Dreigende borderline stoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

Re: Dreigende borderline stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:36

Ik heb enkele dagen geleden een intake gehad bij de kliniek waar ze onderzoeken gaan of in Borderline heb (ben 38) omdat ik veel van de kenmerken vertoon en niet goed reageer op de medicijnen (antidepressiva) die ik tot nu toe kreeg. De uitslag hoor ik pas over 2 weken maar ik wil wel iedereen die hier zo eerlijk haar verhaal vertelt veel sterkte toewensen Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:41

jij ook veel sterkte ,tis moelijk goede medicatie te vinden,zeker als je gevoelig bent voor bijwerkingen....en veel mensen onderschatten die pilletjes ik hoor weleens van vrienden die zeggen van hahaha daar val ik echt niet van om hoor...van dats oort reacties wordt ik dan zo moe....tis soms echt een gevecht tegen het medicijn....ze hebben het trouwens wel afgeleerd dat soort opmerkingen te maken,nadat ik er 1 een pilletje van 300 gram ,waarvan ik er 3 slik op een dag,eens aan 1 van mn vrienden heb gegeven...diegene heeft toen 16 uur lang aan 1 stuk door geslapen,ze hebben nu wel meer respect voor mij,omdat ze nuz elf weten waar ik elke dag weer tegen vecht...

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:53

lique schreef:
MelOdYs_Star schreef:
een ''foutje'' in de hersenen, dat is mij zo verteld, in de psychiatrie. Boos!

en over dat foutje in de hersenen,dat is niet geheel goed uitgelegt,vaak komt het wel voor door een traumatishe ervaring,en iedreen heeft eigelijk bordeline alleen ontpopt het niet bij iedereen,de een heeft er aanleg voor de ander niet,ook kan het komen door verslavingsprobleematiek,maargoed zo heeft de een een beetje bordeline de ander heel erg..quote]

Zoals ik al zei ; is dat mij zo verteld. Ja sorry dat ik dingen aan neem van een psychiater die er dus verstand van heeft, meer dan ik.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:59

hallo iedereen,
ik heb vorig jaar een korte verslag moeten maken over Bordeline ivm met een cliënt bij de instelling die net was geconstateerd dat hij Bordeline heeft.

In de verslagje staat bondig weergegeven wat Bordeline.
Als iemand interesse heeft in dit verslag PM mij dan ff en dan stuur ik het naar jou toe!!

Groeten Hannette

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:24

Bij mij zijn de onderzoeken gestart toen ik 16 was. De psycholoog had ik overleg met mijn ouders besloten dat ze niet eerder hier naar wou kijken bij mij.
Ik wist van niks.
ik ben nu 21, een paar maanden geleden heb ik met de zu van mn moeder gepraat, en kwam ik er achter dat mn ouders vanaf mijn 12/13e al dachten dat ik de borderline stoornis heb.

Ik heb het mijn ouders ook echt moeilijk gemaakt. Bij mij is op mn 16e vastgesteld dat ik ook een zgn dreigende borderline stoornis had, vanaf toen ook medicatie er voor gehad.
ICM asstertiviteits trainingen en heel erg veel gesprekken en cursussen van het zgn "anger management".
Het heeft mij heel erg groed geholpen.

Officieel had op mijn 18e officieel vastgesteld moeten worden dat ik lijdt aan borderline persoonlijkheidsstoornis. Dit is alleen nooit gedaan.
Ik hecht er totaal geen waarde aan.

ik slik nu al een tijdje niks meer voor mn borderline, en ben ook niet van plan weer er aan te beginnen, tenzij ik niet anders kan.
Momenteel mag het ook niet icm andere medicijnen die ik slik

Allemaal heel veel succes!
Het is zeker neit makkelijk.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:52

Ik heb gelukkig GEEN bijwerkingen meer van m'n medicatie, ik slik nu ook een hele lage dosis, en ik doe linehan-training om ermee om te leren gaan, met de crisissen, dus wanneer ik het niet meer zie zitten... Ik heb er goede verhalen over gehoord, dus ik zet me er helemaal voor in, om nog verder er bovenop te komen. Mijn verleden probeer ik achter me te laten, ik heb het verwerkt, maar af en toe wil het nog wel eens terug komen, en dan kom ik in een crisis soms. Maar ik kan er nu een stuk beter mee omgaan ook. Niet door mijn medicatie, die dempen mijn gevoel, mijn heftige gevoel misschien iets. Maar mijn gevoel en emoties zijn zeker NIET weg. maar die heb ik soms TE heftig, en daarom de medicatie, om het wat meer onder controle te krijgen... En de rest moet ik tcoh ZELF doen, en dat gaat nu best goed, en daar ben ik blij om!
Sterkte iedereen Knipoog!!!

