ook Lachen

Maar zoiets mag je niet zeggen als je geen kind hebt geloof ik Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:51

avantie4ever: zo zou ik het later ook doen denk ik.
alleen ben ik van mening dat een draai om de oren, als ze echt te ver gaan ook niet verkeerd is. ik ken een jochie die maakt echt alles kapot gewoon voor de lol. Die ouders zeggen alleen 'nee dat mag niet' of een keer op de gang maar daar is het jochie echt niet van onder de indruk en gaat gewoon door met alles vernielen. En ik denk als je hem een keer bij de arm grijpt en heel boos bent dat dat maar voor 1x is. Echt slaan kan natuurlijk niet.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:57

@echwell praten is idd altyd goed Haha! en openheid

@ rk Haha! dat vind ik tof Lachen en idd hekel ik ook de inconsquentie.
Tuurlijk geef ik ook een enkele keer toe, want soms zijn er regels om ze te overtreden maar in de meeste gevallen is nee gewoon NEE en dat is vaak na 1 keer soms 2 keer echt voldoende en dat komt (DENK IK) omdat ik altyd vrij consequent ben geweest daarin en hem ook duidelijk en in begrijpelijke taal uitleg waarom iets niet kan of mag..

@jen33 dankjewel.. Euhm tja ik zei het al eerder ik zou het zelf niet doen maar goed dat is ieders keus en zolang het idd bij een opvoedkundigetik blijft zal ik mensen daar niet om veroordelen.
Ik kan niet oordelen of inschatten waarom dat jongetje dat doet maar ik ben superblij dat Sem niks heeft gesloopt vroeger net als dat hij nergens aan heeft gezeten (niet aan mn chloor oid) ik heb m heel snel uitgelegd waar zijn spullen staan en de rest is van mij en tot nu toe houdt ie zich daar nog steeds aan Lachen

edit de gebruikelijke tikfoutjes is een avantitik:P
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 08-01-07 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:58

Jen 33 als ze echt heel ver gaan en dreigen te onsporen, helpt bij de arm grijpen niet meer.
Een 14 jarige die groter is dan moeder, die moet je met aanpakken.
onder elkaar rammen die puberheren elkaar ook aardig af, en als dat het enige is waardoor je weer een beetje respect krijgt, dan sorry hoor, ging ik hem 1m85, met mijn 1m62, echt flink aanpakken..

Soms worden kinderen onder invloed van buitenaf individuen die in je huishouden niet thuishoren.
De verleidingen op school kunnen ze niet weerstaan.
Had ik hem met zijden handschoentjes moeten aanpakken, en helemaal laten ontsporen.
Imo niet dus, en zoals ik zei het heeft geholpen, is nu een hele fijne vent.

Ik zou er bij de puber van nu niet aan denken om haar te slaan, maar dat heeft met het karakter te maken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:01

@echwell ik begrijp de onmacht e.d in zo'n situatie wel en idd ik ken je zoon niet als hoe hij was en ja ik bof met zo'n makkelijk kind als sem (en ja ook hij is wel eens vervelend zoals ieder kind) maar ik personal zou niet voor die manier kiezen,, nu denk je misschien wacht maar tot hij puber is maar nee ik ben heel stellig ik zou dat niet kunnen..

btw no hard feelings oid hoor Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:03

ik ben geen mama maar weet wel hoe ik zal gaan straffen gewoon met mond en handen zoals mijn ouders ook gedaan hebben.

Ik ben er niet slechter van geworden.
Ben een vreselijk leuk sociaal aardig hardwerkende dame Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:06

Oh ik trek het mij ook niet aan, ik weet dat het nut heeft gehad.
Ben bang als ik toen niet had ingegrepen hij echt heel erg was ontspoort.
Ben blij dat ik nu een gezellige leuke en hardwerkende zoon heb.
Hij zegt nu zelf ook dat hij het hard nodig had.
hij was zo vreselijk agressief, vocht ieder weekend en was onhoudbaar.

Zoals ik zei, hij heeft het er nu nog over, en zegt dat het hem toch wel de ogen opende.
Maar als ik in de natuur kijk, mijn paard bijt haar veulen ook als het vervelend is
Een tijger mept haar jong ook weg als het vervelend is.

Mijn meiden heb ik nooit hoeven te slaan, maar dat zit hem in het karakter.

