chronische moeheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirre

Re: chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:35

Ja, dat herken ik ind. ook, moeilijk op woorden komen en midden in je verhaal niet meer weten waar je het ook al weer over had. Of denken, ik moet dat en dat zeggen en dan niet meer weten wat je ook alweer moest zeggen....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:38

Ja en dan vertel je dat aan mensen,... dat je zo slecht dingen kunt onthouden en dergelijke en dat als je in de keuken staat je niet meer weet wat je daar ook al weer eens moest doen dan zeggen de mensen doodleuk: Ja, maar dat heb ik ook wel eens!
Ja duh Rolleyes wel eens,...ik 10 keer per dag Verward !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:56

Maar dat is ook als je zegt dat je moe bent
Ja ik ben ook wel eens moe

Tuurlijk, maar dit moe voelt heel anders als het moe van veel gedaan hebben en dan weten dat je zoveel werk verzet hebt die dag.
Het moe dat over is na een dag slapen.

En het voelt ook anders aan als het lamlendige gevoel wat je wel eens hebt op een lamme zondag als je niets doet.
Want die verwijten krijg je ook van mensen, dan moet je wat meer gaan doen...zucht

Ik krijg van medici, die wel in ME geloven en dat zijn dan de typjes die verder kijken dan hun neus lang is, dus accupuncturisten en dat soort mensen
Doe eens wat minder, ga niet over je grenzen, vergelijk je niet met andere die dat wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:07

runningkawa schreef:
Ik vergat eerst echt niets
telefoonnummers
Maar ik had ook de "tik" kentekens van iedereen zijn auto te kennen. En dan wist ik ook direct uit welk jaar die auto kwam (tik krijg je met 2 auto liefhebbers als broers)

Nu moet ik nog keihard denken over de kentekens van onze eigen voertuigen en telefoonnummers.

Jemig, lijkt mijn verhaal wel. Ik was ook altijd heel scherp en had veel van die tik's. Nu ben ik een zeef, vooral met werken. En altijd moe, en een hekel aan drukte om me heen, of drukke mensen. Bij mij is de diagnose fibromyalgie gesteld, maar ik ben na een keelontsteking een poos geleden alweer een hele tijd doodmoe, terwijl ik best fit was. Hardlopen wil niet meer, koppijn, en mijn paard al 2 weken niet gereden. Het scheelt bij mij altijd wel zomer of winter. In de zomer heb ik veel minder pijn in mijn spieren en rug en ben ik ook niet zo lam.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:15

Vooral niet over je grens heen gaan.
Wat voor mij erg helpt is lang rusten na iedere inspanning.
Niet meer ff afmaken waar je mee bezig was, maar gewoon tussendoor rusten.

Ik ben op aanraden van de arbo ook bij de psycholoog geweest.
Ookal hoefte ik niet meer te komen na 4 of 5 x,omdat ik alles goed deed in haar ogen. Toch heeft ze me wel een beetje geholpen. Een onafhankelijk persoon die zegt dat je het goed doet is heel fijn.
Ook mijn omgeving reageerde positief, want je gaat naar de pycholoog, dus je doet er wat aan, je bent echt ziek, ipv daarvoor een "aansteller". Ik zag ook wel herkenning met vroeger, dat ik toen teveel deed, was leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:19

Ik kreeg daar ook te horen dat ik een te hoog arbeids ethos had (schrijf je dat zo?)
Met andere woorden, ik moest eens wat meer aan mezelf denken dan aan mijn baas.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:28

Je bent al overal geweest zeg je? Niet om het een of ander maar ook bij een psycholoog? Vermoeidheidsklachten en hoofdpijn is in de psychologie een veel voorkomende klacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:31

Wie bedoel je mij?

Het zit toch tussen je oren volgens veel artsen?
Want er is lichamelijk niks aantoonbaars, dus het zit tussen je oren of je bent een aansteller.
Tussen de oren zat niets, dus weet nu wat het wel is Haha!

