Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: Meisje vertelt dat ze zichzelf snijdt, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:06

Nouks schreef:
Herbie90 schreef:

Mijn dochter heeft deze ziekte, want dat is het echt, ook. Ik ben heel blij dat ik er (na 2 jaar) achter ben gekomen. Helaas was er niemand die mij hier eerder op heeft gewezen. Kinderen kunnen dit heel goed en heel lang verbergen.

Nou sorry hoor, maar ZIEKTE? Boos!

Dit vind ik dus een typische opmerking van een moeder die duidelijk minder verstand heeft van dit soort zaken dan ze denkt te hebben. Medelijden met je dochter.

je kan ook in je hoofd even ziek zijn. mensen met depressies zijn ook ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:19

milo schreef:
[***] schreef:

Dit vind ik dus een typische opmerking van een moeder die duidelijk minder verstand heeft van dit soort zaken dan ze denkt te hebben. Medelijden met je dochter.

je kan ook in je hoofd even ziek zijn. mensen met depressies zijn ook ziek.

Vertel mij er wat over. Als er hier iemand zit in dit topic met ervaring op dit gebied, ben ik het. Maar automutilatie op zich is GEEN ziekte, het is een illustratie dat er serieus iets aan de hand is. Het is geen op zichzelf staande stoornis ofzo. Als iemand automutileert, is hier een reden voor, dáár moet aan worden gewerkt. Automutilatie behandelen alsof het een ziekte is, is enkel symptoombestrijding.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:19

Citaat:
Verder wil ik nog benadrukken dat het zelfverwondende gedrag meestal niet het probleem op zich is. Vaak zit er een reden achter. Het klinkt alsof het hier de zelfhaat is, maar ook daar moet een reden voor zijn. En op de lange termijn ook een oplossing. (Ik denk nu aan dingen als sociale vaardigheidstraining of iets dergelijks.) Maar dit is voor later zorg, ik wilde het je alleen nog even zeggen.

Je hebt helemaal gelijk, Nouks. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:37

Lachen Weet ik Knipoog

Maar daarom kwam ik dus aanzetten met dat ik medelijden had met de dochter van Herbie90. Ik heb het eerder met mijn eigen moeder ervaren; die heeft ik weet niet wat voor pedagogische/psychologische opleidingen gedaan en zit zelf in het maatschappelijk werk, maar toen ze erachter kwam dat ik automutileerde... Door hebben dat er daadwerkelijk wat achter zat, mooi niet. Enige dat ze nog kon doen was "symptoombestrijden". En op niet zo'n leuke manier ook.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:38

Je kan zo veel kennis in huis hebben, als het om je eigen kind gaat is het toch ineens anders. Knipoog
Waar ik overigens niets mee wil recht of krom praten. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:40

Klopt ja, dan is het lastiger. Maar daardoor dus een behoorlijke afkeer gekregen van mensen die vinden dat het een "ziekte" is die "bestreden" moet worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:41

Ik snap je punt. Lachen

Maar niet onvriendelijk bedoeld, maar laten we weer ontopic gaan, daar heeft de ts'er vast meer aan. Ik vind je mening nu helder. Lachen (Ik heb mijn zegje in elk geval gedaan. Tong uitsteken)

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 22:25

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties. Het is inderdaad een goed idee om misschien dat msn gesprek weg te halen, als dat kan, en de plaatsnamen, zoals mensen al zeiden. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat kan doen, als iemand het weet: graag. Ik begrijp wel dat het fout is van mij, maar ik heb het gedaan omdat ik gewoon zó overdonderd was van alles.. maar nu bedenk ik me dat het beter is het eruit te hebben.

Het meisje heeft met haar moeder gepraat vandaag, niet over het probleem, maar haar moeder zag dat het slechter met haar ging. Ze gaat nu waarschijnlijk naar een psychiater (hoe schrijf je dat?), dus ik hoop dat het dan beter gaat. Toch zit ik er nog heel erg mee. Maar aan mijn ouders vertellen wil ik niet, ik ben heel bang dat ze dan niemand meer vertrouwt.

Ik kan even niet iedereen beantwoorden, maar ben heel blij met de tips enzo.. echt heel erg bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:06

Ik denk dat ze nodig naar een psycholoog moet zoals je zelf ook al zegt. Ik heb ook zo'n vriendin gehad, mijn mailbox staat er vol mee, mailtjes over hoe zei zich voelt, maar ook hoe zei zichzelf verwonde.
Ook diverse zmp ondergaan. Eentje was ikzelf bij, dat was op school. Ze at een doos asprinne van 500 mg op een een kwartier, ik naar diverse personen op school gegaan, die met haar geprobeert te praten, heeft allemaal niets geholpen. Uiteindelijk hebben we ruzie gekregen, omdat ze vond dat ik te bezorgt was etc. Laatst zag ik haar weer en ze zag er goed uit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:07

MariseLover schreef:
Heel erg bedankt iedereen voor de reacties. Het is inderdaad een goed idee om misschien dat msn gesprek weg te halen, als dat kan, en de plaatsnamen, zoals mensen al zeiden. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat kan doen, als iemand het weet: graag. Ik begrijp wel dat het fout is van mij, maar ik heb het gedaan omdat ik gewoon zó overdonderd was van alles.. maar nu bedenk ik me dat het beter is het eruit te hebben.