En ik ben wel een strenge moeder hoor, zeker qua beleefdheidsvormen, en normen en waarden

in een restaurant mochten ze niet rondlopen, gewoon aan tafel zitten en eten.
Enz enz

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:11

@tita jouw mening, ik heb een andere

@echwel ik hecht ook waarde aan normen en waarde en die heeft sem dan ook vind ik dan:) andere vinden hem ook n heerlijk kind
normen en waarde en *wederzijds*respect zijn voor mij ook echt belangrijk Lachen

ben blij dat je je niet aangevallen voelt

*en nu ga ik de hond doen naar stal en Sem uit school halen doeg*

edit @echwel; je bent het er hoop ik wel mee eens dat overal voor slaan geen oplossing is? maar wat ik uit jouw verhaal uit maak is het bij jullie 1 keer geweest... *ben echt ff weg*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:27

Mijn dochter is bijna 2 jaar, dus van echt straffen is nog helemaal geen sprake. Ik beloon liever goed gedrag en negeer negatief gedrag. Dus bv. als ze haar driftbuitjes heeft, lopen we van haar weg, negeren we haar. Binnen een paar seconden houdt ze op met brullen en komt weer 'gezellig' doen, want ze houdt er niet van om buiten gesloten te worden. Werkt prima.
Verder is onze 'nee' ook echt nee. We zijn heel consequent. Gaat ze toch door, zetten we haar in de box (ergens anders heeft geen zin, want dan wandelt ze gewoon weg. Ze is nog te klein om door te hebben dat ze echt moet blijven zitten). Ze is een echt strebertje, wil alles juist heel erg goed doen. Ze helpt ook echt mee met van alles, van de afwasmachine uitruimen, tot afwassen of de tafel dekken. Ze is erg behulpzaam en dat is echt vertederend om te zien. We leggen haar ook al veel uit en ze begrijpt al enorm veel, ondanks dat ze zelf nog niet echt veel praat (wel brabbelt). Verder zit ze ook nauwelijks ergens aan, hier staan alle planten en kaarsjes nog lekker op de vensterbank. We hebben een open kastwand met meer dan 1500 cd's, waar ze niet aankomt. In het begin wel, maar ik heb er nooit een drama van gemaakt (je kunt niet verwachten dat je kind nooit ergens aan zit) en nu doet ze er niets meer mee. En als ze gaat slapen of we gaan weg, hoef ik maar 'wil je je speelgoed even opruimen?' te vragen of ze bergt alles op in de grote speelgoedmand of legt het terug in de kast. Ik hoef het vaak niet eens te vragen. Kinderen zijn erg op rituelen gericht en daar kun je juist positief gebruik van maken.

Mijn vriend en ik zijn heel vrij en open thuis. Alles wordt besproken, uitgesproken als het moet, we gaan niet met ruzie slapen e.d. Dat willen wij ons kind ook aanleren; veel communiceren op een liefdevolle, normale manier. Toen ze net geboren was, was ze een heel onrustige baby en ik voelde aan dat ze heel veel geborgenheid nodig had. Ondanks wat het consultatiebureau zei ('laat maar huilen'), ging dat tegen mijn gevoel in. Heb dus mijn eigen plan getrokken. Ik ben gestopt met werken om er voor haar te zijn (stabiliteit thuis), we hebben haar ingebakerd tijdens het slapen en ze heeft ook lange tijd bij ons op de kamer geslapen. Zowel bij ons in bed als in haar eigen wieg. Pas met 9 maanden was ze er aan toe om op haar eigen kamer te gaan slapen en met 14 maanden hoefde ze ook niet meer ingebakerd te worden. Nu slaapt ze bij ons, als ze naar gedroomd heeft of ziek is (wat nog maar 2x voor is gekomen). Daar zijn we dus helemaal niet moeilijk in. En ik vind het erg gezellig, als ze 's nachts tegen me aan ligt. Extreme regelmaat hebben we niet qua tijden (kan ook niet in een muzikantengezin), wel een dagelijks ritme, maar die hoeft niet helemaal volgens de klok te verlopen. Ze is een heel flexibel kind, die niet jengelt als ze eens een uurtje later gaat slapen. Ze is ook helemaal niet onrustig meer, dat is helemaal over. Eigenlijk is ze juist een onbezorgd kindje met heel veel zelfvertrouwen geworden. Ze weet dat we er voor haar zijn als ze ons nodig heeft en maakt daar geen misbruik van. Slaan en schreeuwen doen we niet bij ons thuis. Als we boos zijn, dan uiten we dat en wordt er over gepraat.

