Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
amasis schreef:haha trouwens hebben jullie ook wel eens, dat je vingers zoo koud zijn, dat ze dood gaan.. helemaal wit zeg maar, en geen gevoel of wat dan ook? xxx
Bienotje schreef:Rooie tube van VSM, is er speciaal voor wintertenen. Voorkom verder juist snelle ovrgangen van koud naar warm en andersom. Laat steenkoude tenen dus langzaam weer op temperatuur komen, beter dan direct in een warm bad stappen
Zorg verder voor goede/ ademende schoenen die niet te strak zitten bij je tenen. Geen sokken aan 's nachts in bed om je tenen op te warmen, is ook funest.
Ik had er, helemaal vroeger extreem veel last van. Op een of andere manier is het gelukkig de laatste tijd flink afgezakt
o0marije0o schreef:amasis schreef:haha trouwens hebben jullie ook wel eens, dat je vingers zoo koud zijn, dat ze dood gaan.. helemaal wit zeg maar, en geen gevoel of wat dan ook? xxx
Ja dat heb ik erg vaak gehad.Ook als ik gewoon binnen, thuis, ben. Dan wil het ook met masseren, handen wasen onder verschillende temperaturen water, niet meer tot leven komen. Erg vervelend.
dreamer1987 schreef:Wat kunt u zelf doen?
De bloedsomloop kan gestimuleerd worden met wisselbaden. Neem twee emmers of teilen. Vul de ene met water van circa 22°C en de andere met water van circa 37°C en voeg aan beide rozemarijn(olie) toe. Houd tijdens het baden de temperatuur op peil door af en toe wat warm water toe te voegen. U begint met 3-5 minuten in het warme water, tot de huid een zachtroze kleur heeft. Daarna houdt u de ledematen 10 seconden in het koude water. Vervolgens herhaalt u dit nog twee keer: 3-5 minuten in warm water en eindigen met 10 seconden in koud water. Het water alleen afstrijken, dus niet afdrogen. Daarna warm aankleden en minstens 15 minuten goed bewegen, bijvoorbeeld door te gaan wandelen.
U kunt het effect van de wisselbaden aanvullen met homeopathie. Extreme temperaturen, zowel warm als koud, dient u te vermijden. Nooit dicht bij een kachel gaan zitten.
Josefien schreef:En dat (laten) inmasseren, helpt super!
_Ismay__ schreef:Ik heb er ook verschrikkelijke last van :/ , heb ooit de tip gekregen om er over heen te plassen, maar dat heb ik nooit uitgeprobeert.. ik heb nu pas thermolaarzen gekocht en ga eens proberen of dat helpt
, ik heb wel een tip;
niet onder water houden! uit ervaring van mijzelf en de dokter weet ik dat dit het alleen maar verergert ! , je moet zorgen dat iemand je tenen zeg maar masseert, dat het bloed er goed door kan stromen en anders eventueel een zalfje/