Gr, Charlot.

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:05

Weetje wat ik best wel apart vind,
meestal word bordeline pas geconstateerd rond de leeftijd van 30 jaar en het zijn meestal mannen!
Gr.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:49

ja hannette dat viel mij ook al op. Ik dacht ook dat er meer mannen dan vrouwen waren, maar hier zijn er toch meer vrouwen die er last van hebben dan ik dacht.
Ik vind het knap hoe jullie het vertellen. Alhoewel het heel moeilijk blijft een beeld te vormen hoe het nou zou zijn. Ik heb het van zo dichtbij meegemaakt, en dacht dat ik ook echt zijn verdriet of pijn er van zag. Maar daar ben ik nu niet zo zeker meer van.

Kunnen jullie dat? Emoties tonen aan de mensen waar je om geeft. En hoe heb je dat tegen je partner verteld

ik bewonder jullie kracht.
liefs

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:21

Het klopt niet dat er meer mannen zijn dan vrouwen met borderline. Volgens de informatie die ik op internet heb gevonden treft borderline vooral vrouwen omdat behalve een fysiologische (lichamelijke) kant het vaak getriggerd wordt door een traumatische sexuele ervaring in de jeugd. En daar zijn vrouwen vaker het slachtoffer van.

Een borderliner is emotioneel op een bepaald gebied nog kinderlijk, en denkt heel zwart wit. Terwijl je als volwassene geacht wordt je emoties te kunnen rationaliseren, kan een borderliner dat niet goed. Daardoor is er vaak sprake van hevige verlatingsangst en is het letterlijk 'jantje huilt, jantje lacht'. Borderliners zijn heel impulsief in het handelen en neigen naar verslaving. Verder hebben ze een chronisch gevoel van leegte en zijn ze vaak heel eenzaam omdat ze zich onbegrepen voelen. Om toch maar iets te voelen verwonden mensen met borderline zich vaak. Verder zijn borderliners ook hele leuke mensen, met eem vaak kinderlijke levensblijheid en enthousiasme.

Dit alles haal ik van internet, ik verzin het dus niet zelf.

In mijn eigen ervaring klopt vooral het zwart-wit denken heel erg: als iemand iets banketstaaf tegen mij zegt is het voor mij onmogelijk te geloven dat dat weer over gaat of die persoon straks gewoon weer aardig doet. Iemand is of leuk en dan ook helemaal geweldig, of totaal drie keer niks en dan wordt het ook nooit wat. Ik kan omslaan van vrolijk en gebalanceerd naar compleet overstuur in een fractie van een seconde zonder aanwijsbare reden. Ik heb hevige verlatingsangst, als ik op mijn werk ben en ik krijg mijn man langer dan 10 minuten achtereen niet telefonisch te pakken spring ik in de auto en rijd naar huis, er vast van overtuigd dat hij me verlaten heeft. Ik heb weinig vrienden, en vooral in gezelschap voel ik me vaak erg alleen.
Er is een plek waar ik me geborgen en veilig voel, en dat is bij mij paardje Lachen

Ik weet nog niet of ik daadwerkelijk borderline heb, maar ben er dus nu op onderzocht op aanraden van mijn arts, misschien is het wel iets anders wat er veel op lijkt, want veel van de kenmerken zijn bij mij aanwezig, en ik heb inderdaad een sexueel trauma gehad om jonge leeftijd.