Het meisje heeft met haar moeder gepraat vandaag, niet over het probleem, maar haar moeder zag dat het slechter met haar ging. Ze gaat nu waarschijnlijk naar een psychiater (hoe schrijf je dat?), dus ik hoop dat het dan beter gaat. Toch zit ik er nog heel erg mee. Maar aan mijn ouders vertellen wil ik niet, ik ben heel bang dat ze dan niemand meer vertrouwt.

Ik kan even niet iedereen beantwoorden, maar ben heel blij met de tips enzo.. echt heel erg bedankt.

Nog steeds zou ik niet met je ouders praten als je het zelf nog vrij goed aankan,zie het als een vertrouwensbreuk

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:14

Armaris, ze zegt toch ook niet dat ze met haar ouders gaat praten?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:40

ik heb hier zelf ook ervaring mee, maar ik snap opich wel wat Herbie90 bedoeld, als buitenstaander zie je het als ziekte...maar wat Nouks al zegt, pas als je het zelf ervaart zie je dat het geen ziekte is. Je hebt hulp nodig, om jezelf opnieuw te leren kennen en omdat je die hulp niet (goed)krijgt zoek je een oplossing...en dat zoeken sommige mensen in snijden omdat dat voor jou op dat moment oplucht, omdat het is alsof al je woede en pijn uit je vloeit, tegelijk met bloed

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:18

Zoals TurdusMerula al zei, ik ga inderdaad niks tegen mijn ouders zeggen tot nu toe. Ik ken mijn ouders goed genoeg om te weten dat ik hun niet tegen kan houden, ze gaan het dan 100% zeker zeggen tegen de ouders van het meisje. Ik ben bang dat zij dan niemand meer vertrouwt. Ik ben wel van plan om aan haar te vragen of ze misschien wil dat ik iets vertel tegen bijvoorbeeld haar ouders. Ik verwacht gewoon dat ze dat niet wil hoor, maar misschien durft ze het zelf niet te zeggen, en ik hoop dat ze mij dan genoeg vertrouwt, zodat ik voor haar een klein beetje verhaal kan vertellen en haar daarmee kan helpen. Maar ik verwacht het niet.
Ik hoop dat de psychiater haar kan helpen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:20

Een psych is sowieso een goed idee.
Maar bied aan haar te helpen het te vertellen, er bij zijn, bijvoorbeeld.
Ze moet het zelf zeggen, dat kan jij imo niet voor haar doen. Lachen
Desnoods laat je het haar opschrijven en zeg dat ze het moet geven in een brief aan haar ouders. Ze moeten het gewoon weten, alleen moet ze dat zelf doen. Lachen
Mijn mening dan he...

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:21

MariseLover schreef:
Zoals TurdusMerula al zei, ik ga inderdaad niks tegen mijn ouders zeggen tot nu toe. Ik ken mijn ouders goed genoeg om te weten dat ik hun niet tegen kan houden, ze gaan het dan 100% zeker zeggen tegen de ouders van het meisje. Ik ben bang dat zij dan niemand meer vertrouwt. Ik ben wel van plan om aan haar te vragen of ze misschien wil dat ik iets vertel tegen bijvoorbeeld haar ouders. Ik verwacht gewoon dat ze dat niet wil hoor, maar misschien durft ze het zelf niet te zeggen, en ik hoop dat ze mij dan genoeg vertrouwt, zodat ik voor haar een klein beetje verhaal kan vertellen en haar daarmee kan helpen. Maar ik verwacht het niet.
Ik hoop dat de psychiater haar kan helpen.

Ik weet niet of ze tegen je vertelde dat ze het ging doen of dat jij het haar vroeg ofzo? Misschiendenkt ze van dan ben ik van haar af en 'zeurt' ze daar niet over.Persoonlijk ken ik haar niet,maar sommige mensen zitten wel zo in elkaar.Jij kent haar het beste van ons allemaal hier,dus je weet dan zelf ook hoe ze persoonlijk is,en kan reageren.

