Waarom laten we ons zo dik worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lilian__

Re: Waarom laten we ons zo dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:39

Maras : je hebt daar gelijk in Knipoog. Had pas nog een doc. gezien op tv, Vreselijk.
Ik heb ook een tante die is aardig vors, maar die voelde zich ongelukkig door dingen uit der jeugd en ze is gaan eten. Ze is nu al op dieet en al meer dan 25 kg kwijt, vind het echt super goed van der Pling.

lindsey: wat was jou'n reden dan om 'zoveel' te gaan eten ?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:14

Ik volg de opleiding Voeding en Diëtetiek en ik merk/leer dat er verschillende oorzaken zijn van het overgewicht in Nederland.

Paar op een rijtje:
- gemaksvoedsel: overal is wel voedsel te koop/verkrijgen op stations, tankstations etc. Verder is het voor mensen steeds gemakkelijker na een zware/stressvolle/lange werkdag even snel langs de Mac te rijden of kant en klare maaltijden (wel of niet gezond, maar vers is en blijft gezonder) te kopen, omdat dat veel sneller is dan zelf nog 3 kwartier in de keuken te staan.
- emotie-eters: hierbij zijn dat vooral de mensen die niet lekker in hun vel zitten en hun gevoel weg proberen te eten of juist de mensen die zichzelf willen belonen met voedsel (goed cijfer gehaald, patatje verdiend)
- minder sporten: door het stressvolle/tijdgebrekkige leven wat bijna heel nederland volgt, schiet het sporten er al helemaal bij in. Mensen zijn vaak te moe of hebben geen zin om zich ook nog eens in het zweet te werken, daarnaast blijven ze wel (ongezond) eten.
- niet ontbijten: vaak omdat mensen geen trek of te druk hebben 's ochtends om te ontbijten, halen ze dit later in met tussendoortjes. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag omdat het lichaam op gang moet komen na een nacht in rusttoestand.

Euuhh...volgens mij zijn dat aardig wat oorzaken, het is alleen zo moeilijk om het te veranderen. Probeer ook niet in 1 week je gehele patroon te veranderen, dat gaat je niet lukken en je zult de moed snel laten varen. Gewoon rustig aan. Vervang tussendoortjes door fruit, energiereep, boterham, water (geeft een vol gevoel), probeer vaker de fiets te pakken, meer buiten te zijn en als het kan wat te sporten etc.

Succes voor de mensen die af willen vallen!!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:23

Lilian1991 schreef:
lindsey: wat was jou'n reden dan om 'zoveel' te gaan eten ?

Ik denk eigenlijk dat ik helemaal niet zo veel eet wat normaal eten betreft. Wel redelijk veel gemaksvoeding zoals elady aangeeft. Woon alleen en heb na het werk inderdaad niet altijd zin om uitgebreid te gaan koken.
Verder vind ik chips en drop heel erg lekker en dat at ik dus regelmatig vooral als ik gestresst ben of me rotvoel grijp ik al snel naar een zak chips of drop.

Maar het is niet zo dat het er heel snel bij opkwam maar in de afgelopen jaren kwam ik wel elk jaar een kilo of zo aan. Na 15 jaar is het resultaat dan 15 kg overgewicht.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 29-11-06 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:27

geen keuze...

Combinatie van pillen, en zwaar zieke buik die heel hard opzwelt soms 40 cm.

Zelfs heb ik nu als ik normaal ben maatje 40 twee maand geleden 38. Maar op een paar uur kan ik makkelijk broekmaat 46 bereiken. Maar na een paar uur kan ik dus ook gewoon ontzwellen.