Trouwens gaat mijn man met wat-het-ook-maar-is heel goed om. Hij accepteert en steunt, en heeft een engelengeduld. Ik denk dat het ook niet voor niets is dat ik toevallig getrouwd ben met iemand die bijna een generatie ouder is dan ik, hij heeft daardoor een heel zorgzame houding (beschermend) ten opzichte van mij. Mijn ouders gaan met wat-het-ook-maar-is heel slecht om: die vinden dat ik me maar wat loop aan te stellen en niet zo kinderachtig moet doen. Op het werk kost het heel veel enrgie om 'normaal' te doen, maar gelukkig heb ik een collega die op de hoogte is en mij tijdig even het gebouw uitsleept bij 'flip-gevaar' Clown

Liefs en veel sterkte allemaal Ach gut

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 01:18

He nijntjuh, dank je wel.. ik heb nu een beter idee gekregen van hoe het is met dat zwart wit denken. Maar slaat jou zwarte idee van iemand dan nog wel om naar helemaal wit, of blijft dat bij jou dan zwart?
Echt ingewikkeld allemaal.. ik ben ergens wel op zoek naar antwoorden in jullie verhalen waarom het niet ging tussen mij en mij vakantie liefde (waar ik echt echt echt helemaal weg van was, mijn ware eerlijk gezegd.. )
Ik weet dat ik die nooit zal vinden omdat ieder zijn eigen ding heeft en niemand zich precies kan inleven in de ander ookal lijkt het zoveel op elkaar.
Ik heb zelf al jaren eetstoornissen, en vond op internet dat dit dicht bij borderline ligt. (zijn ze nu bij mij ook aan het onderzoeken.) Ik denk zelf dat ik het niet heb en ook niet helemaal ga ontwikkelen. Ik denk dat het gewoon een nasleep was van mijn gierende hormonen en liefdesverdriet en intens gelukkig met die jongen zijn. Ik was zo in de war. Ik denk wel dat ik soort van die stemmingswisselingen en licht zwart wit denken heb gehad. voor mijn gevoel is het ergste ervan voorbij. Gelukkig maar.. ik wist niet hoelang dat nog vol te houden was.
ik vind het echt knap hoe jullie ermee omgaan. Lijkt me echt niet eenvoudig.

Hoe zien jullie dat dan met sterkere neiging naar verslavingen? en hoe uit zich dat bij jullie? Is dat een bijkomstigheid van de ziekte (als ik het zo mag noemen) of zien jullie dat meer als impulsief gedrag wat iedereen wel eens heeft (en dan vanuit een gezonde objectieve manier bekeken, niet het het-valt-wel-mee/ therapeut zeg is ernstig kant.)Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, lastige vraag, als ik naar mezelf kijk heb ik geen idee of mijn impulsieve gedrag wat ik zo nu en dan heb (schijnt in het verlengde te liggen van boulimia) is dat gewoon omdat ik opzoek ben naar spektakel/ het feit dat ik weet dat het schadelijk is maakt het misschien juist zo spannend..

en nog een vraagje, hoe zag dat onderzoek naar persoonlijkheidsstoornis er bij jullie uit? Ik had naar hun zeggen niet een hele uitgebreide, maar een dag allemaal vragen lijsten invullen.
Waarom ik denk dat ik het niet heb is omdat ik veel van die vragen denk ik het antwoord gaf wat geen aanleiding geeft om een diagnose te stellen. Er zaten soms hele duidelijke stellingen tussen zoals: ik heb het idee dat de hele wereld het op mij gemunt heeft of dat weet ik veel wie de touwtjes in handen heeft en er een samensmelting is dat iedereen mij probeert te vergiftigen..

Maar ik dacht zelf dat als je hierop ja zou zeggen, dat dit meer neigt naar schizofrenie.. Of hebben jullie ook die samenzwering ideeen zeg maar?

nou bedankt iedereen tot zo ver..
ik ben weer heel wat wijzer.. en hoop ooit zelf net zo goed met mijn mankementje om te kunnen gaan zoals jullie dat doen Tong uitsteken

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 01:21

sorry voor het warrige verhaal.. mijn nederlands is niet fantastisch.. ik praat makkelijker dan schrijven Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 01:26

Wie wel jipkip. Mijn nederlands is super slecht en ik begrijp het.

Die heeft de wereld het op mij gemunt vraag ik me toch wel soms af hoor. Ik heb vroeger zware dyslexie gehad en werd hard gepest. Zelfs de leraren zeiden dat ik gewoon dom was en te lui om juist te schrijven. Als kind raakt je dat toch.