Edit: TurdusMerula zag ik opeens net voor mij iets gezegt hebben Tong uitsteken.En ik sluit me erbij aan,dat ze het zelf moet vertellen.Tegen wie dan ook.Dan kan zij zelf er gewoon over praten als ze er aan toe is.Als het zeg maar over mij ging e iemand vertelde het aan (bijv.) een vriendin van mij,dan zou ik me gedwongen voelen om erover te praten tegen me vriendin dan.Maar als ze het zelf verteld,kan ze zelf weten wanneer en hoe.Ze kan dan misschien ook alles kwijt.

Dat is dan weer hoe ik me zou voelen dan enzo.Ik weet niet of dit het juiste is,maar als dit mij zeg maar overkwam,zou ik dit het beste vinden.Ik vindt het ook erg aardig van je,dat je haar robeert te helpen Lachen.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:44

Inderdaad, ze moet het zelf vertellen.

@ naugthytjhu: zij heeft het mij uit zichzelf verteld. ze begon tegen mij te praten op msn, en vroeg of ze haar verhaal bij mij kwijt mocht. natuurlijk mocht dat, en toen kwam het er allemaal uit zichzelf uit. Ik heb haar niet gedwongen ofzo Tong uitsteken raar eigenlijk, als ik er zo over nadenk. Alles kwam er in een keer uit. Ik weet natuurlijk niet of dit alles is, of ze me alles vertelt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze nog zo veel voor mij verzwijgt, aangezien ik dit al heel wat vind..!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:00

MariseLover schreef:
Inderdaad, ze moet het zelf vertellen.

@ naugthytjhu: zij heeft het mij uit zichzelf verteld. ze begon tegen mij te praten op msn, en vroeg of ze haar verhaal bij mij kwijt mocht. natuurlijk mocht dat, en toen kwam het er allemaal uit zichzelf uit. Ik heb haar niet gedwongen ofzo Tong uitsteken raar eigenlijk, als ik er zo over nadenk. Alles kwam er in een keer uit. Ik weet natuurlijk niet of dit alles is, of ze me alles vertelt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze nog zo veel voor mij verzwijgt, aangezien ik dit al heel wat vind..!

Nee,weet ik.Maar ik bedoel bij een andere vriendin van haar Knipoog.Dat ze het er met meerdere over kan hebben zeg maar.Toch altijd wel fijn dat je dan bij meerdere mensen terecht kan dan.En vooral in zulke situaties vindt ik het belangrijk dat je je gevoelens kan uiten.Dit is dus bij jou.Maar wat ik meestal heb als ik dan iets ergs heb meegemaakt of wat dan ook,dat ik het tegen meerdere mensen vertel,destebeter ga ik me voelen dan.Bij een persoon voel ik bij mezelf dat niet alles eruit is.En als ik dit bij meerdere mensen heb verteld,voel ik me meer opgelucht.

Ik doe het dan ook alleen als mensen het boeien hoor haha niet iedereen hoeft met m'n verhaal op de hangen Tong uitsteken.En dat is wel beter dat ze het uit zichzelf heeft verteld.Had ik ook gelezen bij het begin van dit topic.Misschien als ze dit tegen meerdere zal zeggen dat ze het meer kan beseffen omdat ze het verhaal veel verteld en dat ze het gaat beseffen dat ze best verkeerd is.En als je vaak de zelfde reacties krijgt over dingen dat ze het gaat inzien.

Oké,dit was weer een dom gebrabbel van mij Tong uitsteken.Iig (alweer) succes Lachen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:00

Ze moet het zelf vertellen, om de simpele reden dat het haar probleem is en zij uiteindelijk diegene is die het moet oplossen. Niet omdat jij het niet wilt, maar jij kan het niet voor haar. Zij moet het doen, maar dat kan wel met een handje hulp. Lachen

Herbie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:25

Nouks schreef:
Herbie90 schreef:

Mijn dochter heeft deze ziekte, want dat is het echt, ook. Ik ben heel blij dat ik er (na 2 jaar) achter ben gekomen. Helaas was er niemand die mij hier eerder op heeft gewezen. Kinderen kunnen dit heel goed en heel lang verbergen.

Met mijn dochter hoef je zeker geen medelijden meer te hebben. Zij is nu onder behandeling en heeft heel veel gesprekken met iemand die haar hier heel goed mee kan helpen. Dit is duidelijk een reactie van iemand (jong) die het niet begrijpt. Wij worden hier ook mee geholpen, want ik denk dat je geen idee hebt wat dit voor een moeder inhoud, als haar kind dit soort dingen doet. En ik weet zeker wel waar ik het over heb, aangezien ik hierover heel veel heb gelezen en veel over heb gesproken met mensen die heel goed weten waar ze het over hebben. Aan deze reacties zoals hierboven heeft niemand iets en wordt niemand mee geholpen. Dit moest ik even kwijt, maar ik hoop echt dat het meisje, waar het allemaal om gaat, heel snel geholpen wordt. Alleen komen ze er echt niet uit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:16

Herbie90 schreef:
[***] schreef:

Met mijn dochter hoef je zeker geen medelijden meer te hebben. Zij is nu onder behandeling en heeft heel veel gesprekken met iemand die haar hier heel goed mee kan helpen. Dit is duidelijk een reactie van iemand (jong) die het niet begrijpt. Wij worden hier ook mee geholpen, want ik denk dat je geen idee hebt wat dit voor een moeder inhoud, als haar kind dit soort dingen doet. En ik weet zeker wel waar ik het over heb, aangezien ik hierover heel veel heb gelezen en veel over heb gesproken met mensen die heel goed weten waar ze het over hebben. Aan deze reacties zoals hierboven heeft niemand iets en wordt niemand mee geholpen. Dit moest ik even kwijt, maar ik hoop echt dat het meisje, waar het allemaal om gaat, heel snel geholpen wordt. Alleen komen ze er echt niet uit!!!

Als je even iets verder had gelezen, had je kunnen lezen dat ik én niet "jong", én niet "niet begrijpend" ben. In bovenstaande reactie was ik gewoon even heel erg pissig om wat je beweerde, later heb ik dit iets genuanceerder toegelicht.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:25

Als je van deze psychische aandoening last hebt in welke mate dan ook, lijkt het mij verstandig om in ieder geval 1 persoon in vertrouwen te nemen vaak is een onbekende zoals een therapeut makkelijker dan iemand waar je veel van houd.

Mensen die snijden hebben vaak te maken met onverwerkte gevoelens uit het vervelen of deze kunnen nog steeds spelen, het is een uiting van onvermogen wbt gevoelens en emoties.

Tuurlijk werkt dit iedereen anders, maar 9 van de 10 keer kun je het herleiden naar vroeger of evt wat recentere gebeurtenissen.

het is heel erg moeilijk om dit soort mensen te helpen vooral als je heel dicht bij ze staat, vaak als ze weer wat meer uit het dal komen kunnen sommige juist wel steun van familie of vrienden gebruiken.

als ik een advies mag geven, bel samen met haar geen psychiater, maar eerst een pychotherapeut, evt in overleg met haar huisarts, na een intake bij een psychotherapeut kan ze altijd nog worden doorverwezen naar een psychiater, maar vaak is dat niet eens nodig.

mocht je dit wat lijken , maar je weet niet goed waar te beginnen bv met het vinden van een fijne kundige therapeut kun je me evt pb-en ik ben nadat ik zelf jaren als begeleider in de psychiatrie te hebben gewerkt, ook slachtoffer geworden van psychische klachten, wat erg veel met mij gedaan heeft, nog steeds ben ik bezig met het klimmen uit een diep dal, ik weet dat me dat gaat lukken, ik ben er sterk genoeg voor!

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 21:01

@ cissie: ga je even een pb sturen, zo'n pschychotherapeut lijkt me wel een goed idee... bedankt!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:11

Vind het heel erg goed van je dat je naar het meisje luisterd! Wil je wel waarschuwen... pas alsjeblieft op dat je er zelf niet onder gaat lijden! Iemand die psygische ziek is kan je heel erg bezig houden en dat kan voor jezelf erg vervelend zijn.... heb er helaas ervaring mee...

Verder sluit ik me aan bij de eerdere opmerkingen dat dit meisje dringend proffesionele hulp nodig heeft, dit kan zei niet alleen oplossen, en jij kan haar alleen helpen door haar in de richting van een proffesional te sturen..

veel succes ermee!

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:48

@ elexis: dankjewel. Ik probeer mezelf goed in de gaten te houden dat ik er inderdaad niet te veel zelf onder ga lijden.

Ik heb haar nu verteld over een psychotherapeut, door de tip van cissie. Ze gaat er over nadenken, ik ben benieuwd.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:55

Ik denk dat we ons wel even met zijn allen moeten realiseren dat het hier om een jong meisje gaat.
Als ik dan een opmerking lees als 'ze zal iets moeten veranderen en alleen zij kan dat zelf' sta ik toch even te kijken.
Bij een volwassene gaat die vlieger helemaal op (ik weet er eea van)maar voor een meisje van 14 is het toch wat lastiger.

Ik vermoed dat er inderdaad meer aan de hand is,behalve de pubertijd.
IMO is het verstandig om de ouders in te schakelen,want dit meisje heeft echt hulp nodig.
Wat als het wel finaal misgaat?
Loop jij de rest van je leven met een schuldgevoel.

Je hoeft het niet perse via je ouders te doen.
Een belletje naar school,wat al eerder werd verteld in het topic,zou ook wat kunnen uithalen.

Maar hou het niet voor je,want ik denk echt dat het jou vertellen toch een manier van aandacht vragen is.
En dat hoeft niet eens op een slechte manier opgevat te worden.
Meer als een soort van noodkreet.