En dan krijg ik naar men hoofd gesmeten dat ik minder moet snoepen. Of mischien is denken aan bewegen
want dikke mensen zijn lui valt me precies op dat mensen dat denken.
Plus dat mensen anders met je omgaan. Valt op als je dit hebt hoe oppervlakkig mensen zijn

edit: denk ook dat de oppervlakigheid van sommige mensen er aan kunne doen, want als je toch dikzak ofzoiets word genoemd. Wat ben je dan voor jezelf waard, kan je evengoe blijven eten.
Je kan trouwens ook niet afvallen als je het voor een ander doet.
Ik denk dat het eerste is wat je moet doen jezelf aanvaarden! je bent hetzelfde mens dik of dun....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:38

ja raar eigenlijk he, waarom want we hebben er zo'n hekel aan.

ik weeg (jippie alweer 3 kilo kwijt) nu 69 en ben ongveer 163.
ben altijd stevig geweest, en wisselde altijd veel qua gewicht.
ongeveer 5 jaar gelden presteerde ik het om 9 kilo af te vallen van 65 naar 56, gewoon door de hele dag bezig te zijn in de stallen (had ik ook geen tijd meer om de hele dag te sneukelen)
ik kwam daarna soms een kilootje aan een bleef lang tussen de 58 en 60 hangen,
tot ongeveer 2 jaar trug toen werd het 61 en steeds meer, ik zat toen slecht in mijn vel en ben ook veel minder gaan rijden.
ongeveer een jaar geleden woog ik nog 65 maar zodra ik mijn rijbewijs haalde en een auto kocht kwamen en snel nog wat kilootjes bij.

hmz en nu het moet eraf, hoe doe ik dat, hmz eigenlijk geen idee maar er zijn al 3 kilo af.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:40

Ik ben ik een jaar tijd ook flink aangekomen, ik had een enorm druk en stressvol schooljaar en ik voelde me zo veel beter als ik iets lekkershad gegeten.

Te weinig bewegen doe ik niet ik rijd 5 keer in de week een uur paard, tel daar het uitmesten en fietsen van en naar mijn paard bij op (5 km heen en 5 km terug) en je komt op zo'n 10 uur per week 'sport' (als we zo'n 2 uur rekenen voor de beweging per keer)

Het zit m dus echt in het eten van de verkeerde dingen, ik probeer nu bewuster te eten, dus als ik zin in wat lekkers heb pak ik een appel, ik drink meer water, niet meer 2 keer opscheppen met het avondeten. Het gaat me moeilijk af hoor maar ik meot maar doorzetten. Er zijn nu in 2 weken tijd bijna 2 kg af.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:47

Somige mensen vallen niet af van paardrijden denk ik ?
Sommige weer wel, ik ben heel veel afgavallen toen ik begon met rijden. Pling

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:52

ligt er maar net aan hoe intensief je rijdt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:44

omdat we ons steeds wat verder laten.. Bij de 62 kilo ga ik lijnen hoor.. Maar dan.. ach 65 kan ook nog wel.. etc etc..

Ik zit ivm ziekte inmiddels een lange tijd thuis, ik heb ook geen energie om dingen te doen, stofzuigen is al teveel gevraagt. En als je je dan beroerd voelt dan is dat stukje chocolade oid toch wel erg aantrekkelijk, en momenteel ben ik ook verslaafd aan friet.. Nooit echt lekker gevonden, maar nu echt het liefste elke dag Bloos

Sommige broeken begonnen wat minder lekker te zitten.. mijn zelfbeeld werd nog wat slechter en doordat ik er in mijn ogen minder goed uit zie voel ik me nog wat slechter. Dus moet ik daar wat aan doen. Gezonde dingen in huis halen etc. Alleen blijkt dat je dus ook 'normaal' moet eten. Als je t weinig eet schijn je ook niet af te vallen. En met normaal eten heb ik ook problemen. Laatst ruim n uur bezig geweest om een appel te eten, kreeg het gewoon niet naar binnen. Terwijl ik dol op fruit ben. Boos!

Gewoon het beeld voor je houden hoe lekker je je straks weer voelt. Dat is al het niet snoepen en op wortels kauwen waard Haha!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:54

misschien ook omdat het moeilijk is om toe te geven dat je jezelf te zwaar vind worden? (roep ik met mijn keurige 57-60 kg)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:28

Ik heb heeel lang gewacht met gaan lijnen omdat ik mijn vader zag jojoën. Dat is immers zo mogelijk nog slechter voor je lijf dan een constant (beperkt) overgewicht.

Reden om het uiteindelijk wel te gaan doen: ik was in de categorie 'morbide obees' beland, en ik had net lang genoeg latijn gehad om te weten wat dat betekent. In overleg met mijn huisarts heb ik een programma bij de Obesitaskliniek gevolgd. In totaal zo'n 35 kilo afgevallen, en dat ook 2 jaar volgehouden.

Nu is er in 3 maanden tijd weer 5 kilo bijgekomen: mijn beweegpatroon is aan gort door overbelasting op mijn werk. Ik moet nu eerst ervoor zorgen dat mijn slaapritme weer op orde is, en dan komt mijn beweegpatroon aan de beurt.

Was het maar zo simpel dat je eruit bent door 'gewoon minder te eten'. Daar past je lijf zich namelijk ook op aan, en daarmee ben je een behoorlijk eind verder van huis. Je moet gewoon gezond blijven eten.

Waar niemand overigens met één woord over rept: als je zoveel afvalt, gooi je elke balans in je lijf overhoop: temperatuurregeling, hormoonhuishouding, noem het maar en je zit ermee. Die paar kilo is het soms gewoon niet waard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:06

maras schreef:
Dat is nu precies wat ik niet begrijp aan " ronde" mensen: hoe kun je het zo ver laten komen? Begrijp me goed, ik wil hier niemand aanvallen maar ik snap echt niet dat iemand zich zelf heel zwaar laat worden. Daar kun je alleen maar last van hebben in het dagelijkse leven, buiten het feit dat het ook niet mooi is. En dan praat ik niet over 10 kilo te veel maar sommige mensen zijn echt zwaar. Ik begrijp niet waarom je dan niet wat minder eten naar binnen werkt. En het overgewicht is onderhand volksziekte nr 1 aan het worden, kijk eens rond op basisscholen daar is de helft van de kinderen al te zwaar en die kopen hun eten echt niet zelf........

precies dat vraag ik me ook weleens af, voor volwassenen is het min of meer hun eigen keuze wat ze eten, maar kinderen die zonder ontbijt of met slecht ontbijt naar school worden gestuurd, iets ongezonds mee als tussendoortje, veel wit brood met zoet beleg erop en na school een zak chips voor het avondeten en dan 's avonds nog wat lekkers
heel de vrije tijd achter de pc/playstation en ja dan worden ze vanzelf steeds zwaarder.

ik mag er niet echt iets van zeggen merk ik vaak, omdat ik slank ben en erg snel afval zonder het de bedoeling is(ben 1.82 en weeg op mn zwaarst 67 kilo, mn lichtste was 55 kilo bij deze lengte, en hoe dat komt? geen idee)

heb een zus met anorexia en 2 neefjes met extreem overgewicht dus 2 uitersten.
die neefjes zie ik niet heel vaak maar iedere keer als ik ze zie dan is duidelijk zichtbaar dat ze weer zwaarder zijn geworden, kids worden er op school erg mee gepest.
mn oom&tante zijn zelf slank, mn oom was eerst stevig, nu bijna mager, mn tante was slank, nu na 2 kids is ze gewoon normaal.
neefjes hebben een dieet, maar ze zeuren drammen krijsen etc net zo lang tot ze gewoon hun zak chips krijgen
en dan geen klein uitdeelzakje maar een gezinszak Lips are sealed
vind dat echt heel erg voor hun, ze zijn te jong om het echt te snappen(7 en 10) maar lijden er wel onder!

zelf heb ik gezegd zodra de 70 dichtbij komt stop ik met snoepen, zodat ik ook nooit op dieet hoef te gaan, ken mezelf en kan dat toch niet volhouden.
eet nml erg ongezond, lust haast niets dus t is vaak pizza, mac of gewoon heel de dag brood, werk op een manege dus eet im het zware werk 5x per dag 2 of 3 broodjes met kaas of speculaas erop en dan thuis nog de nodige tussendoortjes Bloos
groente eet ik nooit(sla op een bigmac telt dat ook Knipoog ) zelden een stuk fruit en vlees ook haast nooit.
en waarom? geen idee, want bv rauwkost&fruit vind ik erg lekker, maar toch eet ik het amper, te lui om het te pakken denk ik, pak koekjes is kant&klaar...

aan de andere kant, die kilo's komen er langzaam bij en dan ineens moet er veel tegelijk vanaf en dat lijkt me haast onmogelijk.
op TV was er eerst die reclame over 1 kilo per jaar aankomen en dan na 10 jaar ben je 10 kilo te zwaar, dat gebeurd zo langzaam dat zie/merk je haast niet lijkt me, maar om die 10 kilo er weer af te krijgen moet je heel wat meer moeite doen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:59

idd.. langzaam aankomen en elke keer je grens wat bijstellen. Dan merk je het niet zo tot je zoveel jaar verder bent.

Als je wat meer aanleg hebt kan je het ook pas merken na je 16e.. Tot die tijd kon ik alles eten wat ik wilde.. Maar dan komen de vrouwelijke vormen eraan.. help Knipoog Haha! en dan de pil.. daar heb ik ook een jaar over gedaan voordat die kilo's eraf waren.

Ik heb verder een gezond gewicht. Maar voor het gevoel is die 3 kilo minder zodat alles net weer wat lekkerder zit, gewoon erg fijn. Je voelt je een stuk beter dan.

Ik denk dat het lastig is voor mensen die op meoten letten, om er wat over te horen van mensen die dat niet hoeven. Ik heb een tante die nooit aankomt, wat ze ook eet. Soms lijkt me dat heerlijk, omdat ik echt elk snoepje merk. Als je het zelf ook doorhebt, dan komt het ook nog extra hard aan het van iemand te horen die, in jouw ogen, wel het perfecte lijntje heeft.

In mijn familie zit wel de aanleg er voor, zelfs naja in mijn ogen extreem.. De xxl enzo. Zelf snap ik dat je je wat kan laten gaan, maar om je zo ver te laten gaan. Sommige zeggen zich erbij prettig te voelen. En als je je naar voelt is de snoepkast snel gevonden.
Het is gewoon lastig om altijd op te letten. Gezond te eten en lekker (vooral als groente en aardappels niet je voorkeur hebben)

Verder doe ik niet aan dieeten/lijnen. Aangezien ik niet gezellig met mijn omgeving wil mee jojoen.. Goed opletten op het snoepen, wat gezonder eten is meestal voldoende. Al die sapkuren en soepdieeten.. appeldieeten etc lijken me niet echt gezond. Sinds ik samenwoon is het wel makkelijker, ik koop gewoon gezonde dingen, want geen snoep in huis betekent ook dat je het neit kan eten.. Haha! Al kost dat meer dan een dag friet oid. Knipoog Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:14

ik ben een emotie-eter.... sja. lange dag gehad, dus zakkie chips. net bonbons lopen eten. 'ja maaaar ik ga vanavond toch rijden!!' denk ik dan..

vreselijk stom... toch blijf ik redelijk stabiel met gewicht.. ben 1.67 en weeg tussen de 56 en 58.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:19

Bij mij kwam het punt van 'Nu wil ik er iets aan doen' toen ik ineens maat 42 aan moest (ik kwam van 36-38). Heel stom maar toen zag ik ook pas voor het eerst dat ik dik werd. Ik had het gewoon ook echt niet gezien.

De oorzaak is bij mij een combinatie van factoren:
* ik stopte met werken in de paarden en miste dus ineens heel veel beweging op een dag
* toen ik in de paarden werkte leefde ik letterlijk op blikjes cola. Mijn lijf stond dus op spaarstand en toen ik weer normaal ging eten kwam ik aan als een tierelier.
* ik kreeg een stoornis in de hormoonspiegel, waardoor ik vet en vocht vasthield.

In mijn zwangerschap ben ik 16 kilo aangekomen, die is er inmiddels dik af, gelukkig. Ik zit nu dus nog op een maat 42 en ongeveer 65 kilo, en wil in elk geval naar een maat 38 terug, liefst 36.
Ik hoop dat mijn hormoonspiegel weer stabiliseert en dat ik door een normaal eetpatroon en normale beweging toch wat af kan vallen nog.

Ik weet dat er mensen zijn die denken bij het horen van maat 42 'Mens waar ze*k je over?!' maar omdat ik ook klein ben toont het echt dik.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:48

Tja, wanneer komt het punt dat je er iets aan doet.......

Ik merk bij mij dat mijn grenzen vervagen........ en ook dat ik een verkeerd zelfbeeld heb, zeg maar het omgekeerde van anorexia..... ik zie mezelf slanker dan ik in werkelijkheid ben...........................

Ik ben echt wel echt te zwaar. Maar heb daarbij het geluk dat ik op zich een goed figuur heb (ben lang en heb goede proporties) en dat mijn gezicht niet snel te dik is. Dan hoor je ook om je heen lange tijd dat je er prima uitziet en dat het allemaal wel meevalt.

Totdat mensen opeens niet meer zeggen: 'het valt wel mee' maar: 'misschien moet je er toch wat aandoen'.....
en dan nog kunnen mensen niet inschatten hoeveel ik echt weeg. Mensen schatten dat 10 kilo eraf mij weer slank maakt terwijl er volgens de tabellen en BMI indexen echt wel 20 kg afmoet om gewoon gemiddeld (en dus niet aan de lichte kant) te zijn.

En dan het jojo-en. Zodra ik 5 kilo afval voel ik me al een stuk beter en krijg ik complimenten en zitten mijn kleren fijn (ja logisch, dat was een grote maat die ik heb gekocht omdat andere kleren me niet meer pasten). Dan komt de klad erin en vervolgens kom ik alles met rente aan. Vervolgens val ik weer 5 kilo af en voel me weer een stuk beter. Maar het totaal gewicht is al omhoog getrokken.

Mijn ideaal gewicht is de afgelopen periode op die manier ook steeds meer naar boven geschoven. Wilde ik vroeger onder de 70 wegen, nu zou ik mezelf al helemaal mooi en slank voelen met 80 kilo.

En eigenlijk , als je serieus te zwaar bent weet je dat best. Maar er zijn echt perioden dat je daar -door allerlei redenen- niet bij stil wilt staan en je kop in het zand steekt. En vervolgens moet de knop om........ net als stoppen met roken........ er is geen roker die niet stiekem heus wel zou willen stoppen....... alleen weet diegenen dat dat moeite kost en het moet een geschikt moment zijn om die moeite te gaan nemen.......

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:07

Vorig jaar lag bij mij het omslagpunt na een video die ik terugzag over Parijs (eind 2004) met school.. Jezus, wat was ik een olifant dacht ik toen Scheve mond

Hoe het gekomen is? Overduidelijk de pil die VEEL te zwaar was waardoor mijn hormoonspiegel is gaan veranderen. In de 1e/2e was ik wel stevig, maar bij een lengte van 1.75 (inmiddels 1.86) mag je imo wel een maat 40/42 hebben, helemaal als je ziet hoe overgewicht in mijn famillie ingegroeid is. Ik dijdde uit naar maat 46/48 zonder ongezonder te gaan eten, sterker nog; thuis eten wij eigenlijk alleen maar gezond en snoepen/snacken deed ik nauwelijks, en ik sportte 1x per week, reed paard en fietste elke dag 20km naar school met een rotgang.