En nu heb ik gewoon soms het gevoel dat ik me constant moet bewijzen. En dat niemand in mij geloofd.

Maar das gewoon een trauma denk ik, zoals iedereen er wel zo heeft.

jipkip heb het al gezegd met jou gaat het vast helemaal goedkomen! je bent een pracht van een meis nu zelf wat leren beseffen. Knipoog

dit vind ik een mooie zin uit pink nobody knows liedje. Je moet het maar is opzoeken is wel toepasselijk voor sommige, onderandere mij!

and the world of darkness has a way of always knowing my name......

http://www.youtube.com/watch?v=CRuMv9PjtJk

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 01:37

@jipkip...samenzwering en complotten,tja moeilijk te zeggen neigt wel na schisofrenie,alhoewel achterdochtigheid ook heel erg kan optreden bij bordeline.maar zoals de stelling daar staat is het schisofrenie..wat een rot woord zeg

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 02:57

Jeetje... nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.. En als die komen dacht ik dat het van die onzin reacties waren. Maar dat is gelukkig niet zo Haha! Heb de helft pas gelezen, dus ik ga nog even bijlezen. (zitten nogal lange reacties bij) En bedankt iedereen voor het reageren!!

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 05:04

SONY schreef:
Tegenwoordig is iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de norm meteen een borderliner of een ADHD'er. Is weer zo'n hype onder psychologen en psychiaters ofzo..

Bij mij is het dus echt niet een beetje hoor. En het is heus ook geen hype. Er is zoveel naar mij onderzocht! Er heeft zeker jaren ingezeten!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 07:31

ik werk zelf in de hulpverlening (verslavingszorg) en heb ook veel met Psychiatrie te maken, heb ook bij Altrecht gewerkt in Den Dolder.
Borderline is een persoonlijkheids stoornis.
Mensen met Borderline leven zoals het woord al zegt op een grens. Het is wel zo dat ik vind dat de diagnose al wel heel snel gestelt wordt hoor. Oh we weten niet wat het is, dus is met maar Borderline.

Borderline is erg allesomvattend en er zijn verschillende gradaties in.
Vaak krijgen mensen met Boderline gedrasgtherapie om met hun ziekte om te leren gaan en soms ook Anti Depressiva voor geschreven.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:31

VERS betekend VAARDIGHEDEN EMOTIE REGULATIESTOORNIS
want Borderline is niets anders dan een emotieregulatie stoornis. Deze training komt vanuit Amerika en ik heb hem gevolgd bij de Riagg. Ik heb de eerste afgerond en er komt nu een tweede training maar weet niet of ik die doe want ik heb er nu al heel erg veel aan!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:46

Mijn vriend heeft ook bordeline, dit is vastgesteld door een psycholoog. in janauri gaat hij beginnen met therapie., het zal moeilijk worden, maar uiteindelijk zal hij er beter mee kunnen omgaan. overigens is mijn vriend 27

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:05

Soms lijkt het alsof mijn moeder Boderline heeft. Heel veel symptomen heeft ze wel.
Wel is vastgesteld dat ze ADHD heeft..daarvoor kreeg ze Ritalin, en het helpt wel!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:13

Borderline en ADHD liggen ontzettend dicht bij elkaar.. Ik heb bij een kinderarts gezeten (voor mijn dochtertje van 2)en die vertelde zelfs dat bij een groot deel mensen waarbij borderline is vastgesteld eigenlijk ADHD de oorzaak is.. Hij wou dat bij mij nog onderzoeken maar ik vind mijn dochtertje eerst erg belangrijk...

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:45

jipkip schreef:
He nijntjuh, dank je wel.. ik heb nu een beter idee gekregen van hoe het is met dat zwart wit denken. Maar slaat jou zwarte idee van iemand dan nog wel om naar helemaal wit, of blijft dat bij jou dan zwart?
Echt ingewikkeld allemaal.. ik ben ergens wel op zoek naar antwoorden in jullie verhalen waarom het niet ging tussen mij en mij vakantie liefde (waar ik echt echt echt helemaal weg van was, mijn ware eerlijk gezegd.. )
Ik weet dat ik die nooit zal vinden omdat ieder zijn eigen ding heeft en niemand zich precies kan inleven in de ander ookal lijkt het zoveel op elkaar.

