Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Mantouxprik gehad,, positief wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:36

ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, dus ik weet ook niet wat ik zou doen... toch zou ik als ik jou was, eens langsgaan bij een dokter, of eventueel iemand die je kent met medische kennis om even te overleggen en wat er allemaal bij komt kijken... want als je medicijnen voor niks slikt is dat zonde, maar als ze er strax op een longfoto achter komen dat je het toch hebt ben je wat verder van huis...
wat ik wel weet is dat super veel mensen idd medicijnen voor niks slikken... er zijn zoveel factoren waardoor iemand positief bevonden kan worden en er helemaal niks aan de hand is... kijk het word anders als je met open tbc in aanrakaking bent geweest, maar dan had je het vast wel gezegt Knipoog maar het blijft aan jou de keus wat je doet...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:49

je kunt een dierlijke variant van TBC krijgen, dan is de test ook postitief, maar je wordt daar niet ziek van.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:51

Als het uit de onderzoeken blijkt dat de TBC toch actief wordt en dat je zijn ze er echt op tijd bij en en kun je nog op tijd met de medicatie beginnen hoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:29

TBC is een longziekte die opnieuw in Nederland in opkomst is.
Enerzijds door reizen die Nederlanders maken naar landen waar TBC nog algemeen heerst. Anderzijds door de opkomst van buitenlanders uit gebieden waar het veel heerst, denk aan Oost-Europa, Middellandse Zee-gebied etc.

TBC is een tijd lang uitgeroeid geweest in Nederland, maar nu het weer terug is in Nederland is het veel gevaarlijker dan 40, 50 jaar geleden.
Mensen bagitaliseren TBC vaak, maar het kan een levensbedreigende ziekte zijn.
De stelling dat wanneer je 1x TBC hebt gehad, je het nooit weer zult krijgen, is ook al achterhaald.

Ik praat uit ervaring dat het hebben van TBC echt geen pretje is, de medicatie die je moet slikken is maar peanuts vergelijken bij het andere wat er gedaan wordt om je te genezen.
Ik had gelukkig ook een gesloten variant.

Als je NU de mogelijkheid om de ontwikkeling van TBC tegen te gaan, zou ik het echt niet op een TBC ontsteking aan laten komen, je longen lopen echt wel schade op!!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 02:06

maar de kans dat je ziek wordt is gewoon klein, dat zegt de longarts van de TBC dienst zelf!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 12:54

fijn dat jullie allemaal mee denken! Lachen Maar zoals ik al zei, de ene zegt beter medicijnen en de ander weer longfoto's... Daarom is de keuze ook zo moeilijk. Ik heb nog steeds geen keuze genomen, maar laat jullie het zo snel mogelijk weten als ik die heb genomen..
Groetjes Lisa

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:08

toevallig heb ik gisteren een cursus infectiepreventie gehad. Hier werd gezegd dat sommige mensen een positieve mantouxtest hebben, maar geen tbc hebben. Bij deze mensen worden er dan idd op regelmatige basis longfoto's gemaakt. En mocht hieruit blijken dat ze tbc hebben, dan moeten ze medicijnen gaan slikken.
Tevens werd er verteld dat er uit onderzoek gebleken is dat mensen die regelmatig (op dagelijkse basis) in aanraking komen met koeien of varkens, ook tbc kunnen krijgen.

Maar het blijft moeilijk om een beslissing te nemen. Ik zou nog eens goed met de arts overleggen die jou gaat behandelen, over de voor- en nadelen van het nemen van de medicijnen.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:11

Ik ben het met popcornlover eens. Ik denk dat je die keuze het best met de behandelend arts kan bespreken. Hij weet er het meest van en heeft er ervaring mee.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:24

sorro1 schreef:
maar de kans dat je ziek wordt is gewoon klein, dat zegt de longarts van de TBC dienst zelf!

ja, en die kans wordt steeds groter, juist omdat mensen denken dat ze het niet krijgen en dus geen medicijnen slikken als ze positief zijn...

ik blijf erbij, voorkomen is beter dan genezen, je WILT GEEN TBC krijgen!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:34

sorro1 schreef:

Je reageerd niet voor niets positief op zo'n mantouxprik, dat geeft toch wel wat aan.
Nogmaals er is dan 10% kans dat je het daadwerkelijk hebt, maar ik zou dat risico gewoon niet lopen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:49

klopt en het risico blijft aanwezig dat ik heb als nog krijg. Ik werk met 26 harddrugsverslaafde die vanalles oplopen op straat ergeren dingen nog dan alleen TBC.

ik blijf bij mijn beslissing ik ga geen medicatie slikken zonder dat het nodig.
Want je kunt wel geen last hebben van de medicatie maar ze hebben echt een grote aanslag op je lever.
Maar het is aan de TS wat ze doet, ik blijf zeggen neem geen medicatie.
Ik snap het punt hoor van de mensen die promoten het wel te doen, maar voor mij heeft het meer nadelen dan voordelen.
En zo zijn er vele bij ons op het werk die er zo overdenken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:00

Wanneer is er aanleiding voor zo'n prik dan? Waarom moest je prikken? Doordat je met dieren werkt ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:03

Hannanas schreef:
Wanneer is er aanleiding voor zo'n prik dan? Waarom moest je prikken? Doordat je met dieren werkt ofzo?

Alleen als je met apen moet werken, voor de rest na een reis enzo doen mensen het ook wel eens. Of problemen met de luchtwegen...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:08

op mijn werk is het gewoonlijk dat je je om de zoveel tijd laat testen omdat je met een doelgroep werkt die met dit soort ziekten in aanmerking komt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:09

sorro1 schreef:
op mijn werk is het gewoonlijk dat je je om de zoveel tijd laat testen omdat je met een doelgroep werkt die met dit soort ziekten in aanmerking komt.

Ja wat voor werk en doelgroep dan?
Heb er namelijk geen beeld van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:10

sorro1 schreef:

Bij mij omdat ik met apen moest werken. En als je tbc hebt je dat makkelijk kan overgeven aan de apen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:20

Joh
Nouja tbc is nou ook niet echt een ziekte waar je tegenwoordig wat over hoort...leert etc.

Succes iig, ik zou niet weten welke ik zou kiezen.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:06

je moet een mantoux ook hebben als je ook bv in de gezondheidszorg werkt en je naar een nieuwe instelling gaat (voornamelijk alleen ziekenhuizen..)..
als je al eerder mantoux hebt gehad, en je gaat naar een ander ziekenhuis om te werken, stage te lopen of what ever, dan moet je je opnieuw laten prikken...

hannanas, TBC is opnieuw een opkomende ziekte in nederland, en in een gevaarlijke variant dan dat hij was...
dus waar je niet veel over hoort... je hoort er niet over tot er een TBC-epidemie of iets dergelijks uitbreekt, maar de gezondheidszorg is er behoorlijk mee bezig op het moment!

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 16:53

Ik moest mijn matoux prik halen omdat ik opleiding verpleegkunde doe.....

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:45

quincy123 schreef:
Ik moest mijn matoux prik halen omdat ik opleiding verpleegkunde doe.....

me 2

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:21

ik werk als begeleider in een Hostel dat is een huis voor Harddrugsverslaafde. Zij wonen daar en mogen ook op hun kamer gebruiken. Ik zorg er voor samen met mijn collega's dat alles rijlt en zeilt zeg maar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:01

ze mogen blijven gebruiken? is het niet de bedoeling dat ze stoppen?

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:01

nee, er zijn ook mensen die al zolang op straat leven die het niet kunnen opbrengen om te stoppen met gebruiken.
Wat je bij ons ziet gebeuren is dat mensen minder gaan gebruiken omdat ze niet meer op straat leven.
Maar dat doen ze dan uit hun eigen vrije wil.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:04

moet wel erg zijn om dat te zien. Mensen die zo verslaafd zijn....
Wel goed dat ze onderdak krijgen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:06

het is mooi om te zien dat ze het beter doen. We hebben er nu al twee die nagenoeg drugsvrij zijn en bijna helemaal op zichzelf wonen.