Ik ben nog geen mama, maar ben Juf in opleiding en heb uiteraard 2 ouders gehad die me opgevoed hebben 
Ik ben altijd behoorlijk vrijgelaten door mijn ouders, ik heb altijd de ruimte gekregen om dingen zelf te ontdekken en zelf te ervaren. Toch was nee altijd nee, en heb ik als klein kind heus wel eens een tik op mijn billen gekregen als ik een grote mond had.
Inmiddels ben ik bijna 19 en durf ik te zeggen dat mijn ouders het heel goed gedaan hebben. Ik kan van mezelf zeggen dat ik sociaal ben, beleefd, dat ik met voldoende zelfvertrouwen in de wereld sta
Zonder mijn ouders had ik er heel anders bijgezeten.
Ik ben de oudste, dus mijn ouders moesten op mij alles 'uitproberen'. Ik heb eigenlijk nauwelijks gepuberd, maar dat kan ook een karaktertrek zijn, mijn broertje van 16 pubert nl. wel heel erg. Met mij hebben ze nauwelijks problemen gehad dus, maar mijn broertje moeten ze strenger aanpakken, meer achter zijn broek aanzitten en consequenter corrigeren.
Doen ze dat niet, dan zou hij er wel eens heel anders bij kunnen zitten nu 
Ik zie het trouwens ook wel in m'n stage, het verschil in opvoeding.
Waar leerling X nu al (groep 4) een grote mond heeft en als ik nee zeg gewoon dwars door me heen schreeuwt, is leerling Y beleefd en goed opgevoed. Bij navraag bij m'n mentrix blijkt dat de ouders van leerling X willen dat 'hij positief benaderd wordt, hij houdt er niet van om gestraft te worden en als er tegen hem geschreeuwd wordt'. De ouders van leerling Y hebben niets gezegd, die hebben hun kind fatsoenlijk opgevoed en krijgen op oudersgesprekken alleen te horen dat hun kind zo'n prettige leerling is!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot voorstander van positief benaderen en zoveel mogelijk corrigeren ipv straffen, maar ouders blijven ouders, en niet 'vriendjes & vriendinnetjes'. Als papa of mama mag je, vind ik, heus wel eens boos worden of mopperen. Als ze straks volwassen zijn krijgen ze ook niet de rest van hun leven complimentjes en draait de hele wereld om hun
Laatst bijgewerkt door snoeppapier op 08-01-07 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt