Wie heeft er nog meer PDD-NOS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Wie heeft er nog meer PDD-NOS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 05:06

Daar zijn ze dan wel laat achter gekomen omdat je nou al 18 jaar bent

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:10

Hoi hoi mensjes,

Mijn dochter van 8 jaar heeft ook PDD-NOS en ADHD dus eigenlijk 2 moeilijke aandoeningen tegelijk.
En bij haar is ook het pervasive gedragsprobleem het grootst en gaat ook naar een speciaal onderwijs, RENN4 in Smilde.
Moet zeggen dat ze onzettend haar best doet en eigenlijk nu al over hebt als ze 12 is gewoon naar IVBO wilt en in ieder geval geen vervolg RENN4. Heb haar uitgelegd dat het bijna zelfde is alleen dat ze het probleem juist om het gedrag aanpakken en dat vind ze wel moeilijk.
Verder zijn haar kenmerken het in 1 keer lachend uitbarsten, geen begrip hebben als je ergens aan irrieteerd, maar met langere uitleg wel begrijpt. Fantasierijk vooral met dieren maar niet kunnen zien van real en not real. Alleen als je het uitlegd wel! Dyselectie, maar heb dat zelf ook en dingen die zij leuk vind, gaat ze ook 100% voor!
En ja zoals bij de meeste innerlijke handicap zie je niets van buiten en lijkt je een dood normaal iemand.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:52

MSQuincyTE schreef:
Daar zijn ze dan wel laat achter gekomen omdat je nou al 18 jaar bent

Ik was al bijna 19 toen ze het gediagnosticeerd hadden. Bovendien waren ze al een aantal jaar (lees: ong. 12 jaar) met mij bezig en er waren een aantal psychologen die ontkende dat ik autisme had.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:20

Ik wist het ook pas op mijn 18/19de ....

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:01

Ik heb ook gehoord dat PDD-NOS heel moeilijk te diagnosticeren is, vooral omdat het autisme op zich nog heel nieuw is voor deze wereld. Het autisme an sich is niet moeilijk te diagnosticeren, asperger enzo, maar PDD-NOS wel, omdat we maar een aantal kenmerken hebben van autisme. Het kan best zijn, dat als ik over een aantal jaar bij een ander maatschappelijk medewerker loop, dat die zegt dat ik het helemaal niet heb. Ik zie wel ...

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:38

PDD-NOS is ook moeilijk te diagnosticeren, maar ze hebben bij het GGZ van Autisme team Nederland goeie richtlijnen waar ze PDD-NOS uit op kunnen maken.
En dat is niet binnen een week klaar, maar wel zeker meer dan een half jaar.

Het word beter herkend en daarom zoals bij sommige hier pas wat op latere leeftijd mee herkend.

Ben benieuwd hoe sommige mensen met bepaalde problemen steeds tegen aan lopen ook omdat ze wat ouder zijn en wat wijser zijn ga je ook meer tegen je eigen probleempjes van jezelf herkennen.

Mijn dochter zegt dat haar hersentjes dat zeggen en dat ook moet doen dus bijv. moet ze in eens kei hard gaan lachen en zo zijn er wel meerdere dingen.

Zijn hier dus ook mensen met een bepaalde tic of gewoonte die ze moeten doen?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:51

Sonador schreef:
Ik heb het ook, als ik een aantal experts mag geloven ... Maar wel een milde vorm ervan!

ik wss ook Scheve mond ag kan er niet wakker van liggen eigenlijk, Clown

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:11

Zijn er hier bokkers die hulp op school hadden omwille van hun autismespectrumstoornis?

(Ik denk dan bvb. aan extra begeleiding).

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:53

Mijn dochter van 13 jaar heeft het ook, vrij ernstige mate.

Het heeft lang geduurt voordat de diagnose kwam.
Vooral veel onbegrip om ons heen.

Nu gaat het goed, we hebben wel veel hulp!

Ook wordt ze begeleidt op school, en zit ze op een "gewone"school.

Voor vragen of gewoon een gesprekje mag je me altijd pb en Knipoog

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 15:08

caro_vt schreef:
Zijn er hier bokkers die hulp op school hadden omwille van hun autismespectrumstoornis?

(Ik denk dan bvb. aan extra begeleiding).

Ik krijg extra begeleiding..
Die komt om de zoveel maanden kijken of het goed gaat op school..
En gaat soms ook vragen stellen of het goed gaat enzo! Ja

Heb dan op een Speciaal Onderwijs gezeten.. (De Basisschool & Middelbare)
En nu zit ik op een Normale school.. Maar wel soms met hulp Ja

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:33

Mijn broertje heeft het ook. Duurde erg lang voordat de diagnose werd gesteld.
Ik vind het erg vermoeiend af en toe omdat hij heel anders op dingen reageert, wat soms de sfeer enorm kan verzieken. Hij heeft wel begeleiding, maar dat verandert natuurlijk niet het feit dat hij het heeft. Een aantal dingen gaan zeker al beter, hij durft bv weer in de lift of een langere tijd alleen te blijven, maar als je goed oplet merk je het bij een hoop dingen. Zo vindt hij nieuwe dingen vreselijk, bv op vakantie gaan, bij iemand nieuws gaan logeren. Of als meubels in huis worden verplaatst. Hij praat er echter nooit over, in tegenstelling tot mij is hij niet zo'n prater, dus éigenlijk begrijp ik niet hoe hij denk in dat soort situaties, ik accepteer het gewoon.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:41

Nieuwe dingen zullen altijd moeilijk blijven.
Je kan het wel voor hem vergemakkelijkeren door veranderingen , zoals vakanties goed te plannen.
Door middel van begeleiding kan iemand met een autismespectrumstoornis en de hem omringende mensen wel beter leren omgaan met z'n diagnose.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:59

Loezoe schreef:
Ik vind het erg vermoeiend af en toe omdat hij heel anders op dingen reageert, wat soms de sfeer enorm kan verzieken. Hij heeft wel begeleiding, maar dat verandert natuurlijk niet het feit dat hij het heeft. Een aantal dingen gaan zeker al beter, hij durft bv weer in de lift of een langere tijd alleen te blijven, maar als je goed oplet merk je het bij een hoop dingen. Zo vindt hij nieuwe dingen vreselijk, bv op vakantie gaan, bij iemand nieuws gaan logeren. Of als meubels in huis worden verplaatst. Hij praat er echter nooit over, in tegenstelling tot mij is hij niet zo'n prater, dus éigenlijk begrijp ik niet hoe hij denk in dat soort situaties, ik accepteer het gewoon.

Met nieuwe (grote, veranderende ) dingen heb ik dus ook veel moeite. Nieuwe dingen moeten (zover dat mogelijk is) in stapjes worden ingeleid.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:25

Loezoe schreef:

weet niet hoe oud jouw broertje is....maar dat kan nog veranderen.
Mijn zoon had dat ook...maar kan daar nu bijzonder goed mee omgaan.
Hield voor dat soort dingen ook mijn hart vast toen hij de overstap maakte naar het middelbaar onderwijs (verschillende leerkrachten, verschillende lokalen, verschillende tijden) maar hij gaat ermee om alsof hij nooit anders gewend is geweest.

Mijn ervaring leert dat, hoe ouder ze worden, ze zelf steeds beter leren omgaan met deze onzichtbare rolstoel...zij het met veel vallen en opstaan voor zowel het kind zelf als zijn directe omgeving.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:45

kwist rond mijn 20ste van mijn add en op mijn 22ste kreeg ik mijnn diagnose pdd-nos erbij.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:23

mijn zusje heeft het ook. en dat vind ze helemaal niet leuk.