In Februari 2005 begon ik met lijnen, met als duidelijk doel om voor Juni in een leuke galajurk te passen. 20kg was er af tegen eind Juni (ik heb 110 gewogen bij een lengte van 1.86 Bloos Verdrietig ) ! Wat was ik trots op mezelf en ik voelde me een stuk zelfverzekerder en alle opmerkingen van "wat ben jij afgevallen zeg!" deden me echt goed. Ik had nog wel een maat 44/46 van broek nodig, omdat ik ontzettend brede heupen heb (familliekwaal) maar van boven was er een heel end vanaf Haha! Echter duurde het niet voor lang; eind September vorig jaar viel ik goed hard van een pony af en heb ruim een half jaar niet kunnen sporten of enigzinds actief zijn zonder rugpijn (lang verhaal kort; moest 2 weken plat met een zwaar gekneusd bekken en rug). Tsja, en dan gaan de kilo's hard, ookal eet je nog gezond. Goed, ik geef toe; in die periode heb ik iets meer gesnoept dan normaal, maar niet meer dan een klein handje M&M's in 2 dagen ofzoiets, dat mocht ik ook altijd van de dietiste.

Wat ik eet? Te weinig in verhouding tot aldus mijn ouders. 's Avonds eet ik misschien 2 kleine aardappeltjes, een grote lepel groente en een half stukje vlees, 's morgens als ontbijt 1 snee meergranenbrood met wat vlokken en een glas sterke groene thee, 's middags 3/4 sneden meergranen met mager vleeswaar en tussendoor een mueslireep of eens iets zoets. Friet eet ik niet, ook eigenlijk nooit doner of pizza.

Nu heb ik weer het punt bereikt dat ik mezelf niet meer lekker in mijn vel voel zitten, ik voel me dik en bekritiseer mezelf daar teveel om. Mijn vriend vind me goed zoals ik ben, maar dankzij het geweldige Internet (lees: achtergronden van slanke dames in lingerie) twijfelde ik daar echt aan. We hebben daarom ook de afspraak; géén dames op het scherm als ik bij hem ben. Je kunt nu wel heel makkelijk gaan zeggen; "Ga dan maar weer sporten" maar zo makkelijk ligt het eventjes niet. Ik zit een jaar later (en een ongeluk verder, waardoor de klachten oprakelden) nogsteeds met ontzettende rugklachten die mij verhinderen lang te staan, bukken, zwaar tillen en actief sporten. Voor die klachten loop ik bij de Ceasartherapie, ik ga morgen voor het eerst in een half jaar weer paardrijden en ik probeer m'n ouders weer over te halen om weer te mogen fitnessen/spinnen.

Inmiddels weeg ik weer tegen de 100kg, ik blubber niet van het vet, zeker niet.. En veel mensen denken ook echt niet dat ik tegen de 100kg weeg, maar ik voel me goed kl*te. Het liefste zou ik een maatje hebben om mee te gaan sporten (mijn vriend woont 130km noordelijker...) en hopelijk mezelf weer goed te gaan voelen als ik zo rond de 80/85kg weeg, dat zou voor mij een grens zijn waarop ik me echt slank ga voelen.

Pff even mijn hart gelucht hier.. Nagelbijten / Gniffelen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:48

weet je waarom we ons zelf zo dik laten worden dat heeft met on oerinstinkt te maken want vroeger moesten mensen op zoek naar eten dus alles wat te eten was en ze zagen liggen werdt gepakt plus er is steeds meer ongezonde dingen verkocht

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:58

Ik ben eigenlijk altijd iets te zwaar geweest.. Ik kreeg in 2004 medicijnen voor iets waardoor ik veel in het ziekenhuis moet zijn.. ik ben toen in 2 weken tijd bijna 25 kilo afgevallen.. Heb dat gewicht een hele tijd volgehouden woog toen 65 kilo.. En in juli dit jaar mocht ik stoppen met de medicijnen, daardoor ben ik weer veel aangekomen.. Ben daarna met de pil begonnen en ben toen nog meer bijgekomen, en me ex die het uitmaakte.. en nu krijg ik het er totaal niet vanaf.. Ben daardoor in een dipje geraakt, ja en dan ga je eten terwijl ik het helemaal niet wil..