bdd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: bdd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:50

nou jaaaaaaa... dat vind ik een zeer respectloze reactie...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:14

Vroeg mij eerlijk gezegd ook af waarom ze er dan mee op tv wil, terwijl ze de helft van de tijd niet gefilmd OF van achter gefilmd wou worden. Snap dat er een documantaire over gemaakt word, maar neem dan niet zo'n extreem geval als deze.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:17

Niet zo extreem... Juist wel. Ze moeten toch benadrukken wat het daadwerkelijk inhoudt?? Wanneer je iemand neemt die het maar 'een beetje ' heeft (in hoeverre mogelijk) dan krijg je toch geen volledig beeld?
Op het laatst zag je haar toch gewoon...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:40

iefke schreef:

Ik heb het Slim Bij Anorexia Nevosa is het vertekend zelfbeeld wél te zien voor de ander, bij BDD niet....
Maar hoe meer ik lees hoe meer ik erachter kom dat het toch wel heel dicht bij elkaar ligt...

Dat hoeft volgens mij ook niet, iemand met AN kan opgenomen worden en door sondevoeding weer aan een gezond gewicht komen maar van binnen nog altijd dat totaal vertekende zelfbeeld hebben.

Ik denk dat de stoornissen qua symptomen wel heel veel op elkaar lijken, alleen gaan AN en BN vaak ook over controle bijvoorbeeld, en daar kan ik me bij BDD weer niet zoveel bij voorstellen. Ik heb de docu niet gezien, maar een eetstoornis lijkt mij een stuk destructiever van aard omdat patiënten echt actief bezig zijn met 'lijnen' (hun lichaam slopen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:46

Justy schreef:
Ik denk dat de stoornissen qua symptomen wel heel veel op elkaar lijken, alleen gaan AN en BN vaak ook over controle bijvoorbeeld, en daar kan ik me bij BDD weer niet zoveel bij voorstellen. Ik heb de docu niet gezien, maar een eetstoornis lijkt mij een stuk destructiever van aard omdat patiënten echt actief bezig zijn met 'lijnen' (hun lichaam slopen).

Daar heb je wel een punt, daar had ik nog niet aan gedacht.

Wat mij betreft is het overigens ook niet zo belangrijk wat precies waarbij hoort, maar het zou zonde zijn als het als 2 volkomen gescheiden zaken gezien wordt. Het ligt dicht genoeg bij elkaar dat informatie over het 1 ook zinvol kan zijn voor behandeling van het ander. (En dat is in de psychiatrie nog wel eens moeilijk, dat integreren van kennis over de randen van de deelgebieden heen.)

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:31

Ik denk dat Micheal Jackson een duidelijk voorbeeld is van iemand met BDD!

Ik vind het een hele interessante ziekte en kan me ook wel enigzins vinden in de gedachtegang.
Iedereen heeft wel eens zo'n dag dat je jezelf er vreselijk uit vind zien, BDD patienten blijven alleen dan de hele dag in deze gedachte en kunnen nergens anders meer aan denken.

Naar mijn idee lijkt het ook sterk op Anorexia Nervosa, je hebt een "verkeerd" lichaamsbeeld.

Justy; AN gaat idd veel over controle, ik denk dat mensen met BDD bij voorbaat al denken dat ze geen controle hebben over de situatie.
Aan de andere kant, denk aan de man met de zonnenbril, het meisje dat zich veelvuldig liet opereren. Toch ook een vorm van iets onder controle willen hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:58

Ik heb het ook gezien.
Het verbaaste me, hoe mensen zich zo kunnen schamen. terwijl de halve bevolking er zo uit zou willen zien als zij.. Ik denk dat er meer mensen zijn die aan BDD lijden dan lijkt. Het is toch vaak een minderwaardigheidcomplex dat zich langzaam voorzet en dit soort dingen kunnen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:01

Ik heb het eens gezien in Oprah

Een vrouw die ook al alles aan zich haten laten verbouwen, omdat ze zich lelijk vond.
Nu was ze idd lelijk, net een mislukte Barbie, maar daarvoor, was ze zo knap.
Zo erg dat iemand dan van binnen zich zo naar voelt en zich zo lelijk vind.
Nog erger dat een plastisch chirurg er aan mee werkt.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:17

runningkawa schreef:
Nog erger dat een plastisch chirurg er aan mee werkt.

Maar een groot deer van de clienten/patienten die daar komen overdrijven een lichamelijk deel, dat is nou eenmaal zijn werk.
Plastische chirurgen waarschuwen ook wanneer de kans daar is dat een operatie niet zal slagen, Micheal Jackson is echt wel gewaarschuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:20

Maar na hoveel operaties?
Die vrouw die daar zat werd ook pas gewaarschuwd toen ze dachten dat haar neus het niet meer kon houden?

Door alle operaties kon ze niet meer gewoon ademhalen
En moest met een wattenstaafje de neus open houden

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:32

Maar zij verdienen hun geld ermee, dan hebben ze dat er wel voor over. Zowiezo is elke operatie riskant. Ik vind het ook verbazingwekkend hoeveel onnodige en mislukte make overs worden uitgevoerd. Borst vergroting? waarom? Zodat je je beter voelt. Vaak gaan dat soort dingen mis, maar dingen zoals borst verkleining vind ik wel iets zinvols.. Als dat er niet was geeweest..

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:42

Ik denk dat het ook wel een bepaalde druk is die de BDD-er op de omgeving& plastische chirurg legt.

Je kan als vader van dat meisje wel denken van 'Nee, hier ligt de grens, ik betaal het niet meer' en koppig vol blijven houden, maar als het kind daardoor suïcidaal wordt zal dat toch ook niet de bedoeling zijn.
Hetzelfde geldt voor de chirurg. Hij kan het wel adviseren maar als het voor zijn cliënt letterlijk over leven en dood gaat en hij kan er bovendien geld aan verdienen, zal de het keuze toch wat makkelijker maken om wél mee te werken aan de operatie. Ook al weet iedereen dat het eigenlijk niet de beste keuze is.

Ik vind dit echt een interssante stoornis. Het is gelukkig niet zo dat ik mezelf er helemaal in herken ofzo, maar ik kan me wel enigzins voorstellen hoe die mensen zich voelen.

Valt dit trouwens dus onder de psychosomatische stoornissen of niet ?