Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Laura schreef:Mietje schreef:Ik ga vanaf 1 januari ook weer actief beginnen met krachttraining.
2 x in de week puur op kracht, en 1 x cardio
Lekker Mietje! Klinkt goed
Renske_ schreef:Dat weinig tiet overhouden merk ik al met t werk op stalmaar ach, vind dat zelf niet misstaan bij een slank strak lichaam
rebeltje schreef:Spieren kweken/laten zien is toch een kwestie van combineren?? Alleen maar krachttraining, maar nog steeds dat laagje vet laat weinig resultaat zien, dacht ik begrepen te hebben.
Is jezelf wat 'strakker' in je vel krijgen een kwestie van spieren kweken of vet verbranden?
spokie79 schreef:Wat doe jij trouwens precies aan je voeding? Ik probeer wel gezond te eten, maar ik heb ook meer honger, dus komt er ook meer snoep mijn mond in.
Laura schreef:Niekje: goed joh, klinkt lekker gemotiveerd
Citaat:Mijn 'schone' voedingsschema ziet er zo uit:
07.00 grote bak havermout met magere melk, amandelen en zoetstof
visoliecapsules en multisport vitaminen
10.00 snee roggebrood met kipfilet, bak magere yoghurt met bosbessen
13.00 salade met snee grof volkorenbrood, eitje, olijfolie als dressing
15.30 handje noten en bakje tonijn en komkommer
18.00 kipfilet of biefstukje met 200 gram wokgroente en zilvervliesrijst
21.00 (na training) bak kwark met whey eiwitten
Zo zit ik op ongeveer 2300 kcal.
Mietje schreef:Renske_ schreef:Dat weinig tiet overhouden merk ik al met t werk op stalmaar ach, vind dat zelf niet misstaan bij een slank strak lichaam
Inderdaad.. Slank en afgetraind en dan heb je daar 2 van die enorme meloenen hangen
Hahaha! Dat lijkt me echt geen gezicht.
bron: www.slank-en-sterk.nlCitaat:Cardio na krachttraining
Op veler verzoek plaats ik hier een extra uitleg over waarom cardio altijd na zware gewichtentraining in dezelfde trainingssessie moet komen, en niet andersom:
Het heeft te maken met waar je lichaam energie voor krachttraining en cardio vandaan haalt. Krachttraining is een anaërobe bezigheid, je hebt korte, intensieve krachtexplosies, waarbij vooral koolhydraten gebruikt worden. Die zitten opgeslagen in de spieren en lever in de vorm van glycogeen (een soort dierlijk zetmeel). Bij cardio (op lage intensiteit) ben je bezig met een aërobe bezigheid. In het begin, als er nog glycogeen beschikbaar is, zal het lichaam (lui als het is) vooral glycogeen voor de cardio gebruiken. Na ong. een kwartier begint dat op te raken en stapt het over op vetverbranding. Noem het glycogeen maar de benzine en het vet de diesel.
Als je krachttraining voor de cardio doet, heb je een tweeledig positief effect:
Je hebt al je glycogeen nog, waardoor je merkbaar sterker zult zijn en meer uithoudingsvermogen in je spieren hebt. Dat bedoel ik dus met 'energie voor de training'. Ik heb het dus NIET over het gevoel wat je van cardio kunt krijgen (lekker opgewarmd), waardoor je je energieker kunt voelen als je aan de krachttraining begint. Dit is nl. alleen maar schijn, je hebt in werkelijkheid minder energie over.
Als je klaar bent met krachttraining, ga je direct over op de vetverbranding als je gaat cardio-en. Je hebt zojuist je glycogeenvoorraden uitgeput en je lichaam heeft dus geen keuze dan vetverbranden
Doe je het andersom, dan moet je eerst een kwartier 'voor niks' cardio-en voordat je gaat vetverbranden én je hebt je hoogwaardige brandstof, die je nodig hebt voor krachttraining, al opgemaakt voordat je überhaupt een gewicht hebt opgetild. Om weer de vergelijking met diesel en benzine erbij te pakken: een sportieve benzineauto kan heel snel optrekken, maar hij kan ook best langzaam rijden en op een gegeven moment zal hierdoor ook de benzine opraken. Echter, een logge dieselauto kan wel langzaam rijden (en heel ver), maar supersnel optrekken zit er niet in. Je lichaam is benzine- en dieselauto tegelijk, maar omdat de 'benzine' (glycogeen) gemakkelijker te verbranden is dan de 'diesel' (vet), zal dat altijd eerst gebeuren. Wil je daarna nog snel 'optrekken' (zware gewichtentraining doen), dan kan dit niet meer, want de snelle brandstof is al op!