.

Hoe zien jullie dat dan met sterkere neiging naar verslavingen? en hoe uit zich dat bij jullie? Is dat een bijkomstigheid van de ziekte (als ik het zo mag noemen) of zien jullie dat meer als impulsief gedrag wat iedereen wel eens heeft (en dan vanuit een gezonde objectieve manier bekeken, niet het het-valt-wel-mee/ therapeut zeg is ernstig kant.)Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, lastige vraag, als ik naar mezelf kijk heb ik geen idee of mijn impulsieve gedrag wat ik zo nu en dan heb (schijnt in het verlengde te liggen van boulimia) is dat gewoon omdat ik opzoek ben naar spektakel/ het feit dat ik weet dat het schadelijk is maakt het misschien juist zo spannend..

en nog een vraagje, hoe zag dat onderzoek naar persoonlijkheidsstoornis er bij jullie uit? Ik had naar hun zeggen niet een hele uitgebreide, maar een dag allemaal vragen lijsten invullen.
Waarom ik denk dat ik het niet heb is omdat ik veel van die vragen denk ik het antwoord gaf wat geen aanleiding geeft om een diagnose te stellen. Er zaten soms hele duidelijke stellingen tussen zoals: ik heb het idee dat de hele wereld het op mij gemunt heeft of dat weet ik veel wie de touwtjes in handen heeft en er een samensmelting is dat iedereen mij probeert te vergiftigen..

Hoi JipKip (en anderen)

Ten eerst: ik moet wel telkens even harhalen dat van mij nog niet helder is of ik wel of niet aan borderline lijd. Wel stelt mijn huisarts vast dat ik aan veel criteria (de zogeheten 9-punten-lijst) voldoe, en heeft mijn daarom voor onderzoek naar een kliniek gestuurd.
Voor de criteria: http://www.borderlinestoornis.nl/01-borderline.htm (sowieso een informatieve site!)

Het zwart wit denken slaat wel om. Dus als iemand rot doet haat ik die persoon. Ook als dat iemand is waar ik van hou, zoals mijn man, of een goede vriend. Als het rotte voorbij is kan ik weer liefhebben, en dat doe ik dan heel intens. Net als dat haten op dat moment. Voor de ontvanger is dat heel erg verwarrend natuurlijk, vooral omdat die omslag voor een 'normaal' persoon totaal op niks gebaseerd is. Achteraf denk ik dan ook 'was dat nou nodig?' maar op het moment is het gevoel overweldigend en niet te rationaliseren.

Voor wat betreft de verslavingen: bij mij valt dat dus mee. Ik heb in het verleden wel eetstoornissen (anorexia) gehad, heb wel gerookt maar ben daar nu vanaf (jay!). Dit aspect vind ik dus bij mezelf niet echt terug. Wel vind ik het heel moeilijk aardig te zijn voor mezelf. Daar hoort periodiek te weinig eten, mezelf verwonden en heel dwangneurotisch omgaan met verplichtingen bij.

Wat ik geleerd heb over mijzelf (vooral van mijn man) is dat een hoge mate van duidelijkheid en regelmaat mij minder onrustig maakt. Vaste patronen. Ik zou noout een relatie kunnen hebben met iemand die bijvoorbeeld spontaan een keer met vrienden ergens heen gaat. Ik kan er prima tegen als ik weet dat ik een keer later moet werken ofzo, maar ik moet het van te voren weten. Er is weinig ruimte voor spontaniteit in mijn leven. Daardoor vind mijn man het bijvoorbveeld heel moeilijk om op een zaterdagochtend te zeggen 'zullen we naar .... toegaan vandaag?' . De kans is levensgroot dat ik trigger daardoor. Maar als het niet gebeurt en we gaan wel, hebben we een superleuke tijd Lachen Dus je moet maar durven zegmaar.....