Laatst hadden papa en mama een beetje mot aan tafel en dat voelde ze haarfijn aan. Toen pakte ze mijn hand en papa's hand en moesten we elkaar een kusje geven. En daarna wilde zij even knuffelen met ons, zodat het weer goed was. Dan gaat er wel wat door je heen, hoor, als je ziet hoe zo'n kleintje dat aanvoelt. Man, de tranen sprongen in mijn ogen.

Toen ze net geboren was, was ik doodsbang dat ik geen goede band met mijn dochter zou krijgen, omdat ik zelf een hele slechte band met mijn ouders heb. Ik weet hoe fout het kan gaan binnen een gezin. En dat wil ik niet bij mijn eigen gezin, niet met mijn dochtertje. Gelukkig zijn mijn vriend en ik een hele andere combinatie dan mijn ouders en gaan we heel anders met elkaar om. Dat spiegelt zich in je kind, daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat liefde, warmte, duidelijkheid, openheid, goede communicatie en gezelligheid de kernwoorden zijn. Zo bang als ik was na haar geboorte (want het is me nogal een verantwoording), zo zeker ben ik nu over hoe wij het samen doen met haar. Helemaal nu er regelmatig mensen op haar passen, die haar ook zo goed vinden luisteren en zoveel plezier van haar hebben. Ik neem haar dan ook rustig mee op visite.

Elk kind heeft een andere aanpak nodig, denk ik. Geen kind is hetzelfde en het is aan de ouders om daar hun weg in te vinden. Lukt dat niet, zoek er hulp bij. Plaats je in het kind en leer wat over hun mentale ontwikkeling. En volg je gevoel. Zo doen wij het in elk geval.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:40

Ik heb een dochter van 4,5 en ze is ook vrij makkelijk ik hoef maar 1 of 2 keer nee te zeggen en het is over (al moet ik wel zeggen dat ze het een uurtje later vaak nog eens probeerd) Toch even kijken ofdat ik soms van gedachten veranderd ben.
Slaan heb ik ook een hekel aan, ik heb haar wel een keer een tik voor haar billen gegeven omdat ze onze hond een klap gaf omdat ze door haar speelgoed liep. Ik heb haar toen uitgelegt waarom ik haar een tik gaf en dat als de hond boos op haar wordt dat ie haar bijt en dat dat ook de enige manier is dat een hond zich kan verdedigen.
Staffen door haar naar haar kamer te sturen doe ik ook niet, ze moet van mij dan op de gang gaan zitten. Ik vind ook dat haar kamer een plezierige plek voor haar moet zijn. En met al dat speelgoed op haar slaapkamer zal ze het waarschijnlijk ook niet als straf zien.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:10

Wij hebben een tijdje terug onze zoon van 6 wel naar zijn kamer gestuurd. Hij wilde alleen maar tv kijken en toen dat niet mocht werd hij boos.
Eenmaal op zijn kamer ging hij computeren, arghhhh.
Het was nu net de bedoeling dat hij niet achter zo'n stom scherm zou zitten.
We hebben er om gelachen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:59

Ik wil nog wel even iets zeggen trouwens over straffen.
Sinds iets langer dan een jaar woon ik in Turkije. Turkije is een land wat nog achter loopt op Nederland, ook kwa opvoeden etc.

Ik zie bij ons echt zooo'n grote verschillen in het gedrag van kinderen. De kinderen in Turkije zouden NOOIT hun ouders tegen dúrven spreken, zelfs pubers niet. Vragen álles. Doen niet zomaar iets als ze het niet mogen.
Zelfs het dochtertje van mijn schoonzus, is nu 13 (bijna 14) pubert verschrikkelijk, maar zal altijd meehelpen in het huishouden, familie helpen en naar hun luisteren, ze vraagt het zelfs als ze een snoepje wil pakken..
En wat het verschil is met Nederland? Het straffen..
Nu ben ik zelf ook niet voor slaan trouwens. Maar ik zie wel grote verschillen.
Op school gaat het ook anders, ouderwets zoals ze dat in Nederland noemen. Maar de kinderen hebben respect voor hun docent. Zullen er niet aan denken brutaal te zijn.

