Mijn opa is zwaar dementerend....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn opa is zwaar dementerend....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:25

heel erg condoleerd en heel veel sterkte meid!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:13

ooh meid, gecondoleerd.
ik vind dit echt heel naar om te lezen.
uiteraard omdat het heel erg voor jou en je familie is. maar ook omdat ik bang ben dat mijn opa ook zo in een tehuis komt.

zoals je al zei, is het heel moeilijk om te herinneren hoe hij voorheen was..

bij mijn opa begon het ook ongeveer5 jaar geleden. hij vergat kleine dingetjes maar niet echt iets om je zorgen over te maken, dacht iedereen toen.
tot hij een ongeluk met de auto kreeg, hij had de hoek van een plantenbak (wegversmalling) geraakt en stond met de auto er vast tussen. auto total loss. toen nieuwe auto, die hij binnen 6 maand op een paal parkeerde. hij merkte zelf dat hij het kreeg , hij heeft de parkinson variant. zijn eigen vader had het ook en hij weet hoe het is. bij zijn vader hebben ze de auto achter zijn rug om verkocht omdat hij die niet weg wou doen. mijn opa zelf zei na het 2e ongeluk dat het genoeg was. hij vond het heel erg eng, kon je aan hem zien.

dat is nu zo'n 3.5 jaar geleden. hij ging eerst heel langzaamaan achteruit. dingen vergeten, desorientatie en heftige emotie's.
maar het raakte hem het meest toen hij niet meer kon fietsen. hij was vroeger wielrenner en heeft zijn hele leven nog gefietst. de laatste paar maanden ging er een "buddy" met hem mee voor de veiligheid. en toen ging het mis, hij verloor ineens zijn evenwicht en viel van de fiets (komt dus door de parkinson) sindsdien gaat het erg slecht. hij zit de hele dag in zijn stoel terwijl het altijd zo'n vrolijke man was die de hele dag bezig was.
hij was ook konijnenfokker en ongeveer een jaar geleden zijn al zijn konijnen verkocht (wel naar een vriend zodat hij af en toe eens kan gaan kijken) hij vergat ze water en eten te geven..

hij gaat soms nog wel mee naar shows, dat vind hij prachtig. word hij weer helemaal vrolijk.

ikzelf ben vorig jaar juli samen met mijn ouders naar Frankrijk verhuist. dat greep mijn opa heel erg aan.
nu ik niet zo vaak daar ben zie ik pas hoeveel hij achteruit gaat als ik er ben. de vorige keer herkende hij mij niet eens meer...

hij gaat nu, al een jaar of 2 bijna, 3 dagen in de week naar een verzorgingstehuis. maar de huisarts heeft mijn oma laatst aangeraden (ook vanwege haar eigen gezondheid) om hem permanent in een tehuis te doen.

daar willen we nog heel even mee wachten, hij is zich nu nog een beetje bewust van wat hij heeft, dit maakt hem ook boos, bijvoorbeeld als hij iets wil zeggen en hij komt er niet uit, word hij gigantisch kwaad.
maar het bewustzijn valt steeds meer weg, en zo gauw als hij het niet meer van zichzelf weet (is al bijna) dan gaat hij naar een tehuis...

nouja, daarom vond ik het zo eng om jou verhaal te lezen.. ik ben bang dat het met mijn opa ook gebeurd..
ik wens jou en je familie heel erg veel sterkte Ach gut Kusje

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:26

Gecondoleerd. Heel veel sterkte vandaag voor jou en je familie.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:57

Gecondoleerd ook van mijn kant. Ach gut

Mijn opa is de laatste jaren ook steeds dementer aan het worden. 5 december is hij gevallen en moest een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Gelukkig had hij niks ernstigs, wel veel pijn maar naarmate je ouder wordt gaan je spieren zich steeds meer verzetten, dus vandaar die pijn.

Dezelfde avond toen hij terug kwam kon hij zich niet meer herinneren dat hij was gevallen en in het ziekenhuis had gelegen.
Hij is sinds de opkomst van de computer altijd al bezig geweest met dat ding...
Vorig jaar ging alles nog wel, maar de laatste tijd moet hij voor alles gele briefjes op hangen en dat maakt hem aardig depressief.
Hij heeft daarnaast ook hele erge artroosse en als ik dan kijk naar foto's van ongeveer 10 jaar geleden zie ik zo'n andere man. Hij is zo krom als een hoepel nu en kan bijna niet lopen, alleen dus keline stukjes met zijn rollator.

Het klinkt heel hard, maar we hopen allemaal dat hij snel in zijn slaap mag overlijden. Dat is gewoon het beste voor hem, zonder pijn.
Verdrietig

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:54

Gecondoleerd en heel erg veel sterkte.

Ik heb mijn oma deze zomer verloren aan dementie.

Probeer je opa te herinneren op de manier zoals hij was toen hij nog 'goed' was. Dat heeft mij enorm geholpen.

Ik had ook heel erg het gevoel dat mijn oma blij was dat ze uit haar lijden verlost was. Haar leven toen ze dement was, was geen pretje. Nu kan ze gewoon weer zichzelf zijn. Weg uit dit moeilijke leven. Ik denk dat ze er zelf vrede mee heeft.

Het blijft heel moeilijk.
Sterkte meid!