Als laatste: mijn onderzoek bestond vooralsnog uit een gesprek met een psycholoog. Het vervolgtraject is nog een gesprek met die zelfde psycholoog en een psychiatrisch arts. Bij dat gesprek wordt de diagnose gesteld (en ik maar hopen dat ze zeggen "u bent volkomen normaal" Clown .... daarna gaat men, als dat laatste niet het geval is, een behandelplan maken. Dat kan bestaan uit medicatie, of therapie, of beiden.

Overigens vond ik in de openingspost van deze link: http://forum.fok.nl/topic/394132/1/25 (de toevoeging van Moonah) een heel heldere uitleg staan waarin ik mij ook wel herken.

Sorry voor het lange verhaal....

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:47

priscilla schreef:
VERS betekend VAARDIGHEDEN EMOTIE REGULATIESTOORNIS
want Borderline is niets anders dan een emotieregulatie stoornis. Deze training komt vanuit Amerika en ik heb hem gevolgd bij de Riagg. Ik heb de eerste afgerond en er komt nu een tweede training maar weet niet of ik die doe want ik heb er nu al heel erg veel aan!

Wat goed om te horen Priscilla! Kun je wat meer inhoudelijk vertellen over die training?

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:50

IceBabY schreef:
Jeetje... nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.. En als die komen dacht ik dat het van die onzin reacties waren. Maar dat is gelukkig niet zo Haha! Heb de helft pas gelezen, dus ik ga nog even bijlezen. (zitten nogal lange reacties bij) En bedankt iedereen voor het reageren!!

Onzinreacties zul je in je omgeving best wel krijgen (helaas)... vaak in de trant van 'ik ben ook wel eens down' of 'ik heb ook wel eens geen zin om te leven' enzo. Probeer die, als je ze krijgt gewoon naast je neer te leggen en bedenk dat als je een gebroken been had, niemand zou zeggen 'nou, ik heb ook wel eens wat pijn aan mijn been' ofzo.

Sterkte en liefs Ach gut

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:52

Hannette schreef:
Weetje wat ik best wel apart vind,
meestal word bordeline pas geconstateerd rond de leeftijd van 30 jaar en het zijn meestal mannen!
Gr.

Dit is dus grote onzin,want het zijn juist vaker vrouwen.
En na je 30e klopt ook niet

Nah,laat ik er dan ook maar bijzetten dat ik trekken ervan heb.
Wat het wel is ben ik nog steeds niet over uit.
Ze zijn er mee bezig om mij door te lezen,ik wens ze succes Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:26

ik ben nu 26 en begin dit jaar is er bij mij de borderlinediagnose gesteld
heb ook de eerste verstraining gedaan en daar heb ik onwijs veel aan gehad
ik beschadig mezelf niet meer , kan mijn emoties beter in de hand houden en voel/zie ze ook bijtijds uit de pan vliegen en heb dat leren ondervangen.
ik gebruik geen verdovende middelen meer, de enige verslavingen die nog overblijven zijn roken en een eetstoornis die ook redelijk onder controle is nu

en ik kan mijn emoties ook beter uiten nu , eerst totaal niet
ik sloot alles op .
dat uiten is ook een reden dat ik niet meer beschadig en veel, veel minder extreem risico gedrag heb.

er staat me een vraag over het laten zien van emoties bij
ik uitte me vroeger maar ip 1 manier en dat was negatief richting mezel
dus door mezelf te beschadigen door substanties te misbruiken
om zo mijn gevoelens weg te stoppen.
door mezelf te straffen met het niet mogen ten, of juist te troosten met eten
ik heb tien jaar niet gehuild, dta mocht niet, was een teken van zwakte...
in therapie heb ik geleerd dat het wel mag..

ik sta nu ook op de lijst voor vers deel 2 , wat meer is toegespitst op relaties met andere mensen onderhouden
ik merk dat ik tegenwoordig al veel beter mezelf kan uiten naar mijn omgeving, als in verdriet laten zien, boosheid laten zien , dat kon ik wel maar alleen naar mijn ouders of autoriteits figuren, en dna op een niet goede manier
maar tegenwoordig gaat dta ook al erg goed...dus in gesprek blijven

en ik kan tegenwoordig de voor mij tot voor kort onmogelijk uitspreekbare woorden uitspreken
"ik hou van je "
i weet zelfs nog de eerste keer Lachen
februarie dit jaar Lachen