Dat is iets wat mij heel erg opgevallen is. De manier van straffen is minder vriendelijk, en ik heb ook een keer met tranen in mijn ogen gezeten toen ik zag hoe het zoontje van mijn schoonzus een klap kreeg
Maar het valt mij gewoon heel erg op, dat Nederlandse kinderen helemaal geen respect meer hebben voor ouders, docenten etc. En dat vind ik dan wel weer jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:03

Dat ouderwetse mag van mij ook wel weer terug komen.
Klappen, nee dat niet, al vind ik een opvoedkundige tik, als dat eens zelden voorkomt geen ramp.
Maar wel gewoon dicipline, consequent.
Daar word je niet slechter van, juist beter imo.
Mijn moeder was consequent. En het was heerlijk om te weten waar de grenzen waren. Dat gaf juist rust en veilighied.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:04

het straffen werkt dus daar wel...
al mag ik het dan ook nog zeggen dat de meesten turken in nederland meer respect hebben voor hun ouders als de nederlandse mensen.

Turken doen ook veel meer met familie en voor familie de banden zijn gewoon anders

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:18

he lau, wat een wijze woorden van jou op bokt. Je hebt goed opgelet bij alle programma's op de tv, hahahaha.

Nou hoe ik mijn kids opvoed dat weet je denk ik wel. Scheelt mij een hoop tikwerk.

Sem is mooi mannetje geworden( zag ik in je profiel)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:07

hej San,
haha die programma's die kijk ik niet (njah een keer of 2 gezien)
Hoe jij opvoed weet ik wel Lachen en das ok imo Lachen
en dankjewel Lachen

@tita nee tevaak lijfeliijkstraffen werkt niet werkt averechts daar krijg je bange onzekere kinderen van met neprespect die waarschijnlijk buiten (zonder ouders in de buurt) heel vervelend zijn..puur omdat ze veel negatieve aandacht gewent zijn

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:39

Nou ik vind dat de topic starter heel goed bezig is zeg! Daar kan ik als 19 jarige nog wat van opsteken.

Ik pas soms op mijn neefje van een jaar, maar ook op 2 meiden van 6 en 8, ze zijn ook heel makkelijk en ik hoef eigenlijk nooit boos te worden.

Er komt wel eens een vrouw bij ons in de winkel, al die jongen mij in het oog heeft, scheurt hij keihard met zijn winkelwagentje tegen mijn benen aan. Die moeder zegt niks, ze kijkt moeilijk, ze kijkt mij niet eens aan en wijst haar zoon niet op zijn gedrag en bied haar excuses ook niet aan, aan mij. Zo zal ik dus nooit worden, ik mag dan een moeilijk kind krijgen later, ik weet wel wanneer ik consequent moet zijn, en daar heeft die moeder echt niks van weg. Dit is nu al 5 keer overkomen, ik moet me echt inhouden om haar niet te wijzen op haar opvoedkundig gedrag.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:01

@bouncebabe ; zegt die moeder echt helemaal niks?? wat raar:S
ik was btw 19 toen Sem geboren werd Lachen
enne thnx voor je complimentje Lachen

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:49

Nee ze trekt de mond niet los, begint wat te mopperen in zichzelf! Kijkt erg storend maar dat is het ook! Dat wordt echt nog een zware taak voor haar zodra dat kindje over heel wat jaren de puberteit bereikt.

Ik geloof ook dat dat jongetje niet helemaal goed is, maar ik zou als moeder echt wel mijn excuses aanbieden.

Volgens mij is het ook een alleenstaande moeder, wil ik niks mee zeggen, maar ik zie haar vaak alleen en het is net alsof ze de puf er niet voor heeft ofzo. Alsof het zoveel energie van haar vraagt, dat jochie.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:58

Bouncebabe ook ik ben alleenstaande mama
en idd ik zou dus ook mn excuses aan bieden of het nou expres of perongeluk was en ook SEm zou sorry moeten zeggen van mij tegen degene waar hij aanrijdt Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:34

Ik ben nog geen mama, maar ben Juf in opleiding en heb uiteraard 2 ouders gehad die me opgevoed hebben Knipoog

Ik ben altijd behoorlijk vrijgelaten door mijn ouders, ik heb altijd de ruimte gekregen om dingen zelf te ontdekken en zelf te ervaren. Toch was nee altijd nee, en heb ik als klein kind heus wel eens een tik op mijn billen gekregen als ik een grote mond had.