Jammer dat ik me ook moet aanstellen als het om leuke dingen gaat, maar dat willen ze dan niet zien/snappen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:49

Hoe hebben jullie de diagnose cvs gekregen? Aangezien veel artsen er een beetje lacherig over doen omdat het dus niet aantoonbaar is. Er is natuurlijk geen simpele test voor...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:04

Nee ik bedoelde de TS. Waarom zou je een aansteller zijn als iets "tussen je oren zit"? Je moest eens weten hoeveel er mis kan zijn tussen je oren. Dat is net zo goed lichamelijk, aangezien hersenen toch echt lichamelijk zijn. Daar wordt veeeeel geregeld, bijvoorbeeld verwerking van sensorische informatie (wat voel je), slaapgedrag, hormonen etc. Een kleine verstoring kan voor veel lichamelijke problemen zorgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:08

runningkawa schreef:
Wie bedoel je mij?

Het zit toch tussen je oren volgens veel artsen?
Want er is lichamelijk niks aantoonbaars, dus het zit tussen je oren of je bent een aansteller.
Tussen de oren zat niets, dus weet nu wat het wel is Haha!

Jammer dat ik me ook moet aanstellen als het om leuke dingen gaat, maar dat willen ze dan niet zien/snappen

Dat is bij veel ziekstes zo hoor. Hoeveel keer dat ik gehoord heb dat ik stress ofzo had. En daardoor mijn buik pijn doet. Of dat het inderdaad tussen je oren zit.
Als ze op het eerste moment niks zien waar dan ook is dat gewoon een standaart diagnose.
En tegenwoordig moet je echt vechten voor verdere onderzoeken.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 11:12

@nikkigioa: ja, heb het er in ieder geval over gehad met de internist in het ziekenhuis (of dat nut zou hebben) en heb toen een gesprek gehad met psychologe erbij. Zij verklaarde dat ik nog ondanks de vervelende moeheid zeer positief in het leven stond en me er niet snel onder liet krijgen. Zij kon geen psychische oorzaken vinden, dus moet het toch ergens anders vandaan komen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:13

Ik krijg bij mijn dagbehandelingen straks ook een psycholoog en ik ben er idd bang voor dat mensen zoals familie dan denken, ja zie je wel die krijgt niet voor niks psychische hulp, zal het wel tussen der oren zitten,... Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:18

Cyntje schreef:
Ik krijg bij mijn dagbehandelingen straks ook een psycholoog en ik ben er idd bang voor dat mensen zoals familie dan denken, ja zie je wel die krijgt niet voor niks psychische hulp, zal het wel tussen der oren zitten,... Verward

Zullen ze ook doen hoor. Zo zijn gewoon sommige mensen Dromen

Mij hebben ze in het begin zelfs op prozac proberen zetten, later toch maar flink hun excuses aangeboden Nors opkijken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:19

Nee ik wil niet van die verslavende middelen, ik wil een oplossing voor mijn pijn!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:19

nexthorse schreef:
Hoe hebben jullie de diagnose cvs gekregen? Aangezien veel artsen er een beetje lacherig over doen omdat het dus niet aantoonbaar is. Er is natuurlijk geen simpele test voor...

Dit vraag ik mij ook af?
*Meldt zich ook* zit nl ook "in de race" voor diagnose CVS.
Het is allemaal zo herkenbaar wat hier beschreven staat door jullie....

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:20

Volg even aangezien ik ook hetzelfde probleem heb als de TS.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:22

Cyntje schreef:
Nee ik wil niet van die verslavende middelen, ik wil een oplossing voor mijn pijn!

Inderdaad, maar vertel dat maar is aan een dokter die je niet geloofd.
Hoeveel mensen geloven er in cvs of fibro.
Zeker dat laatste psychologische stoornissen. Erg gewoon..

Alhoewel je met fibro bij bloedonderzoek een sluimerende bindweefselziekte kunt vinden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:26

Had ik gister mijn reumatoloog weer aan de kassa Nagelbijten / Gniffelen

Tja idd, het blijft vechten voor je eigen rechten zullen we maar zeggen! Ik ben ook erg benieuwd naar die dagbehandelingen, ik kom net uit bed maar als ik nu terug zou kruipen kan ik wel weer slapen, dit is in de winter duidelijk erger dan in de zomer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:14

Bij mij maakt zomer en winter niets uit.

De diagnose is bij mij gesteld door professor Pop in het ACM in Maastricht.