Je merkt pas dat krachttraining na cardio écht geen goed idee is, als je echt intensief en zwaar traint. Dus met ong. 8 à 10 herhalingen met een gewicht waar je ook echt niet meer mee kunt. Als je krachttraining op de 'vrouwenmanier' doet, verbrand je bijna niets: je zit in het aërobe gebied (vooral vetverbranding), maar je doet eigenlijk cardio met een te kleine spiergroep (= niet effectief). Op zijn best heb je nog wat vetverbranding door bijv. 5 of 10 minuten op de legpress te liggen (maar dan kan je net zo goed op de hometrainer gaan zitten), en in het slechtste geval (bijv. bij minutenlang biceps curls met gewichtjes van 1 kg) gebeurt er helemaal niets. Je wordt niet sterker, niet strakker en je verbrandt er geen vet door. Dan heb je vanzelfsprekend ook geen energiegebrek door gebrek aan glycogeen (= slap gevoel in je spieren, krachtsverlies en eventueel duizeligheid) tijdens de krachttraining, dat klopt. Ga maar eens aan de gang met gewichten die echt een uitdaging voor je vormen, dan voel je vanzelf wat ik bedoel!
Wil je je toch energiek en warm voelen voordat je aan de krachttraining begint, doe dan een warming up van 5 minuten op rustig tempo. Dan heb je het meeste van je glycogeen nog over, maar je hebt toch een hogere hartslag en je bloed stroomt beter. Doe ook altijd een specifieke warming up (de oefening met licht gewicht en ong. 20 herhalingen, dan een minuut of 2 wachten en met het echte trainingsgewicht beginnen). Hiermee voorkóm je blessures en je bent sterker door een betere doorbloeding in de te trainen spiergroep.
Laura schreef:Mijn 'schone' voedingsschema ziet er zo uit:
Laura schreef:renske, wij willen ook foto;s zien
Renske_ schreef:Laura schreef:Mijn 'schone' voedingsschema ziet er zo uit:
jemig als ik dat zo lees, dan zou ik omvallen
ik begin de dag met een diep bord yoghurt+honey loops of 1/2 liter drinkontbijt
dan ga ik naar stal om te werken('s ochtends wat uitmesten/opstrooien/vegen en paarden in wei/molen zetten 's middags lesgeven en paarden binnenhalen+voeren)
10.00 2 witte broodjes met kaas + sultana + blikje redbull
12.30 2 witte broodjes met speculaas + sultana + blikje redbull + bekertje warme chocomel of thee met veel suiker
15.00 2 witte broodjes met kaas + chocomel
18.00/18.30 ff snel een broodje/paar eierkoeken/sultana's en wat te drinken(3e blikje redbull is niet geheel ondenkbaar) en meteen door naar mn eigen paarden om er meestal 1 te rijden en 1 of 2 te longeren
21.00 meestal iets van gebakken aardappels, kipfilet of sate schnitzel of vissticks en wat frisdrank erbij of ik ga een stokbroodje gezond halen(kaas, tomaat, augurk & komkommer)
Later op de avond nog (aardig wat) koekjes/snoep/chips/nootjes en 2x per week ga ik na de paarden door naar de Mac
Tsja t is vooral makkelijk eten, broodjes zijn snel in 2en gedaan en voorgesneden plakjes kaas zijn t handigst erop leggen net als speculaasjes.
Eet vaak witte broodjes, maar hou dan honger dus t worden steeds vaker bruine broodjes of die kids-broodjes, "je ziet wit maar je eet bruin"
Ik mis wrsch aardig wat vitamines etc, maar mn bloed is 100% in orde, ook qua vitamines/ijzer etc en mn weerstand is ook prima
Eet soms wel een appel, banaan, peer of citroen of wat rauwkost, t erge is ik vind dat zo lekker maar heb vaak geen tijd/zin om wat fruit of rauwkost klaar te makeneet in de zomer wel superveel aardbeien op brood dat dan weer wel
Maar omdat ik altijd haast heb, en na mn werk direct doorga naar de paarden heb ik geen tijd om dan echt te eten, ook is rijden met een volle maag geen succes, kom ik dan eindelijk thuis dan heb ik zo'n honger dat ik snel iets wil eten en niet nog echt wil koken, laat staan rauwkost wil klaarmaken(die kant&klare rauwkost salades lust ik dan weer niet, net zoals sausjes en dressings etc, gewoon ijsbergsla, komkommer tomaat en wortel, en niet door elkaar gemengd of wat dan ook, ben echt vreselijk qua eten, I know! kieskeurig&ongezond)Laura schreef:renske, wij willen ook foto;s zien
En dan de foto's![]()
Mag nog wat beter&strakker maar kan prima met mezelf door 1 deur, dat kon ik 10 kilo lichter nietmaar wat zwaarder/minder stak vond ik ook niet alles(werkte toen in een winkel ipv op stal, dat scheelde best!)
ff als link, zodat niet iedereen ze meteen ziet staan die op mn berichten zoekt
voorkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto=P4LT8RSK
http://www.mijnalbum.nl/Foto=B4UAIKBG
rug
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QVWCDJRI
bovenarm
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6LRFL648
http://www.mijnalbum.nl/Foto=C8YZLKLQ