Inmiddels ben ik bijna 19 en durf ik te zeggen dat mijn ouders het heel goed gedaan hebben. Ik kan van mezelf zeggen dat ik sociaal ben, beleefd, dat ik met voldoende zelfvertrouwen in de wereld sta Ja Zonder mijn ouders had ik er heel anders bijgezeten.

Ik ben de oudste, dus mijn ouders moesten op mij alles 'uitproberen'. Ik heb eigenlijk nauwelijks gepuberd, maar dat kan ook een karaktertrek zijn, mijn broertje van 16 pubert nl. wel heel erg. Met mij hebben ze nauwelijks problemen gehad dus, maar mijn broertje moeten ze strenger aanpakken, meer achter zijn broek aanzitten en consequenter corrigeren.
Doen ze dat niet, dan zou hij er wel eens heel anders bij kunnen zitten nu Ja

Ik zie het trouwens ook wel in m'n stage, het verschil in opvoeding.
Waar leerling X nu al (groep 4) een grote mond heeft en als ik nee zeg gewoon dwars door me heen schreeuwt, is leerling Y beleefd en goed opgevoed. Bij navraag bij m'n mentrix blijkt dat de ouders van leerling X willen dat 'hij positief benaderd wordt, hij houdt er niet van om gestraft te worden en als er tegen hem geschreeuwd wordt'. De ouders van leerling Y hebben niets gezegd, die hebben hun kind fatsoenlijk opgevoed en krijgen op oudersgesprekken alleen te horen dat hun kind zo'n prettige leerling is!

Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot voorstander van positief benaderen en zoveel mogelijk corrigeren ipv straffen, maar ouders blijven ouders, en niet 'vriendjes & vriendinnetjes'. Als papa of mama mag je, vind ik, heus wel eens boos worden of mopperen. Als ze straks volwassen zijn krijgen ze ook niet de rest van hun leven complimentjes en draait de hele wereld om hun Ja
Laatst bijgewerkt door snoeppapier op 08-01-07 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 23:39

@Maethoriel; je ouders zullen denk ik erg trots op je zijn dat je zo over ze praat Lachen hoop dat SEm dat ook over mij doet als hij 19 is Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:58

Ik denk dat jouw Sem precies zo over je zult praten later, zoals ik het nu lees geef je hem een evenwichtige en goede opvoeding, en op het moment zelf besef je het niet, maar later des te meer Ja

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:06

@ts. ik vind het super als ik hoor hoe jij je 'problemen' met je zoontje oplost.
ik hoop dat ik later ook zoveel geduld kan hebben. ik heb nl soms een beetje moeite
met mijn geduld bewaren. ik ben nog geen mama, maar heb een zusje van 7,
en heb het dus van dichtbij mee gemaakt om tot hier een kind op te voeden.
ik heb me zelf regelmatig geërgerd aan mijn moeder. Bloos zij is nu veel minder
streng als bij mij en mijn broertje. bijv als ze chips wilt, blijft ze zeuren, en krijgt
ze het na 10 keer vragen toch. als ik moest op passen, was dit wel eens moeilijk,
want bij mij kreeg ze het dus niet! nee is nee. wel heb ik af en toe toe gegeven.
maar dat kwam niet heel veel voor!
ik ga binnenkort beginnen als gast-moeder. dat is dat je op een kindje van een
ander past bij jou thuis. ik verheug me hier erg op. ik ben altijd al graag met kinderen
bezig geweest, en heb altijd heel veel met mijn zusje gedaan. dit mis ik enorm nu ik
op me zelf woon! dus misschien dat ik hier dus mijn hart lekker op kan halen!

echt, een heel groot compliment voor alle ouders die het zonder ruzie opgelost krijgen!
dat was bij ons thuis nooit aan de orde!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 08:13

@samantha21 thnx voor t complimentje, enne je hoort t idd vaak dat bij eventuele meerdere indere t wat makkeliker wordt qua regels van de ouders tenminste dat hoor ik vaak Knipoog veel plezier als gastouder!.
Enne iedereen en ook elke ouder verliest wel eens zijn of haar geduld hoor, Als je als je een mama of papa bent je dan maar wel goed agvraagt of dat wel zo terrecht was en als je je geduld enigzins verloren hebt je uitlegt aan je kind dat dat niet aan haar of hem ligt Lachen