Ik had ondertussen veel gelezen over ME en als ik dat las, schreven die mensen mijn verhaal.
Ook was ik in contact gekomen met iemand bij mij in de buurt, die de diagnose ook vast had laten stellen door die professor.
Ik ben naar de huisarts gegaan en gezegd dat ik daar ook heen wilde.

Toen ik in Maastricht kwam vom prof. Pop het belachelijk dat de diagnose bij mij nog niet gesteld was, na zo lang ermee te lopen en gezien wat voor een bezige bij ik voorheen was en nu daar niet eens de helft meer van kon.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:53

runningkawa schreef:
Maar dat is ook als je zegt dat je moe bent
Ja ik ben ook wel eens moe

Tuurlijk, maar dit moe voelt heel anders als het moe van veel gedaan hebben en dan weten dat je zoveel werk verzet hebt die dag.
Het moe dat over is na een dag slapen.

Maar het is ook een vermoeidheid die je heel moeilijk voor te stellen is. Ik ben zelf niet chronisch vermoeid, maar werd toen ik terugkwam van vakantie 'ziek'. Ik had een afwezig gevoel in m'n hoofd (ook snel staren etc, licht duizelig etc), heel moe gevoel in m'n spieren en ook verder was ik echt zo ontzettend moe. Als ik 's ochtends wakker werd was ik al moe en dat bleef ik ook. Naar de winkel gaan bijvoorbeeld was al een hele opgave, studeren ging bijna niet.
Maar dit gevoel is niet met gewone moeheid te vergelijken...
Er zijn bloedtesten gedaan, maar het enige waar ze bij mij mee kwamen was chronische hyperventilatie. Bloed zag er nl. prima uit. Ik ben nog steeds snel moe, maar niet meer zo erg als in het begin.
Mijn moeder heeft ME en pas nu kan ik me voorstellen hoe moe ze soms moet zijn, tuurlijk geloofde ik het wel en hield ik er rekening mee, maar dat het zo erg kon zijn wist ik echt niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:13

runningkawa schreef:
Ik kreeg daar ook te horen dat ik een te hoog arbeids ethos had (schrijf je dat zo?)
Met andere woorden, ik moest eens wat meer aan mezelf denken dan aan mijn baas.

idd, ik moest ook nog meer voor mezelf kiezen, terwijl ik zelf al vond dat al ontzettend veranderd was.
Ik had/heb een hekel aan aanstellers en dan moet je zelf ook niet aanstellen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:17

Herkenbaar
Ik meende ook al dat ik weinig deed
Krijg je dat nogmaals te horen.

En idd, ik heb en hekel aan aanstellers, dus zelf ook niet miepen Lachen

En dan ram je zover door, dat jezelf weer plat ligt
En dat kan niet en drink je met ontbijt 2 redbulls en 2 aleve's. dan kan je weer ff voorruit...

Hoezo luie ME-er?
Toch ben ik dat volgens sommige nog steeds Ja
Zo frustie
Waarom kunnen mensen niet verder kijken dan hun neus lang is?
Maar daar lopen jullie vast ook regelmatig tegen aan.

Verder is het ook wel mijn iegen schuld.
Praat er eigenlijk alleen op internet over, is zo lekker anoniem.
In het echie, niet zeiken, maar doorgaan...stom natuurlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:21

Cyntje schreef:

Daar was ik ook wel bang voor, maar dat gebeurde juist helemaal niet.
Je kan daardoor juist uitsluiten dat het tussen je oren zit.

Laatst nog, was iemand ervan overtuigd dat de ziekte cvs voor een groot tussen de oren moest zitten.
Dus ik zei dat de psycholoog kon bevestgen dat dat bij mij niet het geval was.
Toen zei hij dat je een psycholoog niet moet overschattten en dat ons brein erg ingewikkeld is. Daarop zei ik dat je de dokters ook niet moet overschatten Haha! , het menselijklichaam is ook niet simpel. Er zijn nog een hoop vragen omtrent het menselijk lichaam.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:24

runningkawa schreef:
Praat er eigenlijk alleen op internet over, is zo lekker anoniem.
In het echie, niet zeiken, maar doorgaan...stom natuurlijk

Dat heb ik wel geleerd. Wanneer mensen horen dat ik niet eens kon stofzuigen, schrikken ze wel.
Maar ga het niet "zomaar" ff vertellen natuurlijk.